Zastanawiasz się, w jaki sposób skutecznie wprowadzać promocje w e-commerce? Niewątpliwie korzystna cena często przyciąga kupujących – część z nich jest również podatna na hasło: rabat czy promocja. Sprytnie wprowadzone rabaty i promocje to klucz do skutecznego pozyskiwania kupujących i zwiększania sprzedaży w e-handlu. Dzięki nim możesz nie tylko przyciągnąć uwagę klientów, ale także budować lojalność i zwiększać średnią wartość zamówienia.
Cena w procesie zakupowym
Dzięki rozwojowi e-commerce, kupujący mają możliwość szybkiego porównania i weryfikacji cen w wielu sklepach bez wychodzenia z domu. Wystarczy kilka kliknięć, aby:
- przeglądać oferty różnych e-sprzedawców,
- sprawdzać opinie innych internautów
- zestawiać ceny tego samego produktu w różnych marketplace’ach.
Możliwości porównywarek cenowych znacząco ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych. Pozwalają szybko weryfikować korzyści, jakie płyną z danej oferty – promocje w e-commerce, czy rabaty, jaki oferuje konkretny sklep internetowy.
Kiedy warto proponować zniżki w e-sklepie?
Co ważne i istotne, nigdy nie twórz na swojej witrynie „udawanych” promocji. Po pierwsze prawo obliguje Cię do podania najniższej ceny z ostatnich 30 dni (pisałam o tym w artykule: Dyrektywa Omnibus po raz drugi. Jak przygotować się na zmiany?) Po drugie, jeżeli klienci zweryfikują Twoje kłamstwo, szybko możesz stracić kupujących, a tym samym zysk.
Dlatego promocje w swoim e-sklepie rozpoczynaj zawsze wtedy, gdy są one opłacalne również dla Ciebie! Zastanów się nad tym, jaki cel chcesz osiągnąć:
- zyskać lojalność klientów,
- zwiększyć wartość koszyka zakupowego,
- przyciągnąć nowych użytkowników,
- zejść ze stanów magazynowych danego produktu,
- skłonić kupujących do powrotu na Twoją witrynę?
W zależności od tego możesz wybrać te promocje w e-commerce, która będą najlepsze do osiągnięcia określonego przez Ciebie celu.
Formy promocji w e-commerce
Chcesz przyciągać kupujących do swojego e-commerce za pomocą rabatów i specjalnych okazji? Sprawdź, jakie promocje e-commerce możesz wprowadzić dla użytkowników:
- Rabaty procentowe są bardzo popularne, ponieważ w prosty, wizualny sposób prezentują klientowi wysokość zniżki. Dodatkowo im większą wartość będzie miał koszyk klienta, tym większy rabat kwotowy się naliczy. Zniżka procentowa zachęca do zakupów.
- Rabaty kwotowe dostępne są najczęściej od określonej kwoty wydanej na zakupu. Gwarantują sprzedawcy, że wartość danej transakcji nie będzie niższa, niż ta przez niego zakładana. Rabat kwotowy może być naliczany przy danym zamówieniu lub może być do realizacji przy kolejnych zakupach. Co również zapewnia, że klient, który będzie chciał wykorzystać zniżkę, powróci.
- Promocje typu „Kup jeden, drugi za pół ceny” lub 2+1 gratis itd. To popularne promocje w e-commerce, które dodatkowo pozwalają sprzedawcy szybko zejść ze stanu towarowego danego produktu.
- Kody rabatowe to specjalne kody, które kupujący mogą wprowadzić podczas dokonywania zakupu, aby uzyskać obniżkę ceny. Jest to skuteczny sposób, aby: nagradzać lojalnych klientów, zachęcać do powrotu do e-sklepu lub reklamować swoje towary (np. za pomocą stron internetowych, które oferują kody rabatowe do konkretnych e-sklepów).
- Bezpłatna wysyłka, która jest oferowana po spełnieniu określonych warunków. Przykładem może być Allegro Smart, który uprawnia użytkowników do darmowej wysyłki po przekroczeniu kwoty 45 zł. W takim przypadku użytkownicy chętnie powiększają wartość koszyka zakupowego, aby nie wydawać pieniędzy na transport produktów.
- Promocje sezonowe/okresowe to również popularne metody przyciągania uwagi klientów – przykładowo promocje na Black Friday, Walentynki, Boże Narodzenie itd. Pozwalają one zwiększyć sprzedaż w określonych okresach.
- Programy lojalnościowe to formy rabatów, które są przyznawane za lojalność i pozwalają utrzymać klienta na dłużej oraz skłonić go do regularnych zakupów.
Jak informować klientów o rabacie?
Jeżeli już masz ustalony cel wprowadzenia promocji, a kolejno formę rabatu, musisz poinformować swoich klientów o tym, jaki upust dla nich przygotowałeś.
Koniecznie wykorzystaj różne kanały komunikacji, łącz je, aby dotrzeć do jak największego grona odbiorców.
- Banner na Twoim e-sklepie – koniecznie przygotuj informacje o promocji na swojej witrynie. Dodatkowo możesz zapowiadać ją z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Ulotka – jeżeli szykujesz promocję czy dużą wyprzedaż lub chcesz podarować kod rabatowy stałemu klientowi, możesz do wysyłanego zamówienia dołączyć ulotkę/kupon, który będzie uprawniał do rabatu lub zapowiadał wyprzedaże, promocje.
- Wiadomości – jeżeli zbierasz dane swoich klientów i masz zgodę na komunikację marketingową, możesz wysyłać do nich e-mail lub sms, które powiadomią ich o Twojej wyprzedaży.
- Social media – wykorzystaj kanały społecznościowe swojego skalpu, dzięki temu obserwujący będą wiedzieli o promocjach, które przygotowałeś.
- Strony z kodami rabatowymi – sprawdź, czy Twoja oferta może znaleźć się na stronach internetowych, które zbierają rabaty i kody promocyjne z większości sklepów.
Warunki rabatów
Jeżeli wprowadzasz rabaty, promocje w e-commerce czy sezonowe wyprzedaże, musisz określić, jaki budżet chcesz na nią przeznaczyć. Warto również ustalić jaki czas trwania takiego upustu przewidujesz. Co ważne, jeszcze przed wprowadzeniem rabatu powinieneś również skontrolować ceny danego produktu w sieci. Jeżeli okaże się, że Twoja konkurencja sprzedaje dany produkt taniej niż ty, z hasłem „promocja” możesz stracić zaufanie kupujących.
Do skutecznego monitoringu cen konkurencji w sieci możesz użyć LivePrice.
Efektywne wykorzystanie różnych form promocji w e-commerce może znacząco przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i budowania lojalności klientów. Jednocześnie warto skorzystać z zaawansowanych systemów do monitoringu i automatyzacji cen. Pozwoli to zoptymalizować proces zarządzania cenami i osiągnąć jeszcze lepsze wyniki w sprzedaży online.