sciezka zakupowa

Ścieżka zakupowa w e-commerce

Rok rocznie polski e-commerce notuje duże wzrosty. Internauci coraz chętniej i częściej dokonują transakcji on-line. Konsumenci są wymagający – mają dostęp do porównywarek i marketplace’ów, gdzie szybko mogą zweryfikować oferty danego e-sklepu.

Niezwykle istotne jest, aby przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększać zyski, postawili potrzeby i wymagania klienta na pierwszym miejscu. W tym celu warto przyjrzeć się zagadnieniu ścieżki zakupowej.

Ścieżka zakupowa w e-commerce

Ścieżka zakupowa to droga, którą musi przebyć internauta, aby dokonać zakupu w sieci. To zespół czynności zachodzących od momentu uświadomienia sobie potrzeby posiadania danego produktu do finalizacji transakcji. Co istotne, każdy klient może przebyć inną trasę.

Kluczowymi elementami na poszczególnych etapach są:

  • Wygoda i komfort kupującego.
  • Intuicyjność.
  • Bezpieczeństwo. 
  • Możliwość wyboru.

Zastanawiasz się, czy w Twoim e-commerce warto popracować nad ścieżką zakupową? Sprawdź współczynnik:

  • odrzuceń  (Bounce Rate).
  • konwersji (Conversion Rate).

Jeżeli Twój sklep ma niską konwersję i wysoki poziom odrzuceń, koniecznie popracuj nad ścieżką zakupową.

Rozsądnie zaprojektowana ścieżka zakupowa w e-commerce pozwala:

• Zwiększyć liczbę transakcji na serwisie.

• Zmniejszyć ilość porzuconych koszyków.

• Zwielokrotnić zyski.

• Pogłębić zaufanie konsumenta do sklepu.

• Zyskać stałych klientów.

Jaką drogę pokonuje Twój klient, zanim dotrze do Twojego e-sklepu?

Proces zakupowy (przynajmniej w teorii) przebiega w następujący sposób: klient wchodzi na Twój e-sklep, wybiera produkt, płaci i oczekuje na dostawę. Oczywiście wraca ponownie, aby dokonać kolejnych zakupów.

Niestety tylko w teorii ta droga jest taka łatwa. Po pierwsze konsument musi dotrzeć do Twojego serwisu. O roli marketplace’ów pisaliśmy już wielokrotnie, więc odsyłamy do naszego artykułu.  

Musisz być widoczny dla szerokiego grona internautów, aby zwiększyć współczynnik konwersji na witrynie i tym samym liczbę transakcji. Z pojęciem sprzedaży wielokanałowej nierozerwalnie wiąże się temat ceny produktu w sieci. Nie można zapominać o tym, że w procesie decyzyjnym jest to jeden z kluczowych (dla konsumentów) czynników. 

Wykorzystując w swoim e-biznesie aplikację LivePrice, możesz kreować polityką cenową swojego asortymentu. System umożliwi Ci skuteczny monitoring cen konkurencji w sieci.  

Cena oczywiście jest bodźcem, który może zwabić klienta do Twojego serwisu. Natomiast kiedy konsument trafi już na Twoją witrynę, musisz zadbać o to, aby w maksymalnie krótkim czasie mógł dokonać zakupu. Istotną kwestią jest nawigacja Twojej strony – oferowany produkt musi być dobrze opisany, wyeksponowany i dostępny. 

Finalizacja zamówienia a ścieżka zakupowa w e-commerce

Pozytywne doświadczenie klienta w zetknięciu z Twoim sklepem jest fundamentalne dla procesu finalizacji i jego dalszej aktywności. Końcowym etapem ścieżki zakupowej w e-commerce jest złożenie zamówienia. 

Procedura musi odbywać się w minimalnej liczbie kroków. Musisz jasno określić koszt i formy dostawy oraz płatności. Negatywną praktyką jest doliczanie dodatkowych opłat do koszyka. Zwiększa to wartość zakupu i budzi odczucia braku zaufania do marki. Tym samym jest to częsta przyczyna porzucania koszyków zakupowych.

Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę przy finalizacji zamówienia, aby minimalizować ryzyko porzuconych koszyków?

  • Brak ukrytych opłat np. za pakowanie.
  • Możliwość wyboru formy dostawy.
  • Różne modele płatności.
  • Krótki czas realizacji.
  • Brak konieczności rejestracji.
  • Proces finalizacji powinien być maksymalnie skrócony.

Jak prognozuje Statista.com, przychody z e-handlu w Polsce w 2025 r. mogą wynieść prawie 20,2 mld dolarów. Suma robi wrażenie, więc warto zagłębić się w dobre praktyki, które reprezentują wyłonione przez raport „Koszyk Roku 2022” serwisy.  

Koszyk Roku 2022 – e-sklepy przyjazne konsumentom

Warto zapoznać się z treścią raportu  i zwrócić uwagę na to, jakie elementy były oceniane wśród uczestników. W badaniu monitorowano:

  • Mobilne wersje stron 100 wybranych e-sklepów.
  • Sklepy prowadzące sprzedaż na terenie Polski.
  • Tylko serwisy, które nie umożliwiają sprzedaży zewnętrznym podmiotom. Pominięte zostały marketplace’y.

Wyróżnionych zostało 10 e-sklepów, które zdobyły największą liczbę punktów w poszczególnych kategoriach: koszyk, informacje o płatnościach, zgody, podsumowanie, rejestracja i logowanie oraz ogólny proces zakupowy.

Tym milej nam opublikować listę, że wśród zwycięzców znajdują się klienci LivePrice.

ranking

Źródło: Raport „Koszyk roku 2022” LINK DO RAPORTU 

Jaki jest klient e-commerece w 2022 roku?

Wyciągając wnioski z raportu, można pokusić się o zobrazowanie współczesnego klienta e-commerce. Kupujący ma wysokie wymagania i chce mieć możliwość wyboru, jeżeli chodzi o aspekt zapłaty, dostawy czy konieczności logowania. Rozpatrując problem globalnie, nie można zapomnieć o znaczeniu ceny, gdyż e-klient chce otrzymywać produkty w najlepszych cenach. 

Ścieżka zakupowa w e-sklepie musi być przejrzysta, bezpieczna i umożliwiać klientowi dokonywanie wyboru (w zakresie np. rodzaju płatności, opcji dostawy). Jeżeli chcesz zwiększać zyski w swoim sklepie, koniecznie zadbaj o wdrożenie wskazówek dotyczących ścieżki zakupowej i zarządzania cenami. Wypróbuj system LivePrice przez 14 dni za darmo i zobacz, jak Twój sklep notuje zyski.

Zobacz również