Dynamiczna zmiana cen w e-commerce to standardowa praktyka wielu e-sklepów, która przynosi wiele korzyści. Automatyczne zarządzanie cenami jest świetną strat...

Black Friday – wielkie święto e-commerce
Spis treści
Tradycja świętowania wyprzedaży wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. W następny dzień po Święcie Dziękczynienia Amerykanie oddają się szaleństwu zakupów w niskich cenach – polują na promocje i rabaty oraz monitorują wszelkie zniżki. Black Friday niewątpliwie stał się okazją do świętowania również dla Polaków. Bo kto nie lubi kupować taniej?
W 2022 roku święto wyprzedaży przypada na 25 listopada, ale śmiało, można powiedzieć, że promocje potrwają przynajmniej przez weekend (a nawet dłużej). Po czarnym piątku mamy Cyber Monday – 28 listopada, a kolejno promocje dedykowane na ten wyjątkowy okres 😛
Jak pokazuje badanie Tpay przeprowadzone w listopadzie 2021, w poprzedniej edycji wyprzedaży Black Friday, większość sprzedawców przygotowywała dla swoich klientów obniżki do 30%, a akcję promocyjną prowadzili w terminie 26-29 listopada.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, co wzbudza niepokój w klientach, którzy nie chcę brać udziału w Black Friday, to warto sprawdzić analizę przeprowadzoną przez Picodi. Pokazuje ona, że 48% respondentów zauważyło kłamliwe manipulowanie cenami, a 43% z nich nie było zainteresowanych zakupami, ponieważ promocje nie były ciekawe.
Natomiast patrząc na wykres sprzedaży listopadowej, wyraźnie widać, że sprzedaż w Czarny Piątek była zauważalnie wyższa, niż w inne dni.
https://tpay.com/o-tpay/blog/jak-polacy-kupowali-black-friday-i-cyber-monday-2021
Co istotne, Tpay podaje, że w 2021 Black Friday przyciągnął większą liczbę osób, niż Cyber Monday. 26 listopada sprzedaż wzrosła średnio o 160%, natomiast 29 listopada o 57%.
Jak skutecznie sprzedawać w Black Friday 2022?
Czarny Piątek dotyczy najczęściej promocji oferowanych w sklepach stacjonarnych, sklepy internetowe mają dedykowany dla siebie czas, czyli Cyber Monday. Tyle w teorii, bo oczywiście sprzedawcy chcą skutecznie wykorzystać ten okres. Jak przygotować swój e-sklep do Black Friday, aby zwiększyć sprzedaż?
Informuj klientów o planowanych promocjach
Już przed Czarnym Piątkiem informuj swoich klientów o tym, jakie promocje dla nich szykujesz. Do tego celu możesz użyć newsletter lub bannery na swoim e-sklepie. Staraj się stworzyć aurę oczekiwania na coś miłego (i oczywiście nie zawiedź swoich klientów) – możesz wykorzystać zegar, który odlicza czas do promocji.
Kreatywny plan działania to podstawa, więc przemyśl, w jaki sposób będziesz komunikował promocje – zaplanuj teksty swoich wiadomości, a ich wysyłkę podziel na kilka dni. Staraj się wyróżnić z tłumu innych sprzedawców i celować w promocje, które naprawdę skuszą Twoich klientów. Możesz również postawić na dedykowany dla akcji Black Friday landing page, który jeszcze mocniej zachęci do zakupów i wyeksponuje przygotowane przez Ciebie promocje.
Sprawdź swoje magazyny!
Przed wielkim świętem e-commerce sprawdź swój magazyn, zobacz, co w nim zalega (może warto wyprzedać część asortymentu w promocyjnej cenie?). Co więcej, z odpowiednim wyprzedzeniem zrób zapas produktów, które planujesz promować. Nie możesz dopuścić do sytuacji, gdy klienci czekają na dostawę zbyt długo, ponieważ takie działanie jedynie zniechęci kupujących.
Zadbaj o płynność działanie Twojego e-sklepu
Niezależnie od tego, czy przygotowujesz się do Czarnego Piątku, czy chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie w „dzień powszedni”, musisz zadbać o to, by Twoja witryna była przyjazna użytkownikowi. Pisaliśmy na ten temat w artykule: Jakie błędy UX w e-commerce sprawiają, że tracisz klientów? Poznaj 4 błędy, które sprzyjają porzucaniu koszyka zakupowego w Twoim e-sklepie.
Segmentacja promocji
Jeżeli dokonujesz segmentacji swoich klientów na podstawie określonych kryteriów, możesz dostosowywać promocję do ich potrzeb. Dzięki temu będziesz mógł liczyć na zwiększenie skuteczności swoich akcji wyprzedażowych.
Przykładowo, możesz zaproponować jeszcze wyższe rabaty dla klientów, którzy w ostatnim czasie robili u Ciebie zakupy lub promować konkretne kategorie, które ich interesują. Dodatkowo segmentacja klientów pozwoli Ci dedykować promocje przez wzgląd na płeć lub wiek.
Monitoruj ceny konkurencji
Monitoring cen konkurencji jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy w e-commerce – oczywiście nie tylko od święta 😊. Nie możesz rzetelnie przygotować się do Black Friday, jeżeli nie wiesz, jakie stawki codziennie ustala Twoja konkurencja. System LivePrice to aplikacja, która pomoże Ci nie tylko śledzić ceny innych oferentów, ale również zautomatyzuje proces nadawania cen w Twoim e-sklepie lub na wybranym portalu sprzedażowym (Allegro, Ceneo, Empik, Idealo).
Łącz produkty komplementarne w promocji
Rabatowanie zestawów produktów komplementarnych, to świetny sposób na zwiększenie wartości koszyka zakupowego Twojego klienta. Możesz przygotować szereg promocji, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w Black Friday.
Towar komplementarny to taki, który uzupełnia podstawowy produkt, jest dodatkiem do niego/akcesorium, wzbogaca go o dodatkowe funkcje lub wzmacnia działanie. Przykładowo – sprzedajesz konsolę do gier, a dodatkowy pad jest produktem komplementarnym lub oferujesz kupującemu szampon do włosów, a odżywka jest produktem dodatkowym.
Wykorzystaj portale sprzedażowe
Allegro, Ceneo czy Empik to marketplace’y, które posiadają duży potencjał sprzedażowy, postaraj się połączyć swoje promocje Black Friday z ich propozycjami wyprzedażowymi. Siła przebicia marketplace’ów jest ogromna, więc możesz liczyć na to, że akcja promocyjna sygnowana ich logotypem, przyniesie Ci znaczne grono kupujących.
Jakie produkty warto rabatować na Black Friday?
W zeszłym roku dużą popularnością cieszyły się kategorie: Odzież i obuwie, RTV i AGD oraz sport. Jeżeli profil Twojego e-commerce pokrywa się z nimi, zastanów się, jakie produkty możesz rabatować z okazji wielkiego święta e-commerce.
https://www.picodi.com/pl/inspiracje/black-friday
Zespół LivePrice trzyma kciuki za każdego sprzedawcę w e-commerce. Jeżeli chcesz przetestować nasze narzędzie i realnie zwiększać zysk ze sprzedaży online, zapraszamy do bezpłatnych testów systemu LivePrice.
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Automatyczne zmienianie cen jako strategia maksymalizacji dochodów ze sprzedaży
Z raportu Gemius e-commerce w Polsce 2019 wynika, że głównymi czynnikami motywującymi konsumentów do wyboru konkretnego sklepu przy zakupie produktu prze...
Dyrektywa Omnibus po raz drugi. Jak przygotować się na zmiany?
Dyrektywa Omnibus to gorący temat w świecie e-commerce – miała wejść w życie (w Polsce) w maju 2022 roku (o czym pisaliśmy w artykule na naszym blogu). ...
Strefa marki i odznaka dla producenta na Ceneo – czy warto?
Na Ceneo mogą działać nie tylko e-sklepy, ale również producenci. Serwis umożliwia im skuteczną reklamę swoich produktów oraz dystrybutorów, dzięki ut...
Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro?
Allegro jest najpopularniejszym marketpace’em w Polsce. Codziennie miliony użytkowników dokonują udanych transakcji, a tysiące sprzedawców zastanawia się na...
Porównanie cen to już norma. Jak korzystają z tego klienci? Jak reagują firmy?
Powszechny dostęp do internetu mobilnego sprawił, że porównanie cen stało się powszechne nie tylko w przypadku zakupów z domowej kanapy. Sprawdźmy więc, w...