Blog Megaphone Icon

Grupa docelowa w e-sklepie – jak ją określić?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
Grupa docelowa w e-sklepie

Posiadasz własny sklep internetowy lub planujesz jego założenie? Koniecznie dowiedz się tego, jak kluczową rolę odgrywa precyzyjnie określona grupa docelowa. Dzięki temu będziesz mógł skutecznie dostosować strategię marketingową, ofertę oraz nawet wygląd swojej witryny.

W niniejszym artykule przeczytasz, jak krok po kroku przeprowadzić proces określania grupy docelowej w kontekście sklepu internetowego. Poznanie potrzeb i preferencji grupy docelowej pozwoli Ci produktywnie gospodarować reklamami i zwiększyć sprzedaż.

Grupa docelowa w sklepie internetowym

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jaka grupa docelowa jest dominująca w Twoim e-sklepie, nie możesz z góry zakładać i idealizować jej charakterystyki. Możesz skorzystać z narzędzi, które pomogą Ci skutecznie sprawdzić Twój target.

Grupa docelowa w sklepie internetowym to zbiór osób lub firm, które mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami. Jest to również segment rynku, na którym powinieneś skupić swoje działania związane z reklamą i marketingiem. Dzięki temu dotrzesz do osób, które potencjalnie mogą być najmocniej zainteresowane Twoją ofertą.

Co warto ustalić?

Określając grupę docelową, warto zidentyfikować cechy demograficzne i preferencje zakupowe. Co więcej, jeżeli uda Ci się skutecznie określić swojego odbiorcę, masz ogromną szansę na zwiększenie sprzedaży i lojalności wśród swoich klientów.

Demografia

Tu warto zbadać, wiek, płeć, lokalizację, stan cywilny, zawód i dochód swoich klientów. Oczywiście dane są szacunkowe i statystyczne, a ich pozyskanie nie obliguje Cię do pytania klienta, o wysokość pensji podczas składania zamówienia. 😊

Zachowania zakupowe

Ważne jest, abyś dowiedział się, z jaką częstotliwością klient dokonuje zakupów w sieci. Co więcej, możesz pokusić się o sprawdzenie, jak często w Twojej branży, klient potrzebuje ponowić zakupy.

Preferowane kanały sprzedaży

Allegro, Ceneo, Empik a może e-sklepy? Warto dowiedzieć się, jak długo klienci w Twojej branży dokonują decyzji w procesie zakupowym oraz jakie są ich preferencje odnośnie do dostawy i metody płatności.

Technologia

W tym punkcie warto zastanowić się i dowiedzieć, jakie sposoby wyświetlania oferty, metody płatności i dostaw preferują Twoi klienci. Przykładowo może okazać się, że jeżeli Twoimi odbiorcami są osoby młode, które chętnie dokonują zakupu poprzez telefon komórkowy, to niezbędne jest, aby Twoja witryna była responsywna.

Potrzeby klienta

Ten enigmatyczny punkt pozwoli Ci zastanowić się nad tym, jakie potrzeby lub problemy pozwalasz rozwiązać klientowi, dzięki zakupowi online w Twoim e-sklepie.

Komunikacja z klientem

Musisz zbadać, jakie formy komunikacji są atrakcyjne dla Twoich potencjalnych klientów. Przykładowo, mogą oni preferować media społecznościowe, e-maile, reklamy online, fora internetowe itp. Zależnie od grupy, warto zastanowić się nad tym, jakie treści są dla nich wartościowe i jakie działania mogą zwrócić ich uwagę.

Konkurencja

Prowadząc biznes w sieci, musisz wiedzieć, kto jest Twoim bezpośrednim konkurentem. Jakie są wady i zalety pozostałych oferentów oraz w jaki sposób komunikują się ze swoją grupą docelową. Prawdopodobnie, ich grupa docelowa będzie również Twoją grupą, więc warto uczyć się na błędach lub podpatrywać sukcesu innych.

Jak zbadać grupę docelową?

Do badania grupy docelowej w e-sklepie istnieje kilka narzędzi, które możesz wykorzystać w swoim biznesie. Oto kilka z nich:

Ankiety online

Możesz je stworzyć samodzielnie lub zatrudnić agencję, która w Twoim imieniu zbada i określi grupę docelową. Popularnymi narzędziami do tworzenia ankiet są Google Forms, SurveyMonkey czy Typeform. Dzięki temu możesz zbierać dane na temat preferencji, demografii, potrzeb i zachowań zakupowych swoich potencjalnych (lub aktualnych) klientów.

Analityka

Niezastąpionym narzędziem do analityki internetowej i badania grupy docelowej jest Google Analytics. Jeżeli posiadasz swoją witrynę, to możesz analizować ruch na stronie oraz sprawdzać demografię użytkowników. Dodatkowo GA pozwoli Ci poznać zachowania potencjalnych klientów na stronie, źródło ruchu oraz skuteczność działań reklamowych, jakie prowadzisz.

Badania konkurencji

Niezaprzeczalnie Twoja grupa docelowa to też… grupa docelowa Twojej konkurencji. Jeżeli chcesz śledzić skutecznie swoich rywali w sieci, możesz skorzystać z LivePrice. Aplikacja pozwala Ci monitorować ceny, jakie nadają poszczególne sklepy na najpopularniejszych portalach sprzedażowych oraz ich własnych witrynach.

Poszukując profilu grupy docelowej, trzeba sprawdzać promocje, komunikację i działania, jakie podejmują Twoi konkurenci. Dzięki temu będziesz wiedział, na jakie akcje, warto zwrócić uwagę.

Badania rynku

Zawsze można skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy, która pomoże Ci poznać szeroki zakres danych z zakresu grupy docelowej Twojego sklepu. Co prawda takie działanie jest kosztowne, ale pozwala na szybkie poznanie integrujących Cię kwestii. Kolejno możesz próbować odnaleźć interesujące Cię elementy badań w raportach e-commerce. Oczywiście nie odnoszą się one tylko do Twojej branży. Pozwalają zdobyć wiedzę z zakresu preferencji zakupowych i demografii użytkowników sieci.

Monitoring mediów społecznościowych

Media społecznościowe odgrywają wielką rolę w stymulowaniu potrzeb zakupowych internautów. Monitorowanie mediów pozwoli Ci uzyskać cenne informacje na temat opinii grupy docelowej, jej profilu oraz preferencji.

Podsumowując działania nad grupą docelową

Grupa docelowa w Twoim e-sklepie, powinna być jasno określona, ponieważ pomoże Ci to ukierunkować działania marketingowe i sprzedażowe. Oczywiście, aby ją wyłonić, możesz uwzględnić kilka z wymienionych wyżej metod pozyskiwania informacji.

Natomiast prowadzą sklep internetowy lub przymierzając się do jego założenia, musisz wiedzieć o tym jak ważna jest cena. Jest ona kluczowym bodźcem motywującym zakupu dla większości użytkowników sieci. Dlatego, jeżeli chcesz z sukcesem usprawniać proces monitoringu konkurencji i automatyzacji cen, koniecznie wypróbuj LivePrice. Przez 14 dni, zupełnie za darmo możesz monitorować konkurencję, co pomoże Ci lepiej trafiać do grupy docelowej.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy