Podjąłeś decyzję – otwierasz własny sklep internetowy. Bycie własnym szefem daje ogromne możliwości rozwoju i realizacji biznesowej wizji, ale stano...

Konkurencja cenowa
Spis treści
Konkurencja cenowa to model współzawodnictwa polegający na rywalizacji przedsiębiorców w walce o klienta. Środkiem tej walki jest manipulacja cenami oferowanego asortymentu. Celem natomiast, zwiększenie udziału w rynku i zdobycie klienta.
Konkurencja cenowa w e-commerce
Niewątpliwie sprzedaż w sieci wiąże się ze zwiększoną liczbą konkurentów. Prowadząc biznes w internecie, musimy wiedzieć, że klient ma możliwość w szybki i wygodny sposób porównać cenę danego produktu, wśród wielu innych sprzedających. Dlatego tak dużą popularnością cieszą się porównywarka cen Ceneo i portal Allegro. Dodatkowo warto pamiętać, że e-commerce ogranicza możliwość nagłego wzrostu cen. Jeżeli pozostali konkurenci sprzedają taniej, to klienci dokonają transakcji na ich e-sklepach.
Aby konkurencja cenowa była skuteczna, trzeba dążyć do:
- Osiągnięcia pozycji lidera w branży.
- Maksymalizacji sprzedaży.
- Utrzymania stabilnej pozycji.
- Zwiększenia udziałów w rynku.
- Zdobycia nowych klientów.
Ustalanie cen, a handel w sieci
Sprzedawcy internetowi są niejako zmuszeni do ciągłego utrzymywania niskich cen. Przy globalnej, wymagającej konkurencji przedsiębiorca nie ma możliwości windowania i podnoszenia cen w oderwaniu od pozostałych sklepów w branży. Konkurencja cenowa w e-commerce rządzi się swoimi prawami.
Konkurencja cenowa polega na dostosowaniu się branży do cen, ustalanych przez głównego sprzedawcę – lidera. Kształtowanie się cen zależy od wielu czynników:
- Zachowań i upodobań klientów.
- Koniunktury gospodarczej.
- Kosztów.
- Możliwości obniżania marży przez dany e-sklep.
- Ceny zakupu danego towaru.
Oczywiste jest, że ustalając ceny, trzeba brać pod uwagę konkurencję. (link: https://liveprice.pl/) Jeżeli ten sam produkt będzie miał znaczące różnice cenowe u poszczególnych sprzedawców, to klienci będą dokonywali zakupów w najtańszym sklepie. Obecność na polskim rynku Allegro i Ceneo znacznie ułatwia kupującym analizę cen.
Reasumując, klient, poszukując danego produktu, przeprowadza porównanie cen i chce wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Ten fakt działa również na korzyść mniejszych przedsiębiorców, czy e-sklepów, ponieważ, jeżeli zaproponują konkurencyjne ceny, mają okazję zawalczyć o klienta (nawet z gigantami e-commerce). Natomiast warto pamiętać, że duża konkurencja wpływa na obniżenie marży.
Wpływ e-commerce na handel stacjonarny
Na przestrzeni lat obserwujemy dynamiczny wzrost rynku e-commerce. Natomiast warto nadmienić, że tak jak, e-commerce ma wpływ na handel stacjonarny. Tak sprzedaż offline wpływa na ustalanie cen w sieci.
Powiązanie działań online i offline pozwala przedsiębiorcy na wielokanałowy dostęp do klientów. W marketingu obserwuje się zachowanie zwane efektem ROPO (Research On-line Purchase Off-line). ROPO polega na tym, że klienci – poznają produkt i wyszukują o nim informacji w sieci, a kolejno dokonują zakupu w placówce stacjonarnej.
Efekt ROPO jest o tyle niebezpieczny, że klient w procesie zakupowym może zdecydować się na spontaniczny, stacjonarny zakup towaru, który właśnie poszukuje, o którym czyta w sieci. W takim przypadku kolejny raz cena może być kluczowym czynnikiem, który wpłynie na zachowanie konsumenta. Jeżeli produkt jest zdecydowanie tańszy w sieci, istnieje spora szansa, że klient wybierze zakup produktu online.
Szansą na zwiększenie zysków jest odwrócony efekt ROPO (zwany SOPO – See Offline, Purchase Online). W tym modelu klient ogląda produkt w sklepie stacjonarnym, natomiast dokonuje transakcji w sieci. W tej sytuacji konkurencja cenowa prowadzona w e-commerce odbija się pozytywnie na sprzedaży. Świadomy klient zawsze wybierze formę transakcji, która da mu największe korzyści.
Konkurencja cenowa – jakie działania można podjąć?
Konkurencja cenowa wpływa pozytywnie na gospodarkę – przedsiębiorcy wzajemnie monitorują swoje działania, ceny są regularnie obniżane, a klient dzięki dostępności internetu, jest doskonale poinformowany.
Jakie działania można podjąć, aby skutecznie przygotować się do konkurencji cenowej:
- Monitoring konkurencji i dostosowanie cen do rynku.
- Sezonowe obniżki, wyprzedaże, rabaty.
- Sprzedaż towarów kredytowanych.
- Zniżki i karty lojalnościowe dla stałych klientów.
- Darmowa dostawa, zwrot.
Dlatego, jeżeli chcesz skutecznie podejmować działania związane z konkurencją cenową, musisz monitorować swoich rywali. System LivePrice pomoże Ci szpiegować inne sklepy z Twojej branży na:
- Allegro,
- Ceneo,
- Idealo,
- Amazon,
- Wybranym e-commerce.
LivePrice w skuteczny sposób połączy Twoje produkty z ofertą konkurencji. Na podstawie zebranych danych system może poprowadzić automatykę cenową we wskazanym przez Ciebie miejscu (na e-sklepie, Ceneo lub Allegro).
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Konkurencja cenowa. Czy warto postawić na automatykę cenową?
Handel w sieci wymusza na sprzedających obieranie skutecznych metod ustalania polityki cenowej. Jednym z najpopularniejszych (i również najskuteczniejszych) mo...
Rozkwit e-commerce w 2020 – strategie ustalania cen
Internet stał się bezpiecznym, wygodnym i tanim miejscem zakupów. Bez wątpienia dla wielu sprzedawców handel w sieci stał się jedyną możliwą formą spr...
Allegro Ads – czy jest naprawdę opłacalne?
Allegro jest jednym z największych portali sprzedażowych w Polsce. Pomarańczowy gigant umożliwia swoim sprzedającym reklamowanie ofert na najbardziej popu...
Amazon Prime. Czy polski Amazon rośnie w siłę?
Amazon wszedł na polski rynek 2 marca 2021. Na samym początku nie udostępnił możliwości wykupienia usługi Amazon Prime dla krajowych użytkowników. Od 15 pa...
Dyrektywa Omnibus po raz drugi. Jak przygotować się na zmiany?
Dyrektywa Omnibus to gorący temat w świecie e-commerce – miała wejść w życie (w Polsce) w maju 2022 roku (o czym pisaliśmy w artykule na naszym blogu). ...