Blog Megaphone Icon

Jaki CMS wybrać do budowy e-sklepu?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon

Jeżeli planujesz otworzyć nowy e-sklep lub chcesz zmienić swój dotychczasowy sposób zarządzania treścią, koniecznie zapoznaj się z naszym przeglądem systemów CMS.

Co to jest CMS i jakie są rodzaje CMS?

Posiadanie narzędzia CMS (z ang. Content Management System) bardzo pomaga w możliwości zarządzania stroną. Dzięki temu można samodzielnie zmieniać treści oraz wygląd witryny.

Systemy zarządzania treścią stron internetowych dzielą się na otwarte z zamknięte. Różnica między nimi polega na dostępności kodu źródłowego. Narzędzia zamknięte, jak sama nazwa wskazuje, mają ograniczony (lub uniemożliwiony) dostęp do niego. W otwartym (zwanym inaczej open source) CMS dostęp do kodu jest całkowicie możliwy.

Dodatkowo warto pamiętać o tym, że otwarty CMS charakteryzuje się tym, że jest całkowicie darmowy, każdy użytkownik może go ściągnąć z internetu i modyfikować wedle swoich wymagań. Oczywiście nie wszyscy będą umieć samodzielnie zharmonizować otwarty CMS ze swoimi potrzebami, ale nawet w przypadku korzystania z pomocy profesjonalnej firmy, praca z CMS otwartym jest mniej kosztowna niż w przypadku CMS zamkniętego.

Zamknięty CMS jest natomiast płatny (jednorazowo lub w formie abonamentu) i do jego wdrożenia niezbędna jest pomoc wykwalifikowanego programisty. W tym przypadku kod źródłowy nie jest jawny, a twórca CMS nie godzi się na ingerowanie w niego. Natomiast warto pamiętać o tym, że używając zamkniętego CMS, możemy liczyć na bezpieczne działanie i wsparcie ze strony firmy, która go stworzyła.

Dlaczego warto korzystać z systemu zarządzania treścią?

Odpowiedź wydaje się oczywista, posiadanie CMS jest niezbędne, aby szybko i wygodnie zarządzać treściami na swojej witrynie. Co istotne, używając CMS, nie musisz posiadać nawet minimalnej wiedzy z zakresu programowania.

Otwarty czy zamknięty CMS?

Nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który CMS jest lepszy. Poniżej przedstawimy opcje, które warto poznać, przed podjęciem decyzji o wyborze systemu do zarządzania treścią.

CMS otwarty (open source)

  • Darmowy (lub tańszy, jeżeli korzystasz z pomocy agencji) niż autorski CMS.
  • Dostępny.
  • Rozwijany przez liczne grono developerów na całym świecie.
  • Grafika dostępna jest w dwóch wariantach – szablon lub dedykowany projekt.
  • Bardzo bogata kartoteka grafik (często darmowych) opartych na szablonie.
  • Intuicyjny panel do zarządzania treściami.
  • Możliwość współpracy z wieloma developerami – praktycznie każda agencja pomoże nam w pracy nad otwartym CMS.
  • Umożliwia instalowanie licznych dodatków i wtyczek, które w dużej mierze są całkowicie bezpłatne.
  • Duża częstotliwość aktualizacji.
  • Brak jednolitej architektury kodu.
  • Nie ma gwarancji bezpieczeństwa.
  • Jest bardziej narażony na cyberataki.

Autorski CMS (zamknięty)

  • Zdecydowanie droższy w zakupie niż open source.
  • Pracę nad nim prowadzi tylko jedna agencja.
  • Nie posiada częstych aktualizacji.
  • Jest bezpieczny.
  • Kod zazwyczaj jest spójny i tworzony zgodnie z obowiązującymi standardami.
  • Możliwość dostosowania do potrzeb użytkownika.
  • Support jedynie w jednej (macierzystej) firmie.
  • Jego grafika jest zazwyczaj bardziej unikalna niż w przypadku otwartego CMS.
  • Możliwość (za dopłatą) dopisania funkcjonalności, których brak w open source.
  • Korzystając z autorskiego CMS, nie musimy mieć nawet elementarnej wiedzy z zakresu programowania.
  • Jesteś zmuszony związać się z jedną firmą.

Najpopularniejsze CMS open source

Do najbardziej popularnych CMS open source należą: WordPress, Drupal, Magento, Joomla. Witryny postawione na otwartych CMS ma:

  • nike.com
  • lamborghini.com
  • tesla.com
  • christianlouboutin.com
  • mercedes-benz.com

Reasumując, oba rozwiązania mają wady i zalety. Autorski CMS jest droższy, ale często podaje się, że jest bezpieczniejszym rozwiązaniem. Natomiast przy opcji budowy witryny na CMS open source mamy pewność, że w pracy nad stroną może nam pomagać praktycznie każdy developer – nie jesteśmy zobowiązani i zmuszeni do współpracy tylko z jedną firmą. Dodatkowo większość serwisów w sieci jest opartych o otwarte systemy zarządzania treścią.

LivePrice – integrujemy się ze wszystkimi

W kontekście budowy nowego e-sklepu nie można zapomnieć o systemie, który pomoże podnieść sprzedaż i przyciągnąć do niego kupujących. Aplikacja LivePrice to narzędzie, które monitoruje konkurencję i automatyzuje proces nadawania cen na Allegro, Ceneo i e-sklepie.

System LivePrice może zostać wdrożony do praktycznie każdego CMS. Wystarczy dostęp do bazy danych, a nasi programiści biorą odpowiedzialność, za prawidłowe działania narzędzia.

Sprawdź, jak działa LivePrice – przez 14 dni, bez zobowiązań, testuj narzędzie i sam przekonaj się, jak może pomóc w rozwoju Twojego biznesu.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy