Zapewne nie ma osoby, która w trendach e-commerce na 2020 przewidziałaby globalną pandemię. 2020 był rokiem dziwnym i trudnym dla wszystkich z nas. Sytuacja wpłynęła na zwiększenie sprzedaży w wielu branżach i można pokusić się o stwierdzenie, że przyśpieszyła rozwój e-commerce w Polsce o kilka lat.
Nie pozostawia wątpliwości fakt, że pandemia koronawirusa diametralnie zmieniła nawyki zakupowe wielu Polaków. Zakupy w sieci są wygodne, całodobowe, atrakcyjne cenowo i nie mają na nie wpływu obostrzenia związane np. z lockdownem. W ubiegłym roku wzrosła zarówno liczba kupujących, jak i sprzedających w sieci. Według badań Grupy Gemius Polska 73% z badanych respondentów deklarowało chęć dokonywania zakupów w Internecie.
Zmiany, które były największe w branży e-commerce w 2020 roku
Przymusowa izolacja zwielokrotniła zyski ze sprzedaży w sieci. Zakupy przez internet były jedynym sposobem nabycia niektórych towarów. Jak polski e-commerce poradził sobie ze zwiększeniem sprzedaży? Naszym zdaniem wyszedł z niego obronną ręką.
Raport „Handel vs koronawirus – jak sprzedaż przeniosła się do internetu”, ukazuje, iż w pierwszym kwartale tego roku działalność w Internecie rozpoczęło od 5% do 23% więcej sklepów (w zależności od kategorii). Sklepy, które rozpoczęły swoją przygodę z siecią, oferowały produkty, na które pojawił się duży popyt (artykuły spożywcze, środki higieniczne, suplementy, książki). Co ciekawe nowe sklepy otwierają często producenci, którzy zaczynają inwestować w swoje miejsce w sieci. W długiej perspektywie takie pominięcie dystrybutorów może być znamiennie dla szeregu firm.
Zamknięcie sklepów stacjonarnych pokazało, że e-commerce w Polsce ma ogromny potencjał! Pierwsze analizy udowodniły, że Polacy jeszcze długo będą bali się zakupów offline, a galerie handlowe, które kiedyś cieszyły się ogromną popularnością, nie są już tak atrakcyjne dla konsumentów. W zawiązku z tym wiele firm zapowiedziało, że przeniesie swój biznes na stałe do sieci. Przykładem może być gigant odzieżowy LPP, czy Empik, który nie planuje ponownego otwarcia około 30% sklepów.
Jak radzić sobie ze zwiększoną konkurencją w e-commerce?
Biznesy, które już istniały, również musiały dostosować się do otaczającej rzeczywistości. Pandemia pokazała, że w sieci można sprzedawać wszystko np. bukiety kwiatów czy mięso prosto od producenta.
Reasumując, zwyżka popytu na zakupy w sieci, spowodował wzrost biznesów w sieci. Co oczywiste, proces ten niesie za sobą zwiększenie konkurencji w sieci. Sklepy zaczynają rywalizować:
- ceną (strategie cenowe ecommerce),
- jakością obsługi (porównanie cen to już norma),
- udogodnieniami dla klientów (strategia cenowa, a zwiększenie sprzedaży) np. darmową dostawą (Allegro), dostępem do usług premium (Empik), wydłużonym czasem zwrotów itd.
Walka o konsumenta jest zacięta. Przedsiębiorcy wiedzą, że rynek e-commerce zwiększa sprzedaż i należy wykorzystać jego potencjał. Konsument, który przekona się do zakupów w sieci, przywiąże do danego e-sklepu i jego asortymentu, pozostanie z nim nawet po zakończeniu pandemii.
Wielokanałowość i automatyzacja!
Trendem w 2020 roku niewątpliwie była wielokanałowość. Sklepy starały się dotrzeć ze swoimi produktami do jak największej grupy konsumentów. Popularność serwisów takich jak Allegro, czy Ceneo jest zauważalna, a ich udział w rynku e-commerce rośnie z każdym miesiącem.
Niewątpliwie, chcąc zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie, warto postawić na zwiększenie zasięgów. Korzystanie z takich platform jak Allegro, czy Ceneo jest najtańszą formą reklamy. Natomiast nie o reklamę a zwiększenie zysków przecież chodzi. Aby skutecznie prowadzić sprzedaż wielokanałową, warto zainteresować się automatyzacją sprzedaży, jaką daje LivePrice. Narzędzie w wygodny sposób pozwala zarządzać polityką cenową całego sklepu.
Pominięcie omnichannel w swoim biznesie, jest niejako zamknięciem się na klienta, a przecież w handlu liczy się utrzymanie z nim bliskiej relacji. Warto zauważyć, że prowadząc sprzedaż w wielu punktach, ceny produktów nie mogą być identyczne. Używając aplikacji LivePrice, masz pewność, że odpowiednie ceny zostaną nadpisane do danych kanałów sprzedaży. Na podstawie Twoich wytycznych i monitoringu konkurencji, system wyliczy ceną dla Allegro i Ceneo.
E-commerce wciąż rośnie w siłę
E-commerce rośnie w siłę, a razem z nim Twoja konkurencja. Handel w sieci stał się realnym i mocnym konkurentem dla zakupów stacjonarnych. Obostrzenia wprowadzone na czas pandemii COVID-19 nadal trwają i mają wpływ na nasze decyzje zakupowe i biznesowe. Skutecznie przygotuj się na kolejne lata działania w sieci – postaw na system LivePrice.