Rok rocznie polski e-commerce notuje duże wzrosty. Internauci coraz chętniej i częściej dokonują transakcji on-line. Konsumenci są wymagający – mają dostęp do porównywarek i marketplace’ów, gdzie szybko mogą zweryfikować oferty danego e-sklepu.
Niezwykle istotne jest, aby przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększać zyski, postawili potrzeby i wymagania klienta na pierwszym miejscu. W tym celu warto przyjrzeć się zagadnieniu ścieżki zakupowej.
Ścieżka zakupowa w e-commerce
Ścieżka zakupowa to droga, którą musi przebyć internauta, aby dokonać zakupu w sieci. To zespół czynności zachodzących od momentu uświadomienia sobie potrzeby posiadania danego produktu do finalizacji transakcji. Co istotne, każdy klient może przebyć inną trasę.
Kluczowymi elementami na poszczególnych etapach są:
- Wygoda i komfort kupującego.
- Intuicyjność.
- Bezpieczeństwo.
- Możliwość wyboru.
Zastanawiasz się, czy w Twoim e-commerce warto popracować nad ścieżką zakupową? Sprawdź współczynnik:
- odrzuceń (Bounce Rate).
- konwersji (Conversion Rate).
Jeżeli Twój sklep ma niską konwersję i wysoki poziom odrzuceń, koniecznie popracuj nad ścieżką zakupową.
Rozsądnie zaprojektowana ścieżka zakupowa w e-commerce pozwala:
• Zwiększyć liczbę transakcji na serwisie.
• Zmniejszyć ilość porzuconych koszyków.
• Zwielokrotnić zyski.
• Pogłębić zaufanie konsumenta do sklepu.
• Zyskać stałych klientów.
Jaką drogę pokonuje Twój klient, zanim dotrze do Twojego e-sklepu?
Proces zakupowy (przynajmniej w teorii) przebiega w następujący sposób: klient wchodzi na Twój e-sklep, wybiera produkt, płaci i oczekuje na dostawę. Oczywiście wraca ponownie, aby dokonać kolejnych zakupów.
Niestety tylko w teorii ta droga jest taka łatwa. Po pierwsze konsument musi dotrzeć do Twojego serwisu. O roli marketplace’ów pisaliśmy już wielokrotnie, więc odsyłamy do naszego artykułu:
https://liveprice.pl/marketplace-chwilowa-moda-czy-trend-ktory-pozostanie-na-lata/
Musisz być widoczny dla szerokiego grona internautów, aby zwiększyć współczynnik konwersji na witrynie i tym samym liczbę transakcji. Z pojęciem sprzedaży wielokanałowej nierozerwalnie wiąże się temat ceny produktu w sieci. Nie można zapominać o tym, że w procesie decyzyjnym jest to jeden z kluczowych (dla konsumentów) czynników.
Wykorzystując w swoim e-biznesie aplikację LivePrice, możesz kreować polityką cenową swojego asortymentu. System umożliwi Ci skuteczny monitoring cen sklepów konkurencji w sieci.
Cena oczywiście jest bodźcem, który może zwabić klienta do Twojego serwisu. Natomiast kiedy konsument trafi już na Twoją witrynę, musisz zadbać o to, aby w maksymalnie krótkim czasie mógł dokonać zakupu. Istotną kwestią jest nawigacja Twojej strony – oferowany produkt musi być dobrze opisany, wyeksponowany i dostępny.
Finalizacja zamówienia a ścieżka zakupowa w e-commerce
Pozytywne doświadczenie klienta w zetknięciu z Twoim sklepem jest fundamentalne dla procesu finalizacji i jego dalszej aktywności. Końcowym etapem ścieżki zakupowej w e-commerce jest złożenie zamówienia.
Procedura musi odbywać się w minimalnej liczbie kroków. Musisz jasno określić koszt i formy dostawy oraz płatności. Negatywną praktyką jest doliczanie dodatkowych opłat do koszyka. Zwiększa to wartość zakupu i budzi odczucia braku zaufania do marki. Tym samym jest to częsta przyczyna porzucania koszyków zakupowych.
Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę przy finalizacji zamówienia, aby minimalizować ryzyko porzuconych koszyków?
- Brak ukrytych opłat np. za pakowanie.
- Możliwość wyboru formy dostawy.
- Różne modele płatności.
- Krótki czas realizacji.
- Brak konieczności rejestracji.
- Proces finalizacji powinien być maksymalnie skrócony.
Jak prognozuje Statista.com, przychody z e-handlu w Polsce w 2025 r. mogą wynieść prawie 20,2 mld dolarów. Suma robi wrażenie, więc warto zagłębić się w dobre praktyki, które reprezentują wyłonione przez raport „Koszyk Roku 2022” serwisy.
Koszyk Roku 2022 – e-sklepy przyjazne konsumentom
Warto zapoznać się z treścią raportu i zwrócić uwagę na to, jakie elementy były oceniane wśród uczestników. W badaniu monitorowano:
- Mobilne wersje stron 100 wybranych e-sklepów.
- Sklepy prowadzące sprzedaż na terenie Polski.
- Tylko serwisy, które nie umożliwiają sprzedaży zewnętrznym podmiotom. Pominięte zostały marketplace’y.
Wyróżnionych zostało 10 e-sklepów, które zdobyły największą liczbę punktów w poszczególnych kategoriach: koszyk, informacje o płatnościach, zgody, podsumowanie, rejestracja i logowanie oraz ogólny proces zakupowy.
Tym milej nam opublikować listę, że wśród zwycięzców znajdują się klienci LivePrice.
Źródło: Raport „Koszyk roku 2022” LINK DO RAPORTU
Jaki jest klient e-commerece w 2022 roku?
Wyciągając wnioski z raportu, można pokusić się o zobrazowanie współczesnego klienta e-commerce. Kupujący ma wysokie wymagania i chce mieć możliwość wyboru, jeżeli chodzi o aspekt zapłaty, dostawy czy konieczności logowania. Rozpatrując problem globalnie, nie można zapomnieć o znaczeniu ceny, gdyż e-klient chce otrzymywać produkty w najlepszych cenach.
Ścieżka zakupowa w e-sklepie musi być przejrzysta, bezpieczna i umożliwiać klientowi dokonywanie wyboru (w zakresie np. rodzaju płatności, opcji dostawy). Jeżeli chcesz zwiększać zyski w swoim sklepie, koniecznie zadbaj o wdrożenie wskazówek dotyczących ścieżki zakupowej i zarządzania cenami. Wypróbuj system LivePrice przez 14 dni za darmo i zobacz, jak Twój sklep notuje zyski.