Ceny MAP i ceny MSRP to dwie istotne koncepcje cenowe stosowane w strategiach sprzedażowych. Różnią się one przede wszystkim swoim przeznaczeniem i stopniem kontroli producenta nad sposobem ich stosowania.
Czym jest cena MSRP?
Manufacturer’s Suggested Retail Price (cena MSRP) to cena sugerowana przez producenta. Wartość ta określana jest przez producenta i uobecnia pożądaną wartość produktu na rynku.
Cena MSRP ma funkcję informacyjną i pozwala sprzedawcy odnaleźć bezpieczną granicę wartości. Podawana stawka nie jest obowiązkowa, resellerzy mogą w takiej sytuacji samodzielnie dynamicznie ustalać ceny.
Czym jest cena MAP?
Minimum Advertised Price (cena MAP) to najniższa cena, jaką sprzedawca może wystawić w promocji. Poniżej określonej stawki towaru nie można reklamować lub promować w publicznych kanałach (np. na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, gazetkach promocyjnych).
Oczywiście w tym przypadku sprzedawca może dowolnie kreować strategię cenową. Cena MAP nie daje możliwości kontroli ostatecznej wartości, jaką sprzedawca ustawi na danym produkcie, lecz delimituje jedynie cenę widoczną w reklamie.
Cena MAP – Minimalna Cena Reklamowana czy jest legalna?
Stosowanie ceny MAP w biznesie jest niezwykle skomplikowane z prawnego punktu widzenia. Ponieważ jej narzucanie może być odbierane jako naruszanie prawa konkurencji. Natomiast legalnie ustalone Minimalne Ceny Reklamowane nie narzucają ich ostatecznie sprzedawcy. Takie działanie jedynie ogranicza tę kwestię w reklamach.
Czy ceny MAP są legalne?
Minimalne Ceny Reklamowane są legalne, gdyż tyczą się jedynie kwestii publicznej reklamy. Nie ustalają ostatecznie ceny końcowej i nie narzucają jej. Cena MAP pozwala na dużą swobodę przedsiębiorcy w ustalaniu ceny w koszyku zakupowym klienta.
Egzekwowanie cen MSRP przez producenta
W Polsce stosowanie Minimalnej Ceny Reklamowanej jako części umowy między producentem a dystrybutorem jest dozwolone, ale podlega rygorystycznym ograniczeniom prawnym wynikającym z przepisów antymonopolowych. Producent nie może zmuszać sprzedawcę do utrzymywania stałej ceny i nie pozwalać na repricing. Ponieważ takie działanie można uznawać za dążenie do zmowy cenowej.
Sugerowana Cena Detaliczna Producenta czy jest legalna?
Cena MSRP jest całkowicie legalna w większości krajów. Producent może proponować cenę, którą uważa za właściwą. Natomiast nie może narzucać jej przedsiębiorcy bezpośrednio. Sprzedawca musi mieć pełną swobodę w ustalaniu ceny końcowej. Ceny MSRP są podpowiedzią, ale nie obowiązkiem. Dlatego też spore grono sprzedawców decyduje się oferować produkty w cenach niższych niż MSRP, aby konkurować na rynku.
Czy ceny MSRP są legalne?
Sprzedawca ma prawo ustalać swoje własne ceny sprzedaży. Dlatego często przedsiębiorcy korzystają z narzędzi, które ułatwiają im śledzenie konkurentów. W takiej sytuacji tracker cen pozwala na skuteczną kontrolę rynku.
Egzekwowanie cen MSRP przez producenta
Producent nie może karać ani wymuszać stosowania Sugerowanej Ceny Detalicznej. Stosowanie nacisku na sprzedawcy, można uznać za nielegalne ustalanie cen. Takie działanie w Polsce jest niezgodne z przepisami prawa antymonopolowego (art. 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów), które zabrania porozumień ograniczających konkurencję.
Po co producent monitoruje ceny?
Producenci starają się monitorować ceny MAP i ceny MSRP w sieci, aby chronić swoją markę. Dzięki takim działaniom mogą wizerunek i spójność rynkową swoich towarów. Co więcej, producent może w ten sposób wychwytywać nielegalną dystrybucję izapobiegać zbyt dużym różnicom cenowym między poszczególnymi sprzedawcami.
Regularny monitoring cen w e-commerce pozwala na szybkie reagowanie w chwili wystąpienia wojen cenowych. O tym zjawisku pomiędzy sprzedawcami pisałam w artykule: Automatyzacja cen. Czy to prosta droga do wojny cenowej?
Jak producent może śledzić ceny w e-commerce?
Producent może i powinien śledzić ceny MAP i ceny MSRP w e-commerce. Może to robić przy użyciu aplikacji do monitoringu cen. LivePrice pozwala efektywnie podglądać przedsiębiorców na najpopularniejszych marketplace’ach.
LivePrice umożliwia śledzenie aukcji Allegro, monitoring cen w sklepach internetowych, śledzenie cen na Ceneo, Empiku, Idealo czy Google Shopping. Co więcej aplikacja dostarcza rozbudowane dane z zakresu cen, dostępności i promocji produktów w sieci. Efektem działania narzędzia jest dedykowany raport dobowy (dostarczany na wskazane adresy e-mail lub umieszczany pod stałym linkiem).
Dlatego, jeżeli chcesz pogłębić ten temat, koniecznie sprawdź artykuł: Monitoring cen dla producenta. Jak zacząć śledzenie cen retailerów? I przetestuj aplikację LivePrice!
Analiza cen w e-commerce dla producenta
Analiza cen pozwala producentowi lepiej zrozumieć pozycjonowanie swoich produktów w sieci, ich popularność, co umożliwia mu bardziej precyzyjne planowanie promocji i strategii dystrybucji, a także wzmacnia relacje z partnerami handlowymi poprzez zapewnienie uczciwej konkurencji i stabilnych warunków sprzedaży.
Podsumowując w LivePrice wprowadziliśmy możliwość generowania danych w formacie CSV, co pozwala na łatwe eksportowanie i analizowanie cen na własnych warunkach. Możesz generować raporty per kanał sprzedaży lub mieć wgląd w globalne ceny ustalane na wszystkich portalach sprzedażowych.
Oczywiście śledzenie cen przez producenta nie może prowadzić do narzucania sprzedawcom konkretnych stawek, w jakich muszą wystawiać towary. Natomiast zwłaszcza przy cenach MAP, (które ostatecznie mają chronić marżę sprzedawcy) monitoring cen pozwala sprawdzić, czy określone reguły są przestrzegane.
Wypróbuj darmową wersję demo LivePrice i zobacz, jak łatwo możesz monitorować ceny swoich odbiorców, budując obraz marki dbającej o uczciwość cenową i potrzeby konsumentów.