Wyprzedaże

Wyprzedaże! Czy chodzi tylko o obniżanie cen?

Październik przynosi nam deszczową aurę, spadające z drzew liście, kasztany i oczywiście… jesienne wyprzedaże. Czy obniżki cen w e-sklepie mogą zwiększyć Twoje zyski? Jak dobrze zaplanować sezon na promocje? Dowiesz się, czytając nasz artykuł.

Planowanie promocji w e-sklepie

Jeżeli akcja wyprzedażowa ma być skuteczna, musi być przemyślana. E-commerce, to gałąź handlu, która jest szczególnie wyczulona na wszelkie akcje rabatowe. Duże obniżki cen w e-sklepie są zazwyczaj zintegrowane z kalendarzem promocji e-commerce.

Prowadząc biznes w sieci, trzeba znać daty związane z okresowymi obniżkami cen i stosownie przygotować do nich swój e-sklep. Najpierw, warto zadać sobie pytanie, w jakim celu organizujemy wyprzedaż? Najczęściej będziesz chciał:

  • Zaprosić do swojego sklepu większe grono kupujących.
  • Pozbyć się towaru, który został zmagazynowany.
  • Zachęcić nowych klientów do zakupów.
  • Zwiększyć zyski, oferując klientom droższe produkty w promocyjnych cenach.

Ważne jest również, aby do obniżki cen w e-sklepie wybrać odpowiednie produkty. Dlatego warto odpowiedzieć sobie na powyższe pytania. Jeżeli chcesz, aby klienci zwrócili uwagę na droższe produkty w Twoim sortymencie, śmiało udziel rabatu na część z nich. W takim przypadku możesz liczyć na wzmożoną uwagę i ruch na witrynie. Natomiast jeżeli chcesz w okresie wyprzedaży, pozbyć się nadwyżek w magazynie, dokładnie sprawdź ilość swojego towaru i ustal, jaki rabat możesz zaoferować.

Kiedy organizować wyprzedaże w ecommerce?

Po ustaleniu, po co chcesz rabatować asortyment oraz tego, jakie produkty warto wybrać, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, kiedy wprowadzać obniżki cen do swojego e-sklepu. Niezwykle przydatny będzie w tym przypadku kalendarz promocji w e-commerce na dany rok.

Po pierwsze, wspierając się nim, będziesz wiedział, kiedy konkurencja, również obniża ceny. Dodatkowo pewne produkty powiązane są z konkretnymi datami, i właśnie wtedy, warto je przeceniać, rabatować i walczyć o klienta z konkurencją. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep z bielizną, możesz wprowadzić promocję na wybrane modele przed walentynkami, dniem Kobiet lub świętami. Wtedy masz szansę na to, że wybrane przez Ciebie modele będą się lepiej sprzedawały.

Kolejną opcją, jeżeli chodzi o czas promocji, jest wyprzedawanie asortymentu w końcówce sezonu. Wtedy masz szansę, że towar nie zostanie na kolejny rok – nie będzie zalegał w magazynie – a ty zrobisz miejsce dla nowych produktów. Przykładowo, jeżeli sprzedajesz sprzęt rowerowy, to koniec sezony letniego lub nawet jesienne wyprzedaże są dobrym czasem, aby podkręcić sprzedaż. Twoi klienci mogą być niezwykle zadowoleni z zakupu produktu po niższej cenie, nawet poza sezonem.

Reasumując, w polskim e-handlu bardzo silnie przyjęły się daty, związane z okresowymi, sezonowymi promocjami. Klienci czekają na Black Friday, letnie, zimowe, wiosenne czy jesienne wyprzedaże. Natomiast jeżeli masz produkt, który powinien zostać sprzedany, śmiało możesz wprowadzić obniżkę cen w e-sklepie, nawet po sezonie wyprzedaży.

Przez jaki czas warto utrzymywać promocję w e-sklepie?

Promocja, obniżka, wyprzedaż czy rabat kojarzą się z okazją, która jeżeli trwa zbyt długo… powszednieje. Jeżeli klienci zauważą, że Twój asortyment bardzo często jest na przecenie i nie jest to okazja, a stała cena, nie będą Ci ufać i nie będą chcieli uwierzyć w przeceny, które oferujesz.

Dlatego w przypadku obniżek cen w e-commerce, warto stosować zasadę, im krócej, tym lepiej. Klient musi mieć świadomość tego, że decyzję zakupową powinien podjąć szybko, aby nie stracić okazji.

Możesz wprowadzać na swoim sklepie błyskawiczne obniżki cen (trwające maksymalnie jeden dzień) lub kilkudniowe. Oczywiście pamiętaj, aby skutecznie powiadomić klientów o nadchodzących promocjach.

W jaki sposób informować klientów o promocji?

Dobra promocja to taka, która przyciąga klientów. Jeżeli zorganizujesz promocję, o której kupujący nie będą wiedzieli, możesz liczyć jedynie na przypadkowych kontrahentów.

Sprawne przeprowadzenie obniżki cen w e-sklepie wiąże się z ustaleniem tego:

  • Jaki jest cel planowanej promocji.
  • Jaki towar chcesz rabatować.
  • W jakim okresie chcesz prowadzić obniżkę.

Natomiast powinieneś pamiętać o tym, że niezwykle istotne jest powiadomienie klientów o promocji. Pierwszym krokiem, aby skutecznie poinformować kupców, jest wysłanie do nich newslettera. Możesz również reklamować swój e-commerce na Facebooku lub Google. Zainspiruje Cię może również nasz wpis: Portale aukcyjne i platformy sprzedażowe, przegląd rynku marketplace.

Przed obniżką cen w Twoim sklepie musisz zrobić „szum” wokół swojej planowanej promocji. Wtedy zwiększasz swoją szansę na zwiększenie zysku.

Obniżka cen w e-commerce a konkurencja

Bez względu na to, jak dużo wysiłku włożysz w planowanie obniżki cen w e-commerce, musisz pamiętać o tym, że w sieci istnieje ogromna konkurencja. Bez orientacji na to, jakie stawki oferują inni sprzedawcy, nie możesz spodziewać się sukcesu swojej wyprzedaży.

Warto śledzić poczynania swoich konkurentów na wszystkich kanałach sprzedaży – Allegro, Ceneo, GoogleShopping czy e-sklep, aby wiedzieć, jak kreują swoją politykę cenową i kiedy obniżają cen swojego asortymentu.

Jeżeli chcesz poznać ceny konkurencji, przetestuj profesjonalny system do monitoringu i automatyki cenowej LivePrice. Dzięki niemu zawsze będziesz wiedział, jakie stawki są odpowiednie do przeprowadzenia obniżki cen.

Wypróbuj system LivePrice przez 14 dni za darmo i zacznij mądrze planować promocje.

Zobacz również