Sprzedaż w sieci można podzielić na dwa segmenty – B2C oraz B2B. Jaki model sprzedaży jest optymalny dla producenta? Czy warto monitorować ceny w sieci? Monitoring cen dla producenta? Nasz artykuł przybliży temat strategii, które warto zastosować wobec odbiorców.
B2B w e-commerce
Segment B2B rozwija się niezwykle prężnie na wszystkich kanałach sprzedaży. Klienci, partnerzy biznesowi, kontrahenci i dystrybutorzy B2B oczekują wygodnej formy komunikacji z producentem, możliwości szybkiego złożenia zamówienia i szybkości w uzyskaniu odpowiedzi zwrotnej.
E-commerce spełnia te wszystkie kryteria i tym samym sprawia, że producenci, coraz częściej wyświetlają swoją ofertę na:
- Allegro.
- Ceneo.
- E-sklepach i dedykowanych platformach.
Jak pokazuje raport Izby Gospodarki Elektronicznej „B2B e-commerce Now 2022” firmy o wyższych przychodach, posiadają sklep internetowy. Jeżeli firma decyduje się na sprzedaż w sieci, powinna rozważyć monitoring cen B2B.
Źródło: https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2022/05/B2B-e-commerce-Now-2022.pdf
Respondenci, którzy osiągają przychód pomiędzy 6 a 10 milionów złotych, deklarują posiadanie sklepu w trzech na czterech przypadkach. Co więcej, w firmach przekraczających 100 milionów złotych, aż 86% przedsiębiorców posiada e-sklep.
Źródło: https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2022/05/B2B-e-commerce-Now-2022.pdf
Reasumując, im większa firma, tym większa pewność, że zaznacza swoją obecność w e-commerce. Według raportu 41% respondentów prowadzi sprzedaż w e-commerce. Czy w takim przypadku, producenci powinni zainteresować się monitoringiem cen B2B?
Aktywne sektory w B2B
Warto zadać sobie również pytanie, w jakich branżach należy zainteresować się monitoringiem cen B2B – które z nich są topowe w sieci. Patrząc na wyniki raportu, łatwo zauważyć, że najbardziej popularnymi sektorami B2B są: transport, logistyka, dystrybucja i oczywiście handel.
Czy pozostałe branże również są gotowe do digitalizacji i rozpoczęcia działalności w Internecie? Niewątpliwie pandemia przyspieszyła rozwój e-commerce. Szacuje się, że do 2025 roku większość firm będzie prowadziła e-handel. Jeżeli planujesz rozpocząć przygodę ze sprzedażą elektroniczną lub już zaznaczyłeś swoją obecność w Internecie, koniecznie zapoznaj się z systemem LivePrice, który zapewnia profesjonalny monitoring cen B2B.
Co istotne, raport „B2B e-commerce Now 2022”pokazuje, że 30% badanych firm dostrzega wzrost dynamiki zmian zachodzącej w B2B e-commerce.
Monitoring cen B2B
Czy monitoring cen B2B jest potrzebny i istotny tylko do przedsiębiorstw, które są obecne w e-commerce? Czy brak sklepu internetowego może zwalniać producenta z konieczności monitoringu cen B2B? Oczywiście, że nie.
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej 95% firm widzi pozytywne efekty wprowadzenia e-commerce B2B.
Reasumując, odpowiedzialny producent lub dystrybutor powinien pilnować ceny swoich produktów. Jeżeli tego nie robi, często rynek zostaje „zepsuty” przez nierozsądną politykę cenową. Partnerzy biznesowi, którzy finalnie działają w sektorze B2C, są pod presją konkurencji. Bark monitoringu cen w B2B prowadzi do tego, że sprzedawcy wyświetlają ofertę na wielu kanałach i muszą (lub chcą) rywalizować z innymi przedsiębiorcami.
Tym samym, jeżeli producent nie czuwa nad uczciwą polityką cenową w sieci, pozwala na swawolne obniżanie cen (często poniżej progu rentowności). Tym sposobem towar może wzbudzać podejrzenia – przez wzgląd np. na dużą rozbieżność cenową. Nie warto lekceważyć takich sytuacji, gdyż sieć, daje duże pole do zwiększenia zysków.
Źródło: https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2022/05/B2B-e-commerce-Now-2022.pdf
LivePrice dla producenta
LivePrice to aplikacja służąca monitorowaniu i automatyce cenowej w sieci. System jest wykorzystywany przez sprzedawców B2C. Natomiast warto zwrócić uwagę na fakt, że narzędzie będzie świetnym rozwiązaniem również dla producenta czy dystrybutora.
LivePrice zapewnia profesjonalny monitoring cen B2B. Bez względu na to, czy potrzebujesz:
- Pilnować cen, jakie nadają dystrybutorzy i sprzedawcy.
- Wdrożyć optymalną politykę cenową do swojego e-sklepu.
- Wiedzieć, kto w Twojej branży zaniża ceny.
- Informacji, kto sprzedaje produkty poza oficjalnym źródłem dystrybucji.
Aplikacja pozwoli Ci monitorować asortyment wyświetlany na:
Jeżeli nie prowadzisz sprzedaży w sieci, a chcesz jedynie otrzymać raporty z monitoringu cen B2B, możesz to zlecić w aplikacji. Wygrywając plik CSV o odpowiedniej strukturze, otrzymasz raporty dotyczące cen nadawanych na danym marketplace lub wybranym e-sklepie.
Raporty monitoringu cen B2B w aplikacji LivePrice są dostosowane do Twoich potrzeb i wymagań. Sam decydujesz:
- Ile aktualizacji danych na dobę potrzebujesz.
- Jaki kanał sprzedaży chcesz monitorować.
- Możesz monitorować ceny również na platformach, które wymagają logowania do poznania cen.
- Czy raport ma zawierać pełne dane sprzedażowe, czy wybrane przez Ciebie wartości.
- Możesz dzielić przedsiębiorców na grupy i tym samym otrzymywać raporty sprzedażowe z konkretnych lokalizacji.
- Aplikacja umożliwia Ci również dostęp do wykresów cen i odchyleń cenowych z dowolnego okresu.
Budując politykę cenową i strategię na bazie profesjonalnego monitoringu cen B2B, możesz wyciągać wnioski i analizować swoich odbiorców końcowych. LivePrice pokaże Ci, jaki udział w rynku mają Twoje produkty i jaka jest ich dostępność u poszczególnych sprzedawców.
Co więcej, jeżeli prowadzisz sprzedaż w sieci, LivePrice na bazie monitoringu, może prowadzić dla Twojego e-biznesu automatykę cenową. Taki zabieg pomoże Ci realizować odpowiednią dla Ciebie politykę cenową.
Czy przedsiębiorcy widzą zagrożenia w e-commerce?
Raport „B2B e-commerce Now 2022”pokazuje, że:
Źródło: https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2022/05/B2B-e-commerce-Now-2022.pdf
Agresywna polityka cenowa jest wymieniana, jako jedno z głównych zagrożeń w obszarze e-commerce. Cena to zawsze drażliwa kwestia – czynnik, który może zachęcić do zakupu lub narzędzie do walki z konkurencją. Natomiast monitorowanie cen B2B przez producenta, to jeden ze skutecznych sposobów, aby trzymać politykę cenową marki w ryzach.
Dynamika zmian B2B w e-commerce
Niewątpliwie w ciągu najbliższych lat do e-commerce będą dołączały kolejne firmy. B2B w sieci rozwija się prężnie i daje duże możliwości rozwoju. Kto nie inwestuje w e-commerce, może zostać daleko w tyle.
Źródło: https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2022/05/B2B-e-commerce-Now-2022.pdf
Bez względu na to, czy e-commerce, to miejsce, gdzie chcesz wyświetlać swoją ofertę, najprawdopodobniej będzie ona w nim dostępna. W takim wypadku warto prowadzić stały monitoring cen B2B, aby sprzedaż była realizowana wedle Twojego planu. Wypróbuj system LivePrice przez 14 dni za darmo i zobacz, jak możesz ułatwić sobie pracę!