Blog Megaphone Icon

Ścieżka zakupowa w e-commerce

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
sciezka zakupowa

Rok rocznie polski e-commerce notuje duże wzrosty. Internauci coraz chętniej i częściej dokonują transakcji on-line. Konsumenci są wymagający – mają dostęp do porównywarek i marketplace’ów, gdzie szybko mogą zweryfikować oferty danego e-sklepu.

Niezwykle istotne jest, aby przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększać zyski, postawili potrzeby i wymagania klienta na pierwszym miejscu. W tym celu warto przyjrzeć się zagadnieniu ścieżki zakupowej.

Ścieżka zakupowa w e-commerce

Ścieżka zakupowa to droga, którą musi przebyć internauta, aby dokonać zakupu w sieci. To zespół czynności zachodzących od momentu uświadomienia sobie potrzeby posiadania danego produktu do finalizacji transakcji. Co istotne, każdy klient może przebyć inną trasę.

Kluczowymi elementami na poszczególnych etapach są:

  • Wygoda i komfort kupującego.
  • Intuicyjność.
  • Bezpieczeństwo. 
  • Możliwość wyboru.

Zastanawiasz się, czy w Twoim e-commerce warto popracować nad ścieżką zakupową? Sprawdź współczynnik:

  • odrzuceń (Bounce Rate).
  • konwersji (Conversion Rate).

Jeżeli Twój sklep ma niską konwersję i wysoki poziom odrzuceń, koniecznie popracuj nad ścieżką zakupową.

Rozsądnie zaprojektowana ścieżka zakupowa w e-commerce pozwala:

• Zwiększyć liczbę transakcji na serwisie.

• Zmniejszyć ilość porzuconych koszyków.

• Zwielokrotnić zyski.

• Pogłębić zaufanie konsumenta do sklepu.

• Zyskać stałych klientów.

Jaką drogę pokonuje Twój klient, zanim dotrze do Twojego e-sklepu?

Proces zakupowy (przynajmniej w teorii) przebiega w następujący sposób: klient wchodzi na Twój e-sklep, wybiera produkt, płaci i oczekuje na dostawę. Oczywiście wraca ponownie, aby dokonać kolejnych zakupów.

Niestety tylko w teorii ta droga jest taka łatwa. Po pierwsze konsument musi dotrzeć do Twojego serwisu. O roli marketplace’ów pisaliśmy już wielokrotnie, więc odsyłamy do naszego artykułu:

https://liveprice.pl/marketplace-chwilowa-moda-czy-trend-ktory-pozostanie-na-lata/

Musisz być widoczny dla szerokiego grona internautów, aby zwiększyć współczynnik konwersji na witrynie i tym samym liczbę transakcji. Z pojęciem sprzedaży wielokanałowej nierozerwalnie wiąże się temat ceny produktu w sieci. Nie można zapominać o tym, że w procesie decyzyjnym jest to jeden z kluczowych (dla konsumentów) czynników. 

Wykorzystując w swoim e-biznesie aplikację LivePrice, możesz kreować polityką cenową swojego asortymentu. System umożliwi Ci skuteczny monitoring cen sklepów konkurencji w sieci.

Cena oczywiście jest bodźcem, który może zwabić klienta do Twojego serwisu. Natomiast kiedy konsument trafi już na Twoją witrynę, musisz zadbać o to, aby w maksymalnie krótkim czasie mógł dokonać zakupu. Istotną kwestią jest nawigacja Twojej strony – oferowany produkt musi być dobrze opisany, wyeksponowany i dostępny. 

Finalizacja zamówienia a ścieżka zakupowa w e-commerce

Pozytywne doświadczenie klienta w zetknięciu z Twoim sklepem jest fundamentalne dla procesu finalizacji i jego dalszej aktywności. Końcowym etapem ścieżki zakupowej w e-commerce jest złożenie zamówienia. 

Procedura musi odbywać się w minimalnej liczbie kroków. Musisz jasno określić koszt i formy dostawy oraz płatności. Negatywną praktyką jest doliczanie dodatkowych opłat do koszyka. Zwiększa to wartość zakupu i budzi odczucia braku zaufania do marki. Tym samym jest to częsta przyczyna porzucania koszyków zakupowych.

Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę przy finalizacji zamówienia, aby minimalizować ryzyko porzuconych koszyków?

  • Brak ukrytych opłat np. za pakowanie.
  • Możliwość wyboru formy dostawy.
  • Różne modele płatności.
  • Krótki czas realizacji.
  • Brak konieczności rejestracji.
  • Proces finalizacji powinien być maksymalnie skrócony.

Jak prognozuje Statista.com, przychody z e-handlu w Polsce w 2025 r. mogą wynieść prawie 20,2 mld dolarów. Suma robi wrażenie, więc warto zagłębić się w dobre praktyki, które reprezentują wyłonione przez raport „Koszyk Roku 2022” serwisy.  

Koszyk Roku 2022 – e-sklepy przyjazne konsumentom

Warto zapoznać się z treścią raportu i zwrócić uwagę na to, jakie elementy były oceniane wśród uczestników. W badaniu monitorowano:

  • Mobilne wersje stron 100 wybranych e-sklepów.
  • Sklepy prowadzące sprzedaż na terenie Polski.
  • Tylko serwisy, które nie umożliwiają sprzedaży zewnętrznym podmiotom. Pominięte zostały marketplace’y.

Wyróżnionych zostało 10 e-sklepów, które zdobyły największą liczbę punktów w poszczególnych kategoriach: koszyk, informacje o płatnościach, zgody, podsumowanie, rejestracja i logowanie oraz ogólny proces zakupowy.

Tym milej nam opublikować listę, że wśród zwycięzców znajdują się klienci LivePrice.

ranking

Źródło: Raport „Koszyk roku 2022” LINK DO RAPORTU 

Jaki jest klient e-commerece w 2022 roku?

Wyciągając wnioski z raportu, można pokusić się o zobrazowanie współczesnego klienta e-commerce. Kupujący ma wysokie wymagania i chce mieć możliwość wyboru, jeżeli chodzi o aspekt zapłaty, dostawy czy konieczności logowania. Rozpatrując problem globalnie, nie można zapomnieć o znaczeniu ceny, gdyż e-klient chce otrzymywać produkty w najlepszych cenach. 

Ścieżka zakupowa w e-sklepie musi być przejrzysta, bezpieczna i umożliwiać klientowi dokonywanie wyboru (w zakresie np. rodzaju płatności, opcji dostawy). Jeżeli chcesz zwiększać zyski w swoim sklepie, koniecznie zadbaj o wdrożenie wskazówek dotyczących ścieżki zakupowej i zarządzania cenami. Wypróbuj system LivePrice przez 14 dni za darmo i zobacz, jak Twój sklep notuje zyski.

Udostępnij
LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Sprawdź, jak LivePrice działa na Twoich produktach!

    Chcesz wiedzieć, jak Twoja oferta wypada na tle konkurencji? Nasze demo działa na Twoich własnych produktach i marketplace’ach, które sam wybierzesz. Co zyskasz?

    • Błyskawiczny kontakt z Opiekunem Klienta – otrzymasz wycenę i praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.
    • 14 dni darmowego okresu próbnego – bez umów, bez zobowiązań.
    • Jasny obraz tego, jak łatwo możesz zdobyć przewagę nad konkurencją.

    Zostaw kontakt i przekonaj się, jak LivePrice może zwiększyć Twoje zyski!


    Dziękujemy za Twoje zainteresowanie systemem LivePrice!

    Twoja wiadomość dotarła do nas bez problemu!

    Co dalej? Oddzwonimy do Ciebie w ciągu 24 godzin (w dni robocze).
    Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą, aby:

    • Omówić Twoje potrzeby w zakresie monitoringu i automatyki cenowej
    • Przygotować dla Ciebie spersonalizowaną ofertę
    • Wygenerować dostęp do wersji demonstracyjnej LivePrice

    Dziękujemy za zaufanie! Już nie możemy się doczekać rozmowy z Tobą!
    Zespół LivePrice