Twój pierwszy sklep internetowy – 7 rzeczy, o których musisz pamiętać!

Podjąłeś decyzję – otwierasz własny sklep internetowy. Bycie własnym szefem daje ogromne możliwości rozwoju i realizacji biznesowej wizji, ale stanowi również nie lada wyzwanie. Szczególnie, jeśli dopiero poznajesz branżę e-commerce. Od czego zacząć i jak się nie pogubić? Przed Tobą kilka aspektów, o które powinieneś zadbać, startując z własnym sklepem internetowym.

1. Analizuj, poznawaj, działaj! Czyli kilka słów o biznesplanie Twojego sklepu.

Weryfikacja swoich pomysłów i wizji w zderzeniu z rzeczywistością może okazać się trudna, ale w rezultacie pomoże Ci określić mocne i słabe strony Twojego biznesu. A to ogromny krok naprzód! Zanim przystąpisz do sporządzania biznesplanu spróbuj udzielić odpowiedzi na poniższe pytania. Będą stanowiły dobry punkt wyjścia do dalszych analiz.

  • co chcesz sprzedawać i czy jest na to popyt?
  • kim są Twoi potencjalni klienci? Do kogo kierujesz ofertę?
  • jakim budżetem na początek dysponujesz?
  • zamierzasz współpracować z hurtownią czy sam jesteś producentem produktów?
  • czy chcesz poświęcić na rozkręcenie biznesu cały swój czas? A może traktujesz sklep jako
  • pracę dodatkową (np. poza etatem)?
  • czy posiadasz własny magazyn?
  • kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją?
  • zamierzasz sam obsługiwać sklep czy zatrudnisz pracowników?
  • czy planujesz sprzedaż również w innych kanałach (Allegro, eBay, marketplace’y)?

Pamiętaj! Jeśli przed założeniem e-sklepu powstrzymują Cię wysokie koszty jego utrzymania – możesz je skutecznie zminimalizować!

  • Korzystaj z preferencyjnych warunków przysługujących początkującym przedsiębiorcom – Ulgi na Start i małego ZUSu.
  • Wybierz oprogramowanie sklepu w modelu abonamentowym, np. Sky-Shop.pl
  • Sprzedawaj bez własnego magazynu – wybierz dropshipping.

2. Konkurencja, rynek i otoczenie biznesowe

Czy wiesz, że w 2018 roku liczba sklepów internetowych działających na polskim rynku przekroczyła 30 tysięcy? (Raport Bisnode Polska). Branża e-commerce dynamicznie się rozwija i wciąż jest miejsce dla kolejnych sprzedawców online. Musisz jednak pamiętać, że wraz z rozrostem rynku handlu online rośnie również konkurencja.

Przygotowując się do otwarcia własnego biznesu pewnie już zdążyłeś zidentyfikować najmocniejszych graczy w branży i jesteś w stanie wymienić nazwy swoich bezpośrednich konkurentów. To świetnie! Teraz czas na analizę wszystkiego, co Twoi rywale mają do zaoferowania klientom. Zwróć uwagę na:

  • asortyment i kluczowe produkty (np. hity sprzedażowe).
  • Ofertę cenową – zarówno w sklepach, jak i innych kanałach sprzedaży np. Allegro czy porównywarkach cenowych. W ich monitoringu i dynamicznym ustalaniu cen pomoże Ci LivePrice.
  • Grupy docelowe. Sklep z odzieżą damską nie będzie konkurencją dla e-sklepu z garniturami i dodatkami dla mężczyzn. Pamiętaj, żeby określić swoją buyer personę i pod tym kontem analizować rynkowych rywali.
  • Kanały sprzedaży. Allegro, eBay, Ceneo, Empik Marketplace a może Facebook? Bądź tam, gdzie kupują Twoi klienci. Jeśli jesteś w stanie zaoferować dodatkową wartość, której nie daje konkurencja (np. darmowa dostawa) – warto to wykorzystać i pojawić się w nowych kanałach sprzedaży!
  • Marketing i pozycjonowanie. Sprawdź, jakie działania marketingowe podejmuje Twoja konkurencja i na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się w wyszukiwarkach. Pamiętaj, że rozpoczynając przygodę z e-commerce, warto poszukać fraz kluczowych z tzw. „długiego ogona” – przyciągniesz klientów zainteresowanych konkretnymi produktami, tym samym zwiększając wartość swojej witryny.

 

3. Platforma sklepowa – serce Twojego biznesu!

Chcesz prowadzić sklep, ale wiedza techniczna nie jest Twoją mocną stroną? Wybierz oprogramowanie, które będzie proste w obsłudze, a jednocześnie wyposażone w masę możliwości! Sky-Shop.pl to gotowe narzędzie, dzięki któremu stworzysz piękną i funkcjonalną stronę sklepu, a zamówienia obsłużysz za pomocą intuicyjnego panelu administracyjnego. A to wszystko już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie!

Wybierając Sky-Shop.pl otrzymujesz:

  • gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego i wielokanałowej
  • sprzedaży online,
  • Full Dropshipping,
  • aplikację mobilną do obsługi sklepu,
  • Kreator Szablonu Sklepu,
  • integracje z ponad 300 hurtowniami (w tym z ponad 100 hurtowniami dropshipping),
  • automatyczną, dwukierunkową integrację z Allegro,
  • integracje z eBay, porównywarkami cen, marketplace’ami i portalami aukcyjnymi,
  • integracje z kurierami, bramkami płatniczymi, systemami ERP,
  • wbudowany system mini-księgowości,
  • …i wiele więcej!
Wciąż się wahasz? Wypróbuj Sky-Shop.pl przez 14 dni zupełnie bezpłatnie! Załóż sklep testowy!

4. Współpraca z hurtownią – o co pytać i jak ustalać warunki?

Jedną z najważniejszych kwestii, które musisz rozważyć przed uruchomieniem sklepu jest to, skąd będziesz czerpał towar. Istnieją trzy najpopularniejsze drogi zaopatrywania sklepu. Możesz:

  • sprzedawać własne wyroby (np. handmade),
    kupować towar prosto od producenta (zazwyczaj wymaga to zakupu kilkuset, a nawet kilku tysięcy sztuk danego produktu),
    zaopatrywać swój sklep w hurtowni.

Ten ostatni sposób jest zdecydowanie najczęściej wybierany przez właścicieli sklepów. Jeżeli wiesz już w jakiej branży chcesz działać, z łatwością znajdziesz odpowiadającego Ci dostawcę na liście gotowych integracji w Sky-Shop.pl. W kolejnym kroku powinieneś skontaktować się z hurtownią, ustalić warunki współpracy, a następnie zintegrować swój sklep za pomocą otrzymanego od swojego kontrahenta pliku produktowego.

Od teraz możesz szybko pobrać towary z hurtowni do swojego sklepu ze wszystkimi niezbędnymi parametrami, opisami, zdjęciami czy stanami magazynowymi. Nie musisz się również martwić, że liczba produktów w sklepie będzie nieaktualna – mechanizm zadba o aktualizację bazy produktowej nawet do 8 razy na dobę.

Nie posiadasz własnego magazynu? Wciąż możesz bez przeszkód sprzedawać w Internecie! Umożliwi Ci to dropshipping, czyli model logistyczny, w którym to hurtownia odpowiada za wysyłkę produktów zamówionych w Twoim sklepie! Nie inwestuj w magazyn, pracowników i koszty związane z pakowaniem i wysyłaniem towarów. Dowiedz się, jak wykorzystać dropshipping!

5. Jak Cię widzą, tak Cię…kupują!

Nie ma co ukrywać… klienci kupują oczami. Zachęcająca kolorystyka, intuicyjny interfejs, przejrzyste opisy i wyraźne zdjęcia w wysokiej rozdzielczości sprawią, że klienci będą przeglądać kolejne produkty z prawdziwą przyjemnością. Nie zapomnij, aby Twój sklep wyglądał dobrze nie tylko na monitorach, ale również (a może przede wszystkim!) na urządzeniach mobilnych. Pewnie słyszałeś, że od kilku lat zauważalny jest wzrost liczy konsumentów dokonujących transakcji przy użyciu smartfonów. Nie można tego bagatelizować!

Pamiętaj również, aby zdjęcia ukazywały jak najwięcej szczegółów sprzedawanych produktów. W końcu Twój klient nie będzie miał możliwości obejrzenia danej rzeczy na żywo, jak to ma miejsce w sklepie stacjonarnym. Spraw, aby nie musiał szukać dodatkowych informacji na innych stronach!

6. Daj się znaleźć! – SEO w sklepie internetowym.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to szeroki temat, który trudno byłoby zmieścić w ramach tego artykułu. Pamiętaj, że na efektywność działań i wysokie wyniki mają wpływ trzy ważne czynniki:

  • kwestie techniczne oprogramowania sklepu,
  • treści
  • linki.

Zwróć uwagę, czy oprogramowanie działa bez zarzutu pod względem technicznym, posiada funkcje umożliwiające optymalizację, a także, czy jest mobile friendly, gwarantując poprawne wyświetlanie sklepu na urządzeniach mobilnych (RWD).

Pamiętaj, że wiele działań SEO możesz wykonać samodzielnie, nie inwestując w to żadnych środków. Zacznij od:

  • ustawienia przyjaznych adresów url,
  • przeanalizowania i wybrania najważniejszych słów kluczowych związanych z Twoją
  • branżą i potrzebami klientów,
  • sprawdzenia działań Twojej konkurencji,
  • przygotowania wartościowych opisów produktów i kategorii, nazw oraz zdjęć,
  • uruchomienia sklepowego bloga,
  • zdobycia wartościowych linków do sklepu (np. poprzez artykuły sponsorowane czy
  • wpisy na forach),
  • stworzenia firmowych profili w mediach społecznościowych.

7. Bezpieczeństwo w sklepie internetowym.

Ostatnia i niezwykle ważna kwestia to bezpieczeństwo zakupów w Twoim sklepie. W końcu klienci będą zostawiać tam swoje dane oraz dokonywać transakcji. Nie możesz zapomnieć o:

  • certyfikacie SSL,
  • regulaminie sklepu oraz polityce prywatności,
  • widocznych i łatwo dostępnych danych kontaktowych,
  • jasno określonych kosztów dostawy w koszyku,
  • bezpiecznym serwerze, na którym przechowywane są dane.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki ułatwią Ci start w e-biznesie. A jeżeli w Twojej głowie pojawią się jakiekolwiek pytania – nie wahaj się skontaktować z doradcami Sky-Shop.pl!
Zadzwoń (12 386 01 30) lub napisz wiadomość (info@sky-shop.pl).

Zobacz również