Konkurencja cenowa

Konkurencja cenowa. Czy warto postawić na automatykę cenową?

Konkurencja cenowa. Czy warto postawić na automatykę cenową?

Handel w sieci wymusza na sprzedających obieranie skutecznych metod ustalania polityki cenowej. Jednym z najpopularniejszych (i również najskuteczniejszych) modeli rywalizacji jest konkurencja cenowa. Na czym warto się skupić, optymalizując ceny w e-commerce? Czy warto postawić na automatykę cenową, aby osiągnąć sukces?  Jak skutecznie monitorować ceny konkurencji w sieci?

Na czym polega konkurencja cenowa?

Konkurencja cenowa to model rywalizacji w sprzedaży, która polega na dostosowywaniu cen produktów do stawek konkurencji. W teorii zagadnienie brzmi bardzo prosto, wystarczy kierować się cenami innych sprzedawców i ustalać ceny na niższym poziomie. Czy tak jest faktycznie?

Jeżeli chcesz wykorzystać w swoim biznesie konkurencję cenową, powinieneś postawić na system do automatyki cenowej. Dlaczego? Ponieważ ręczne monitorowanie cen konkurencji w sieci nie ma racji bytu, jeżeli:

  • sprzedajesz dużą liczbę towarów,
  • wystawiasz ofertę na różnych marketplace’ach.

Jeżeli tak, to koniecznie sprawdź system LivePrice, który pozwala Ci na prowadzenie skutecznego monitoringu cen konkurencji na Allegro, Ceneo, Empiku lub w wybranych przez Ciebie e-sklepach oraz  pozwala Ci automatyzować proces nadawania cen i realizować  model konkurencji cenowej.

Jak skutecznie monitorować ceny konkurencji w sieci?

Do tego zadania potrzebny jest profesjonalny system, który sprawnie wyłapie Twoich rywali na danym portalu. Dodatkowo aplikacja pokaże Ci, jakie miejsce wśród nich zajmuje Twoja oferta.

Wyposażony w wiedzę na temat innych sprzedających, możesz realnie ocenić, czy Twoje stawki minimalne pozwolą Ci konkurować cenami. Jeżeli tak, możesz przystąpić do działania. LivePrice pozwoli Ci zestawić ceny Twojej bezpośredniej konkurencji – aplikacja śledzi źródła krajowe i zagraniczne marketplace. 

Prowadząc konkurencję cenową, nie możesz zapomnieć o tym, że idea nie polega jedynie na obniżaniu cen. Wtedy Twoja marża maleje, a zyski się kurczą. Jeżeli chcesz działać świadomie w sieci, to postaw na balansowanie cenami. W takim przypadku możesz zarabiać na brakach magazynowych innych sprzedających (np. podnosząc ceny). Natomiast nie osiągniesz takich możliwości bez profesjonalnego monitoringu cen konkurencji i automatyki cenowej.

Jak sprawnie manipulować cenami?

Konkurencja cenowa wymusza obniżanie cen i zachęcanie nimi kupującego do finalizacji transakcji. W dobie dzisiejszego e-handlu zabieg ten nie dziwi. Kupujący w sieci analizują ceny produktów przed zakupem – sprawdzają, gdzie uda im się znaleźć towar w najniższej cenie. Do tego celu służy Ceneo, Allegro i Google.

Jeżeli chcesz zdobyć klienta, musisz postawić na atrakcyjne ceny. Niestety, tak, jak w przypadku monitoringu cen konkurencji, nie poradzisz sobie, zmieniając stawki manualnie przy każdej obniżce u innych sprzedawców. To zadanie możesz powierzyć profesjonalnej aplikacji. LivePrice pozwoli Ci prowadzić konkurencję cenową automatycznie. 

Konkurencja cenowa wymusza na Tobie częste zmiany cen i dostosowywanie ich do działań innych sprzedających. LivePrice pozwoli Ci zmieniać ceny zgodnie z Twoimi scenariuszami (system bazuje na ustalonej cenie minimalnej i kroku cenowym) oraz danymi z monitoringu cen konkurencji.  Dzięki temu możesz sprawnie prowadzić automatyczną analizę cen.

Reasumując dzięki temu, Twoje ceny będą zawsze aktualne i zgodne z założeniami. Nie wyprzedasz produktów poniżej poziomu rentowności, a w przypadku wzrostu cen u innych sprzedających, system podniesie również Twoją stawkę.

Czy automatyka cenowa grozi wojną cenową?

Pytanie o to, czy automatyka cenowa grozi wojną cenową, pojawia się zawsze, gdy sprzedawca zaczyna stosować model konkurencji cenowej. Odpowiedź nie jest jednoznaczna. 

Jeżeli będziesz chciał wyprzedawać towar poniżej kwoty zakupu, aby na siłę obniżyć ceny, to oczywiście finał takiego działania będzie opłakany w skutkach. Natomiast jeżeli podejdziesz do swojego biznesu mądrze – podeprzesz się automatyką cenową i rzetelnym monitoringiem cen konkurencji w sieci, to istnieje duża szansa na to, że będziesz mógł powalczyć z innymi sprzedającymi i zachęcić klienta do transakcji właśnie w Twoim sklepie. 

Trzeba pamiętać o tym, że każdy sprzedający w sieci ma inny asortyment, odmienne stawki i ceny minimalne, dodatkowo, nie musi chcieć być zawsze na pierwszej pozycji na danym marketplace’ie. Czasami lokata na równi z danym sklepem lub kierowanie się polityką cenową wybranego oferenta jest również dobrym rozwiązaniem. Monitoring cen konkurentów pozwala Ci realnie ocenić Twoje szanse i pozycję wśród innych sprzedających. 

LivePrice zapewnia Ci elastyczność działań. Aplikacja prowadzi w Twoim imieniu automatykę cenową. Sam ustalasz:

  • Monitorowany portal.
  • Ceną minimalną.
  • Krok cenowy.
  • Tryb, w jakim system ma automatyzować ceny. 
  • Zakres interesujących Cię konkurentów.
  • Liczbę aktualizacji.

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak w praktyce działa system do monitoringu cen konkurencji  i automatyki cenowej, koniecznie skorzystaj z bezpłatnej wersji demonstracyjnej systemu LivePrice. Możesz sprawdzić, jak działa konkurencja cenowa – bezpośrednio na swoim własnym asortymencie i w zestawieniu z bezpośrednimi rywalami, na wybranym portalu.

 

Zobacz również