Dropshipping, to model sprzedaży w e-commerce, który pozwala Ci stać się pośrednikiem pomiędzy klientem a hurtownią. W takim przypadku Twoim celem jest p...

Konkurencja cenowa
Spis treści
Konkurencja cenowa to model współzawodnictwa polegający na rywalizacji przedsiębiorców w walce o klienta. Środkiem tej walki jest manipulacja cenami oferowanego asortymentu. Celem natomiast, zwiększenie udziału w rynku i zdobycie klienta.
Konkurencja cenowa w e-commerce
Niewątpliwie sprzedaż w sieci wiąże się ze zwiększoną liczbą konkurentów. Prowadząc biznes w internecie, musimy wiedzieć, że klient ma możliwość w szybki i wygodny sposób porównać cenę danego produktu, wśród wielu innych sprzedających. Dlatego tak dużą popularnością cieszą się porównywarka cen Ceneo i portal Allegro. Dodatkowo warto pamiętać, że e-commerce ogranicza możliwość nagłego wzrostu cen. Jeżeli pozostali konkurenci sprzedają taniej, to klienci dokonają transakcji na ich e-sklepach.
Aby konkurencja cenowa była skuteczna, trzeba dążyć do:
- Osiągnięcia pozycji lidera w branży.
- Maksymalizacji sprzedaży.
- Utrzymania stabilnej pozycji.
- Zwiększenia udziałów w rynku.
- Zdobycia nowych klientów.
Ustalanie cen, a handel w sieci
Sprzedawcy internetowi są niejako zmuszeni do ciągłego utrzymywania niskich cen. Przy globalnej, wymagającej konkurencji przedsiębiorca nie ma możliwości windowania i podnoszenia cen w oderwaniu od pozostałych sklepów w branży. Konkurencja cenowa w e-commerce rządzi się swoimi prawami.
Konkurencja cenowa polega na dostosowaniu się branży do cen, ustalanych przez głównego sprzedawcę – lidera. Kształtowanie się cen zależy od wielu czynników:
- Zachowań i upodobań klientów.
- Koniunktury gospodarczej.
- Kosztów.
- Możliwości obniżania marży przez dany e-sklep.
- Ceny zakupu danego towaru.
Oczywiste jest, że ustalając ceny, trzeba brać pod uwagę konkurencję. (link: https://liveprice.pl/) Jeżeli ten sam produkt będzie miał znaczące różnice cenowe u poszczególnych sprzedawców, to klienci będą dokonywali zakupów w najtańszym sklepie. Obecność na polskim rynku Allegro i Ceneo znacznie ułatwia kupującym analizę cen.
Reasumując, klient, poszukując danego produktu, przeprowadza porównanie cen i chce wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Ten fakt działa również na korzyść mniejszych przedsiębiorców, czy e-sklepów, ponieważ, jeżeli zaproponują konkurencyjne ceny, mają okazję zawalczyć o klienta (nawet z gigantami e-commerce). Natomiast warto pamiętać, że duża konkurencja wpływa na obniżenie marży.
Wpływ e-commerce na handel stacjonarny
Na przestrzeni lat obserwujemy dynamiczny wzrost rynku e-commerce. Natomiast warto nadmienić, że tak jak, e-commerce ma wpływ na handel stacjonarny. Tak sprzedaż offline wpływa na ustalanie cen w sieci.
Powiązanie działań online i offline pozwala przedsiębiorcy na wielokanałowy dostęp do klientów. W marketingu obserwuje się zachowanie zwane efektem ROPO (Research On-line Purchase Off-line). ROPO polega na tym, że klienci – poznają produkt i wyszukują o nim informacji w sieci, a kolejno dokonują zakupu w placówce stacjonarnej.
Efekt ROPO jest o tyle niebezpieczny, że klient w procesie zakupowym może zdecydować się na spontaniczny, stacjonarny zakup towaru, który właśnie poszukuje, o którym czyta w sieci. W takim przypadku kolejny raz cena może być kluczowym czynnikiem, który wpłynie na zachowanie konsumenta. Jeżeli produkt jest zdecydowanie tańszy w sieci, istnieje spora szansa, że klient wybierze zakup produktu online.
Szansą na zwiększenie zysków jest odwrócony efekt ROPO (zwany SOPO – See Offline, Purchase Online). W tym modelu klient ogląda produkt w sklepie stacjonarnym, natomiast dokonuje transakcji w sieci. W tej sytuacji konkurencja cenowa prowadzona w e-commerce odbija się pozytywnie na sprzedaży. Świadomy klient zawsze wybierze formę transakcji, która da mu największe korzyści.
Konkurencja cenowa – jakie działania można podjąć?
Konkurencja cenowa wpływa pozytywnie na gospodarkę – przedsiębiorcy wzajemnie monitorują swoje działania, ceny są regularnie obniżane, a klient dzięki dostępności internetu, jest doskonale poinformowany.
Jakie działania można podjąć, aby skutecznie przygotować się do konkurencji cenowej:
- Monitoring konkurencji i dostosowanie cen do rynku.
- Sezonowe obniżki, wyprzedaże, rabaty.
- Sprzedaż towarów kredytowanych.
- Zniżki i karty lojalnościowe dla stałych klientów.
- Darmowa dostawa, zwrot.
Dlatego, jeżeli chcesz skutecznie podejmować działania związane z konkurencją cenową, musisz monitorować swoich rywali. System LivePrice pomoże Ci szpiegować inne sklepy z Twojej branży na:
- Allegro,
- Ceneo,
- Idealo,
- Amazon,
- Wybranym e-commerce.
LivePrice w skuteczny sposób połączy Twoje produkty z ofertą konkurencji. Na podstawie zebranych danych system może poprowadzić automatykę cenową we wskazanym przez Ciebie miejscu (na e-sklepie, Ceneo lub Allegro).
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Marketplace – chwilowa moda czy trend, który pozostanie na lata?
Prowadzisz handel w e-commerce i zastanawiasz się, czy warto sprzedawać na marketplace’ach? W tym artykule postaramy się udowodnić Ci, że ta form...
Porównanie cen to już norma. Jak korzystają z tego klienci? Jak reagują firmy?
Powszechny dostęp do internetu mobilnego sprawił, że porównanie cen stało się powszechne nie tylko w przypadku zakupów z domowej kanapy. Sprawdźmy więc, w...
Black Friday i Cyber Monday - Listopadowe wyprzedaże
Listopad w kalendarzu imprez e-commerce nierozłącznie kojarzy się z festiwalem niskich cen, wielkich promocji i mega wyprzedaży. Black Friday i Cyber Mon...
Rynek e-commerce 2022 – profil klienta w sieci
Transformacja rynku e-commerce trwa. Jak pokazuje najnowszy raport Gemius „E-commerce w Polsce”, rodacy nadal chętnie dokonują zakupów w sieci. Wcześn...
Darmowa dostawa – jak ją sprytnie wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż?
Darmowa dostawa jest lubianym i popularnym zabiegiem marketingowym. Natomiast czasy, kiedy hasło dostawa gratis wzbudzało ogromne zainteresowanie, minęły. Czy...