Po wyprzedażach związanych z Black Friday, czas przygotować swój biznes na dalsze, grudniowe szaleństwo zakupowe. Rodzinny czas, dobry nastrój, pyszne jedze...

Rynek e-commerce 2022 – profil klienta w sieci
Spis treści
Transformacja rynku e-commerce trwa. Jak pokazuje najnowszy raport Gemius „E-commerce w Polsce”, rodacy nadal chętnie dokonują zakupów w sieci. Wcześniejsze edycje badania pokazywały, że znaczący wpływ na zwiększenie liczby e-klientów miała pandemia Covid-19. Obecnie, najczęstszymi argumentami za zakupami online są niskie ceny, które w dobie inflacji kuszą konsumentów, całodobowość i brak konieczności fizycznego dotarcia do sklepu.
Klient w e-commerce
Jak wskazuje raport, 77% osób korzystających z sieci dokonało transakcji online. Dzięki badaniu możemy zobaczyć, że większość osób kupuje w krajowych e-sklepach, tylko 32% respondentów kupuje na zagranicznych platformach.
Powodem, dla którego internauci nie chcą dokonywać transakcji w sieci, jest potrzeba fizycznego kontaktu z produktem (np. przymiarki) oraz obawy związane z gwarancją i płatnościami.
Względem zeszłorocznego badania, mniej osób kupuje obecnie online, natomiast warto zauważyć, że nadal konsumenci mają bardzo dobre zdanie o e-zakupach. Dodatkowo swoją sytuację finansową określa jako złą tylko 6% respondentów. Natomiast, aż 28% e-klientów ograniczyło w 2022 swoje internetowe zakupy.
Allegro góruje nad innymi platformami
Raport Gemius jednoznacznie pokazuje, że Allegro cieszy się niesłabnącą popularnością, jako platformę handlową wymieniło je (spontanicznie) 87% badanych osób. Co istotne, Amazon rośnie w siłę i wskazuje go już 17% respondentów.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Pomarańczowy portal aukcyjny funkcjonuje w e-przestrzeni od blisko 22 lat. W większości kategorii zakupowych został wymieniony, jako serwis odwiedzany podczas zakupów (kategorie: moda, RTV i AGD, książki, płyty, multimedia, dom i ogród czy artykuły spożywcze).
Co ciekawe w kategorii książka, płyta, multimedia królował Empik, który jest kojarzony, jako serwis pierwszego wyboru. W porównaniu do poprzedniej edycji raportu na polu spontanicznie wymienianych portali sprzedażowych nie doszło do zaskakujących zmian.
Dlaczego lubimy zakupy online?
Zakupy w sieci cieszą się niezmiennie dużą popularnością. Głównymi czynnikami, które przemawiają za transakcjami online, są:
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Dostępność – e-sklepy funkcjonują całodobowo, nie mają świąt i nie obowiązuje ich zakaz handlu w niedzielę. Dla kupującego to niezwykle wygodne, że może o każdej porze dnia i nocy dokonać zakupu. 75% respondentów podkreśla, że to czynnik, który wpływa na atrakcyjność tego typu transakcji.
Brak konieczności jechania do sklepu – polski konsument żyje coraz szybciej. Wygospodarowanie czasu na fizyczny kontakt z produktem jest często trudny lub niemożliwy. Oczywiście zakupy online wiążą się z tym, że trzeba czekać na dostawę, ale pozwalają szybko i wygodnie dokonać transakcji.
Ceny – 67% respondentów wskazuje na to, że atrakcyjne ceny online są bodźcem do dokonywania zakupów w sieci. Inflacja odchudza portfele kupujących, korzystne ceny, rabaty, programy lojalnościowe online zachęcają do szukania okazji i zniżek.
Co motywuje klienta do zakupów w sieci?
Respondenci zostali zapytani o to, jakie czynniki dodatkowe, mogą zmotywować ich do zakupów online. Wyniki raportu nie są zadziwiające. Większość z badanych odpowiedziała, że atrakcyjne ceny, rabaty, zniżki i darmowa wysyłka to elementy, które potrafią przekonać ich do częstszych e-zakupów.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Analizując wyniki przeprowadzonego raportu, można łatwo zauważyć, że czynniki finansowe są często wymieniane, jako przyczynek do szukania produktów w sieci. Oczywiście w dobie dzisiejszego e-commerce klienci moją wysokie wymagania względem innych czynników (np. czas i możliwość wyboru formy wysyłki i zwrotów, wysokiej jakości obsługi, bezpieczeństwa transakcji itd.). Natomiast niewątpliwie, niskie ceny, atrakcyjne promocje są dla klientów online wabikiem, który może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w Twoim e-biznesie.
Walcz o klienta w sieci
Nie można się dziwić, że przy dzisiejszym trybie życia Polacy doceniają i lubią kupować w sieci. Co ciekawe, w atrakcyjne ceny uzyskały trzecie miejsce w rankingu raportu, ale na kolejnych miejscach plasuje się informacja o spersonalizowanych promocjach i rabatach dla stałych klientów oraz łatwość porównywania ofert.
Na powyższe czynniki zwracamy dużą uwagę, ponieważ nierozerwalnie łączą się z naszym systemem do monitoringu i automatyki cenowej. LivePrice umożliwia e-sprzedawcy rozeznanie się w rynku (obserwację cen konkurencji na konkretnej platformie sprzedażowej) oraz automatykę cenową (dostosowywanie cen do ruchów branży). Dzięki temu przedsiębiorca może w bezpieczny i automatyczny sposób zarządzać swoimi cenami bez konieczności straty czasu na działania manualne.
Jeżeli chcesz automatycznie kontrolować swoją politykę cenową i oferować towary w korzystnych cenach, koniecznie umów się na rozmowę z naszym specjalistą, który przygotuje dla Ciebie wersję demonstracyjną systemu. Możesz z niej korzystać (bezpłatnie) przez 14 dni na wybranych platformach sprzedażowych. Dzięki temu przekonasz się, jak istotna jest automatyka cenowa w e-commerce.
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Sprawdzanie cen konkurencji na Allegro, jak zacząć?
Planujesz rozpocząć lub prowadzisz aktywną sprzedaż na pomarańczowym portalu aukcyjnym? Ważnym elementem pracy w e-handlu jest sprawdzanie cen w branż...
Marketing Mix – 4 elementy wpływające na zwiększenie sprzedaży
Marketing Mix znany jest również pod pojęciem 4P, czyli 4 kluczowych elementów, które wpływają na sprzedaż i realnie oddziaływają na rynek. To idealna k...
Strategie ustalania cen w e-sklepie i na portalach sprzedażowych
Ustalanie cen w e-sklepie i na portalach sprzedażowych nie jest prostym zadaniem – niegdyś podstawowa kwota wyliczana była na bazie ceny zakupu oraz kosz...
Amazon Prime. Czy polski Amazon rośnie w siłę?
Amazon wszedł na polski rynek 2 marca 2021. Na samym początku nie udostępnił możliwości wykupienia usługi Amazon Prime dla krajowych użytkowników. Od 15 pa...
Dynamiczne sterowanie popytem dzięki automatyce cenowej
Galopująca inflacja wpływa na dynamiczną sytuację na rynku cen, a tym samym na popyt. Klienci szukają okazji cenowych i starannie planują swoje zakupy. Zmian...