Marketplace moda czy trend

Marketplace – chwilowa moda czy trend, który pozostanie na lata?

Prowadzisz handel w e-commerce i zastanawiasz się, czy warto sprzedawać na marketplace’ach? W tym artykule postaramy się udowodnić Ci, że ta forma e-handlu odgrywa niezwykle ważną rolę w sukcesie Twojej firmy w sieci.

E-commerce w Polsce

Internet od lat 90. zyskał niesamowitą popularność i przeszedł szereg zmian. W erze masowo używanych smartfonów, pandemii Covid-19 i szybkim tempie życia, sieć stała się miejscem, gdzie coraz częściej chcemy dokonywać zakupów. 

Polski e-commerce zaczął się w 1994 roku, gdy powstał pierwszy e-sklep Nepo. 3 lata później firma Terent wprowadziła możliwość złożenia zamówienia przez formularz kontaktowy. Sprzedaż w sieci zaczęła nieśmiało raczkować na rodzimym gruncie. 😊

Kolejno swój portal otworzył empik.com i komputronik.pl. W 1999 roku uruchomiono Allegro.pl, czyli obecnie największy i najchętniej odwiedzany marketplace w Polsce.  Następnie w 2005 powstała najbardziej rozpoznawalna porównywarka cen – Ceneo.pl.  

Od tego czasu e-commrece przeszedł niewyobrażalne zmiany. Warto zwrócić uwagę na fakt, w jak krótkim czasie zakupy w sieci stały się czynnością powszednią. Dodajmy, że Allegro i Ceneo wprowadziły koszyki zakupowe dopiero w 2011 roku, a dziś, my konsumenci nie wyobrażamy sobie swojej codzienności, bez możliwości zrobienia e-zakupów.

Na krajowy rynek e-commerce zaczęły wchodzić również zagraniczne marketplace’y, takie jak eBay czy w 2021 Amazon. Pokazuje to, jaką przyszłość ma krajowy e-commerce. Proces rozwoju nie został zakończony. Polska nadal jest interesującym rynkiem dla światowych inwestorów. Dodatkowo nasze rodzime serwisy również szykują się do ekspansji zagranicznych rynków.

Czym jest marketplace?

Marketplce’y  zyskują coraz większą popularność. Natomiast (jako przedsiębiorca), nim zadasz sobie pytanie: czy warto sprzedawać na marketplace’ach? Zastanów się, czym jest i jaką rolę pełni tego rodzaju serwis.

Marketplace to handlowy serwis internetowy. Platforma zrzesza zarówno klientów, jak i przedsiębiorców. Witryna pozwala obu grupom zawierać umowy online dotyczące sprzedaży. Marketplace przypomina niejako targowisko (znane ludzkości od tysiącleci). Każdy może „rozłożyć swój stragan” i wabić potencjalnych kupujących. Jak wiemy z historii, każde większe miasto i mniejsze miasteczko, posiadało swój rynek, gdzie handel mógł kwitnąć. Ludzie uwielbiają zrzeszać się, wybierać, oglądać i porównywać. Chyba teraz nie dziwi Cię popularność marketplace’ów?

A może postawić na e-sklep?

Nadal zastanawiasz się, czy warto sprzedawać na marketplace’ach? Odpowiadamy: oczywiście, że tak. Budowanie swojej pozycji w oparciu jedynie o e-sklep niestety nie jest dobrym pomysłem. 

Handel w e-sklepie oczywiście jest mniej kosztowny i nie wymaga płacenia prowizji  (jak w przypadku marketplace’ów). Teoretycznie własna witryna umożliwia Ci dostęp do nieograniczonej liczby klientów. Natomiast to tylko teoria. 

Sklep, który dopiero powstał, nie jest wypozycjonowany w wyszukiwarce. Jest to zabieg czasochłonny i kosztowny. Nawet jeżeli posiadasz niezwykłą infrastrukturę, wspaniały asortyment i rewelacyjne ceny… to bez promocji raczej nikt nie dostrzeże Twojej obecności w internecie. Jeżeli chcesz sprzedawać w sieci, musisz być obecny na marketplace’ach!

Dlatego warto zintegrować swój e-sklep z głównymi marketplace’ami, które dzięki swojej renomie i liczbie kupujących mogą pomóc Ci zostać zauważonym i zwiększyć sprzedaż. 

Jakie korzyści niesie ze sobą sprzedaż na marketplace’ach?

Główne funkcje realizowane przez marketplace’y to zaspokojenie wymagań wszystkich użytkowników i zwiększenie zasięgu grupy docelowej. Do elementów, które przemawiają za sprzedażą na wielu kanałach i platformach zewnętrznych, zaliczamy:

  • Inkluzywny charakter, który pozwala na pokazanie swojego asortymentu licznemu gronu kupujących.
  • Możliwość zyskania pozytywnych opinii dla swojego e-sklepu.
  • Korzystanie z rozpoznawalności danego marketplace’u i zaufania jego klientów.
  • Łatwość wyszukiwania konkretnych produktów przez klientów.
  • Możliwość dodatkowej reklamy swojej firmy.
  • Budowanie świadomości własnej marki.
  • Łatwość w prowadzeniu polityki elastycznych cen, która wabi kupujących. 

Jak sprzedawać z sukcesem na marketplace’ach?

Powyżej opisaliśmy zalety sprzedaży na platformach zrzeszających wielu sprzedawców. Czy to rozwiązanie ma negatywne aspekty? Oczywiście, że tak. Natomiast bilans plusów i minusów działania na marketplace’ach szybko pokazuje, że jest to opłacalny krok. 

Warto pamiętać o tym, że na wszelkich marketplace’ach panuje ogromna konkurencja. Jeżeli chcesz odnieść sukces w swojej branży, koniecznie zastanów się nad systemem do monitoringu i automatyki cenowej. LivePrice zapewni Ci wsparcie na wszystkich topowych marketplace’ach. Wypróbuj darmowy okres testowy i zobacz, jak łatwo możesz zacząć zarabiać.

Zobacz również