Black Friday – wielkie święto e-commerce

Tradycja świętowania wyprzedaży wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. W następny dzień po Święcie Dziękczynienia Amerykanie oddają się szaleństwu zakupów w niskich cenach – polują na promocje i rabaty oraz monitorują wszelkie zniżki. Black Friday niewątpliwie stał się okazją do świętowania również dla Polaków. Bo kto nie lubi kupować taniej? 

W 2022 roku święto wyprzedaży przypada na 25 listopada, ale śmiało, można powiedzieć, że promocje potrwają przynajmniej przez weekend (a nawet dłużej). Po czarnym piątku mamy Cyber Monday – 28 listopada, a kolejno promocje dedykowane na ten wyjątkowy okres 😛 

Jak pokazuje badanie Tpay przeprowadzone w listopadzie 2021, w poprzedniej edycji wyprzedaży Black Friday, większość sprzedawców przygotowywała dla swoich klientów obniżki do 30%, a akcję promocyjną prowadzili w terminie 26-29 listopada.

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, co wzbudza niepokój w klientach, którzy nie chcę brać udziału w Black Friday, to warto sprawdzić analizę przeprowadzoną przez Picodi. Pokazuje ona, że 48% respondentów zauważyło kłamliwe manipulowanie cenami, a 43% z nich nie było zainteresowanych zakupami, ponieważ promocje nie były ciekawe.

Natomiast patrząc na wykres sprzedaży listopadowej, wyraźnie widać, że sprzedaż w Czarny Piątek była zauważalnie wyższa, niż w inne dni.

 sprzedaz listopad

https://tpay.com/o-tpay/blog/jak-polacy-kupowali-black-friday-i-cyber-monday-2021

Co istotne, Tpay podaje, że w 2021 Black Friday przyciągnął większą liczbę osób, niż Cyber Monday. 26 listopada sprzedaż wzrosła średnio o 160%, natomiast 29 listopada o 57%.

Jak skutecznie sprzedawać w Black Friday 2022?

Czarny Piątek dotyczy najczęściej promocji oferowanych w sklepach stacjonarnych, sklepy internetowe mają dedykowany dla siebie czas, czyli Cyber Monday. Tyle w teorii, bo oczywiście sprzedawcy chcą skutecznie wykorzystać ten okres. Jak przygotować swój e-sklep do Black Friday, aby zwiększyć sprzedaż?

  • Informuj klientów o planowanych promocjach

Już przed Czarnym Piątkiem informuj swoich klientów o tym, jakie promocje dla nich szykujesz. Do tego celu możesz użyć newsletter lub bannery na swoim e-sklepie. Staraj się stworzyć aurę oczekiwania na coś miłego (i oczywiście nie zawiedź swoich klientów) – możesz wykorzystać zegar, który odlicza czas do promocji. 

Kreatywny plan działania to podstawa, więc przemyśl, w jaki sposób będziesz komunikował promocje – zaplanuj teksty swoich wiadomości, a ich wysyłkę podziel na kilka dni. Staraj się wyróżnić z tłumu innych sprzedawców i celować w promocje, które naprawdę skuszą Twoich klientów. Możesz również postawić na dedykowany dla akcji Black Friday landing page, który jeszcze mocniej zachęci do zakupów i wyeksponuje przygotowane przez Ciebie promocje. 

  • Sprawdź swoje magazyny!

Przed wielkim świętem e-commerce sprawdź swój magazyn, zobacz, co w nim zalega (może warto wyprzedać część asortymentu w promocyjnej cenie?). Co więcej, z odpowiednim wyprzedzeniem zrób zapas produktów, które planujesz promować. Nie możesz dopuścić do sytuacji, gdy klienci czekają na dostawę zbyt długo, ponieważ takie działanie jedynie zniechęci kupujących. 

  • Zadbaj o płynność działanie Twojego e-sklepu

Niezależnie od tego, czy przygotowujesz się do Czarnego Piątku, czy chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie w „dzień powszedni”, musisz zadbać o to, by Twoja witryna była przyjazna użytkownikowi. Pisaliśmy na ten temat w artykule: Jakie błędy UX w e-commerce sprawiają, że tracisz klientów? Poznaj 4 błędy, które sprzyjają porzucaniu koszyka zakupowego w Twoim e-sklepie.

  • Segmentacja promocji

Jeżeli dokonujesz segmentacji swoich klientów  na podstawie określonych kryteriów, możesz dostosowywać promocję do ich potrzeb. Dzięki temu będziesz mógł liczyć na zwiększenie skuteczności swoich akcji wyprzedażowych. 

Przykładowo, możesz zaproponować jeszcze wyższe rabaty dla klientów, którzy w ostatnim czasie robili u Ciebie zakupy lub promować konkretne kategorie, które ich interesują. Dodatkowo segmentacja klientów pozwoli Ci dedykować promocje przez wzgląd na płeć lub wiek.

  • Monitoruj ceny konkurencji

Monitoring cen konkurencji  jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy w e-commerce – oczywiście nie tylko od święta 😊. Nie możesz rzetelnie przygotować się do Black Friday, jeżeli nie wiesz, jakie stawki codziennie ustala Twoja konkurencja. System LivePrice to aplikacja, która pomoże Ci nie tylko śledzić ceny innych oferentów, ale również zautomatyzuje proces nadawania cen w Twoim e-sklepie lub na wybranym portalu sprzedażowym (Allegro Ceneo, Empik, Idealo).

  • Łącz produkty komplementarne w promocji

Rabatowanie zestawów produktów komplementarnych, to świetny sposób na zwiększenie wartości koszyka zakupowego Twojego klienta. Możesz przygotować szereg promocji, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w Black Friday.

Towar komplementarny to taki, który uzupełnia podstawowy produkt, jest dodatkiem do niego/akcesorium, wzbogaca go o dodatkowe funkcje lub wzmacnia działanie. Przykładowo – sprzedajesz konsolę do gier, a dodatkowy pad jest produktem komplementarnym lub oferujesz kupującemu szampon do włosów, a odżywka jest produktem dodatkowym.

  • Wykorzystaj portale sprzedażowe 

Allegro, Ceneo czy Empik to marketplace’y, które posiadają duży potencjał sprzedażowy, postaraj się połączyć swoje promocje Black Friday z ich propozycjami wyprzedażowymi. Siła przebicia marketplace’ów jest ogromna, więc możesz liczyć na to, że akcja promocyjna sygnowana ich logotypem, przyniesie Ci znaczne grono kupujących. 

Jakie produkty warto rabatować na Black Friday?

W zeszłym roku dużą popularnością cieszyły się kategorie: Odzież i obuwie, RTV i AGD oraz sport. Jeżeli profil Twojego e-commerce pokrywa się z nimi, zastanów się, jakie produkty możesz rabatować z okazji wielkiego święta e-commerce. 

https://www.picodi.com/pl/inspiracje/black-friday

Zespół LivePrice trzyma kciuki za każdego sprzedawcę w e-commerce. Jeżeli chcesz przetestować nasze narzędzie i realnie zwiększać zysk ze sprzedaży online, zapraszamy do bezpłatnych testów systemu LivePrice. 

 

Zobacz również