Blog Megaphone Icon

Allegro czy Amazon, gdzie warto sprzedawać?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
Amazon czy Allegro

Allegro czy Amazon, gdzie warto sprzedawać? To pytanie zadaje sobie większość przedsiębiorców działających w e-commerece. Jeżeli również szukasz odpowiedzi, koniecznie przeczytaj nasz artykuł, a poznasz, jakie perspektywy niesie ze sobą handel na platformach.

Uprzedzamy, że nie da się jednoznacznie ocenić, który z tych portali przyniesie Ci większy zysk, natomiast trzeba poznać i rozważyć, w który z tych serwisów warto inwestować. Opłaca się w tym zakresie obserwować, jak radzi sobie konkurencja.

Allegro numer 1 wśród rodzimych marketplace

Allegro działa w naszym kraju od wielu lat. Niezaprzeczalnie jest to najpopularniejszy portal sprzedażowy w Polsce. Nie ma wątpliwości, że liczba ponad 20 mln zarejestrowanych użytkowników robi wrażenie. Można się pokusić o stwierdzenie, że to właśnie na tym serwisie, Polacy uczyli się robić zakupy w sieci.

Rok 2021 nie był najłatwiejszy dla pomarańczowego giganta. W marcu Allegro doczekało się poważnego i światowego konkurenta w postaci portalu Amazon. Kolejno we wrześniu wystartowała singapurska platforma Shopee.

Natomiast wszystkie raporty, statystyki i dane e-commerce pokazują, że Allegro jest numerem 1 w świadomości rodzimych konsumentów. Umiemy i lubimy kupować na Allegro. Sprzedawcy, którzy na co dzień narzekają na zbyt wysokie prowizje i absurdalne oczekiwania portalu względem konsumenta, również nie uciekają z serwisu. Wniosek jest jeden, na Allegro opłaca się sprzedawać.

Co istotne, Polska (według danych serwisu ecommercedb) znajduje się na 18 miejscu pod względem wielkości rynku e-commerce na świecie (z przychodami 13 miliardów USD w 2020 roku, co plasuje nas przed Szwecją i za Meksykiem).

Jeżeli wiesz, jak dbać o klienta, dobrać asortyment, walczyć cenami i zdobywać pozytywne opinie, to oczywiście będziesz umieć sprzedawać i zarabiać na Allegro. Nadal zastanawiasz się, Amazon czy Allegro? To może oba?

Amazon nowy gracz w polskim e-commerce

Wejście nowego gracza na polski rynek było długo wyczekiwane. Klienci z niecierpliwością czekali na to, co przygotuje dla nich światowy gigant. Sprzedawcy zaczęli zadawać sobie pytanie: Allegro czy Allegro, gdzie warto prowadzić sprzedaż, aby zarabiać więcej?

Warto wspomnieć o tym, że Amazon od marca 2021 oferuje również usługę Amazon Prime (w korzystnej cenie 49 zł rocznie). I już po roku działalności w kraju, udało mu się wejść do zestawienia TOP 10 najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce. Jak pokazują dane Wirtualnemedia.pl, Amazon przekroczył próg 5 mln odwiedzin w październiku 2021. Kolejny miesiąc przyniósł mu kolejny milion odsłon, co pozwoliło zająć 8 miejsce wśród najpopularniejszych w Polsce marketplace’ach.

Amazon posiada zapędy monopolistyczne – jeżeli chodzi o rynki, na których się pojawia. Natomiast wydaje się, że w Polsce, nie uda mu się przejąć rynku – a na pewno nie w ciągu kilku najbliższych lat. Natomiast trzeba pamiętać o tym, że Amazon zawsze kieruje się długoterminowymi strategiami w rozwoju swojego portalu. Polska ma dla nich potencjał i serwis widzi się (za jakiś czas) wśród topowych polskich marketplace’ach.

Jak starcie Amazon kontra Allegro wpływa na klientów?

Jeżeli zastanawiasz się, kto wygra walkę o polski e-commerce, Allegro czy Amazon, to odpowiadamy… wygra klient 😊 Konkurencyjność rynku wpływa bezpośrednio na jakość, szybkość obsługi oraz ceny.

Amazon od dawna stawiał klienta w centrum swojego biznesu. Ich strategia polegała na maksymalnym ułatwieniu konsumentom wyszukiwania produktu, skróceniu ścieżki zakupowej, programach lojalnościowych (usługa Prime) i szybkości dostawy. Amazon jest doskonałym przykładem znaczenia UX dla konwersji i zwrotu.

Kiedy Allegro zaczęło zdawać sobie sprawę, że rywal nadciąga na polski rynek, również wprowadził szereg udogodnień. Portal stara się ułatwiać zakupy poprzez produktyzację, która nie spodobała się części sprzedających. Ich program Super Sprzedawca również ma wymusić na przedsiębiorcach maksymalne zaangażowanie w obsługę kupujących. Co więcej, na przestrzeni lat Allegro zmieniło formę komentarzy i opinii. Kiedyś komentarz mógł wystawić zarówno kupujący, jak i sprzedawca, więc wystawienie negatywnej opinii skutkowało odwetem. Teraz tylko osoba robiąca zakupy może ocenić sprzedawcę. Strzałem w 10. W przypadku pomarańczowego giganta był program AllegroSmart (+ opcja Family).

Co istotne, oba marketplace’y umożliwiają przedsiębiorcom promowanie swoich sklepów i konkretnych produktów.

Polski rynek e-commerce 2022

Nie ma wątpliwości, że rynek e-commerce rośnie w siłę. Z punktu widzenia przedsiębiorcy nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: gdzie warto sprzedawać Allegro czy Amazon?

Jak stwierdza Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group:

„Amazon wytoczył najcięższe działa i to duże wyzwanie dla Allegro, a znaczny spadek kursu giełdowego zdaje się potwierdzać tę tezę. Biorąc pod uwagę wczoraj ogłoszoną współpracę Shopee i InPostu oraz informację, że AliExpress otworzył największe centrum logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej, to na naszym rynku zaczyna robić się ciekawie, a to zapewne ucieszy rodzimych konsumentów”.

Tak naprawdę opłaca się sprzedawać na każdym portalu, na którym możemy sprzedawać i zarabiać. Zawsze można zacząć od sondowania danego marketplace’a np. na topowych produktach. Bez względu na to, czy sprzedajemy na Allegro, czy Amazonie, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie. LivePrice to narzędzie, które zapewni Ci monitoring bezpośredniej konkurencji oraz automatykę cenową.

Allegro czy Amazon a może multichannel?

Allegro czy Amazon? Oczywiście, że polecamy działanie na wielu frontach. Omnichannel to trend najbliższych lat. Jeżeli możesz zostać zauważony przez dodatkową pulę klientów, to skorzystaj z tej okazji.

W przypadku działania na wielu frontach, niezbędnym na Twojego biznesu będzie system, który usprawni i zautomatyzuje proces nadawania cen i ich szpiegowania. Jeżeli znasz swoich rywali i wiesz, jak kształtuje się cena konkretnego produktu na danym serwisie, to wiesz, czy możesz być konkurencyjny względem innych sprzedających. Co więcej, jeżeli stawiasz na oszczędność czasu i działanie na wielu kanałach, to profesjonalny system do automatyki cenowej LivePrice pomoże Ci wyświetlać odpowiednie ceny, które napędzą Twoją sprzedaż.

Wypróbuj system LivePrice przez 14 dni za darmo i zobacz, jak działa na wybranych przez Ciebie platformach – Allegro, Ceneo, Amazon, Idealo czy Empik.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy