Porzucony koszyk zakupowy

Dlaczego Twoi klienci porzucają koszyk zakupowy?

Porzucanie koszyków zakupowych to prawdziwa bolączka e-commerce. W raporcie „Porzucony e-koszyk” Izby Gospodarki Elektronicznej możemy przeczytać, że tylko co 3 internetowy koszyk zakupowy opłacany jest od razu. Trzeba pamiętać o tym, że klient, który wycofał się z transakcji, może jeszcze wrócić i ją dokończyć.

Dlaczego klient porzuca koszyk zakupowy?

Warto zwrócić uwagę na fakt, że tak samo, jak w przypadku zakupów stacjonarnych, tak w e-commerce, kupujący może jedynie chcieć wejść i obejrzeć Twój asortyment. W artykule przedstawimy Ci najczęstsze powody, dla których Twoi klienci nie chcą dokończyć zakupów w Twoim e-sklepie.

Co istotne, proces zakupowy to sytuacja, w której pewien procent niedokończonych transakcji jest normalny. Natomiast trzeba jasno zaznaczyć, że porzuconym koszykom można przeciwdziałać. Jeżeli chcesz zatrzymać klienta i sprawić, aby dokonał zakupu właśnie u Ciebie, musisz poznać najczęstsze przyczyny pozostawiania zakupów bez zapłaty.

Porzucony koszyk a problemy związane z Twoją witryną

Finalizacja zakupów może być dla kupującego utrudniona lub wręcz niemożliwa, jeżeli Twój e-sklep nie działa wydajnie. Witryna powinna być mobilna, intuicyjna i wyświetlać się na wielu przeglądarkach. Jeżeli w przypadku Twojego e-sklepu jakiś czynnik utrudnia zakupy, koniecznie popraw działanie serwisu.

Niezwykle ważnym aspektem jest przejrzystość Twojej witryny. Koniecznie zadbaj o obecność przycisków CTA, bannerów pokazujących aktualne promocje i prowadzenie akcji rabatowych.

Przy tym punkcie warto również wspomnieć, o kontakcie z Twoją firmą. Jeżeli chcesz wzbudzać zaufanie w swoim kliencie, musisz umożliwić mu szybkie nawiązanie kontaktu (drogą mailową, telefoniczną lub za pomocą chatu) oraz otrzymanie odpowiedzi. Sprawna komunikacja to klucz do sukcesu, jeżeli chodzi o zaufanie klientów.

Problemy podczas finalizacji zakupów!

Jeżeli Twój klient chce przejść do finalizacji zamówienia, może napotkać problemy związane z dodatkowymi płatnościami, jakie pojawiają się na Twojej witrynie. Przykładowo koszt pakowania, karty lub wysyłki. Jeżeli klient po przejściu do koszyka widzi, że zostały doliczone dodatkowe opłaty, to po przeanalizowaniu jego zawartości, może chcieć zrezygnować z transakcji.

Kolejnym problemem może być oferowany przez Ciebie sposób zapłaty. Jeżeli klient nie ma możliwości wybrać odpowiadający mu sposób płatności – również może porzucić koszyk. Jeżeli chcesz przeciwdziałać porzucaniu koszyków przez wzgląd na płatności, zaoferuj swoim kupującym wiele opcji, aby klient mógł wybrać jego zdaniem najkorzystniejszy.

Jeszcze jednym ważnym problemem jest konieczność logowania na Twoim sklepie. Jeżeli nie umożliwisz klientowi zakupów bez konieczności podawania wszystkich danych i zakładania konta użytkownika w Twoim sklepie, to nie dziw się, że pójdzie do konkurencji.

Oczywiście, jeżeli chodzi o sposób dostawy, również może być on powodem rezygnacji. Dlatego w przypadku płatności online oraz wysyłki zalecamy umożliwienie klientowi wyboru. Pamiętaj również, że wielu konsumentów, porzuca koszyk, jeżeli ma utrudnione warunki zwrotu. Zadbaj o to, by zasady odsyłania produktów, były jasno opisane na Twoim sklepie. Dodatkowo zapulsujesz w oczach kontrahentów, jeżeli zwroty będą darmowe.

Klient znajduje niższą cenę w innym sklepie

Moment, w którym klient, ma dany produkt w koszyku i niestety porzuca go, gdyż znalazł lepszą ofertę u konkurencji, jest dość przykry. Niestety taka wizyta jest stracona, konsument nie wróci, a Twój sklep nie będzie się dla niego kojarzył z atrakcyjnymi cenami.

Konkurencja w e-commerce jest olbrzymia i rośnie każdego miesiąca. W sieci funkcjonuje ogromna liczba sklepów, których asortyment pokrywa się w jakimś procencie z Twoim. Nie ma się co oszukiwać, manualne sprawdzanie cen innych sprzedawców nie jest możliwe. Tak jak Twoi klienci, sprawdzają ceny przed zakupem, tak Twoja konkurencja również śledzi Twoje poczynania.

Jeżeli chcesz rozpocząć profesjonalny monitoring konkurencji, koniecznie zapoznaj się z systemem LivePrice. Narzędzie może monitorować wybrany przez Ciebie fragment sieci:

  • Allegro.
  • Ceneo.
  • Google Shopping.
  • Idealo.
  • Empik.
  • Wybrane e-sklepu konkurentów.

Aplikacja może również automatyzować ceny względem działań innych sprzedających oraz Twoich instrukcji cenowych.

LivePrice pomoże Ci holistycznie spojrzeć na branżę. Będziesz mógł w łatwy sposób porównać, czy jesteś konkurencyjny względem innych marek. Koniecznie skorzystaj z okresu testowego i wypróbuj aplikację, bezpłatnie przez 14 dni.

Użytkownicy często przeglądają – porzucanie koszyka to część cyklu zakupowego

Niestety ostatnią przyczyną pojawiających się w Twoim sklepie porzuconych koszyków jest fakt, że to naturalny proces zakupowy. Tak jak wspomnieliśmy w powyższym artykule, klienci często odwiedzają witryny, aby popatrzeć na ich asortyment. Wirtualne zakupy bez finalizacji nie oznaczają natomiast, że dany klient nie wróci w odpowiednim czasie, aby je dokończyć.

Walcz o klienta!

Porzucony koszyk jest często możliwy do odratowania, ale to zależy od Twoich działań. Remarketing i monitoring cen konkurencji, to broń w walce o klienta, o których powinieneś pomyśleć.

Komunikuj się z utraconymi klientami, watro wysłać im (najlepiej do 24 godzin po wizycie) maila. Możesz zaproponować rabat, gratis, darmowy zwrot lub wysyłkę. Jak pokazują badania, wielu internautów uskarża się na fakt, iż po powrocie na witrynę ich koszyk jest pusty. Jeżeli chcesz zawalczyć o klienta, koniecznie staraj się zatrzymać jego historię zakupową w koszyku!

Jeżeli chcesz przeciwdziałać porzuconym koszykom w Twoim e-commerce, postaraj się zastosować do podanych rad. Przeanalizuj swój biznes pod tym kątem i zacznij walczyć o klienta!

Zobacz również