Blog Megaphone Icon

E-commerce – podsumowanie roku 2020

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
E-commerce 2020

Zapewne nie ma osoby, która w trendach e-commerce na 2020 przewidziałaby globalną pandemię. 2020 był rokiem dziwnym i trudnym dla wszystkich z nas. Sytuacja wpłynęła na zwiększenie sprzedaży w wielu branżach i można pokusić się o stwierdzenie, że przyśpieszyła rozwój e-commerce w Polsce o kilka lat.

Nie pozostawia wątpliwości fakt, że pandemia koronawirusa diametralnie zmieniła nawyki zakupowe wielu Polaków. Zakupy w sieci są wygodne, całodobowe, atrakcyjne cenowo i nie mają na nie wpływu obostrzenia związane np. z lockdownem. W ubiegłym roku wzrosła zarówno liczba kupujących, jak i sprzedających w sieci. Według badań Grupy Gemius Polska 73% z badanych respondentów deklarowało chęć dokonywania zakupów w Internecie.

Zmiany, które były największe w branży e-commerce w 2020 roku

Przymusowa izolacja zwielokrotniła zyski ze sprzedaży w sieci. Zakupy przez internet były jedynym sposobem nabycia niektórych towarów. Jak polski e-commerce poradził sobie ze zwiększeniem sprzedaży? Naszym zdaniem wyszedł z niego obronną ręką.

Raport „Handel vs koronawirus – jak sprzedaż przeniosła się do internetu”, ukazuje, iż w pierwszym kwartale tego roku działalność w Internecie rozpoczęło od 5% do 23% więcej sklepów (w zależności od kategorii). Sklepy, które rozpoczęły swoją przygodę z siecią, oferowały produkty, na które pojawił się duży popyt (artykuły spożywcze, środki higieniczne, suplementy, książki). Co ciekawe nowe sklepy otwierają często producenci, którzy zaczynają inwestować w swoje miejsce w sieci. W długiej perspektywie takie pominięcie dystrybutorów może być znamiennie dla szeregu firm.

Zamknięcie sklepów stacjonarnych pokazało, że e-commerce w Polsce ma ogromny potencjał! Pierwsze analizy udowodniły, że Polacy jeszcze długo będą bali się zakupów offline, a galerie handlowe, które kiedyś cieszyły się ogromną popularnością, nie są już tak atrakcyjne dla konsumentów. W zawiązku z tym wiele firm zapowiedziało, że przeniesie swój biznes na stałe do sieci. Przykładem może być gigant odzieżowy LPP, czy Empik, który nie planuje ponownego otwarcia około 30% sklepów.

Jak radzić sobie ze zwiększoną konkurencją w e-commerce?

Biznesy, które już istniały, również musiały dostosować się do otaczającej rzeczywistości. Pandemia pokazała, że w sieci można sprzedawać wszystko np. bukiety kwiatów czy mięso prosto od producenta.

Reasumując, zwyżka popytu na zakupy w sieci, spowodował wzrost biznesów w sieci. Co oczywiste, proces ten niesie za sobą zwiększenie konkurencji w sieci. Sklepy zaczynają rywalizować:

Walka o konsumenta jest zacięta. Przedsiębiorcy wiedzą, że rynek e-commerce zwiększa sprzedaż i należy wykorzystać jego potencjał. Konsument, który przekona się do zakupów w sieci, przywiąże do danego e-sklepu i jego asortymentu, pozostanie z nim nawet po zakończeniu pandemii.

Wielokanałowość i automatyzacja!

Trendem w 2020 roku niewątpliwie była wielokanałowość. Sklepy starały się dotrzeć ze swoimi produktami do jak największej grupy konsumentów. Popularność serwisów takich jak Allegro, czy Ceneo jest zauważalna, a ich udział w rynku e-commerce rośnie z każdym miesiącem.

Niewątpliwie, chcąc zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie, warto postawić na zwiększenie zasięgów. Korzystanie z takich platform jak Allegro, czy Ceneo jest najtańszą formą reklamy. Natomiast nie o reklamę a zwiększenie zysków przecież chodzi. Aby skutecznie prowadzić sprzedaż wielokanałową, warto zainteresować się automatyzacją sprzedaży, jaką daje LivePrice. Narzędzie w wygodny sposób pozwala zarządzać polityką cenową całego sklepu.

Pominięcie omnichannel w swoim biznesie, jest niejako zamknięciem się na klienta, a przecież w handlu liczy się utrzymanie z nim bliskiej relacji. Warto zauważyć, że prowadząc sprzedaż w wielu punktach, ceny produktów nie mogą być identyczne. Używając aplikacji LivePrice, masz pewność, że odpowiednie ceny zostaną nadpisane do danych kanałów sprzedaży. Na podstawie Twoich wytycznych i monitoringu konkurencji, system wyliczy ceną dla Allegro i Ceneo.

E-commerce wciąż rośnie w siłę

E-commerce rośnie w siłę, a razem z nim Twoja konkurencja. Handel w sieci stał się realnym i mocnym konkurentem dla zakupów stacjonarnych. Obostrzenia wprowadzone na czas pandemii COVID-19 nadal trwają i mają wpływ na nasze decyzje zakupowe i biznesowe. Skutecznie przygotuj się na kolejne lata działania w sieci – postaw na system LivePrice.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy