Rok 2023 może okazać się wyzwaniem dla wszystkich sprzedających w sieci. Pandemia wpłynęła bardzo pozytywnie na rozwój handlu elektronicznego. Przyzwyczajenia zakupowe pozostały z nami – nadal wiele osób nadal woli zmówić produkty online, niż udać się do sklepu stacjonarnego. Natomiast po tym nagłym wzroście zainteresowania zakupami w internecie pojawia się kolejne widmo, które może znacząco spowolnić Twoją sprzedaż – inflacja!
Jak przygotować swój biznes, aby trafiać w gusta konsumentów? Jakie trendy e-commerce warto wprowadzić do swojego e-sklepu?
Jakie trendy e-commerce pojawią się w 2023 roku?
Trendy w e-commerce są w dużej mierze kształtowane przez stale zmieniające się nawyki i potrzeby klientów. Sprzedawcy muszą nadążać za tym, czego oczekuje od niego konsument. Natomiast nie można zapominać, że wprowadzanie wszelkich trendów e-commerce do swojego biznesu jest również często kosztowne – natomiast często niezbędne.
Współcześni kupujący są zasypywani setkami ofert, promocji, nowych rozwiązań, więc coraz trudniej jest ich zaciekawić, zaskoczyć czy zachęcić do zakupu. Czego oczekują od Ciebie klienci? Jakie trendy e-commerce warto zastosować w swojej branży?
Doskonała obsługa klienta – a może IA?
Nie wiem, czy doskonała jakość obsługi może być uznana za trend e-commerce 2023, ale niewątpliwie, jest to składowa niezbędna do budowania trwalej marki w sieci. Obecnie klienci oczekują profesjonalnej obsługi w sieci.
Perfekcja obsługi musi zaczynać się już na samym początku drogi – klient chce dostawać błyskawiczną odpowiedź, jeżeli chodzi o zadane pytanie. Kontakt ze sklepem musi być możliwie łatwy i dostępny. Oczywiście wprowadzenie infolinii lub podanie numeru kontaktowego znacznie ułatwi ten proces.
Łatwo powiedzieć o tym, że warto szybko i niezawodnie odpowiadać na pytanie klientów. Natomiast właściciele biznesów, którzy nie posiadają tylu pracowników, często nie mają wystarczająco dużo czasu, aby odpisywać na wszelkie wiadomości. W takim przypadku warto wprowadzić na swoim e-sklepie chat.
W 2023 roku trendem e-commerce może okazać się wprowadzenie np. wirtualnym konsultantem. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) to jeden z głównych trendów w branży e-commerce. Dzięki temu możesz oszczędzić czas swojego zespołu, przyspieszyć obsługę klienta (zarówno po, jak i przed sprzedażową) oraz wzmocnić pozytywne doświadczenie swoich klientów.
Naturalnie z punktem o doskonałej jakości obsługi klienta (jako trendem e-commerce 2023) wiąże się nie tylko szybka odpowiedź na pytanie kupującego, ale również sprawna wysyłka zamówienia, honorowanie i płynna realizacja zwrotów. Dodatkowo warto zastanowić się nad samym procesem pakowania zamówienia – oczywiście zależnie od branży.
Trzeba pamiętać o tym, ze sklepy, które nie przywiązują dużej uwagi do obsługi klienta, finalnie tracą na tym. Warto zastanowić się nad aspektami, które możesz poprawić w swoim biznesie, aby wpasować się w oczekiwania konsumenta oraz trendy e-commerce 2023.
Social media – czy to kolejny kanał sprzedaży?
Social media towarzyszą nam bez ustanku, jeżeli chcesz wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, to spotykaj się z nim w miejscu, które chętnie odwiedzają – Facebook, YouTube, TikTok, Instagram. Handel społecznościowy będzie nadal obowiązującym trendem e-commerce w 2023. Obecność na platformach zapewni Ci realne zwiększenie sprzedaży.
Trendem e-commerce jest również sprzedaż produktu w formie video, który jest jednym z najbardziej angażujących klienta form prezentacji. Dodatkowo, taki format przyspiesza decyzję zakupową i utrzymuje uwagę.
Jeżeli chcesz dotrzeć do określonej grupy społecznej, to znajdziesz ja na social mediach. Jest to najłatwiejszy sposób na znalezienie klienta docelowego, a co istotne, sprytnie łączy się z kolejnym punktem związanym z trendem e-commerce.
Personalizacja – dostosuje produkt do potrzeb konsumenta
Personalizacja to kolejny trend e-commerce 2023, nad którym warto się pochylić i zastanowić, czy można go dostosować do swojego biznesu. Klienci coraz częściej chcą mieć możliwość dostosowania promocji, ofert, towarów do swoich preferencji – poczuć się ekskluzywnie i indywidualnie.
Trend e-commerce związany z personalizacją treści – jakie dostarczasz swoim odbiorcom, będzie aktualny jeszcze przez wiele lat. Jeżeli chcesz zyskać lojalność konsumenta i wzbudzić w nim pozytywne emocje, korzystaj z danych, jakimi użytkownicy chętnie dzielą się w mediach społecznościowych.
Cena – klucz do zadowolenia klienta?
Cena niewątpliwie wpływa na decyzje zakupowe klientów w sieci – pokazują to wszystkie raporty i badania rynku. Sieć kojarzy się z okazjonalnymi, tańszymi niż offline zakupami. W jaki sposób monitorować ceny w sieci?
Odpowiedzią jest profesjonalny system do monitoringu cen online – LivePrice. Aplikacja pozwoli Ci, kontrolować wybrany przez siebie wycinek sieci i dostosowywać ceny do ruchów konkurencji np. na Allegro i Ceneo. Dzięki temu możesz oferować swoi klientom optymalne stawki i realizować politykę elastycznych cen.
Dynamiczne ceny to tren e-commerce 2023, a dzięki systemowi LivePrice wprowadzisz go do swojego biznesu całkowicie automatycznie, a wersję demonstracyjną możesz otrzymać bezpłatnie na 14 dni.
Płatności i dostawa – wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klienta
Chyba każdy sprzedawca w sieci wie, jak ważna jest dla klienta możliwość wyboru w kwestii związanej z dostawą i zwrotem zamówienia, Konsumenci są niezwykle wybredni w ostatniej fazie procesu zakupowego. Koszyk jest pełny i teraz należy przejść do kwestii związanych z dostawą i sprawdzić ewentualny zwrot. Jeżeli na tym etapie coś wzbudzi niepokój, porzucą koszyk i pójdą szukać szczęścia u konkurencji.
Niewątpliwie trendem e-commerce 2023 jest opcja odroczonej płatności – BNPL, czyli Buy Now, Pay Later – najczęściej po 30 dniach np. Klarna. Natomiast sam proces dostawy musi być jasno opisany – pozostawiać wybór, najlepiej, jeżeli posiada formy darmowej dostawy (np. po przekroczeniu ustalonej kwoty)
Wielokanałowość – dotrzyj do swojego klienta
Sprzedaż jedynie na własnym e-sklepie jest mocno ograniczająca. Trendem e-commerce nie tylko tego, ale i minionych i kolejnych lat będzie sprzedaż wielokanałowa.
Mając do dyspozycji takie platformy jak: Allegro, Ceneo, Amazon, Empik czy Shopee, warto zastanowić się, czy nie oferować na nich swoich towarów. Dzięki temu można dotrzeć do rzeszy klientów, którzy w normalnych warunkach nie odnaleźliby Twojego sklepu.
Warto również podkreślić, że trendem e-commerce nazywana jest również praktyka omnichannel, czyli ujednolicenie sposobu sprzedaży dla każdego kanału. Integracja handlu online i offline jest w tym aspekcie niezwykle istotna. Klient powinien mieć takie samo odczucie (oczywiście pozytywne), niezależnie do tego, gdzie finalizuje transakcję.
Cross-border – a może klient zagraniczny?
Cross-border będzie niewątpliwie jednym z trendów 2023 roku. Oznacza dosłownie przekraczanie granic, a w związku ze sprzedażą w sieci, wyjście na inne rynki jest zdecydowanie łatwiejsze, niż w przypadku sprzedaży offline.
Eksplorowanie rynków zagranicznych jest pożądane i zwiększa możliwość znalezienia klienta w skali europejskiej lub światowej (np. na porównywarce cen Idealo). Oczywiście takie ruch biznesowy wiąże się z wieloma koniecznymi zabiegami – lokacja i tłumaczenie witryny, obsługa klienta w jego ojczystym języku, logistyka, natomiast może się okazać, iż gra jest warta włożonego wysiłku.
E-commerce w 2023 roku – podsumowanie
Powyższe punkty wskazują na to, że e-commerce cały czas przeżywa rozkwit i ciągły rozwój. Niewątpliwie klienci stają się coraz bardziej wymagający, a e-sprzedawcy starają się jeszcze mocniej ich zaskoczyć i przyciągnąć uwagę.
Reasumując, wprowadzenie do swojego biznesu, chociaż części trendów e-commerce może odbić się niezwykle pozytywnie na Twoim biznesie. Jeżeli chcesz zacząć od sprawdzenia skutecznego systemu do monitoringu i automatyki cenowej, wypróbuj LivePrice – przez 14 dni zupełnie za darmo.