W e-commerce istnieje wiele strategicznych podejść, dzięki którym można osiągnąć przewagę nad konkurencją, jednocześnie, zachowując stabilność cenową. Oto 7 kluczowych wskazówek, które pomogą w wypracowaniu unikalnej pozycji na rynku.
Rola ceny w e-handlu
W e-handlu cena odgrywa kluczową rolę – jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe klientów. To istotny element strategii marketingowej, który może znacząco wpłynąć na skuteczność sprzedaży i pozycję firmy na rynku.
Co istotne, cena jest wskazywana we wszystkich raportach e-commerce, jako główny bodziec zakupowy dla największej liczby respondentów. Internauci szukają okazji i uwielbiają porównywać oferty na najpopularniejszych marketplace’ach – Allegro, Ceneo. Co za tym idzie, skuteczne zarządzanie cenami pozwala firmie utrzymać konkurencyjność na rynku.
Dostosowywanie cen do strategii pozostałych sprzedających może być kluczowe dla przyciągania klientów w otoczeniu, gdzie mają oni dostęp do wielu alternatywnych ofert. Dzięki temu można zyskać przewagę nad konkurencją i szybko zwiększyć grono zainteresowanych kupujących.
Jak zwiększać sprzedaż bez wojen cenowych z konkurencją?
W strategiach marketingowych stosowanych w e-handlu nie ma tylko jednej, skutecznej i słusznej drogi. Ślepe podążanie za cenami konkurencji i nie zawsze poprowadzi Cię na szczyt branży. Łącząc różne elementy i wskazówki strategii cenowych, możesz zbudować silną i trwałą markę w e-commerce oraz zyskać przewagę nad konkurencją.
Najpierw zastanów się nad tym, jaka część Twojego towaru może być porównywana z konkurencją i „wabić” klientów korzystnymi cenami. Dla tej grupy towarów możesz postawić na monitoring i automatyzację cen. LivePrice to niewątpliwie narzędzie, które pomoże Ci zyskać przewagę nad konkurencją.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak wprowadzić repricing do swojego biznesu, sprawdź artykuł na naszym blogu: Dynamic Pricing na Ceneo. Jak wprowadzić do swojego biznesu?
Natomiast czy ceny całego asortymentu muszą być maksymalnie obniżane? Oczywiście, że nie. Możesz wprowadzić do swojego biznesu hybrydowe rozwiązania, które pozwolą Ci zachęcać klientów, wchodzić z nimi w relację i oferować im to, czego nie mają Twoi konkurenci.
Jak zyskać przewagę na konkurencją?
-
Unikalny towar:
Niewątpliwie, Twój as w rękawie to unikalność oferowanych produktów – śledź nowinki w swojej branży i sprawdzaj popularność danych produktów. Klienci szukają rzeczy nietuzinkowych, których nie znajdą u konkurencji. Inwestuj w unikalne wzory, personalizacje czy limitowane edycje, które, przyciągają uwagę klientów poszukujących czegoś wyjątkowego.
Staraj się, aby część Twojej oferty nie była powtarzalna. Co ważne, jeżeli nie będziesz miał konkurencji na danym marketplace’ie, nie będziesz musiał dla tej grupy produktów walczyć cenami.
-
Doskonała obsługa klienta:
Wyjątkowa obsługa klienta może stać się kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej. Szybka i pomocna reakcja na zapytania czy rozwiązanie problemów kontrahentów sprawi, że pozytywne doświadczenia przekładają się na lojalność i polecenia.
Co ważne, upewnij się, że strona internetowa Twojego sklepu jest łatwa w nawigacji, proces zakupowy jest prosty, a obsługa klienta jest szybka i pomocna. Zadowolony klient jest bardziej skłonny do powrotu – nawet jeśli nie oferujesz najniższych cen.
-
Rozszerzenie oferty:
Zastanów się nad poszerzeniem asortymentu o produkty uzupełniające. Jeśli klient szuka danego produktu, a Ty możesz mu zaproponować coś dodatkowego, zwiększasz szansę na finalny zakup.
Metoda sprzedaży krzyżowej sprawdza się przy znacznej ilości transakcji, konsumenci chętnie „dokupują” produkty, które pozwolą im uzupełnić działanie towaru, po który finalnie przyszli do Twojego sklepu. Kompleksowa oferta to sposób na zatrzymanie klienta na dłużej.
-
Poznawanie klientów i dostosowywanie oferty:
Dzięki analizie danych zakupowych i preferencji klientów możesz lepiej dostosować ofertę. Personalizowane rekomendacje czy dedykowane promocje wzmacniają relację z klientem, czyniąc go bardziej skłonnym do zakupów.
Staraj się oferować swoim stałym klientom wyjątkowe promocje, które skłonią ich do kolejnych zakupów w Twoim sklepie. Pamiętaj, że na lojalność klientów musisz zapracować (nie tylko niskimi cenami). Jeżeli komunikujesz się ze swoimi stałymi zakupowiczami (w formie wpisów blogowych, komunikatów w social mediach, newsletterze), porzuć oficjalny ton – pisz na luzie, jak do kogoś, kogo znasz.
-
Dodatkowe benefity i programy lojalnościowe:
Wprowadź dodatkowe korzyści dla stałych klientów, takie jak programy lojalnościowe, ekskluzywne oferty czy darmowa dostawa. To działania, które budują więź z klientem i skłaniają go do regularnych zakupów.
O tym, jak ważne jest zdobycie wierności i zaufania klientów, pisałam w artykule: Retencja klientów w e-sklepie – 4 sposoby na jej zwiększenie.
-
Budowanie mocnej i rozpoznawalnej marki:
Bez wątpienia, starannie budowana marka przyciąga uwagę i zdobywa zaufanie kupujących. Dbaj o spójny wizerunek swojego brandu na różnych platformach, twórz ciekawe narracje wokół produktów, co sprawi, że klienci będą się chętnie identyfikować z Twoją marką.
Dobrym pomysłem jest również prowadzenie firmowego bloga, czy wpisów w social mediach. Takie działanie będą miały charakter edukacyjny i zachęcą Twoich klientów do częstszych wizyt na Twojej witrynie.
-
Efektywne zarządzanie stanami magazynowymi:
Warto zauważyć, że sprawne zarządzanie magazynem i dostawami pozwala unikać sytuacji, w których konieczne jest obniżanie cen w celu pozbycia się nadmiaru towarów. Optymalizacja procesów logistycznych może wpłynąć na stabilność cenową w Twoim e-sklepie.
Jak sprytnie zwiększać przewagę nad konkurencją?
Reasumując, zamiast konkurować tylko ceną, skup się na budowaniu wartości wokół swojego brandu. Pamiętaj także o monitorowaniu cen na rynku. Narzędzia, takie jak LivePrice, pozwalają śledzić działania konkurencji, umożliwiając szybką reakcję na zmiany na rynku e-commerce. Ostatecznie, skuteczna strategia sprzedażowa to kombinacja unikalności, doskonałej obsługi klienta i inteligentnego zarządzania cenami.