Mniej pieniędzy w kieszeni kupującego, rosnące ceny zakupu, niepewna sytuacja ekonomiczna i szukanie oszczędności mogą przełożyć się na realne zmniejszenie zysków w Twoim e-sklepie. Jakie aktywności należy podjąć, prowadząc biznes w sieci, aby przetrwać w dobie inflacji?
Wielu sprzedawców zastanawia się, jak zadbać o swoją sprzedaż (w sieci) w dobie szalejącej inflacji? Niewątpliwie od kilku miesięcy obserwujemy niepokoje, jakie w społeczeństwie wzbudza widmo kryzysu gospodarczego.
Obraz polskiego klienta w 2022 roku
Opublikowany we wrześniu bieżącego roku raport Izby Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce” ukazuje fatalny stan finansowy większości gospodarstw domowych w kraju. Tylko 16% respondentów ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Ankietowani nie mają też oszczędności, a jeżeli są, to poniżej kwoty 10.000 zł.
Badanie Izby Gospodarki Elektronicznej ukazało, że 79% respondentów zmieniło swoje zachowania zakupowe, gdyż boją się pogorszenia swojej sytuacji finansowej. Polacy obawiają się kryzysu gospodarczego, pandemii, inflacji i niepewnej sytuacji w Europie.
LINK: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/08/W_Kryzysie_Do_Ecommerce_Raport_2022.pdf
Według raportu 71% pytanych zamierza optymalizować wydatki. Jednym ze sposobów okazują się zakupy w sieci, aż 58% internautów sądzi, że jest to optymalne miejsce do dokonania transakcji.
Czy wzrost cen produktów wpłynie na decyzje zakupowe klientów?
Ceny rosną i widzimy to przy każdej wizycie w sklepie lub opłacaniu rachunków. Polacy ubożeją i wiedzą, że poziom cen nie wróci do „normy”, ani nawet do tego z początku roku. Co istotne, aż 31% respondentów planuje zrealizować wszelkie możliwe zakupy w internecie, aby realnie oszczędzić.
Dodatkowo respondenci wskazują na potrzebę prowadzenia budżetu domowego.
LINK: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/08/W_Kryzysie_Do_Ecommerce_Raport_2022.pdf
Inflacja to nie tylko problem klientów. Sprzedawcy zaczynają odczuwać jej skutki, patrząc na niższe (niż wcześniej) wartości koszyków zakupowych lub mniejsze ilości transakcji.
Jak zadbać o swoją sprzedaż w sieci, gdy inflacja szaleje? Raport „W kryzysie do e-commerce” pokazuje jasno, czego oczekują Twoi klienci. Respondenci wskazali na:
- Płatności odroczone
Odroczone płatności to usługa pozwalająca na wydłużenie terminu zapłaty za zakupy (np. o 30 dni), bez dodatkowych kosztów dla konsumenta. W dobie kryzysu kupujący nie chcę obciążać swoich budżetów i zamrażać pieniędzy na dłuższy czas. Jeżeli zaproponujesz im formę finansowania poprzez płatności odroczone, możesz wygrać zarówno Ty, jak i Twój klient. Otrzymujesz zapłatę za towar natychmiastowo, a Twój kontrahent ma określony czas na podjęcie decyzji zakupowej.
- Darmowy zwrot
- Niskie koszty dostawy
- Długi okres zwrotu
Zastanów się nad tym, czy możesz zaproponować konsumentowi darmowy zwrot i dłuższy czas na jego realizację? Przyjrzyj się swojemu biznesowi i porównaj z konkurencyjnymi ofertami. Czy Twój koszt dostawy jest relatywnie niski na tle innych sprzedających? Może się okazać, że ceny, które ustawiasz na sklepie, są atrakcyjne, natomiast po doliczeniu kosztów dostawy, znacznie przekraczają stawki proponowane przez innych. Przygotuj się na to, że klienci będą dokładnie prześwietlać oferty w sieci, aby odnaleźć te, korzystne cenowo.
- Niskie ceny
Niskie ceny od lat są podawane we wszelkich raportach, jako przyczynek do podjęcia decyzji zakupowej. Klienci w sieci szukają atrakcyjnych cen i to nie zmieni się przez wiele najbliższych lat. Jeżeli chcesz wiedzieć co dzieje się w Twojej branży, skorzystaj z systemu do monitoringu cen konkurencji i automatyki cenowej. LivePrice samoczynnie obserwuje stawki, jakie nadają inni sprzedawcy na pokrywających się z Twoim asortymentem produktach.
System do monitoringu cen w sieci może dać Ci cenne informacje z zakresu działania konkurencji. Dzięki aplikacji możesz również automatyzować zmianę cen, czyli sterować swoją polityką cenową dla wielu portali jednocześnie.
Jak pokazuje cytowany raport, klienci będą szukać oszczędności i swoje kroki skierują w kierunku e-commerce. Jeżeli dobrze przygotujesz swój biznes na nadchodzący ciężki czas, będziesz mógł spokojnie prowadzić sprzedaż i zarabiać.
LINK: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/08/W_Kryzysie_Do_Ecommerce_Raport_2022.pdf
Klienci doceniają zakupy w sieci za niskie ceny, częste promocje, atrakcyjne warunki dostawy i zwrotów, programy lojalnościowe oraz szeroki wybór marek. Zakupy w sieci są też bardzo racjonalne, ponieważ pozwalają dobrze przemyśleć decyzje zakupowe.
Czy e-commerce przetrwa wysoką inflację?
Jeżeli zadajesz sobie pytanie o to, czy Twój biznes przetrwa wysoką inflację, to oczywiście odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wpływ szalejących cen na decyzje zakupowe konsumentów jest bardzo zauważalny, natomiast jeżeli w odpowiednim czasie nie zareagujesz i postawisz na politykę sztywnych cen, może okazać się, że Twój zarobek jest coraz niższy.
Trzeb pamiętać o tym, że nastają czasy podejścia proklienckiego. Trzeba uważnie monitorować ceny konkurencji i trzymać rękę na pulsie, aby nie wypaść z branży. Sklepy, które nie będą chciały dostosować się do panujących norm, niestety nie będą miały racji bytu.
Jeżeli chcesz zacząć panować nad cenami i monitorować konkurencję na wybranych kanałach, koniecznie wypróbuj system do repricingu LivePrice. Sam określasz, jaki obszar sieci chcesz monitorować, a wersję demonstracyjną otrzymujesz bezpłatnie na 14 dni. Dzięki temu możesz realnie przeciwdziałać odpływowi klientów z Twojego e-commerce.