Jeżeli w Twoim e-sklepie jest duży odsetek porzuconych koszyków względem konwersji, a Ty zastanawiasz się, dlaczego tak się dzieje. Koniecznie przeczytaj nasz artykuł i zobacz, czy nie popełniłeś podstawowych błędów z zakresu UX w e-commerce.
Co to jest UX w e-commerce designer?
UX (User Experience) to zbiór rozwiązań, które są zastosowane na sklepie, aby ułatwić klientowi proces zakupowy. Jest to użyteczność strony, która ma się przełożyć na jej pozytywny odbiór. Niezwykle ważnym pojęciem w tym przypadku jest empatia względem użytkownika.
Projektując e-sklep, warto zbadać swoją grupę docelową i określić, jakie są jej potrzeby i preferencje. UX Designer to osoba, która ma za zadanie przygotować witrynę w taki sposób, aby konsumenci z chęcią dokonywali na niej transakcji. Serwis zbudowany zgodnie ze sztuką UX w e-commerce jest użyteczny, bezpieczny, estetyczny i intuicyjny dla odbiorcy.
Jakie są podstawowe błędy z zakresu UX w e-commerce?
Twój sklep został wykonany zgodnie z Twoimi wytycznymi i projektem grafika, jesteś zadowolony, a sama witryna wydaje się estetyczna i spójna kolorystycznie. Dodatkowo używasz bannerów i sliderów reklamowych, które mają zachęcić potencjalnego klienta do zwiększenia koszyka zakupowego.
Niestety okazuje się, że na witrynie rośnie liczba porzuceń. Jeżeli tak się dzieje, zobacz, czy wszystkie elementy UX, które omówimy, działają w Twoim e-sklepie. Możemy rozróżnić 4 nieprawidłowości, które negatywnie odbijają się na Twoim kliencie.
Zajmiemy się:
- Wyszukiwarką.
- Kartą produktu.
- Mobilnością.
- Obsługą klienta.
Wyszukiwarka w e-sklepie a UX
Zacznijmy od tego, że wyszukiwarka na e-sklepie to podstawowa funkcjonalność, która powinna być obecna na każdej witrynie. Brak tego narzędzia mocno utrudnia odszukanie interesujących produktów i wskazuje, że sklep jest wadliwie zbudowany.
Posiadasz w swoim sklepie wyszukiwarkę? Świetnie, pytanie tylko, czy faktycznie ułatwia ona Twoim klientom życie? Jakie funkcje UX w e-commerce powinna spełniać idealna wyszukiwarka?
- Narzędzie musi wyszukiwać podane frazy, nawet jeżeli Twój klient popełni literówkę. Jeżeli dzieje się inaczej, tracisz go. Często konsumenci nawet nie widzą, że zrobili błąd w nazwie produktu. Jeżeli w takiej sytuacji Twoja wyszukiwarka podaje komunikat „brak produktów”, zniechęcony klient wychodzi ze sklepu.
- Wyszukiwarka, która nie jest stworzona zgodnie z UX, nie zapamiętuje frazy, którą użytkownik wpisał. Bark tej użyteczności utrudnia wyszukiwanie produktów, a tym samym sprawia, że klient chętniej porzuca koszy zakupowy.
- Kolejno istotne jest, aby wyszukiwarka w Twoim e-sklepie mogła podpowiadać frazy powiązane z dostępnym asortymentem. W ten sposób zachęcasz klienta do dalszego poszukiwania i obserwowania produktów.
- Z punktu widzenie UX w e-commerce, w przypadku braku odpowiedzi na zapytanie klienta (braku dostępnego produktu) wystarczy, aby narzędzie podpowiadało podobne produkty lub takie związane z historią obserwacji na sklepie, ew. kontakt z obsługą klienta.
- Jeżeli chcesz zwiększać wartość koszyka zakupowego w Twoim sklepie, musisz zadbać o komfort kupującego. Wyszukiwarka powinna mieć możliwość odnajdywania zapytań o podstrony np. zwroty, kontakt, reklamacje.
Jak zaprojektować funkcjonalną kartę produktu?
Karta produktu musi zachęcać Twojego klienta, to ostatnia prosta na drodze finalizacji zamówienia. Jej powinnością według zasad UX w e-commerce jest przekazanie informacji o produkcie oraz maksymalne ułatwienie jego zakupu. Czy taka karta może mieć błędy i zniechęcać użytkownika? Oczywiście, że tak.
- Opisy – muszą być ciekawe. Jeżeli przekopiujesz opis producenta, który pojawia się u większości Twoich konkurentów, nie zachęcisz swojego klienta do zakupu. Stwórz opis z wykorzystaniem punktatorów, ponieważ ułatwiają czytanie. Podaj dokładną specyfikację i parametry produktu.
- Fotografie – ważne, aby przyciągały wzrok kupującego. Jeżeli produkt sprzedawany jest w zestawie z akcesoriami lub gratisami, pokaż to! Dodatkowo pamiętaj o tym, że warto wyeksponować towar w interakcji z użytkownikiem, aby dokładnie pokazać jego wielkość. Przykładowo możesz zamieścić fotografię modelki z torebką założoną na ramię lub modela ze słuchawkami na uszach.
- Pozytywy – chwal się tym, co wyróżnia Cię na tle konkurencji. Oferujesz gratisy lub darmową dostawę, a może pakujesz produkt na prezent? Napisz o tym, aby Twój klient wiedział, że na tle innych sprzedających Twój sklep jest korzystniejszy pod wieloma względami.
- Koszty dostawy – informuj o nich już na karcie produktu. Jeżeli Twój klient dojedzie do etapu finalizacji zamówienia, a jego wartość znacząco wzrośnie, możliwe, że porzuci koszyk zakupowy.
- Eksponuj – zmniejszaj liczbę kliknięć i pokaż dostępne rozmiary, kolory lub warianty na karcie produktu.
- CTA – dodaj do koszyka to przycisk, który musi być widoczny i dominować. Najlepiej usytuować go po prawej stronie (według UX w e-commerce jest to miejsce, które użytkownicy najchętniej klikają).
- Produkty niedostępne – jeżeli na Twoim e-sklepie są karty z niedostępnymi produktami, koniecznie dodaj informację o tym, kiedy będzie ich planowana dostawa. Możesz umożliwić klientowi zakup z dłuższym terminem realizacji lub zapisania się do powiadomienia mailowego, kiedy towar powróci.
- Koszyk zakupowy – według zaleceń UX w e-commerce, warto, aby Twój sklep zapamiętywał koszyk zakupowy użytkownika (nawet bez rejestracji). Jest szansa, że powróci na Twoją witrynę i sfinalizuje zakupy.
Czy obsługa klienta wpływa na UX w e-commerce?
Zastanawiasz się nad tym, czy obsługa klienta w Twoim e-sklepie ma związek ze zwiększeniem wartości koszyka zakupowego oraz UX? Odpowiadamy… oczywiście, że tak.
Użytkownik, który odwiedza Twoją witrynę, musi czuć się bezpiecznie. Jeżeli umożliwisz mu zadanie pytanie wykwalifikowanemu pracownikowi, zwiększysz szanse na finalizację jego zamówienia. Dodatkowo warto dodać sekcję związaną z najczęściej zadawanymi pytaniami, aby klient sam mógł szybko odnaleźć interesujące go zagadnienie.
Pamiętaj też o tym, że trzeba wchodzić z klientami w interakcję – odpowiadaj na wszystkie komentarze i pytania. Takie zachowanie uwiarygadnia Twój sklep w oczach pozostałych kupujących.
Mobilność – czy jest taka ważna?
Zgodnie z UX w e-commerce witryna Twojego sklepu powinna być mobilna. Coraz większa liczba użytkowników dokonuje zakupów za pomocą smartfona, więc jeżeli wyjdziesz im naprzeciw, zwiększysz szansę na zysk.
Pamiętaj o tym, że responsywność musi być wprowadzona w taki sposób, aby ułatwiać nawigację po stronie:
- Zadbaj o odpowiednią prezentację fotografii produktów (w formie miniatur do wyboru).
- Nie umieszczaj kilku klikanych elementów obok siebie, gdyż utrudnia to przejście i prowadzi do irytujących pomyłek.
- Dodaj przycisk wstecz, aby klient mógł wrócić w szybki sposób do poprzedniej podstrony.
Słuchaj swoich klientów!
Znasz swój towar, grupę docelową i jej upodobania? Staraj się sprostać ich potrzebom. Zastosuj podane wskazówki i rozwijaj swój sklep zgodnie z trendami. Nie zapominaj oczywiście o cenie, która jest jednym z głównych bodźców zakupowych i już dziś przetestuj system LivePrice w swoim sklepie. Zwiększaj wartość koszyka zakupowego z profesjonalną aplikacją do monitoringu i automatyki cenowej.