Rynek e-commerce jest dynamiczny, a nadążanie za konkurentami w sieci to nie lada wyzwanie. Monitorowanie i automatyzacja cen pozwalają przyspieszyć ten proces, natomiast czy zawsze musi się on kończyć wojną cenową? Na całe szczęście nie, jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie prowadzić konkurencję cenową w e-commerce, sprawdź nasz artykuł.
Konkurencja cenowa – na czym polega?
Jak skutecznie dostosowywać ceny do swoich bezpośrednich rywali? Strategia polega na zmienianiu stawek na danym produkcie (czasami kilka razy dziennie), aby osiągnąć założone przez siebie cele. Przykładowo, naszym planem jest posiadanie pierwszej (pod względem cenowym) pozycji na danym portalu sprzedażowym. Aby go zrealizować, musimy bacznie przyglądać się cenie rynkowej oraz balansować drobnymi kwotami, aby osiągnąć swoje założenia.
Konkurencja cenowa polega na przebijaniu cen względem stawek, jakie nadają inni sprzedawcy. Na takie kroki często decydują się nowe firmy, które dopiero wchodzą na rynek i szukają sposobu na szybkie zwiększenie sprzedaży. Na taki zabieg decydują się również e-sklepy o ugruntowanej pozycji rynkowej, ponieważ mają świetne ceny zakupu i mogą sobie pozwolić na sprzedaż w niskich cenach.
Najczęściej konkurencja cenowa odbywa się na platformach, które pozwalają na szybkie porównanie stawek, które oferują sprzedawcy dla danego produktu. Wszelkie marketplace’y i porównywarki cen pozwalają na szybką weryfikację cen dla kupujących.
Wojna cenowa
Konkurencja cenowa polega na tym, aby być tańszym cenowo względem bezpośredniej konkurencji. Czy taka strategia zawsze daje pozytywne efekty? Niestety nie, źle poprowadzona i zbyt agresywna konkurencja cenowa może prowadzić do wojny cenowej lub sprzedaży produktów poniżej rentowanej kwoty.
Wojna cenowa (ang. price war) to strata dla całej branży. Zbyt zuchwałe obniżanie cen psuje rynek. Nie ulega wątpliwości fakt, że klienci kierują się kryterium ceny i starają się wybrać oferty, które są atrakcyjne cenowo. Natomiast zbytnie obniżanie kwot (chwilowo) pobudza rynek, natomiast w dłuższej perspektywie rozleniwia kupujących, którzy czekają na kolejną super cenę.
Co więcej, wojna cenowa może doprowadzić do wycofania się danego sprzedawcy z biznesu. Na sprzedaż poniżej rentownej kwoty mogą pozwolić sobie jedynie duże e-sklepy, które agresywnie obniżają stawki, stosują dumping, aby pozbyć się konkurencji z rynku.
Wojna cenowa nie miewa zalet i może sprawić, że e-sprzedawca:
- Psuje rynek.
- Balansuje na granicy sprzedaży poniżej rentowanej kwoty.
- Obniża jakość produktu.
- Minimalizuje wartość produktu w oczach konsumenta.
Jak optymalnie konkurować cenami w e-commerce?
Jeżeli chcesz prowadzić politykę elastycznych cen i nie narażać się na ryzyko podjęcia wojny cenowej, koniecznie sprawdź aplikację do repricingu LivePrice. System pozwoli Ci bezpiecznie manipulować cenami i dostosowywać je do warunków panujących na wybranym przez Ciebie portalu sprzedażowym.
Stosując politykę elastycznych cen, warto zwrócić uwagę na:
- Marketplace – jeżeli chcesz stosować politykę elastycznych cen, musisz wiedzieć, jakie stawki panują na danym portalu sprzedażowym. Warto zauważyć, że ten sam produkt może mieć inną ceną na Allegro, Ceneo lub Empiku – nawet w ofercie tego samego sprzedawcy. Jeżeli chcesz działać mądrze, musisz ukierunkować swoje działanie na konkretny serwis i tam sprawdzać współzawodniczące z Tobą o klienta sklepy.
- Konkurencję – musisz wiedzieć, kim są Twoi bezpośredni rywale i jakie stawki nadają na wybranych przez Ciebie marketplace’ach. Warto zwrócić uwagę na to, jaka pozycję zajmuje Twoja oferta wśród innych sprzedających.
- Własne ceny zakupu – kiedy wiesz już, jakie stawki panują na konkretnym portalu handlowym, możesz w łatwy sposób zweryfikować je z własnymi ceny zakupu. Jeżeli okaże się, że konkurencja wystawia ofertę poniżej Twojej ceny zakupu lub dorównanie jej cenowo jest dla Ciebie mało rentowne, warto zastanowić się nad tym, czy poszukać nowego dostawcy, negocjować ceny w obecnej hurtowni lub zmienić asortyment. Wiedza z zakresu monitoringu cen pozwoli Ci skutecznie przygotować się do prowadzenia efektywnej polityki elastycznych cen.
System do monitoringu i automatyzacji cen – jeżeli chcesz manipulować cenami wedle własnych reguł, koniecznie sprawdź profesjonalny system do repricingu. LivePrice pozwoli Ci balansować cenami, aby uzyskać zamierzone efekty. Co istotne, system nigdy nie wystawi Twojej oferty poniżej opłacalnej granicy cenowej.
Jak unikać wojen cenowych
Wojna cenowa to niepokojące zjawisko w e-biznesie. Jej skutki są niestety przykre dla każdej ze stron: kupujących, sprzedających i dystrybutorów. Jeżeli konkurencja cenowa jest zbyt mocno wyśrubowana, nie pozostawia pola na stosowanie promocji oraz sensownej polityki cenowej.
Czy konkurencja cenowa w e-commerce jest zła? Absolutnie nie, zdrowa konkurencja cenowa, która nie zabija marży, pozwala na podjęcie szeregu działań, które pozwolą skutecznie zdobywać klientów. Biznes w sieci nie polega jedynie na ciągłym obniżaniu cen. Jeżeli chcesz zobaczyć, jak można płynnie sterować cenami i zobaczyć, jak konkurencja cenowa na wybranych portalach wpłynie na zwiększenie Twojej sprzedaży, sprawdź system LivePrice.
Aplikacja posiada szereg scenariuszy cenowych, które pozwolą Ci prowadzić politykę elastycznych cen. Działanie narzędzia nie polega na ciągłym obniżaniu stawek – LivePrice działa dwutorowo i wykorzystuje każdą okazję do zwiększenia ceny. Sprawdź demo i zacznij zarabiać tam, gdzie Twoi konkurenci tracą!