Blog Megaphone Icon

Dyrektywa Omnibus po raz drugi. Jak przygotować się na zmiany?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
omnibus

Od pierwszego stycznia 2023 w prawie konsumenckim zostaną wdrożone trzy dyrektywy: Towarowa, Cyfrowa i Omnibus.

Dyrektywa Omnibus to gorący temat w świecie e-commerce – miała wejść w życie (w Polsce) w maju 2022 roku (o czym pisaliśmy w artykule na naszym blogu). Jako że zmiany poprawek nie zostały rozpatrzone w terminie, to dyrektywa będzie obowiązywała dopiero na początku nowego roku. Co warto wiedzieć i jak przygotować swój biznes na zmiany?

Czym jest Dyrektywa Omnibus i kiedy wejdzie w życie?

Dyrektywa Omnibus zacznie obowiązywać w naszym kraju od 1 stycznia 2023 roku. Jej zasady zostały opracowane przez Komisję Europejską i polegają na transparentności i ujednoliceniu zasad ochrony konsumenta w sieci. 

Trzeba wiedzieć, że od 1 stycznia 2023 każdy sprzedawca musi bezwzględnie przestrzegać obowiązków, które wynikają z dyrektywy. 

Obowiązki przedsiębiorcy, związane z Dyrektywą Omnibus

Szereg zmian związany z dostosowaniem swojego e-handlu do obowiązujących przepisów czeka na przedsiębiorców w e-commerce oraz marketplace’y. Przykładowo, nowe prawo ma zapewnić transparentność rynku i zapewnić konsumentowi dostęp do kluczowych informacji, tak, aby jego decyzje zakupowe były przemyślane, a intencje przedsiębiorcy jasne.

Zmiana organizacji dotyczy głównie zasad:

  • organizowania promocji cenowych,
  • informowania konsumentów,
  • prezentowania i weryfikowania opinii klientów.

Zmiany nakładają na przedsiębiorcę obowiązek:

  • Wprowadzenie odpowiednich zmian w regulaminie sklepu internetowego.

Należy dołączyć do istniejącego regulaminu serwisu zapisy dotyczące poprawek związanych z Dyrektywą Omnibus, aby działać zgodnie z prawem.

  • Umieszczania danych kontaktowych – adresu e-mail oraz numeru telefonu, aby klient mógł w łatwy sposób skontaktować się z kupującym.
  • Podawania najniższej ceny dla danego towaru (lub usługi), która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/zabawki/lego/klocki-lego-creator

O ile wprowadzenie do swojego biznesu telefonu lub maila kontaktowego nie stanowi większej trudności, o tyle podawanie najniższej ceny w przedziale 30 dni już tak. Należy uposażyć sklep w odpowiednie pole cenowe, które będzie wyświetlało trzecią kwotę. Jako że Dyrektywa wchodzi w życie w styczniu 2023 roku, to w tym miesiącu (podczas organizowania promocji) należy już podawać najniższe ceny z grudnia 2022.

  • Prezentowania opinii – przedsiębiorcy są zobowiązani do zapewnienia, że osoby publikujące opinię są użytkownikami lub nabyły dany towar.

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przedstawić, w jaki sposób weryfikuje i zbiera wyświetlane na sklepie opinie klientów lub poinformować konsumentów, że tego nie robi. Reasumując, należy zamieścić na sklepie w sekcji z opiniami informację, czy mamy możliwość zweryfikować wiarygodność opinii. Jedynie w chwili, gdy oznajmimy konsumentom, że komentarze są sprawdzane, a tego nie zrobimy, będzie to stanowiło nieuczciwą praktykę rynkową.

  • Wyświetlania ofert

Jeżeli dany sklep korzysta z mechanizmów, które dostosowują ceny do konkretnego kupującego, musi poinformować go o tym, że cena została wyliczona bezpośrednio dla niego. Przykładowo, sklepy umieszczają inną cenę przy przejściu do witryny z porównywarki Ceneo, a inną przy ręcznym wpisaniu produktu do wyszukiwarki sklepu. W takim przypadku klient musi mieć tego świadomość.

Dyrektywa Omnibus – jakie zmiany dla platform sprzedażowych?

Wedle Dyrektywy Omnibus, internetowa platforma handlowa staje się tym samym, co platforma marketplace – będzie musiała informować konsumenta, czy oferujący za jej pośrednictwem sprzedający, ma status przedsiębiorcy. 

Przykładowo, takie informacje zamieszcza Allegro przy ofertach lokalnych:

zwroty

Źródło: https://allegrolokalnie.pl/

Serwisy handlowe (np. Allegro, Ceneo, Empik) będą musiały poinformować klientów, na jakiej zasadzie wyświetlają dla nich oferty.

Co istotne, marketplace’y nie muszą ujawniać algorytmów, a jedynie wskazać, na jakiej zasadzie pojawiają się dla kupujących takie, a nie inne wyniki dla zapytania.

Jakie zmiany dla konsumentów przyniesie Dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus sprawi, że klient kupujący towary będzie miał dostęp do kluczowych informacji (m.in. dotyczących ceny produktu w ciągu 30 dni), aby świadomie podejmować decyzje zakupowe.

Każdy konsument przyzna, że podawanie najniższej ceny, jaką produkt osiągnął w ciągu 30 dni, to świetny pomysł, ponieważ w ten sposób chroni nas – klientów – przed nieuczciwymi, iluzorycznymi promocjami. Oczywiście, dla przedsiębiorcy prowadzącego biznes w sieci będzie to (na pewno na początku zmian) duże utrudnienie i spore zamieszanie.

LivePrice stara się sprostać potrzebom naszych klientów i udostępniamy 30-dniową analitykę cen dla wszystkich użytkowników systemu. Dzięki temu, będą mogli w szybki sposób zweryfikować, jaką najniższą cenę osiągnął dany produkt w ciągu 30 dni. 

W przypadku, kiedy produkt został wprowadzony do sprzedaży w czasie krótszym niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek poinformować o najniższej cenie od chwili wprowadzenia go do sprzedaży. Taka praktyka, (choć uciążliwa na początku) przyniesie możliwość transparentnego nadawania promocji i możliwe, że do archiwum odejdą memy, które rokrocznie pojawiają się np. z okazji BlackFriday i innych promocji 😊

Źródło: https://dziennikzachodni.pl/najsmieszniejsze-memy-o-black-friday-wyprzedaze-okazje-i-bitwa-o-telewizory-internauci-nie-maja-litosci-a-was-skusza-promocje/ga/c1-17066243/zd/62890265

Udostępnij
LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Sprawdź, jak LivePrice działa na Twoich produktach!

    Chcesz wiedzieć, jak Twoja oferta wypada na tle konkurencji? Nasze demo działa na Twoich własnych produktach i marketplace’ach, które sam wybierzesz. Co zyskasz?

    • Błyskawiczny kontakt z Opiekunem Klienta – otrzymasz wycenę i praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.
    • 14 dni darmowego okresu próbnego – bez umów, bez zobowiązań.
    • Jasny obraz tego, jak łatwo możesz zdobyć przewagę nad konkurencją.

    Zostaw kontakt i przekonaj się, jak LivePrice może zwiększyć Twoje zyski!


    Dziękujemy za Twoje zainteresowanie systemem LivePrice!

    Twoja wiadomość dotarła do nas bez problemu!

    Co dalej? Oddzwonimy do Ciebie w ciągu 24 godzin (w dni robocze).
    Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą, aby:

    • Omówić Twoje potrzeby w zakresie monitoringu i automatyki cenowej
    • Przygotować dla Ciebie spersonalizowaną ofertę
    • Wygenerować dostęp do wersji demonstracyjnej LivePrice

    Dziękujemy za zaufanie! Już nie możemy się doczekać rozmowy z Tobą!
    Zespół LivePrice