Blog Megaphone Icon

Marketing Mix – 4 elementy wpływające na zwiększenie sprzedaży

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
Marketing mix

Marketing Mix znany jest również pod pojęciem 4P, czyli 4 kluczowych elementów, które wpływają na sprzedaż i realnie oddziaływają na rynek. To idealna kompozycja i balans, który bierze pod uwagę wszystkie czynniki prowadzenia biznesu – branżę, konkurencję i konsumentów.

Na czym polega koncepcja 4P w Mix Marketingu?

Amerykański profesor marketingu Edmund Jerome McCarthy stworzył koncepcję 4P. Polega ona na rozłożeniu funkcjonowania firmy, na mniejsze działy. Zabieg ten ma pomóc w łatwiejszej i dogłębniejszej analizie, co bezpośrednio przekłada się na usprawnienie jej działania.

Warto nadmienić, że kompozycja Mix Marketingu składa się z różnych formuł – 4P, 4C, 7P (dla usług), Frey’a oraz Lazera i Kellyego. Na potrzeby dzisiejszego artykułu zajmiemy się mixem 4P.

Powiązanie ze sobą 4 kluczowych filarów pomaga w podejmowaniu trafnych działań odnośnie do strategii marketingowych. Do elementów strategii 4P zaliczamy:

  • Produkt.
  • Cenę.
  • Promocję.
  • Dystrybucję.

Litera P przed liczbą elementów nie jest przypadkowa, w języku angielskim, wszystkie wymienione wyżej komponenty rozpoczynają się na nią – product, price, promotion, place.

Produkt w Marketing Mix

Produkt – to niezbędny element. Skupiamy się w nim na określaniu i zaspokajaniu potrzeb, jaki generuje dany produkt w kliencie. Jednym słowem, to analiza faktu, czy dany towar spełnia oczekiwania rynku. Do kategorii produkt zaliczamy wszystko, co się na niego składa: markę, usługę, opakowanie, pomoc techniczną, gwarancję, serwis czy rękojmię.

Element związany z produktem nakazuje nam spojrzeć na niego holistycznie – włącznie z cyklem jego życia. Bierzemy pod uwagę, w jakiej fazie obecnie się on znajduje tj. wejście na rynek, rozwój, dojrzałość i spadek, skutkujący wycofaniem go. Powyższe czynniki mają znaczący wpływ na dobór strategii promocyjnej oraz finalnie na cenę towaru lub usługi.

Cena w formule 4P

Cena – głównym celem tego elementu dla przedsiębiorcy jest określenie – rentowności, strategii marketingowej, rabatowej, cenowej (w tym warunków płatności). Cena zawsze jest wynagrodzeniem za poniesiony przez przedsiębiorcę nakład pracy i wkład. W jej skład wchodzą wszystkie koszty związane z reklamą, wytworzeniem, dystrybucją i obsługą. Klient traktuje cenę, jako wydatek, który musi ponieść, aby zyskać dany produkt lub usługę.

Rozwój rynku e-commerce jeszcze mocniej podbił znaczenie ceny, jako komponentu strategii 4P. W obecnych warunkach klient może w łatwy sposób dokonać porównania oferty w wielu sklepach jednocześnie (np. przez portal Allegro lub porównywarkę Ceneo). Dlatego cena, stała się istotną formułą, a dbanie o nią, obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.

Jeżeli zależy Ci na skutecznym i profesjonalnym zarządzaniu cenami w swoim e-commerce, koniecznie napisz do nas. Wygenerujemy dla Ciebie dostęp do aplikacji LivePrice, która zautomatyzuje proces nadawania cen i monitoringu Twojej konkurencji.

Promocja w koncepcji McCarthy’ego

Promocja, jako jeden z elementów Marketingu Mix traktowana jest nie tylko, jako działania marketingowe. Reasumując, w tym przypadku promocję rozpatrujemy, jako szereg działań, jakie podejmuje firma, aby uświadomić klienta o produkcie. Celem tego zabiegu jest poinformowanie i wyedukowanie konsumentów oraz zwiększenie sprzedaży i utrzymanie jej na wysokim poziomie.

Do działań w zakresie promocji w 4P możemy zaliczyć m.in.:

  • Reklamę.
  • Działania sponsorowane.
  • Promocję.
  • Public relations.
  • Sprzedaż bezpośrednią.
  • Obsługę klienta.

Dystrybucja w kompozycji czterech kategorii działań marketingowych

Dystrybucja to wzięcie pod uwagę wszystkich kanałów, jakimi możemy dotrzeć do potencjalnego klienta. Możemy wymienić sprzedaż bezpośrednią – punkty usługowe lub handlowe, sklep stacjonarny – i jej lokalizację. Pojęcie dystrybucji jest szalenie szerokie, ponieważ mieści w sobie również sprzedaż wielokanałową online.

Dodatkowo w elemencie Mix Marketingu zwanym dystrybucja, musimy brać pod uwagę nie tylko same miejsca, w jakich możemy natrafić na produkt, ale również, to, jak jest on wyeksponowany na półce lub jakie warunki zwrotu, dostawy i płatności trzeba spełnić w e-commerce, aby nabyć towar. W tym punkcie najważniejsze jest to, aby produkt był dostępny w jak największej liczbie miejsc.

Czy zastosowanie formuły Mix Marketing może zwiększyć sprzedaż?

Formuła 4P pokazuje nam, jak ważne jest skupienie się na podstawowych filarach działalności. Ich rozważna i rzetelna analiza może pomóc w łatwy sposób naprawić to, co umyka w natłoku kwestii. Wyodrębnienie poszczególnych elementów pozwala skupić się na nich i dokładnie je poznać. LivePrice to narzędzie, które w prosty sposób pomoże Ci spojrzeć na ceny w Twoim e-commerce. Zachęcamy do zobaczenia wersji demonstracyjnej narzędzia.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy