Jeżeli planujesz otworzyć nowy e-sklep lub chcesz zmienić swój dotychczasowy sposób zarządzania treścią, koniecznie zapoznaj się z naszym przeglądem systemów CMS.
Co to jest CMS i jakie są rodzaje CMS?
Posiadanie narzędzia CMS (z ang. Content Management System) bardzo pomaga w możliwości zarządzania stroną. Dzięki temu można samodzielnie zmieniać treści oraz wygląd witryny.
Systemy zarządzania treścią stron internetowych dzielą się na otwarte z zamknięte. Różnica między nimi polega na dostępności kodu źródłowego. Narzędzia zamknięte, jak sama nazwa wskazuje, mają ograniczony (lub uniemożliwiony) dostęp do niego. W otwartym (zwanym inaczej open source) CMS dostęp do kodu jest całkowicie możliwy.
Dodatkowo warto pamiętać o tym, że otwarty CMS charakteryzuje się tym, że jest całkowicie darmowy, każdy użytkownik może go ściągnąć z internetu i modyfikować wedle swoich wymagań. Oczywiście nie wszyscy będą umieć samodzielnie zharmonizować otwarty CMS ze swoimi potrzebami, ale nawet w przypadku korzystania z pomocy profesjonalnej firmy, praca z CMS otwartym jest mniej kosztowna niż w przypadku CMS zamkniętego.
Zamknięty CMS jest natomiast płatny (jednorazowo lub w formie abonamentu) i do jego wdrożenia niezbędna jest pomoc wykwalifikowanego programisty. W tym przypadku kod źródłowy nie jest jawny, a twórca CMS nie godzi się na ingerowanie w niego. Natomiast warto pamiętać o tym, że używając zamkniętego CMS, możemy liczyć na bezpieczne działanie i wsparcie ze strony firmy, która go stworzyła.
Dlaczego warto korzystać z systemu zarządzania treścią?
Odpowiedź wydaje się oczywista, posiadanie CMS jest niezbędne, aby szybko i wygodnie zarządzać treściami na swojej witrynie. Co istotne, używając CMS, nie musisz posiadać nawet minimalnej wiedzy z zakresu programowania.
Otwarty czy zamknięty CMS?
Nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który CMS jest lepszy. Poniżej przedstawimy opcje, które warto poznać, przed podjęciem decyzji o wyborze systemu do zarządzania treścią.
CMS otwarty (open source)
- Darmowy (lub tańszy, jeżeli korzystasz z pomocy agencji) niż autorski CMS.
- Dostępny.
- Rozwijany przez liczne grono developerów na całym świecie.
- Grafika dostępna jest w dwóch wariantach – szablon lub dedykowany projekt.
- Bardzo bogata kartoteka grafik (często darmowych) opartych na szablonie.
- Intuicyjny panel do zarządzania treściami.
- Możliwość współpracy z wieloma developerami – praktycznie każda agencja pomoże nam w pracy nad otwartym CMS.
- Umożliwia instalowanie licznych dodatków i wtyczek, które w dużej mierze są całkowicie bezpłatne.
- Duża częstotliwość aktualizacji.
- Brak jednolitej architektury kodu.
- Nie ma gwarancji bezpieczeństwa.
- Jest bardziej narażony na cyberataki.
Autorski CMS (zamknięty)
- Zdecydowanie droższy w zakupie niż open source.
- Pracę nad nim prowadzi tylko jedna agencja.
- Nie posiada częstych aktualizacji.
- Jest bezpieczny.
- Kod zazwyczaj jest spójny i tworzony zgodnie z obowiązującymi standardami.
- Możliwość dostosowania do potrzeb użytkownika.
- Support jedynie w jednej (macierzystej) firmie.
- Jego grafika jest zazwyczaj bardziej unikalna niż w przypadku otwartego CMS.
- Możliwość (za dopłatą) dopisania funkcjonalności, których brak w open source.
- Korzystając z autorskiego CMS, nie musimy mieć nawet elementarnej wiedzy z zakresu programowania.
- Jesteś zmuszony związać się z jedną firmą.
Najpopularniejsze CMS open source
Do najbardziej popularnych CMS open source należą: WordPress, Drupal, Magento, Joomla. Witryny postawione na otwartych CMS ma:
- nike.com
- lamborghini.com
- tesla.com
- christianlouboutin.com
- mercedes-benz.com
Reasumując, oba rozwiązania mają wady i zalety. Autorski CMS jest droższy, ale często podaje się, że jest bezpieczniejszym rozwiązaniem. Natomiast przy opcji budowy witryny na CMS open source mamy pewność, że w pracy nad stroną może nam pomagać praktycznie każdy developer – nie jesteśmy zobowiązani i zmuszeni do współpracy tylko z jedną firmą. Dodatkowo większość serwisów w sieci jest opartych o otwarte systemy zarządzania treścią.
LivePrice – integrujemy się ze wszystkimi
W kontekście budowy nowego e-sklepu nie można zapomnieć o systemie, który pomoże podnieść sprzedaż i przyciągnąć do niego kupujących. Aplikacja LivePrice to narzędzie, które monitoruje konkurencję i automatyzuje proces nadawania cen na Allegro, Ceneo i e-sklepie.
System LivePrice może zostać wdrożony do praktycznie każdego CMS. Wystarczy dostęp do bazy danych, a nasi programiści biorą odpowiedzialność, za prawidłowe działania narzędzia.
Sprawdź, jak działa LivePrice – przez 14 dni, bez zobowiązań, testuj narzędzie i sam przekonaj się, jak może pomóc w rozwoju Twojego biznesu.