Empik funkcjonuje w polskiej przestrzeni biznesowej od ponad 70 lat. Najpierw marka kojarzona była ze sklepami stacjonarnymi, w których można było spę...

Rynek e-commerce 2022 – profil klienta w sieci
Spis treści
Transformacja rynku e-commerce trwa. Jak pokazuje najnowszy raport Gemius „E-commerce w Polsce”, rodacy nadal chętnie dokonują zakupów w sieci. Wcześniejsze edycje badania pokazywały, że znaczący wpływ na zwiększenie liczby e-klientów miała pandemia Covid-19. Obecnie, najczęstszymi argumentami za zakupami online są niskie ceny, które w dobie inflacji kuszą konsumentów, całodobowość i brak konieczności fizycznego dotarcia do sklepu.
Klient w e-commerce
Jak wskazuje raport, 77% osób korzystających z sieci dokonało transakcji online. Dzięki badaniu możemy zobaczyć, że większość osób kupuje w krajowych e-sklepach, tylko 32% respondentów kupuje na zagranicznych platformach.
Powodem, dla którego internauci nie chcą dokonywać transakcji w sieci, jest potrzeba fizycznego kontaktu z produktem (np. przymiarki) oraz obawy związane z gwarancją i płatnościami.
Względem zeszłorocznego badania, mniej osób kupuje obecnie online, natomiast warto zauważyć, że nadal konsumenci mają bardzo dobre zdanie o e-zakupach. Dodatkowo swoją sytuację finansową określa jako złą tylko 6% respondentów. Natomiast, aż 28% e-klientów ograniczyło w 2022 swoje internetowe zakupy.
Allegro góruje nad innymi platformami
Raport Gemius jednoznacznie pokazuje, że Allegro cieszy się niesłabnącą popularnością, jako platformę handlową wymieniło je (spontanicznie) 87% badanych osób. Co istotne, Amazon rośnie w siłę i wskazuje go już 17% respondentów.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Pomarańczowy portal aukcyjny funkcjonuje w e-przestrzeni od blisko 22 lat. W większości kategorii zakupowych został wymieniony, jako serwis odwiedzany podczas zakupów (kategorie: moda, RTV i AGD, książki, płyty, multimedia, dom i ogród czy artykuły spożywcze).
Co ciekawe w kategorii książka, płyta, multimedia królował Empik, który jest kojarzony, jako serwis pierwszego wyboru. W porównaniu do poprzedniej edycji raportu na polu spontanicznie wymienianych portali sprzedażowych nie doszło do zaskakujących zmian.
Dlaczego lubimy zakupy online?
Zakupy w sieci cieszą się niezmiennie dużą popularnością. Głównymi czynnikami, które przemawiają za transakcjami online, są:
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Dostępność – e-sklepy funkcjonują całodobowo, nie mają świąt i nie obowiązuje ich zakaz handlu w niedzielę. Dla kupującego to niezwykle wygodne, że może o każdej porze dnia i nocy dokonać zakupu. 75% respondentów podkreśla, że to czynnik, który wpływa na atrakcyjność tego typu transakcji.
Brak konieczności jechania do sklepu – polski konsument żyje coraz szybciej. Wygospodarowanie czasu na fizyczny kontakt z produktem jest często trudny lub niemożliwy. Oczywiście zakupy online wiążą się z tym, że trzeba czekać na dostawę, ale pozwalają szybko i wygodnie dokonać transakcji.
Ceny – 67% respondentów wskazuje na to, że atrakcyjne ceny online są bodźcem do dokonywania zakupów w sieci. Inflacja odchudza portfele kupujących, korzystne ceny, rabaty, programy lojalnościowe online zachęcają do szukania okazji i zniżek.
Co motywuje klienta do zakupów w sieci?
Respondenci zostali zapytani o to, jakie czynniki dodatkowe, mogą zmotywować ich do zakupów online. Wyniki raportu nie są zadziwiające. Większość z badanych odpowiedziała, że atrakcyjne ceny, rabaty, zniżki i darmowa wysyłka to elementy, które potrafią przekonać ich do częstszych e-zakupów.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Analizując wyniki przeprowadzonego raportu, można łatwo zauważyć, że czynniki finansowe są często wymieniane, jako przyczynek do szukania produktów w sieci. Oczywiście w dobie dzisiejszego e-commerce klienci moją wysokie wymagania względem innych czynników (np. czas i możliwość wyboru formy wysyłki i zwrotów, wysokiej jakości obsługi, bezpieczeństwa transakcji itd.). Natomiast niewątpliwie, niskie ceny, atrakcyjne promocje są dla klientów online wabikiem, który może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w Twoim e-biznesie.
Walcz o klienta w sieci
Nie można się dziwić, że przy dzisiejszym trybie życia Polacy doceniają i lubią kupować w sieci. Co ciekawe, w atrakcyjne ceny uzyskały trzecie miejsce w rankingu raportu, ale na kolejnych miejscach plasuje się informacja o spersonalizowanych promocjach i rabatach dla stałych klientów oraz łatwość porównywania ofert.
Na powyższe czynniki zwracamy dużą uwagę, ponieważ nierozerwalnie łączą się z naszym systemem do monitoringu i automatyki cenowej. LivePrice umożliwia e-sprzedawcy rozeznanie się w rynku (obserwację cen konkurencji na konkretnej platformie sprzedażowej) oraz automatykę cenową (dostosowywanie cen do ruchów branży). Dzięki temu przedsiębiorca może w bezpieczny i automatyczny sposób zarządzać swoimi cenami bez konieczności straty czasu na działania manualne.
Jeżeli chcesz automatycznie kontrolować swoją politykę cenową i oferować towary w korzystnych cenach, koniecznie umów się na rozmowę z naszym specjalistą, który przygotuje dla Ciebie wersję demonstracyjną systemu. Możesz z niej korzystać (bezpłatnie) przez 14 dni na wybranych platformach sprzedażowych. Dzięki temu przekonasz się, jak istotna jest automatyka cenowa w e-commerce.
Przeczytaj nasze inne wpisy z innych kategorii
Strefa marki i odznaka dla producenta na Ceneo – czy warto?
Na Ceneo mogą działać nie tylko e-sklepy, ale również producenci. Serwis umożliwia im skuteczną reklamę swoich produktów oraz dystrybutorów, dzięki ut...
Jakie elementy poza strategią cenową, wpływają na zwiększenie sprzedaży?
Klienci podczas zakupów, biorą pod uwagę wielorakie czynniki, które wpływają na odbiór sklepu ecommerce. Niewątpliwie sklep musi spełniać pewne określone...
Jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego? 5 praktycznych porad
Jeżeli chcesz zwielokrotnić zysk w swoim e-sklepie… możesz postawić na maksymalizację liczby klientów i transakcji lub zadbać o zwiększenie wartości koszyka za...
Jak promować sklep na Ceneo?
Prowadząc sprzedaż na Ceneo, liczysz na zwiększenie zasięgów i wzrost zysków. Jednak, jeżeli Twoje produkty nie mają konkurencyjnych cen i nie są prom...
Jak wygrać z konkurencją na Allegro?
Niewątpliwie Allegro jest najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce. Pomimo dużej liczby sprzedawców, wysokich prowizji i zmiennych reguł samego porta...