Od pierwszego stycznia 2023 w prawie konsumenckim zostaną wdrożone trzy dyrektywy: Towarowa, Cyfrowa i Omnibus.
Dyrektywa Omnibus to gorący temat w świecie e-commerce – miała wejść w życie (w Polsce) w maju 2022 roku (o czym pisaliśmy w artykule na naszym blogu). Jako że zmiany poprawek nie zostały rozpatrzone w terminie, to dyrektywa będzie obowiązywała dopiero na początku nowego roku. Co warto wiedzieć i jak przygotować swój biznes na zmiany?
Czym jest Dyrektywa Omnibus i kiedy wejdzie w życie?
Dyrektywa Omnibus zacznie obowiązywać w naszym kraju od 1 stycznia 2023 roku. Jej zasady zostały opracowane przez Komisję Europejską i polegają na transparentności i ujednoliceniu zasad ochrony konsumenta w sieci.
Trzeba wiedzieć, że od 1 stycznia 2023 każdy sprzedawca musi bezwzględnie przestrzegać obowiązków, które wynikają z dyrektywy.
Obowiązki przedsiębiorcy, związane z Dyrektywą Omnibus
Szereg zmian związany z dostosowaniem swojego e-handlu do obowiązujących przepisów czeka na przedsiębiorców w e-commerce oraz marketplace’y. Przykładowo, nowe prawo ma zapewnić transparentność rynku i zapewnić konsumentowi dostęp do kluczowych informacji, tak, aby jego decyzje zakupowe były przemyślane, a intencje przedsiębiorcy jasne.
Zmiana organizacji dotyczy głównie zasad:
- organizowania promocji cenowych,
- informowania konsumentów,
- prezentowania i weryfikowania opinii klientów.
Zmiany nakładają na przedsiębiorcę obowiązek:
- Wprowadzenie odpowiednich zmian w regulaminie sklepu internetowego.
Należy dołączyć do istniejącego regulaminu serwisu zapisy dotyczące poprawek związanych z Dyrektywą Omnibus, aby działać zgodnie z prawem.
- Umieszczania danych kontaktowych – adresu e-mail oraz numeru telefonu, aby klient mógł w łatwy sposób skontaktować się z kupującym.
- Podawania najniższej ceny dla danego towaru (lub usługi), która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Źródło: https://www.mediaexpert.pl/zabawki/lego/klocki-lego-creator
O ile wprowadzenie do swojego biznesu telefonu lub maila kontaktowego nie stanowi większej trudności, o tyle podawanie najniższej ceny w przedziale 30 dni już tak. Należy uposażyć sklep w odpowiednie pole cenowe, które będzie wyświetlało trzecią kwotę. Jako że Dyrektywa wchodzi w życie w styczniu 2023 roku, to w tym miesiącu (podczas organizowania promocji) należy już podawać najniższe ceny z grudnia 2022.
- Prezentowania opinii – przedsiębiorcy są zobowiązani do zapewnienia, że osoby publikujące opinię są użytkownikami lub nabyły dany towar.
Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przedstawić, w jaki sposób weryfikuje i zbiera wyświetlane na sklepie opinie klientów lub poinformować konsumentów, że tego nie robi. Reasumując, należy zamieścić na sklepie w sekcji z opiniami informację, czy mamy możliwość zweryfikować wiarygodność opinii. Jedynie w chwili, gdy oznajmimy konsumentom, że komentarze są sprawdzane, a tego nie zrobimy, będzie to stanowiło nieuczciwą praktykę rynkową.
- Wyświetlania ofert
Jeżeli dany sklep korzysta z mechanizmów, które dostosowują ceny do konkretnego kupującego, musi poinformować go o tym, że cena została wyliczona bezpośrednio dla niego. Przykładowo, sklepy umieszczają inną cenę przy przejściu do witryny z porównywarki Ceneo, a inną przy ręcznym wpisaniu produktu do wyszukiwarki sklepu. W takim przypadku klient musi mieć tego świadomość.
Dyrektywa Omnibus – jakie zmiany dla platform sprzedażowych?
Wedle Dyrektywy Omnibus, internetowa platforma handlowa staje się tym samym, co platforma marketplace – będzie musiała informować konsumenta, czy oferujący za jej pośrednictwem sprzedający, ma status przedsiębiorcy.
Przykładowo, takie informacje zamieszcza Allegro przy ofertach lokalnych:
Źródło: https://allegrolokalnie.pl/
Serwisy handlowe (np. Allegro, Ceneo, Empik) będą musiały poinformować klientów, na jakiej zasadzie wyświetlają dla nich oferty.
Co istotne, marketplace’y nie muszą ujawniać algorytmów, a jedynie wskazać, na jakiej zasadzie pojawiają się dla kupujących takie, a nie inne wyniki dla zapytania.
Jakie zmiany dla konsumentów przyniesie Dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus sprawi, że klient kupujący towary będzie miał dostęp do kluczowych informacji (m.in. dotyczących ceny produktu w ciągu 30 dni), aby świadomie podejmować decyzje zakupowe.
Każdy konsument przyzna, że podawanie najniższej ceny, jaką produkt osiągnął w ciągu 30 dni, to świetny pomysł, ponieważ w ten sposób chroni nas – klientów – przed nieuczciwymi, iluzorycznymi promocjami. Oczywiście, dla przedsiębiorcy prowadzącego biznes w sieci będzie to (na pewno na początku zmian) duże utrudnienie i spore zamieszanie.
LivePrice stara się sprostać potrzebom naszych klientów i udostępniamy 30-dniową analitykę cen dla wszystkich użytkowników systemu. Dzięki temu, będą mogli w szybki sposób zweryfikować, jaką najniższą cenę osiągnął dany produkt w ciągu 30 dni.
W przypadku, kiedy produkt został wprowadzony do sprzedaży w czasie krótszym niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek poinformować o najniższej cenie od chwili wprowadzenia go do sprzedaży. Taka praktyka, (choć uciążliwa na początku) przyniesie możliwość transparentnego nadawania promocji i możliwe, że do archiwum odejdą memy, które rokrocznie pojawiają się np. z okazji BlackFriday i innych promocji 😊