Czy warto sprzedawać na porównywarkach?

Co oferują Internautom porównywarki cenowe?

Bazując na badaniach Gemius, dowiadujemy się, że co drugi Internauta podczas zakupów w sieci, korzysta z porównywarki cenowej (nawet, jeżeli nie robi zakupów z jej udziałem).

Porównywarki cenowe oferują kupującym zestawienie, zawierające ceny i nazwy sklepów dla konkretnego produktu. Innymi słowy, przed dokonaniem zakupu można dokładnie sprawdzić, jaką rozpiętość cenową osiąga pożądany produkt.

Zasada działania porównywarek jest bliska działaniu typowych wyszukiwarek internetowych. Zaawansowane portale pozwalają na szukanie wybranego produktu po nazwie, EANie, filtrach lub kategorii. Dodatkowo porównywarki cenowe mogą podawać cenne informacje o danym sklepie. Dział opinii kupujących pokazuje nam, czy dany sklep wysyła terminowo paczki oraz, czy fachowo obsługuje klientów. W przeciwieństwie do sklepu stacjonarnego porównywarka cenowa oferuje nam przekrój cen i opinii, abyśmy mogli wyszukać najkorzystniejszą ofertę i dokonać trafnego wyboru.

 

Które porównywarki cenowe są najpopularniejsze na polskim rynku?

Pierwsze porównywarki cenowe pojawiły się w Polsce w 2003 roku, obecnie, nie istnieją już w sieci. Obecnie najpopularniejszymi portalami tego typu są Ceneo, Nokaut, Skąpiec oraz Okazje.info.

Bez wątpienia wśród wszystkich portali prym wiedzie Ceneo z imponującą liczbą 18 000 sklepów, które mogą prezentować swoją ofertę od 2005 roku. Kolejnym dużym portalem jest Skąpiec, który w kwietniu tego roku zanotował gigantyczny wzrost użytkowników i wydaje się, że ciągle rośnie w siłę. Dodatkowo serwis przeszedł zmianę wyglądu i jako pierwsza porównywarka cen w Polsce, nawiązał współpracę z InPost.

Większość e-sprzedawców w pewnym momencie działalności staje przed dylematem, czy warto być na porównywarce cenowej? Odpowiedź nie jest łatwa, gdyż przedstawianie swojej oferty na takim serwisie ma swoje plusy i minusy.

 

Czy wystawianie oferty na porównywarce cenowej jest korzystne dla e-sklepu?

Obecność na porównywarce cenowej może być dla sklepu internetowego sposobem na zwiększenie odwiedzin, zyskanie nowych klientów, przyzwyczajeniem Internautów do swojej marki.

Warto nadmienić, iż powiązanie swojego sklepu z serwisem pozytywnie wpływa na Twoje SEO – zyskujesz linki, wzmacnia się możliwość wyszukiwania Twoich produktów w samej wyszukiwarce i poprawia się ruch organiczny.

Koszty utrzymywania ofert na porównywarce cenowej są zdecydowanie niższe niż koszty kampanii marketingowych. Zasięgi, jakie oferuje np. Ceneo, są olbrzymie i to od nas zależy, jak pokierujemy polityka cenową i czy zawalczymy o najlepszą pozycję w swojej branży.

 

Czy obecność na porównywarce cenowej zwiększa zasięgi e-sklepu?

Oczywiście, że tak, zazwyczaj szukając produktu w wyszukiwarce (np. Google), pierwsza strona zawiera wyniki i linki do porównywarek cenowych. Kolejne strony są rzadko odwiedzane przez kupujących, Polacy przyzwyczaili się do monitorowania cen i wybierania najlepszej oferty cenowej wśród łatwo dostępnego rankingu porównywarek cenowych.

Z pewnością szerokie grono odbiorców tego typu serwisów (np. Ceneo z 23 milionami użytkowników) jest kuszącym argumentem i niewątpliwie pozwala zwiększyć zasięgi. Dodatkowo obecność na takim portalu umożliwia zmierzenie się i poznanie konkurencji. W łatwy sposób można sprawdzić, jak nasza oferta wypada na tle innych marek.

Reasumując, potencjał porównywarki cenowej jest olbrzymi, natomiast samo bycie na niej, nie zagwarantuje nam znacznego zwiększenia sprzedaży. Należy pamiętać o rozsądnej polityce cenowej, świetnej obsłudze po sprzedażowej, opinii, którą musimy sobie wyrobić, aby ugruntować swoją markę. Dodatkowo warto zainteresować się rozmaitymi dodatkowymi możliwościami (np. promowania ofert) oraz narzędziami automatyzującymi pracę.

Jakie minusy niesie ze sobą sprzedaż przez porównywarki cenowe?

Należy pamiętać, że trzeba liczyć się z kosztami, jakie poniesiemy, gdyż obecność na serwisie jest darmowa, natomiast płacimy prowizję od produktów sprzedanych za pośrednictwem porównywarki lub za samo wejście przez serwis na nasz e-sklep. Koszty współpracy mogą okazać się wysokie. Bez odpowiedniego systemu do monitoringu i automatyki cenowej zmniejszamy swoje szanse na odniesienie sukcesu.

Narzędziem, które doskonale pomaga, w ustalaniu mądrej polityki cenowej jest LivePrice. System samoczynni monitoruje konkurencje i udostępnia pełny wgląd w branżę. Dodatkowo aplikacja zawiera szereg trybów cenowych do ustawiania na konkretnych produktach, nie wymusza na nas jedynie wszczynania wojen cenowych.

Jak skutecznie sprzedawać na Ceneo?

Aby skutecznie działać na porównywarce cenowej, należy zacząć od podstaw, czyli wyglądu i funkcjonalności własnego e-sklepu. Czy działa bez zarzutu? Jest przyjazny wizualnie, a produkty są uposażone w  czytelne opisy i dobrej jakości zdjęcia ? Czy zakupy na witrynie są maksymalnie uproszczone? Jeżeli nasz sklep prezentuje się nienagannie i wzbudza zaufanie kupujących, czas przystąpić do zamieszczenia oferty na serwisie np. Ceneo.

 

Poprawny XML – klucz do integracji z porównywarką

Porównywarka cenowa wymaga przesłania pliku XML, który zawiera opis i ceny przygotowanych przez Ciebie produktów. Jeżeli posiadasz e-sklep zbudowany na otwartym CMS’ie zwykle nie ma problemu z integracją. Natomiast jeżeli Twój silnik jest dedykowany, wówczas może okazać się, że sam musisz wygenerować plik XML i zadbać o jego poprawność. Kiedy już zintegrowałeś sklep z Ceneo, możesz w wygodny sposób nadawać instrukcje do porównywarki, używając systemu LivePrice. Aplikacja generuje XML dla Ceneo i tworzy plik z odpowiednimi, dostosowanymi do konkurencji cenami.

 

Obserwacja konkurencji na porównywarce – jest istotna?

Monitoring konkurencji jest niezwykle istotny, gdyż pozwala nam poznać swoją branżę. Jeżeli nie wiemy, jakie ceny nadaje konkurencja, nie możemy roztropnie zaplanować naszej polityki cenowej. Opieranie się jedynie na własnej cenie zakupu i narzucie nie poprowadzi nas daleko.

Obserwacja konkurencji i szybka analiza danych są kluczem do sukcesu w danej branży. Reasumując, sprytny sprzedawca wie, że warto mieć produkty w obniżonych, konkurencyjnych cenach, aby sprowadzić do swojego sklepu kupujących. Warto też brać pod uwagę chwilowe braki magazynowe u konkurencji i wykorzystywać je w odpowiednim momencie np. podwyższając cenę.

 

Jak dbać o rentowność sprzedaży na Ceneo?

Wystawiając ofertę na porównywarce cenowej, musisz pilnować rentowności. Jeżeli zaczniesz maksymalnie obniżać marżę wszystkich towarów, wdasz się w wojnę cenową… stracisz. Ponieważ rentowność jest kluczowa dla osiągnięcia zysków, warto zdać się na narzędzie, które skutecznie pomoże nam żonglować polityką cenową.

LivePrice zmienia ceny na produktach do bezpiecznej granicy ceny minimalnej. Przede wszystkim respektuje wskazane kwoty i pomaga prowadzić zrównoważoną politykę cenową i dobierać tryby cenowe do twoich potrzeb. Dodatkowo system posiada moduł do licytowania stawek na Ceneo, który zapewnia promowanie konkretnych produktów, bez obniżania ceny produktu.

 

Puste przekliki na porównywarce cenowej

Wystawiając ofertę na porównywarce cenowej, możesz spotkać się z pustymi przeklikami. Kli

ent wchodzi do twojego e-sklepu bezpośrednio z porównywarki cenowej, ale nie dokonuje zakupu. Niewątpliwie, w takim przypadku warto poddać analizie ścieżkę zakupową i może okazać się, za warto usprawnić niektóre procesy, aby zachęcić kupujących do składania zamówień.

Puste przekliki są specyficzne dla niektórych branż np. książki, zabawki. Klienci wchodzą na stronę z najbliższą do kliknięcia ofertą (zwykle pierwszą), aby zapoznać się z opisem i zdjęciami produktu. W związku z tym, jeżeli Twoja branża również charakteryzuje się pustymi przeklikami watro  ustawić ofertę na innym miejscu niż pierwsze – do tego celu wyśmienicie posłuży wybór trybów zmiany cen w LivePrice. Należy też pamiętać, że jeżeli klient nie kupił danego produktu przy pierwszych odwiedzinach Twojego sklepu, nie znaczy, że nie wróci, aby dokonać zakupu np. po kilku dniach.

 

Błędne powiązanie produktów

Porównywarki działają na algorytmach i przypisują Twoją ofertę do konkretnych kart. Monitoring swojego asortymentu pozwala wyłapać błędy, które niestety się zdarzają. Może się okazać, ze Twój towar wylądował w zupełnie innej kategorii, takie błędy należy niezwłocznie zgłaszać do serwisu, bo kupujący nie mają szansy dotrzeć do Twojej oferty. Błędne powiązanie produktów na Ceneo to jedno, natomiast czasami zdarza się, że jeden produkt jest rozbity na kilka kart, na których są różni sprzedawcy.

Używając systemu LivePirce, masz wszystko pod kontrolą, widzisz swoje produkty i wiesz, z jaką konkurencją są zestawione. Dodatkowo w przypadku rozbicia kart, system LivePrice posiada moduł klejenia kart na Ceneo – możesz monitorować wszystkich sprzedających, oferować najniższą cenę i zwiększać sprzedaż.

Zobacz również