SERP to strona internetowa wyszukiwarki, która wyświetla wszystkie wyniki na zadaną przez użytkownika frazę/słowa kluczowe. Rezultat obejmuje wyniki organiczne jak również wyniki płatne. Na potrzeby artykułu skupimy się na tym, jak wybić się na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania oraz na tym, jak strategie cenowe e-commerce łączą się z SEO.
Jakie wyniki wyszukiwania możemy znaleźć w SERPach?
W przypadku e-commerce, na górze wyszukiwarki pojawiają się płatne reklamy. SERP wyświetla również wyniki organiczne sklepów i portali, które są wartościowe dla zadanej frazy i porządkuje je wedle słów kluczowych.
Reklamy płatne są oznaczone i pojawiają się pod górnym paskiem wyszukiwarki, z boku wyników, na samym ich dole lub przed adresem sklepu. Reklamy w Google są oznaczone.
Kolejno prezentowane są wyniki organiczne wraz z firmami, które oferują dane usługi/produkty. Wyszukiwarka odnajduje i szereguje niezliczone ilości witryn, które mogą odpowiadać na zadaną frazę. Natomiast w przypadku e-commerce bardzo istotne jest, aby znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Obecność na każdej kolejnej karcie zmniejsza szansę na to, że klient odwiedzi właśnie Twój e-sklep.
Czy można wpływać na efekt wyszukiwania SERP?
Na efekt wyszukiwania można wpływać za pomocą działań SEO, czyli dostosowując witrynę do określonych (szukanych przez adresatów) haseł. Dodatkowo można podnieść wartość swojego serwisu, wykupując płatną reklamę poprzez mechanizm aukcyjny platformy reklamowej Ads.
Wybór kluczowego słowa transakcyjnego jest niezwykle istotny. Dlatego właściwy ranking słów kluczowych intencji kupujących, to najbardziej pożądany efekt SEO w biznesie e-commerce. Typując kluczowe frazy, zastanów się, na jakie hasła chcesz się pozycjonować i do jakiego grona odbiorców kierujesz swój asortyment.
Przykładowo, jeżeli sprzedajesz produkt z wyższej półki, bardzo ekskluzywny, to nie będziesz miał żadnej wartości w rankingu zapytań zawierających frazy: „niska cena”, „tanio”, „najlepsza cena” lub „oferta”. Kierując swój towar do klienta, który chce zapłacić wyższą cenę za jakość, musisz ją podkreślać. Natomiast jeżeli chcesz bazować na konkurencji cenowej w e-commerce i sprawić, aby Twój sklep uchodził za przyjazny cenowo (a tym samym częściej odwiedzany przez klientów), możesz kierować ofertę do łowców okazji i kusić ich słowami „rabat”, „promocja” itd.
Płatne reklamy w wynikach SERP – co warto wiedzieć?
Wyświetlając reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania, warto zadać sobie pytanie, jak nie stracić budżetu i przyciągnąć do siebie właściwe osoby, czyli kupujących.
W przypadku (płatnej reklamy w e-commerce istnieją dwa treny i odmienne sposoby przyciągania klientów:
- Reklamowanie całego e-sklepu.
- Reklamowanie konkretnego produktu.
W przypadku prezentowania produktów w SERP warto zapoznać klienta z ceną danego towaru. Jeżeli zostanie ona przez niego zaakceptowana, to zwiększamy szanse na finalizację. Kolejnym krokiem jest oczywiście przygotowanie strony produktowej i takiego opisu asortymentu, aby jak najmocniej wyróżniał nasz produkt na tle innych. Należy podkreślić jego jakość, wykonanie, czasami pochodzenie lub funkcjonalności.
Pokazując cenę produktu, możesz podnieść CTR swoich stron. Natomiast pamiętaj, że Twoja oferta wyświetla się zazwyczaj na tle innych e-sklepów. Jeżeli Twoje ceny będą zbyt wysokie w porównaniu z kosztami konkurencji w tych samych SERPach, raczej nie możesz liczyć na to, że reklama będzie opłacalna i przyniesie zysk. Co istotne, w reklamach na wyszukiwarce, możesz również wyświetlać informację o tym, o ile cena została obniżona od standardowej wartości. To też sposób na przyciągnięcie kupujących.
Jak dostosować cenę do konkurencji?
Jeżeli chcesz, aby Twoja reklama w SERP przynosiła wymierne korzyści, musisz wiedzieć, jakie stawki na podobne lub te same produkty oferuje Twoja konkurencja. W przeciwnym razie możesz narazić się na brak skuteczności własnych kampanii. Twoje reklamy nie będą przekładały się na zysk.
Aby Twoje ceny były wyświetlane w SERP, musisz zoptymalizować swoją stronę pod kątem wyników bogatych w tożsame produkty. Wymaga to dodania do witryny danych strukturalnych i upewnienia się, że jest ona zgodna z wymaganiami Google. Wdrożenie uporządkowanych danych nie powinno być wielkim problemem – jeżeli oferujesz kilka produktów po cenach statycznych. Jeśli jednak Twoje ceny zmieniają się dość często lub różnią się w zależności od lokalizacji potencjalnych klientów, będziesz musiał skorzystać z przeszacowania i warunkowej automatyzacji cen. Bez tego trudno będzie zapewnić, że każdy użytkownik zawsze widzi odpowiednie informacje w swoich SERPach.
System LivePrice to narzędzie, które może zaoferować Ci monitoring cen wybranych miejsc w sieci. Aplikacja może sprawdzać wartości, jakie nadają konkurenci na:
- Allegro.
- Ceneo.
- Empik.
- Idealo.
- Google Shopping.
- Bezpośrednio na wskazanych witrynach innych e-sklepów.
Praca narzędzia zapewnia Ci:
- Automatyczne dostosowanie cen do działań konkurencji.
- Dedykowane raporty z zakresu interesujących Cię cen (występujących na danym serwisie).
Korzystanie ze sprytnego, profesjonalnego systemu, jakim jest LivePrice, może zaoszczędzić Twój czas i pieniądze. Dzięki takim zabiegom możesz w łatwy, automatyczny sposób dostosowywać ceny do działań Twoich rywali w e-commerce. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji i przetestować ją bezpłatnie nawet przez 14-dni, zapraszamy do kontaktu.