Empik funkcjonuje w polskiej przestrzeni biznesowej od ponad 70 lat. Najpierw marka kojarzona była ze sklepami stacjonarnymi, w których można było spę...

Trendy w e-commerce na 2023. Czego możemy spodziewać się w nowym roku?
Spis treści
Rok 2023 może okazać się wyzwaniem dla wszystkich sprzedających w sieci. Pandemia wpłynęła bardzo pozytywnie na rozwój handlu elektronicznego. Przyzwyczajenia zakupowe pozostały z nami – nadal wiele osób nadal woli zmówić produkty online, niż udać się do sklepu stacjonarnego. Natomiast po tym nagłym wzroście zainteresowania zakupami w internecie pojawia się kolejne widmo, które może znacząco spowolnić Twoją sprzedaż – inflacja!
Jak przygotować swój biznes, aby trafiać w gusta konsumentów? Jakie trendy e-commerce warto wprowadzić do swojego e-sklepu?
Jakie trendy e-commerce pojawią się w 2023 roku?
Trendy w e-commerce są w dużej mierze kształtowane przez stale zmieniające się nawyki i potrzeby klientów. Sprzedawcy muszą nadążać za tym, czego oczekuje od niego konsument. Natomiast nie można zapominać, że wprowadzanie wszelkich trendów e-commerce do swojego biznesu jest również często kosztowne – natomiast często niezbędne.
Współcześni kupujący są zasypywani setkami ofert, promocji, nowych rozwiązań, więc coraz trudniej jest ich zaciekawić, zaskoczyć czy zachęcić do zakupu. Czego oczekują od Ciebie klienci? Jakie trendy e-commerce warto zastosować w swojej branży?
Doskonała obsługa klienta – a może IA?
Nie wiem, czy doskonała jakość obsługi może być uznana za trend e-commerce 2023, ale niewątpliwie, jest to składowa niezbędna do budowania trwalej marki w sieci. Obecnie klienci oczekują profesjonalnej obsługi w sieci.
Perfekcja obsługi musi zaczynać się już na samym początku drogi – klient chce dostawać błyskawiczną odpowiedź, jeżeli chodzi o zadane pytanie. Kontakt ze sklepem musi być możliwie łatwy i dostępny. Oczywiście wprowadzenie infolinii lub podanie numeru kontaktowego znacznie ułatwi ten proces.
Łatwo powiedzieć o tym, że warto szybko i niezawodnie odpowiadać na pytanie klientów. Natomiast właściciele biznesów, którzy nie posiadają tylu pracowników, często nie mają wystarczająco dużo czasu, aby odpisywać na wszelkie wiadomości. W takim przypadku warto wprowadzić na swoim e-sklepie chat.
W 2023 roku trendem e-commerce może okazać się wprowadzenie np. wirtualnym konsultantem. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) to jeden z głównych trendów w branży e-commerce. Dzięki temu możesz oszczędzić czas swojego zespołu, przyspieszyć obsługę klienta (zarówno po, jak i przed sprzedażową) oraz wzmocnić pozytywne doświadczenie swoich klientów.
Naturalnie z punktem o doskonałej jakości obsługi klienta (jako trendem e-commerce 2023) wiąże się nie tylko szybka odpowiedź na pytanie kupującego, ale również sprawna wysyłka zamówienia, honorowanie i płynna realizacja zwrotów. Dodatkowo warto zastanowić się nad samym procesem pakowania zamówienia – oczywiście zależnie od branży.
Trzeba pamiętać o tym, ze sklepy, które nie przywiązują dużej uwagi do obsługi klienta, finalnie tracą na tym. Warto zastanowić się nad aspektami, które możesz poprawić w swoim biznesie, aby wpasować się w oczekiwania konsumenta oraz trendy e-commerce 2023.
Social media towarzyszą nam bez ustanku, jeżeli chcesz wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, to spotykaj się z nim w miejscu, które chętnie odwiedzają – Facebook, YouTube, TikTok, Instagram. Handel społecznościowy będzie nadal obowiązującym trendem e-commerce w 2023. Obecność na platformach zapewni Ci realne zwiększenie sprzedaży.
Trendem e-commerce jest również sprzedaż produktu w formie video, który jest jednym z najbardziej angażujących klienta form prezentacji. Dodatkowo, taki format przyspiesza decyzję zakupową i utrzymuje uwagę.
Jeżeli chcesz dotrzeć do określonej grupy społecznej, to znajdziesz ja na social mediach. Jest to najłatwiejszy sposób na znalezienie klienta docelowego, a co istotne, sprytnie łączy się z kolejnym punktem związanym z trendem e-commerce.
Personalizacja – dostosuje produkt do potrzeb konsumenta
Personalizacja to kolejny trend e-commerce 2023, nad którym warto się pochylić i zastanowić, czy można go dostosować do swojego biznesu. Klienci coraz częściej chcą mieć możliwość dostosowania promocji, ofert, towarów do swoich preferencji – poczuć się ekskluzywnie i indywidualnie.
Trend e-commerce związany z personalizacją treści – jakie dostarczasz swoim odbiorcom, będzie aktualny jeszcze przez wiele lat. Jeżeli chcesz zyskać lojalność konsumenta i wzbudzić w nim pozytywne emocje, korzystaj z danych, jakimi użytkownicy chętnie dzielą się w mediach społecznościowych.
Cena – klucz do zadowolenia klienta?
Cena niewątpliwie wpływa na decyzje zakupowe klientów w sieci – pokazują to wszystkie raporty i badania rynku. Sieć kojarzy się z okazjonalnymi, tańszymi niż offline zakupami. W jaki sposób monitorować ceny w sieci?
Odpowiedzią jest profesjonalny system do monitoringu cen online – LivePrice. Aplikacja pozwoli Ci, kontrolować wybrany przez siebie wycinek sieci i dostosowywać ceny do ruchów konkurencji np. na Allegro i Ceneo. Dzięki temu możesz oferować swoi klientom optymalne stawki i realizować politykę elastycznych cen.
Dynamiczne ceny to tren e-commerce 2023, a dzięki systemowi LivePrice wprowadzisz go do swojego biznesu całkowicie automatycznie, a wersję demonstracyjną możesz otrzymać bezpłatnie na 14 dni.
Płatności i dostawa – wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klienta
Chyba każdy sprzedawca w sieci wie, jak ważna jest dla klienta możliwość wyboru w kwestii związanej z dostawą i zwrotem zamówienia, Konsumenci są niezwykle wybredni w ostatniej fazie procesu zakupowego. Koszyk jest pełny i teraz należy przejść do kwestii związanych z dostawą i sprawdzić ewentualny zwrot. Jeżeli na tym etapie coś wzbudzi niepokój, porzucą koszyk i pójdą szukać szczęścia u konkurencji.
Niewątpliwie trendem e-commerce 2023 jest opcja odroczonej płatności – BNPL, czyli Buy Now, Pay Later – najczęściej po 30 dniach np. Klarna. Natomiast sam proces dostawy musi być jasno opisany – pozostawiać wybór, najlepiej, jeżeli posiada formy darmowej dostawy (np. po przekroczeniu ustalonej kwoty)
Wielokanałowość – dotrzyj do swojego klienta
Sprzedaż jedynie na własnym e-sklepie jest mocno ograniczająca. Trendem e-commerce nie tylko tego, ale i minionych i kolejnych lat będzie sprzedaż wielokanałowa.
Mając do dyspozycji takie platformy jak: Allegro, Ceneo, Amazon, Empik czy Shopee, warto zastanowić się, czy nie oferować na nich swoich towarów. Dzięki temu można dotrzeć do rzeszy klientów, którzy w normalnych warunkach nie odnaleźliby Twojego sklepu.
Warto również podkreślić, że trendem e-commerce nazywana jest również praktyka omnichannel, czyli ujednolicenie sposobu sprzedaży dla każdego kanału. Integracja handlu online i offline jest w tym aspekcie niezwykle istotna. Klient powinien mieć takie samo odczucie (oczywiście pozytywne), niezależnie do tego, gdzie finalizuje transakcję.
Cross-border – a może klient zagraniczny?
Cross-border będzie niewątpliwie jednym z trendów 2023 roku. Oznacza dosłownie przekraczanie granic, a w związku ze sprzedażą w sieci, wyjście na inne rynki jest zdecydowanie łatwiejsze, niż w przypadku sprzedaży offline.
Eksplorowanie rynków zagranicznych jest pożądane i zwiększa możliwość znalezienia klienta w skali europejskiej lub światowej (np. na porównywarce cen Idealo). Oczywiście takie ruch biznesowy wiąże się z wieloma koniecznymi zabiegami – lokacja i tłumaczenie witryny, obsługa klienta w jego ojczystym języku, logistyka, natomiast może się okazać, iż gra jest warta włożonego wysiłku.
E-commerce w 2023 roku – podsumowanie
Powyższe punkty wskazują na to, że e-commerce cały czas przeżywa rozkwit i ciągły rozwój. Niewątpliwie klienci stają się coraz bardziej wymagający, a e-sprzedawcy starają się jeszcze mocniej ich zaskoczyć i przyciągnąć uwagę.
Reasumując, wprowadzenie do swojego biznesu, chociaż części trendów e-commerce może odbić się niezwykle pozytywnie na Twoim biznesie. Jeżeli chcesz zacząć od sprawdzenia skutecznego systemu do monitoringu i automatyki cenowej, wypróbuj LivePrice – przez 14 dni zupełnie za darmo.
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Świąteczne wyprzedaże. 6 rad, jak przygotować do nich swój sklep
Listopad i Black Friday już za nami. Teraz pozostaje czekać i przygotować swój biznes na nadejście świątecznej gorączki zakupowej. Grudzień to jeden z ...
Porównywarki cenowe – wady i zalety
Porównywarki cenowe, to portale, które szturmem zdobyły serca polskich internautów. Kupujący cenią je za możliwość łatwego porównania konkretnego produktu w...
Cena na porównywarce cen… czy jest istotna? Benchmarking na Ceneo
Rynek e-commerce rośnie i rozwija się w zawrotnym tempie. Można stwierdzić, że walka o klienta na internetowym froncie trwa. Pozostaną jedynie najlepsze firmy...
E-commerce – podsumowanie roku 2021
Już nikt nie ma wątpliwości, że pandemia zmieniła stosunek klientów do e-handlu. Kto jeszcze do tej pory nie odważył się na zakupy online, pewnie niebawem...
E-commerce 2020 - podsumowanie roku
Zapewne nie ma osoby, która w trendach e-commerce na 2020 przewidziałaby globalną pandemię. 2020 był rokiem dziwnym i trudnym dla wszystkich z nas. Sytu...