Monitoring cen w e-commerce jest niezwykle ważny, bez względu ma to, czy jesteś sprzedawcą, dystrybutorem czy producentem. Automatyczna obserwacja cen...

E-commerce 2020 - podsumowanie roku
Spis treści
Zapewne nie ma osoby, która w trendach e-commerce na 2020 przewidziałaby globalną pandemię. 2020 był rokiem dziwnym i trudnym dla wszystkich z nas. Sytuacja wpłynęła na zwiększenie sprzedaży w wielu branżach i można pokusić się o stwierdzenie, że przyśpieszyła rozwój e-commerce w Polsce o kilka lat.
Nie pozostawia wątpliwości fakt, że pandemia koronawirusa diametralnie zmieniła nawyki zakupowe wielu Polaków. Zakupy w sieci są wygodne, całodobowe, atrakcyjne cenowo i nie mają na nie wpływu obostrzenia związane np. z lockdownem. W ubiegłym roku wzrosła zarówno liczba kupujących, jak i sprzedających w sieci. Według badań Grupy Gemius Polska 73% z badanych respondentów deklarowało chęć dokonywania zakupów w Internecie.
Zmiany, które były największe w branży e-commerce w 2020 roku
Przymusowa izolacja zwielokrotniła zyski ze sprzedaży w sieci. Zakupy przez internet były jedynym sposobem nabycia niektórych towarów. Jak polski e-commerce poradził sobie ze zwiększeniem sprzedaży? Naszym zdaniem wyszedł z niego obronną ręką.
Raport „Handel vs koronawirus – jak sprzedaż przeniosła się do internetu”, ukazuje, iż w pierwszym kwartale tego roku działalność w Internecie rozpoczęło od 5% do 23% więcej sklepów (w zależności od kategorii). Sklepy, które rozpoczęły swoją przygodę z siecią, oferowały produkty, na które pojawił się duży popyt (artykuły spożywcze, środki higieniczne, suplementy, książki). Co ciekawe nowe sklepy otwierają często producenci, którzy zaczynają inwestować w swoje miejsce w sieci. W długiej perspektywie takie pominięcie dystrybutorów może być znamiennie dla szeregu firm.
Zamknięcie sklepów stacjonarnych pokazało, że e-commerce w Polsce ma ogromny potencjał! Pierwsze analizy udowodniły, że Polacy jeszcze długo będą bali się zakupów offline, a galerie handlowe, które kiedyś cieszyły się ogromną popularnością, nie są już tak atrakcyjne dla konsumentów. W zawiązku z tym wiele firm zapowiedziało, że przeniesie swój biznes na stałe do sieci. Przykładem może być gigant odzieżowy LPP, czy Empik, który nie planuje ponownego otwarcia około 30% sklepów.
Jak radzić sobie ze zwiększoną konkurencją w e-commerce?
Biznesy, które już istniały, również musiały dostosować się do otaczającej rzeczywistości. Pandemia pokazała, że w sieci można sprzedawać wszystko np. bukiety kwiatów czy mięso prosto od producenta.
Reasumując, zwyżka popytu na zakupy w sieci, spowodował wzrost biznesów w sieci. Co oczywiste, proces ten niesie za sobą zwiększenie konkurencji w sieci. Sklepy zaczynają rywalizować:
- ceną (strategie cenowe ecommerce),
- jakością obsługi (porównanie cen to już norma),
- udogodnieniami dla klientów (strategia cenowa, a zwiększenie sprzedaży) np. darmową dostawą (Allegro), dostępem do usług premium (Empik), wydłużonym czasem zwrotów itd.
Walka o konsumenta jest zacięta. Przedsiębiorcy wiedzą, że rynek e-commerce zwiększa sprzedaż i należy wykorzystać jego potencjał. Konsument, który przekona się do zakupów w sieci, przywiąże do danego e-sklepu i jego asortymentu, pozostanie z nim nawet po zakończeniu pandemii.
Wielokanałowość i automatyzacja!
Trendem w 2020 roku niewątpliwie była wielokanałowość. Sklepy starały się dotrzeć ze swoimi produktami do jak największej grupy konsumentów. Popularność serwisów takich jak Allegro, czy Ceneo jest zauważalna, a ich udział w rynku e-commerce rośnie z każdym miesiącem.
Niewątpliwie, chcąc zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie, warto postawić na zwiększenie zasięgów. Korzystanie z takich platform jak Allegro, czy Ceneo jest najtańszą formą reklamy. Natomiast nie o reklamę a zwiększenie zysków przecież chodzi. Aby skutecznie prowadzić sprzedaż wielokanałową, warto zainteresować się automatyzacją sprzedaży, jaką daje LivePrice. Narzędzie w wygodny sposób pozwala zarządzać polityką cenową całego sklepu.
Pominięcie omnichannel w swoim biznesie, jest niejako zamknięciem się na klienta, a przecież w handlu liczy się utrzymanie z nim bliskiej relacji. Warto zauważyć, że prowadząc sprzedaż w wielu punktach, ceny produktów nie mogą być identyczne. Używając aplikacji LivePrice, masz pewność, że odpowiednie ceny zostaną nadpisane do danych kanałów sprzedaży. Na podstawie Twoich wytycznych i monitoringu konkurencji, system wyliczy ceną dla Allegro i Ceneo.
E-commerce wciąż rośnie w siłę
E-commerce rośnie w siłę, a razem z nim Twoja konkurencja. Handel w sieci stał się realnym i mocnym konkurentem dla zakupów stacjonarnych. Obostrzenia wprowadzone na czas pandemii COVID-19 nadal trwają i mają wpływ na nasze decyzje zakupowe i biznesowe. Skutecznie przygotuj się na kolejne lata działania w sieci – postaw na system LivePrice.
Zwiększ sprzedaż!
Wypróbuj LivePrice przez 14 dni za darmo!
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Co zrobić, kiedy konkurencja zaniża ceny?
Prowadząc biznes w sieci, codziennie zauważasz, że Twoja oferta jest porównywana z setką innych (identycznych lub podobnych towarów). Co zrobić, kiedy ...
Strefa marki i odznaka dla producenta na Ceneo – czy warto?
Na Ceneo mogą działać nie tylko e-sklepy, ale również producenci. Serwis umożliwia im skuteczną reklamę swoich produktów oraz dystrybutorów, dzięki ut...
Pełna automatyzacje e-commerce
Wielu sprzedawców e-commerce zastanawia się, jak zyskać przewagę nad konkurencją? Warto nadmienić, że wszystkim zależy na tych samych rezultatach – maksy...
Idealo – czy warto monitorować ofertę konkurencji na tej porównywarce cen?
Na polskim rynku najpopularniejszą porównywarką cen jest Ceneo. Natomiast każdy sprzedawca, który planuje rozpocząć sprzedaż na rynku Zachodnim, powinie...
Dynamic Pricing na Ceneo. Jak wprowadzić do swojego biznesu?
Retencja klientów w e-sklepie to czynnik, na który musisz zwrócić uwagę, jeżeli chcesz działać skutecznie w e-commerce. Lojalność i przywiązanie klienta do...