Blog Megaphone Icon

Strategie ustalania cen w e-sklepie i na portalach sprzedażowych

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
strategie-cenowe

Odpowiednio dobrana strategia ustalania cen w e-commerce ma olbrzymie znaczenie dla Twojego zysku i bezpośrednio wpływa na to, czy Twój sklep jest miejscem chętnie odwiedzanym przez klientów.

Ustalanie cen w e-sklepie i na portalach sprzedażowych nie jest prostym zadaniem – niegdyś podstawowa kwota wyliczana była na bazie ceny zakupu oraz kosztów, jakie musi ponieść przedsiębiorca. Niestety, taka strategia ustalania cen (na zasadzie koszt + narzut marży), to przeżytek, który nie pomaga w nowoczesnym e-commerce, a nadawanie cen w swoim sklepie jedynie na tej podstawie, może mocno graniczyć rentowność Twojego biznesu.

Czego nie wolno robić ustalając cenę w swoim e-sklepie?

Są kwestie, na które warto zwrócić uwagę, jeżeli chcesz skupić się na strategiach ustalania cen w e-sklepie i na portalach sprzedażowych. Sprawdź, jakich błędów możesz uniknąć, aby nie wyjść w oczach kupującego na sprzedawcę, który nie jest godny zaufania.

Praktyki, które wymienimy poniżej, czasami krótkofalowo przynoszą pożądany efekt w postaci szybkiego zysku, ale w dłuższej perspektywie odbijają się negatywnie na wizerunku Twojej marki.

  • Iluzoryczne promocje

Tworzenie udawanych promocji na e-sklepie, to krótka droga do tego, aby szybko stracić zaufanie klienta. Ostatecznie konsument w sieci może w szybki sposób zweryfikować, czy cena, którą proponujesz, jest konkurencyjna. Ustalanie cen na e-sklepie (również tych promocyjnych), musi polegać na przejrzystych zasadach.

Dodatkowo od 1 stycznia 2023 roku została wprowadzona Dyrektywa Omnibus, która zobowiązuje sprzedawcę (podczas dodawania promocji) do ujawniania najniższej ceny, jaką osiągnął dany produkt na przestrzeni ostatnich 30 dni.

Do tematu promocji warto podchodzić do klienta po partnersku i przedstawić mu klarowne warunki i zasady – bez kruczków w postaci zawyżonych wcześniej cen, czy ukrytych kosztów.

  • Zaniżanie ceny względem innych sprzedających

Jeżeli zaniżasz drastycznie ceny rynkowe, aby zyskać przewagę nad innymi sprzedającymi, to możesz niestety zepsuć rynek. Co istotne, takie działanie nie przyniesie Ci finalnie sukcesu, gdyż może się okazać, że firma nie zarabia na siebie albo przynosi straty.

Zaniżając ceny rynkowe, aby przyciągnąć do siebie klientów, możesz wezwać konkurentów do wojny cenowej, która będzie skutkowała znacznym ograniczeniem (lub co gorsze rezygnacją) z Twojego zysku. Co więcej, klienci będą przyzwyczajeni do zaniżonych cen i nie będą chcieli później kupować produktu w standardowej kwocie.

Jeżeli chcesz w sprytny i automatyczny sposób ustalać ceny w e-sklepie i na portalach sprzedażowych, koniecznie wypróbuj wersję demonstracyjną systemu LivePrice. Narzędzie pomoże Ci mądrze kreować polityką cenową i nie pozwoli Ci wystawiać produktów poniżej rentownej (ustalonej przez Ciebie) kwoty.

  • Zapominanie o innych czynnikach, które wpływają na sprzedaż

Cena jest niezwykle ważnym aspektem w e-biznesie. Trzeba pamiętać o tym, że sieć charakteryzuje się dynamicznymi zmianami i ruchami – głównie w obrębie kwot, promocji, asortymentu, ale również samych konkurentów.

Natomiast paradoksalnie, jeżeli zależy Ci na skutecznej strategii ustalania cen na e-sklepie i portalach sprzedażowych musisz brać pod uwagę również czynniki, które nie są bezpośrednio związane z kwestią stawek.

Przykładowo, klienci niezwykle dużą uwagę przykładają do jakości obsługi, możliwości wyboru formy płatności, dostawy, zwrotów oraz aspektów związanych z samym UX Twojej witryny. Jeżeli Twój sklep jest prowadzony etycznie, a warunki zakupu są elastyczne i pozwalają klientowi na wybór, to automatycznie zwiększasz swoje szanse na finalizację transakcji.

  • Ignorowanie strategii cenowych

Strategie cenowe, które stosujesz w swoim sklepie, mogą znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe Twojego klienta. Przykładowo, dodając do swojego e-sklepu techniki cross-selling (czyli sprzedaż krzyżowa, która polega na proponowaniu klientom produktów dodatkowych lub uzupełniających ten dodany do koszyka) lub up-selling (zaproponowanie klientowi droższej opcji/wariantu produktu) możesz dodatkowo zwiększyć wartość transakcji.

Przyciąganie klienta za pomocą atrakcyjnych cen to jeden ze sposobów na „zwabienie” go do swojego sklepu. Kolejnym krokiem, którego nie warto ignorować, to stosowanie dodatkowych strategii cenowych, które mogą znacząco zwiększyć wartość koszyka zakupowego.

Strategie ustalania cen w e-sklepie – na co warto zwrócić uwagę?

Oczywiście optymalna cena w sieci, to taka, którą akceptuje klient i na której zyskuje sprzedający. Natomiast ustalając ceny w e-commerce, musisz brać pod uwagę kilka zasad, których warto przestrzegać (jeżeli chcesz prowadzić skuteczną politykę cenową).

  • Popularność produktu – popyt

Ustalając cenowy swojego asortymentu, warto zastanowić się nad tym, czy dany produkt jest popularny. Jeżeli jest to towar chętnie kupowany, reklamowany, nowy, czyli jednym słowem… rozchwytywany, to możesz podwyższyć jego cenę.

Co więcej, możesz uzależnić kwoty produktu od jego sezonowości. Dzięki temu skorzystasz i zwiększysz zysk w chwili, gdy dany asortyment będzie na topie. W takiej sytuacji możesz pozwolić sobie na obniżanie cen i promocje. Przykładowo, po sezonie, gdy towar nie będzie już na topie, możesz wprowadzić np. flash sale, czyli szybką wyprzedaż, która charakteryzuje się dużymi rabatami, które są przyznane w określonym czasie.

  • Monitoring konkurencji

Jeżeli chcesz skutecznie ustalać ceny w swoim e-sklepie, musisz mieć ogląd na całą branżę. Sprzedaż w sieci charakteryzuje się wielką konkurencyjnością, a klient może błyskawicznie porównać ceny. Dlatego monitoring cen w e-commerce jest niezwykle ważny i użyteczny.

Ustalając ceny w e-sklepie i na portalach sprzedażowych trzeba wiedzieć, jakie stawki nadają inni sprzedawcy. Monitoring cen konkurencji w sieci możesz prowadzić ręcznie lub automatycznie.

Ręczny monitoring cen online nie jest idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy prężnie działają w e-commerce. Manualne wyszukiwanie cen konkurencji wiąże się z koniecznością wielogodzinnych, nużących poszukiwań, narażania się na ryzyko błędu ludzkiego oraz finalnie stratą czasu i pieniędzy. Na takiej bazie ciężko jest wyliczyć i ustalić odpowiednie ceny w swoim e-sklepie.

Automatyczny monitoring konkurencji w sieci może być połączony z opcją dynamicznych cen. LivePrice oferuje obie usługi. Dzięki działaniu aplikacji masz dostęp do danych związanych z cenami rynkowymi oraz możesz (za pomocą naszej aplikacji do repricingu) samoczynnie ustawiać stawki na swoich ofertach (niezależnie od kanału sprzedaży).

  • Stany magazynowe

Ustalając ceny w e-sklepie i na portalach sprzedażowych możesz brać pod uwagę również stany magazynowe (zarówno swoje, jak i konkurencji). Przykładowo, jeżeli masz niski stan magazynowy danego produktu, możesz podnieść cenę lub przeciwnie, obniżyć ją, jeżeli chcesz wyprzedać stan.

Działając z aplikacją LivePrice, wiesz, kiedy na karcie produktowej pozostajesz sam i w ten sposób możesz kontrolować również stany magazynowe konkurencji i reagować dynamicznie cenami, aby zarabiać na brakach rynkowych.

  • Cena zależna od kanału sprzedaży

Jeżeli Twoja sprzedaż w sieci nie ogranicza się jedynie do handlu na e-sklepie, to oczywiście, ustalając ceny poszczególnych produktów, warto brać pod uwagę kanał sprzedaży.

Każdy portal rządzi się swoimi prawami i często te same firmy, nadają różne stawki dla tych samych produktów np. wystawionych na e-sklepie, a tych na Allegro – przez wzgląd na prowizję na danym portalu, ruchy branży czy sposób promowania produktu.

W chwili, gdy ustawiasz sztywne ceny, które nie są uzależnione od sytuacji, która panuje na konkretnym serwisie, ograniczasz sobie możliwość zysku.

Trzeba pamiętać o tym, że klient ma możliwość w szybki sposób zweryfikować, jaka cen jest korzystna dla danego produktu. Popularność Allegro czy Ceneo pokazuje, że konsument, który chce wyszukać towar, korzysta z filtrów, które pozwalają ustawiać oferty według ceny.

Jeżeli chcesz optymalnie wykorzystywać potencjał sprzedażowy portali aukcyjnych (Allegro), marketplace’ów (Empik) i porównywarek cen (Ceneo), koniecznie wypróbuj aplikację do repricingu — LivePrice. Dzięki temu będziesz mógł dostosowywać dynamicznie ceny do sytuacji rynkowej i samoczynnie ustalać ceny w e-sklepie i na portalach sprzedażowych.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy