Rynek e-grocery (czyli branża zakupów spożywczych online) rozrósł się, a eksperci spekulują, że nie będzie to jedynie chwilowy trend. Przyzwyczajenia, które nabyliśmy (my konsumenci) podczas trwania izolacji, zostaną z nami na dłużej. W zawiązku z tym monitoring zakupów spożywczych staje się niezwykle ważnym tematem.
Czemu zawdzięczamy boom na e-grocery?
Pandemia Covid-19 spowodowała, że Polacy (zamknięci w domach) szturmem rozpoczęli zakupy w sieci. Jednymi z najpopularniejszych gałęzi e-commerce był e-grocery. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać nowe delikatesy, supermarkety i sklepy spożywcze online.
Źródło: Bankier
Powodów tego stanu rzeczy było wiele, natomiast ogromnym zaskoczeniem okazała się popularność zakupów spożywczych. Co ciekawe, badanie Shoper pokazuje, że w 2020 roku, powstało o 112% więcej e-sklepów spożywczych niż w 2019 roku. Czy to tylko chwilowy trend? A może gałąź e-commerce, którą warto monitorować, gdyż niesie ze sobą olbrzymi potencjał?
Jak podaje raport Nielsen – Polacy preferują realizowanie zakupów spożywczych online w sklepach, które mają swoje stacjonarne odpowiedniki.
Czy w takim razie sprzedaż e-grocery na Allegro i Ceneo jest pozbawiona sensu? Oczywiście, że nie. Portale te również zauważyły znaczny wzrost ofert w tych kategoriach. Warto monitorować zakupy spożywcze online, gdyż trend zakupów w sieci zagości u nas na dłużej.
Dlaczego zakupy spożywcze online są tak popularne?
Przed czasami pandemicznymi niewiele sklepów oferowało możliwość zakupu produktów spożywczych online. Covid zmienił bardzo dużo. Pisaliśmy o tym w artykule: rynek ecommerce – podsumowanie 2020 roku.
Monitoring cen w branży spożywczej to ważny i potrzebny zabieg – jeżeli prowadzisz biznes e-grocery. Skąd wzięła się popularność tego typu transakcji?
Zakupy online:
- Pomagają unikać kontaktu z innymi osobami – są bezpieczne.
- Dają sposobność szukania ulubionych produktów w jednym miejscu – często zakupy spożywcze trzeba robić w kilku sklepach stacjonarnych. W tym przypadku internet może zapewnić cały asortyment bez konieczności opuszczania domu.
- Pozwalają zaoszczędzić czas – nie trzeba stać w kolejkach.
- Można zakupić codzienne produkty w niższych cenach niż w sklepach stacjonarnych.
- Umożliwiają dokonania transakcji również w niedzielę.
Niewątpliwie, zakupy spożywcze online posiadają bardzo wiele zalet. Trend zakupów online pozostanie z konsumentami na długie lata, a wedle wszelkich spekulacji będzie rósł z każdym rokiem.
Jak podaje raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” – w maju 2020 roku 72% internautów dokonywało zakupów w sieci. Natomiast 14% z nich deklarowało również zakup produktów spożywczych. W połowie 2021 roku odsetek konsumentów w e-grocery nadal utrzymuje się na tym samym wysokim poziomie.
Jakie wyzwania pojawiają się na drodze przedsiębiorców e-grocery?
Zakupy spożywcze w sieci będą zdobywały coraz większą popularność. Powody wymienione powyżej będą miały ogromne znaczenie nawet po ustaniu pandemii. Polacy chcą oszczędzać czas i pieniądze. Natomiast jakie zagrożenia pojawiają się na drodze przedsiębiorców e-grocery?
E-sklepy oferujące produkty spożywcze muszą uporać się z takimi tematami jak:
- Szybkość dostawy.
- Możliwości zwrotów.
- Stan magazynowy.
- Sposób dostawy.
Od strony konsumenta, pojawiają się bolączki związane z aktualnością stanów magazynowych i możliwości dostawy. Natomiast każdy przedsiębiorca prowadzący biznes w e-grocery, powinien zdecydowanie postawić na monitoring sklepów spożywczych online.
Monitoring cen w służbie e-grocery
Prowadząc e-sklep, trzeba wiedzieć, jakie ceny oferuje konkurencja. Sieć rządzi się swoimi prawami i większość konsumentów poszukuje atrakcyjnych ofert. Oczywiście warto również pamiętać, że przywiązany do danej marki klient „wybacza” nieco wyższe ceny. Natomiast promocja, zawsze działa na konsumentów, jak magnes. Jak zdobyć nowych klientów?
Zakupy spożywcze online są wyjątkową branżą w e-commerce. Klienci, którzy przyzwyczają, przekonają się do danej marki, mogą zostać z nią dłużej. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, niezwykle istotne jest, aby przyciągnąć do swojego e-sklepu klientów.
Nic nie działa na klientów tak, jak cena. Internet pozwala błyskawicznie monitorować oferty różnych marek. Jeżeli chcesz odnieść sukces w e-grocery, koniecznie rozpocznij monitoring konkurencji w branży spożywczej.
Taką możliwość daje system LivePrice, który jest skierowany do:
- Przedsiębiorców, właścicieli e-sklepów.
- Dystrybutorów.
- Producentów.
Monitoring produktów spożywczych (podobnych) z LivePrice
Narzędzie pozwala monitorować ceny na Allegro, Ceneo oraz wybrane e-sklepy i platformy sprzedażowe. Monitoring branży spożywczej to proces, który może być prowadzony na kilku płaszczyznach jednocześnie.
LivePrice pozwala wybrać Ci, jak chcesz monitorować konkurencję w branży spożywczej. Możesz otrzymywać dedykowane raporty zawierające niezbędne do analizy dane. Przykładowo, możesz otrzymać najniższe ceny, jakie oferują Twoi konkurencji na wybranych produktach. Możesz również mieć wgląd we wszystkie ceny innych sprzedawców. W przypadku Allegro i Ceneo LivePrice może automatyzować ceny bezpośrednio na Twoim (konkretnym) kanale – inne dla Ceneo i inne dla Allegro.
Dodatkowo system umożliwia Ci monitoring produktów spożywczych podobnych (na portalu Allegro). Jeżeli chcesz wiedzieć, jakie ceny nadają inni producenci na swoich markach, możesz porównywać je bezpośrednio do konkurencyjnych produktów.
LivePrice to wszechstronny system, który zapewni Ci rzetelny monitoring cen w branży spożywczej. Możesz przetestować aplikację przez 14 dni za darmo. Koniecznie wypróbuj system.