Jak pokazują dane raportu Statista DigitalMarket Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu wśród najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Gdzie Polacy lubią robić zakupy? Czy wielokanałowość to nadal trend 2021 roku? Jakie portale aukcyjne i platformy sprzedażowe typu marketplace warto znać, prowadząc biznes w sieci?
Portale aukcyjne
Polski e-commerce rozwija się dynamicznie i szacuje się, ze w 2021 roku jego wartość przekroczy 100 mld zł. Wpływ na tak doskonały rozwój handlu w sieci ma oczywiście pandemia koronawirusa. Jak pokazuje raport Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii przeprowadzony na zlecenie Santander Consumer Banku – co trzeci Polak częściej dokonuje transakcji przez Internet. Polacy chętnie robią zakupy w sieci, ponieważ są bezpieczne i pozwalają sięgnąć po często niedostępne (przez wzgląd na restrykcje) towary.
Marketplace skąd bierze się ich popularność?
Dane jasno pokazują, że e-commerce będzie rósł w siłę z każdym rokiem. Jako sprzedawca nie możesz ignorować tych wielkości! Ogromna część obrotów w e-handlu, generowana jest przez portale aukcyjne i platformy sprzedażowe typu marketplace.
Marketplace to dosłownie rynek lub targowisko. Korzenie prowadzenia biznesu w tego typu miejscu sięgają starożytności. Zarówno sprzedawcy, jak i kupujący mają potrzebę skupiania się w jednym miejscu (bazary, rynki, giełdy, domy towarowe). Z biegiem lat potrzeby klientów uległy zmianie, a dzisiejsze internetowe platformy sprzedażowe są nadal dostosowane do ich przyzwyczajeń.
Czym jest marketplace?
Nazwa marketplace doskonale pasuje do platform sprzedażowych, gdyż ich cechą jest mnogość produktów i sprzedawców, jak na offlinowym bazarze. Marketplace to platforma oferująca usługi i produkty wielu sprzedawców. Ta opcja odróżnia zwykły e-sklep od platformy sprzedażowej. Co istotne, marketplace zrzesza nie tylko małe i średnie podmioty, ale również duże przedsiębiorstwa.
Platformy sprzedażowe typu marketplace, czy portale aukcyjne zapewniają klientom możliwość porównania cen konkretnego produktu w wielu sklepach jednocześnie. Serwisy umożliwiają internautom szybkie, wygodne i bezpieczne zakupy. Jednocześnie dla sprzedawców platformy sprzedażowe są wygodnym sposobem na dotarcie do dużej rzeszy kupujących.
Co wpływa na wybór konkretnej platformy sprzedażowej?
Wybierając konkretną platformę sprzedażową, Polacy kierują się atrakcyjną ceną produktu. Jest to pierwsze i najważniejsze kryterium. Tłumaczy to zamiłowanie internautów do wszelkich portali aukcyjnych i marketplace’ów.
Kolejną opcją, którą rozpatrujemy podczas zakupów, jest koszt dostawy. Klienci zwracają uwagę na opinie innych kupujących o danym sprzedawcy. Dla konsumenta istotne są również warunki zwrotu i reklamacji. Warto wspomnieć, że coraz większa liczba osób zapoznaje się z regulaminem danego sprzedawcy. To kolejne argumenty, które pokazują, że popularność wszelkich platform sprzedażowych i portali aukcyjnych nie jest przypadkowa.
Przegląd rynku
Na rynku mamy obecnych wiele platform sprzedażowych i jeden portal aukcyjny, który odniósł spektakularny sukces, czyli Allegro. Według raportu Gemius z 2020 roku Allegro jest najlepiej rozpoznawalnym serwisem. Natomiast rok 2021 pokazuje, że popularność zdobywają kolejne miejsca, a duże zamieszanie na rynku e-commerce powoduje pojawienie się Amazon.pl.
źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”
Jak wynika z raportu PwC Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026, wartość polskiego rynku e-handlu wzrośnie do 162 mld zł (brutto) w 2026 roku, oznacza to średnioroczny wzrost w wysokości 12%.
Z analizy PwC wynika, że ponad 74% Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10% zamierza je nawet zwiększyć. Proklienckie nastawienie większości platform sprzedażowych i portali aukcyjnych będzie sprzyjać temu założeniu.
Portale aukcyjne i platformy sprzedażowe
Szacuje się, że około 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów w sieci. Sklepy te korzystają zarówno z platform sprzedażowych, jak i portali aukcyjnych.
Najpopularniejsze platformy typu marketplace:
- Allegro – portal aukcyjny, który jest 10. na świecie, a 5. w Europie marketplace’em. Jak pokazał raport Gemius, Polacy uwielbiają robić zakupy na Allegro, a pomarańczowy gigant rokrocznie rośnie w siłę. Szacuje się, że ponad 40% polskiego rynku e-commerce należy właśnie do Allegro. Dla sprzedawców portal aukcyjny jest świetną okazją do zdobycia nowego grona kupujących. Oczywiście większość przedsiębiorców narzeka na wysokie opłaty prowizyjne. Natomiast można pokusić się o stwierdzenie, że jeżeli nie sprzedajesz na Allegro, to Twój biznes nie istnieje.
- Ceneo – to najpopularniejsza porównywarka cen w sieci. Portal odwiedza co drugi internauta, przed podjęciem decyzji zakupowej. Ceneo może stać się istotnym kanałem sprzedaży, więc warto zastanowić się nad rozpoczęciem współpracy właśnie z tą platformą sprzedażową.
- Empik – działalność Empiku rozpoczęła się w 1948 roku, jako ogólnopolska sieć domów kultury oraz księgarni Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki. Dziś ta platforma sprzedażowa zaczyna mocno konkurować z Allegro. Serwis wprowadził darmową wysyłkę dla zakupów od kwoty powyżej 40 zł, co przywodzi na myśl słynną usługę Allegro Smart. Empik jest jednym z chętniej odwiedzanych marketplace’ów. Natomiast warto pamiętać, że portal zastrzega sobie, że współpracuje tylko z wybranymi sprzedawcami.
- Amazon – jest jednym z najbardziej znanych marketplace’ów na świecie. Platforma sprzedażowa weszła do Polski 2 marca 2021 roku. Do tej pory Polacy korzystali z niemieckiej wersji i chętnie dokonywali zakupów na tym marketplace’ie. Serwis dopiero raczkuje na rodzimym rynku, natomiast sądząc po wynikach osiąganych na świecie, warto zaistnieć na witrynie i zacząć sprzedaż już dziś.
- Facebook Marketplace – Facebook jest znany i lubiany przez internautów od lat. Dodanie do niego marketpalce’u jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ grupy sprzedażowe funkcjonowały już od dawna. Natomiast ta platforma sprzedażowa przeznaczona jest przede wszystkim dla niewielkich podmiotów, osób wykonujących rękodzieło, sprzedających lokalnie. Facebook nie pośredniczy w procesie zakupu, jedynie pozwala odnaleźć i wyświetlić daną ofertę.
- Morele.net – serwis jest popularnym marketpalce’em, który rozpoczął działalność w 2020 roku i z każdym miesiącem zyskuje na różnorodności i popularności. Kiedyś był przeznaczony jedynie do handlu sprzętem elektronicznym. Dziś znajdziemy na nim różne kategorie produktów. Platforma sprzedażowa nie pobiera opłat za wystawienie oferty, natomiast nalicza prowizję od sprzedaży.
Jak pokonać konkurencję na portalu sprzedażowym?
Jeżeli sprzedajesz na platformie sprzedażowej typu marketplace, koniecznie zacznij monitorować konkurencję. Portale aukcyjne, platformy sprzedażowe przyciągają kupujących, gdyż ich atutem jest możliwość znalezienia najatrakcyjniejszej oferty cenowej.
Jeżeli Twoje ceny nie będą dostosowane do działań konkurencji, nie będziesz mógł odnieść sukcesu. Chcesz ułatwić sobie e-handel i zająć pozycję lidera w swojej branży? Zacznij od monitoringu platformy sprzedażowej i dostosuj swoją politykę cenową do rynku. LivePrice to system, który pomoże Ci sprzedawać produkty rozsądnie. Narzędzie monitoruje działania Twojej konkurencji i zapewni Ci automatykę cenową.