Konkurencja cenowa

Konkurencja cenowa

Konkurencja cenowa to model współzawodnictwa polegający na rywalizacji przedsiębiorców w walce o klienta. Środkiem tej walki jest manipulacja cenami oferowanego asortymentu. Celem natomiast, zwiększenie udziału w rynku i zdobycie klienta.

Konkurencja cenowa w e-commerce

Niewątpliwie sprzedaż w sieci wiąże się ze zwiększoną liczbą konkurentów. Prowadząc biznes w internecie, musimy wiedzieć, że klient ma możliwość w szybki i wygodny sposób porównać cenę danego produktu, wśród wielu innych sprzedających. Dlatego tak dużą popularnością cieszą się porównywarka cen Ceneo i portal Allegro. Dodatkowo warto pamiętać, że e-commerce ogranicza możliwość nagłego wzrostu cen. Jeżeli pozostali konkurenci sprzedają taniej, to klienci dokonają transakcji na ich e-sklepach.

Aby konkurencja cenowa była skuteczna, trzeba dążyć do:

  • Osiągnięcia pozycji lidera w branży.
  • Maksymalizacji sprzedaży.
  • Utrzymania stabilnej pozycji.
  • Zwiększenia udziałów w rynku.
  • Zdobycia nowych klientów.

Ustalanie cen, a handel w sieci

Sprzedawcy internetowi są niejako zmuszeni do ciągłego utrzymywania niskich cen. Przy globalnej, wymagającej konkurencji przedsiębiorca nie ma możliwości windowania i podnoszenia cen w oderwaniu od pozostałych sklepów w branży. Konkurencja cenowa w e-commerce rządzi się swoimi prawami.

Konkurencja cenowa polega na dostosowaniu się branży do cen, ustalanych przez głównego sprzedawcę – lidera. Kształtowanie się cen zależy od wielu czynników:

  • Zachowań i upodobań klientów.
  • Koniunktury gospodarczej.
  • Kosztów.
  • Możliwości obniżania marży przez dany e-sklep.
  • Ceny zakupu danego towaru.

Oczywiste jest, że ustalając ceny, trzeba brać pod uwagę konkurencję. (link: https://liveprice.pl/) Jeżeli ten sam produkt będzie miał znaczące różnice cenowe u poszczególnych sprzedawców, to klienci będą dokonywali zakupów w najtańszym sklepie. Obecność na polskim rynku Allegro i Ceneo znacznie ułatwia kupującym analizę cen.

Reasumując, klient, poszukując danego produktu, przeprowadza porównanie cen i chce wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Ten fakt działa również na korzyść mniejszych przedsiębiorców, czy e-sklepów, ponieważ, jeżeli zaproponują konkurencyjne ceny, mają okazję zawalczyć o klienta (nawet z gigantami e-commerce). Natomiast warto pamiętać, że duża konkurencja wpływa na obniżenie marży.

Wpływ e-commerce na handel stacjonarny

Na przestrzeni lat obserwujemy dynamiczny wzrost rynku e-commerce. Natomiast warto nadmienić, że tak jak, e-commerce ma wpływ na handel stacjonarny. Tak sprzedaż offline wpływa na ustalanie cen w sieci.

Powiązanie działań online i offline pozwala przedsiębiorcy na wielokanałowy dostęp do klientów. W marketingu obserwuje się zachowanie zwane efektem ROPO (Research On-line Purchase Off-line). ROPO polega na tym, że klienci – poznają produkt i wyszukują o nim informacji w sieci, a kolejno dokonują zakupu w placówce stacjonarnej.

Efekt ROPO jest o tyle niebezpieczny, że klient w procesie zakupowym może zdecydować się na spontaniczny, stacjonarny zakup towaru, który właśnie poszukuje, o którym czyta w sieci. W takim przypadku kolejny raz cena może być kluczowym czynnikiem, który wpłynie na zachowanie konsumenta. Jeżeli produkt jest zdecydowanie tańszy w sieci, istnieje spora szansa, że klient wybierze zakup produktu online.

Szansą na zwiększenie zysków jest odwrócony efekt ROPO (zwany SOPO – See Offline, Purchase Online). W tym modelu klient ogląda produkt w sklepie stacjonarnym, natomiast dokonuje transakcji w sieci. W tej sytuacji konkurencja cenowa prowadzona w e-commerce odbija się pozytywnie na sprzedaży. Świadomy klient zawsze wybierze formę transakcji, która da mu największe korzyści.

Konkurencja cenowa – jakie działania można podjąć?

Konkurencja cenowa wpływa pozytywnie na gospodarkę – przedsiębiorcy wzajemnie monitorują swoje działania, ceny są regularnie obniżane, a klient dzięki dostępności internetu, jest doskonale poinformowany.

Jakie działania można podjąć, aby skutecznie przygotować się do konkurencji cenowej:

  • Monitoring konkurencji i dostosowanie cen do rynku.
  • Sezonowe obniżki, wyprzedaże, rabaty.
  • Sprzedaż towarów kredytowanych.
  • Zniżki i karty lojalnościowe dla stałych klientów.
  • Darmowa dostawa, zwrot.

Dlatego, jeżeli chcesz skutecznie podejmować działania związane z konkurencją cenową, musisz monitorować swoich rywali. System LivePrice pomoże Ci szpiegować inne sklepy z Twojej branży na:

LivePrice w skuteczny sposób połączy Twoje produkty z ofertą konkurencji. Na podstawie zebranych danych system może poprowadzić automatykę cenową we wskazanym przez Ciebie miejscu (na e-sklepie, Ceneo lub Allegro).

Zobacz również