seo

SEO i UX wzajemnie się uzupełniają, dlatego zawsze powinny iść ze sobą w parze. Jak za pomocą optymalizacji poprawić UX na stronie? Wyjaśniamy!

Jak wykorzystać SEO, by poprawić UX na stronie?

Znaczenie UX w marketingu internetowym wzrasta z roku na rok. Można nawet powiedzieć, że doświadczenia użytkownika należą do grupy czynników, jakie wyszukiwarka Google bierze pod uwagę przy ustalaniu rankingu. To znaczy, że UX ma duży wpływ na SEO, i odwrotnie – za pomocą SEO można sprawić, że strona będzie User-friendly, darmowy audyt SEO to krok pierwszy od którego warto zacząć. Sprawdź, które czynniki rankingowe SEO poprawiają UX na stronie. 

Linkowanie wewnętrzne i przemyślana struktura strony

Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczeniu odnośników do podstron i sekcji w obrębie jednej strony internetowej. Hiperłącza można wstawić m.in. w:

  • – menu, 
  • – nawigacji okruszkowej, 
  • – stopce strony, 
  • – artykułach na blogu, 
  • – opisach kategorii w sklepie internetowym.

olx.pl

olx.pl, linkowanie wewnętrzne w stopce strony

zalando.pl, linkowanie wewnętrzne do poszczególnych kategorii w menu

To oczywiście tylko kilka przykładów. Sieć linków wewnętrznych może być znacznie bardziej rozbudowana. 

Jakie znaczenie ma takie działanie? Pod względem SEO odnośniki wewnątrz witryny usprawniają nawigację i ułatwiają robotom wyszukiwarki zrozumienie struktury strony. Dzięki temu roboty mogą bez problemu sprawdzić jej zawartość i dodać do indeksu nowe treści. 

Oprócz tego linki wewnętrzne obniżają współczynnik odrzuceń. Jeśli z każdej podstrony będzie wychodził link do innego miejsca w obrębie domeny, zwiększy się prawdopodobieństwo, że użytkownik pozostanie tam na dłużej.  

Pod względem UX przemyślana struktura i linki wewnątrz domeny  również mają znaczenie. Dzięki nim użytkownik łatwiej odnajduje się na stronie, może szybko dotrzeć do istotnych dla niego informacji i dowiedzieć się więcej na dany temat. To wszystko z kolei sprawia, że jego doświadczenia są pozytywne i w konsekwencji jest on bardziej skłonny do konwersji. 

Responsywność i wydajność strony

Responsywna strona dopasowuje się do rozdzielczości urządzenia użytkownika. Obecnie większość ruchu internetowego pochodzi ze smartfonów, dlatego warto zadbać o mobilną wersję witryny. Jest to oczywiście jeden z czynników rankingowych. 

Firma Google jakiś czas temu wprowadziła nawet specjalny algorytm o nazwie Mobile First Index. Od momentu jego uruchomienia boty indeksujące w pierwszej kolejności sprawdzają wersję na urządzenia mobilne, a nie desktopową. 

Jeśli chodzi o UX, to sprawa jest oczywista. Internauci generują większość ruchu na urządzeniach mobilnych, co znaczy, że spora część potencjalnych klientów firmy będzie przeglądała stronę czy sklep internetowy właśnie na swoim smartfonie. Wszystko musi działać prawidłowo na małym ekranie, w przeciwnym wypadku szansa na pozyskanie konwersji będzie znacznie mniejsza. 

A co z wydajnością? Określa ona m.in. to, jak szybko ładuje się treść i po jakim czasie użytkownik może ją skonsumować. Czas ładowania powyżej 3 sekund to już spore ryzyko, że internauta opuści witrynę i doda swoją cegiełkę do wysokiego bounce rate, czyli współczynnika odrzuceń.  

Jak przyspieszyć działanie strony internetowej?

  • – upewnij się, że parametry Twojego serwera odpowiadają potrzebom serwisu;
  • – zadbaj o optymalizację plików graficznych; 
  • – usuń zbędne elementy na stronie i uporządkuj kod źródłowy;
  • – pozbądź się wielokrotnych przekierowań. 

Treści na wysokim poziomie

Roboty Google są coraz mądrzejsze. Dziś nie da się ich oszukać bezwartościowym tekstem, przesyconym dodatkowo słowami kluczowymi. Pod kątem SEO liczą się nie tylko frazy, ale również: 

  • – wkład merytoryczny, 
  • – wyczerpanie tematu, 
  • – prawidłowe formatowanie, 
  • – struktura nagłówków, 
  • – urozmaicenie treści grafikami i innymi elementami. 

Wysoka jakość contentu i zoptymalizowanie treści pod SEO to ważny element pozycjonowania strony, ale wpływa on również na zadowolenie użytkowników. Tekst o niskiej jakości, zawierający nienaturalne słowa kluczowe i do tego będący ścianą tekstu, nie utrzyma uwagi czytelnika i zniechęci go do podjęcia akcji. 

Jeśli chcesz poprawić UX w swojej witrynie, dokładnie przyjrzyj się treściom. 

Title i Meta Description

Gdy użytkownik korzysta z wyszukiwarki, pierwszym jego punktem styku z witryną są tytuł i opis widoczne na stronie SERP.

Wyniki wyszukiwania Google

Już na tym etapie można zrobić na odbiorcy dobre wrażenie lub też skutecznie zniechęcić go do odwiedzenia strony. Jak osiągnąć to pierwsze? Tytuł i opis muszą w zwięzły sposób przedstawiać zawartość witryny, ale też zachęcać użytkownika do jej odwiedzenia. Dlatego warto  umieścić tam również CTA (wezwanie do działania), a także w pewien sposób przedstawić korzyści dla użytkownika. 

Bezpośrednie znaczenie dla SEO ma tylko Meta Title, jednak oba elementy wpływają na CTR strony (współczynnik klikalności). Wysoki CTR natomiast sprawia, że Google łaskawiej patrzy na stronę i chętniej wyświetla ją na wyższych pozycjach. 

Struktura nagłówków html 

Nagłówki html pozwalają robotom indeksującym lepiej zrozumieć zawartość strony. Oprócz tego można w nich umieszczać frazy, które brzmią nieco mniej naturalnie. 

Pod względem UX śródtytuły zwiększają czytelność tekstu i pozwalają odbiorcy szybko dotrzeć do interesujących go informacji. Trzeba pamiętać, że internauci nie czytają tekstów od początku do końca, a raczej skanują je w poszukiwaniu istotnych informacji. Dlatego nagłówki dzielące treść na sekcje to tak ważna kwestia.

Pamiętaj, aby prawidłowo z nich korzystać. Najważniejsza jest hierarchia, czyli kolejność następujących po sobie nagłówków. H5 i H6 zarezerwowane są raczej dla długich i rozbudowanych tekstów. Najczęściej w treści stosuje się nagłówki H1–H4. 

Przyjazne adresy URL

Przyjazne adresy URL to kolejny czynnik wpływający jednocześnie na SEO i doświadczenia użytkownika. Pomagają zarówno robotom indeksującym, jak i internautom zrozumieć zawartość strony. 

ahrefs.com, przykład przyjaznego adresu URL

Jak stworzyć przyjazny adres URL? Przede wszystkim należy zadbać o to, aby był prosty, krótki i w zrozumiały sposób przedstawiał to, co znajduje się na danej podstronie w tych działaniach może pomóc ci również  link building (LB) który w ostatnich latach zyskuje na popularności. 

Warto również wdrożyć certyfikat SSL, odpowiedzialny za bezpieczeństwo na stronie. Jest to ważny czynnik rankingowy i z pewnością pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkownika.

Zobacz również