Blog Megaphone Icon

Czy doskonała jakość obsługi wpływa na pozycjonowanie ofert na Allegro? 5 praktycznych wskazówek

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
pozycjonowanie ofert na allegro

Wysokie pozycjonowanie ofert na Allegro niewątpliwie wpływa na natężenie ruchu na Twojej ofercie. Zastanawiasz się jak zwiększyć sprzedaż na pomarańczowym portalu? Podpowiemy Ci skuteczne rozwiązania, które bezpośrednio związane są podwyższeniem jakości obsługi klienta i monitoringiem cen.

Co to jest pozycjonowanie ofert na Allegro?

Serwis Allegro umożliwia użytkownikowi wyszukanie interesującego go produktu za pomocą konkretnej frazy oraz filtrów, które odpowiadają ofercie – portal wyświetla wszystkie proponowane i pasujące oferty. O kolejności ich pojawiania się na poszczególnych stronach, decyduje fakt, jak algorytm pozycjonuje daną ofertę na Allegro. Korzystając z dodatkowych filtrów, użytkownik może w szybki sposób dokonać monitoringu cen.

Przykładowo wpisujemy frazę; torebka kopertówka. Serwis wyświetla wszystkie kategorie powiązane z frazą, pozycjonując je po parametrze trafności. Po lewej stronie klient może zawęzić pole poszukiwań (np. stan, materiał, marka, kolor okuć i inne). W ten sposób użytkownik może znaleźć produkt, który spełnia jego wymagania. Asortyment, który pojawia się na pierwszej stronie, przedstawiany jest według parametru trafności. Reasumując, jest to automatyczne dopasowanie oferty do oczekiwań klienta.

Na jakiej zasadzie Allegro wyświetla jedne aukcje wyżej od innych? O pozycjonowaniu Allegro pisaliśmy w naszym artykule.

Trafność na Allegro

Parametr trafności na Allegro związany jest z szeregiem czynników, który sprzedawca, który chce mieć wysoko wyświetlane pozycje, musi brać pod uwagę. Można je zawęzić do trzech głównych grup. Istotne są: 

  • Poprawnie uzupełnione dane sprzedającego
  • Perfekcyjnie stworzona i opisana oferta produktu.
  • Zaangażowanie kupujących.
  • Konkurencyjna cena.

W tym tekście skupimy się właśnie na Twojej relacji z klientem i aspektach, które powinieneś brać pod uwagę, jeżeli chcesz, aby Twoja oferta była wysoko pozycjonowana na Allegro.

Zaangażowanie kupujących a pozycjonowanie na Allegro

Oczywiście na zaangażowanie kupujących wobec Twojej oferty nie masz bezpośredniego wpływu. Zakładamy, że solidnie przygotowałeś swoje aukcje (opisy, zdjęcia), więc nie tu tkwi problem w pozycjonowaniu ofert na Allegro. Natomiast portal bierze również pod uwagę to, ilu kupujących dodało Twój produkt do koszyka, obserwowanych oraz, czy finalnie dokonali u Ciebie Transakcji.

Co istotne, masz wpływ na to, jakie wrażenie wywołujesz na kupującym i czy wystawi pozytywną ocenę dla Twojego sklepu. Jeżeli klienci, którzy dokonali u Ciebie zakupów, pozostawią pozytywną informację zwrotną, będzie to sygnał dla portalu, że warto pozycjonować Twoje ofert na Allegro. Co więcej, jeżeli wdrożysz przytoczone przez nas wskazówki, jest szansa, że klient powróci do Twojego e-commerce, aby dokonać kolejnych zakupów.

Wysoka jakość obsługi klienta

Niewątpliwie wysoka jakość obsługi klienta, wpływa na pozycjonowanie ofert na Allegro. Koniecznie zastanów się, czy w Twoim e-commerce znajduje się obszar, nad którym warto jeszcze popracować. 

1. Pozytywnie zaskocz klienta.

Klient na Allegro ma prawo zadać Ci pytanie odnośnie do konkretnej oferty. W miarę możliwości odpisuj szybko. Wtedy zwiększasz szansę na to, że zainteresowany produktem klient. Nie znajdzie odpowiedzi u Twojej konkurencji (a tym samym to ich oferty nie wybierze). 

Postaw na serdeczną korespondencję, która będzie dostosowana do wieku Twojej grupy docelowej i asortymentu, który oferujesz. Odpowiadając na zapytania, staraj się pisać w rzeczowy i wyczerpujący sposób. Klient już na tym etapie musi czuć, że zależy Ci na nim i jesteś rzetelnym partnerem biznesowym.

Dodatkowo szybkość odpowiedzi na pytania od użytkowników, również jest brana pod uwagę przez algorytm portalu w procesie pozycjonowania ofert na Allegro.

2. Wprowadź elementy strategii omnichannel w swojej firmie.

Omnichannel to strategia biznesowa, która mówi o ujednoliceniu procesów w firmie i zatarciu granic, pomiędzy konkretnymi kanałami sprzedaży. W tym punkcie, odnosząc się do pozycjonowania ofert na Allegro, zachęcamy, abyś wypracował w swojej firmie standardy obsługi klienta. 

Zastanów się, w jaki sposób możesz pomóc swoim pracownikom lub sobie (jeżeli prowadzisz działalność jednoosobową). Spisz procedury, które powinny funkcjonować w konkretnych, powtarzalnych przypadkach. Przykładowo, opisz procedurę postępowania w chwili: reklamacji, zwrotu, czy sprzedaży towaru, którego nie masz na stanie lub pomylonego zamówienia. 

Reasumując, jeżeli przygotujesz się na trudne i stresujące sytuacje, będzie mógł wyjść z nich obronną ręką, bo będziesz miał przygotowany scenariusz. 

Przykładowo, zamówiłam kiedyś w okresie świąt prezent dla mojego dziecka – mozaikę do układania. Na drugi dzień zadzwoniła do mnie Pani z obsługi z informacją, że nie mają na stanie tego produktu, ale może mi wysłać mozaikę z dodatkowymi elementami, ale w tej samej cenie, co ta, którą zamówiłam. Dla mnie była to bardzo fajna oferta, zgodziłam się – sklep nie stracił majątku, bo pomiędzy nimi nie było olbrzymiej różnicy cenowej. 

Co istotne, dzięki temu zabiegowi powracam do tego sklepu, jako klient wiem, że potrafią szybko i satysfakcjonująco dla klienta wyjść z trudnych sytuacji. 

Oczywiście ten sam scenariusz, jeżeli pracownik nie wiedziałby jakie kroki może podjąć, zdarzył mi się przy okazji innych zakupów. Dostałam suchy mail z informacją o brakującym towarze i pytanie, czy mają wysłać to, co jest na stanie, czy chcę czekać 3 dni, na dostawę towaru… poczekałam i po 3 dniach… dalej nie było go na stanie. Reasumując, anulowałam cały zakup i nie chcę wracać kolejny raz do tego niezorganizowanego sprzedawcy. 

Te dwie sytuacje udowadniają, jak ważne jest wypracowanie scenariusza, który pomoże odnaleźć się w trudnej sytuacji i pokazać klientowi, że jest dla Ciebie ważny. Tym sposobem zdobywasz pozytywne oceny, które wpływają na pozycjonowanie ofert na Allegro. 

3. Słuchaj swoich pracowników i obserwuj konkurencję.

Twoi pracownicy są na linii frontu z klientem i doskonale wiedzą, jakie są jego bolączki, pytania i rozterki. Jeżeli pozwolisz swojemu zespołowi na wprowadzanie pewnych zmian np. w obsłudze klienta, czy scenariuszach, o których pisałam wyżej, może okazać się, że zwiększysz poziom satysfakcji klientów, a tym samym pozytywnie wpłyniesz na pozycjonowanie ofert na Allegro.

Monitorowanie konkurencji również jest dobrym sposobem na poznanie ich trików związanych z obsługą klienta. Zadaj im pytanie, złóż zamówienie i zobacz, czy pracują lepiej od Ciebie, czy powinni się jeszcze przyłożyć do e-commerce. 😊

4. Monitoruj opinie na Allegro.

Sprawdzaj, czytaj i wnioskuj – zwłaszcza jeżeli otrzymałeś negatywny komentarz. Odpowiedz na niego (szczerze i uczciwie) oraz skontaktuj się z kupującym. Może się okazać, że po rozmowie telefonicznej i spokojnym wyjaśnieniu sytuacji, Twój klient usunie komentarz z portalu. Pamiętaj o tym, że ilość pozytywnych opinii odzwierciedla się w wysokim pozycjonowaniu ofert na Allegro.  

Reasumując, zadbaj o klienta. Odpowiadaj na jego komentarz (pamiętaj, że sekcja komentarzy jest niejako Twoją wizytówką). Klienci, którzy zamierzają dokonać transakcji, często biorą pod uwagę dwa ważne aspekty:

5. Zaskocz klienta raz jeszcze. 😊 

 Teoretycznie po dokonaniu transakcji klient jest już Twój. Niestety tylko teoretycznie tak jest, Allegro maksymalnie ułatwia proces zwrotów. Zachęcam, abyś starał się pozytywnie zaskoczyć swojego klienta również w fazie po zakupowej. Zastanów się, jak możesz zapakować towar, aby był, estetyczny, łatwy w rozpakowaniu, zostawał w pamięci kupującego lub dostarczał mu radości (może mały gratis – próbki kosmetyków, długopis, zaślepka do kamery komputera lub cukierki). 

Co istotne, ten ostatni element musi być dostosowany do branży i grupy docelowej. Chyba na nikim nie zrobi wrażenie kosiarka zapakowana w elegancki karton i perfumowany papier. 😊 Taki zabieg sprawdzi się w przypadku zakupów dokonywanych przez kobiety np. w dziale kosmetyki, czy moda. Natomiast zawsze warto dodać do paczki kartę rabatową (np. do Twojego e-sklepu) lub informację, że w przypadku kłopotów z zamówieniem służysz pomocą lub prosisz o pozytywny komentarz. 

Reasumując, w ten sposób zostawiasz po sobie dobry ślad, który również wpływa na pozycjonowanie oferty na Allegro. 

LivePrice a trafność na Allegro

Nie możesz zapomnieć o tym, że klienci nie lubią przepłacać. Jeżeli chcesz, aby Twoja oferta była wysoko pozycjonowana na Allegro powalcz z konkurencją korzystnymi cenami. Niezbędny do tego celu będzie profesjonalny program do monitoringu cen konkurencji i automatyki cenowej – LivePrice.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy