Omnichannel to model biznesowy, który polega na zatarciu granic pomiędzy różnymi elementami handlu online i stacjonarnego. Ten rodzaj sprzedaży wielokanałowej ma na celu dopasowanie się do współczesnego, świadomego klienta. Polega na połączeniu działań na wielu polach, które prowadzą do spójnego doświadczenia konsumenta.
Czy wielokanałowość jest potrzebna?
Sprzedaż w wielu miejscach jest niezwykle potrzebna, jeżeli chcesz odnosić sukces w e-commerce. Takie podejście do biznesu pozwala Ci skutecznie prezentować swoją ofertę dla szerszej grupy potencjalnych klientów. Omnichannel w tym przypadku zakłada, że klient ma (bez względu na kanał) zapewniony spójny dostęp do usług lub produktów dostępnych w ofercie.
Niezwykle istotne w omnichannel jest również to, aby klient, bez względu na miejsce dokonania transakcji, miał takie samo prawo do zwrotu, lub reklamacji. Harmonijne połączenie działań na wielu polach pozwala na przedstawienie kontrahentowi spójnej wizji swojego biznesu.
Wielokanałowość zintegrowana
Omnichannel pozwala na interakcję pomiędzy sprzedającym a kupującym. Co więcej, warto wspomnieć, iż sprzedaż wielokanałowa w tym systemie zakłada, że klient doświadczy tej samej jakości obsługi (niezależnie od tego, w jakim miejscu dokona zakupu). Sam model zakłada obecność w wielu miejscach:
- E-sklepie.
- Sklepie stacjonarnym.
- Marketplace i platformach sprzedażowych np. Allegro, Ceneo, Empik.
- Komunikatorach typu chat/infolinia.
- Aplikacji mobilnej.
- Social mediach.
Handel zintegrowany wielokanałowo pozwala zbudować sprzedawcy długotrwałą relację z kontrahentem. Model omnichannel bierze pod uwagę doświadczenia klienta i wychodzi naprzeciw jego oczekiwaniom.
Pozytywne aspekty omnichannel
Sprzedaż wielokanałowa prowadzona w mądry i harmonijny sposób pozwala Ci:
- Zintegrować wszystkie kanały sprzedaży.
- Pozyskiwać nowych klientów.
- Wzmocnić przewagę nad konkurencją.
- Zwielokrotnić zyski.
- Uwiarygodnić Twoje działania w oczach kontrahenta.
- Zdobyć lojalność klientów.
- Zaproponować klientowi taką samą jakość na każdym kanale sprzedaży.
- Zbudować długotrwałą relację z klientem.
Niewątpliwie model biznesowy omnichannel jest pozytywnie odbierany przez klientów. Doceniają wysoką i zintegrowaną jakość obsługi oraz ujednolicenie standardów na każdym polu sprzedaży. Podejście do kontrahenta przez pryzmat jego doświadczeń i wymagań pozwala Ci stać się wiarygodnym i chętnie odwiedzanym przedsiębiorcom.
Jakie wyzwania mogą pojawić się przy sprzedaży wielokanałowej?
Oczywiście opisywany przez nas model biznesowy niesie ze sobą również pewne wyzwania.
Spójność w zakresie cen, logistyki, dostępności, dystrybucji i zwrotów nie jest łatwa do ogarnięcia.
Dlatego istotne jest, aby wprowadzić do swojego biznesu zintegrowany system ERP, który będzie mógł sprawnie rejestrować sprzedaż – kontrolować ilość i lokalizację produktów w danych magazynach. W ten sposób klient może zwrócić, zarezerwować towar lub odebrać go w konkretnym miejscu (np. sklepie stacjonarnym). Wymiana danych sprzedażowych jest ważna, jeżeli chcemy zachować jednolite zasady i szybki przekaz informacji.
W przypadku modelu omnichannel ważne jest, aby zdecydować, jaki model polityki cenowej będzie korzystny dla Twojego biznesu.
Rola ceny w omnichannel
Spójny wizerunek marki pozwala na dostosowywanie procesów i ujednolicanie ich na wszystkich kanałach. W przypadku podejścia do ceny wyróżniamy trzy modele kreowania polityką cenową:
Omnichannel pricing
Polega na tym, że dany sklep stawia na spójność wizerunku cenowego. Klienci przyzwyczajają się do tego, że ceny są jednakowe w każdym miejscu sprzedaży. W tym modelu nie można pozwolić sobie na nieprzemyślaną politykę cenową, gdyż konsekwencje takiego działania mogą prowadzić do utraty zysku.
Channel-specific
To polityka cenowa, która zapewnia zróżnicowane (zależne od kanału sprzedaży) ceny. Pozwala na przydzielanie promocji zależnie od wielu czynników. Jest to skuteczny sposób aktywowania klientów do szukania niższych cen lub promocji. Dodatkowo pozwala na dostosowywanie promocji do wymagań klientów – np. wyższe ceny w sklepie stacjonarnym, różne ceny na danych portalach sprzedażowych, rabaty po zainstalowaniu aplikacji lub zapisaniu się do newslettera.
Combination pricing
To połączenie dwóch omówionych powyżej modeli. Zakłada ujednolicenie ceny na wszystkich kanałach, ale nie wyklucza akcji specjalnych i rabatów dedykowanych dla konkretnych źródeł lub klientów.
LivePrice w omnichannel
LivePrice to system do monitoringu i automatyki cenowej. Może pracować w każdym z trzech wyżej przedstawionych modeli. Aplikacja potrafi śledzić konkurencję na każdym kanale sprzedaży i ustawiać ceny bezpośrednio dla niego. Jeżeli chcesz, ujednolić politykę cenową, LivePrice może ją organizować dla wszystkich kanałów na podstawie konkurencji cenowej w jednym konkretnym miejscu. Przykładowo ceny wyliczone dla Ceneo są umieszczane na każdym innym portalu. Dodatkowo system może rozpoczynać akcje promocyjne w Twoim e-commerce.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie wypróbuj wersję demonstracyjną aplikacji i sprawdź, jak radzi sobie Twój biznes na tle innych sprzedających.