Sezonowość w e-commerce jest zjawiskiem, które przedstawia popyt na dane produkty lub usługi w zależności od danego okresu w roku. Czy przyglądając się tej tendencji, da się zwiększyć zyski swojego biznesu?
Co znaczy sezonowość w handlu online?
Sezonowość to istotny czynnik – ma kluczowe znaczenie dla strategii biznesowej każdego e-sklepu. Nie jest to tylko trywialne stwierdzenie o czterech porach roku 😊 To coś więcej. Dlatego tak ważne jest, aby brać pod uwagę nie tylko okres w roku, ale również swoją branżę.
Jakie czynniki kształtują sezonowość w e-commerce?
Czynniki, które kształtują sezonowość w e-commerce:
Święta i okazje specjalne
Okazje i święta mogą znacząco zwiększyć popyt na produkty z nimi związane. Przykładem może być np. Dzień Dziecka w branży zabawek. Wielkanoc i Boże narodzenie – w (prawie) każdej branży – od dekoracji po branżę spożywczą i produkty, związane z prezentami. Black Friday i Cyber Monday, kiedy e-commerce notuje piki sprzedażowe.
Pora roku
Tu chyba nie muszę wiele wyjaśniać, latem super sprzedają się specyfiki na komary, baseny i odzież letnia. Natomiast zimową porą wyszukujemy sanek, ciepłych kurtek, czapek i szalików. Oczywiście powyższe stwierdzenia to mocne spłycenie tego tematu. Chcę natomaist zwrócić Twoją uwagę na to, że pora raku w e-commerce ma znaczenie!
Dni i godziny
Nie tylko pora roku może mieć wpływ na popularność zakupową, Warto wyłapać, kiedy w Twoim e-sklepie następuje wzrost zamówień.
Według raportu Ceneo za 2023 rok, podział zamówień na dni tygodnia wykazuje, że klienci najczęściej dokonują zakupów w poniedziałek.
Sprawdź, czy na Twoim sklepie również występują dni i godziny, kiedy panuje zwiększony ruch w zamówieniach. W takim wypadku możesz pokusić się o automatyzację cen. LivePrice oferuje Ci monitoringi cen oraz repricing, który może być dostosowany do konkretnych godzin. Wtedy masz pewność, że np. przed największym pikiem sprzedażowym na Twoim sklepie, ceny są dostosowane do rynku.
Warunki pogodowe
Sezonowość w e-commerce odzwierciedla wzmożone zapotrzebowanie na dane produkty, Czynnikiem, który na nią wpływa, jest również pogoda. Jeżeli nadchodzi deszczowa pora, trzeba mocniej wyeksponować produkty, które są przydatne w tym okresie. Przykładowo, sprawdź historycznie, czy posiadasz u siebie takie produkty – plandeki, parasole, herbaty, suplementy zwiększające odporność itd.
Zastanów się nad tym, czy w Twoim sklepie znajdują się produkty, które mają tendencję do wzmożonej sprzedaży w konkretnym czasie w roku.
Trendy
Sezonowość łączy się z trendami i modą na konkretne produkty. Warto wdrożyć do swojego asortymentu towar, który jest w danym momencie na topie.
Przykładowo, jeżeli handlujesz produktami kosmetycznymi, musisz śledzić nowinki rynkowe. Jeżeli pojawia się nowa marka lub kolekcja, to warto wzbogacić swój sklep o te modne produkty. Posiadanie na sklepie towaru, które jest pożądany przez klientów (w dobrych cenach), niewątpliwe zwiększy Twoją sprzedaż.
Wydarzenia kulturalne i społeczne
Sezonowość może łączyć się z konkretnymi wydarzeniami – politycznymi, społecznymi czy kulturowymi. Takie, momenty potrafią generować chwilowy popyt na konkretne produkty. Jeżeli posiadasz je w swoim asortymencie, warto mocniej je wyeksponować.
Przykładem wydarzenia (chociaż niestety nie był to w naszym życiu pozytywny moment) była pandemia korona wirusa. Nagle okazało się, że za jednorazowe rękawiczki, maseczki i płyny do dezynfekcji potrafimy zapłacić majątek. Kiedy sytuacja epidemiologiczna została unormowana, popyt na tego typu środki, również zmalał.
Patrz na swoją branżę
Po pierwsze trzeba zauważyć, że cykle sezonowe są mocno zależne od branży, w jakiej działasz. Jeżeli znasz okresy największych pików sprzedażowych, możesz (w tym czasie) planować wzmożone działania marketingowe i sprzedażowe.
W jaki sposób sprawdzić, kiedy najwięcej osób poszukuje produktów, które oferujesz? Zacznij od sprawdzenia, kiedy, masz największy okres zysków. Kolejno zacznij używać narzędzi analitycznych. Historia Twojego biznesu z ostatnich 12 miesięcy pozwoli Ci skutecznie wyłapać szansę na zwiększenie zysków.
Opracuj strategię
Kiedy wiesz, już, w jakim okresie w Twojej branży panuje wzmożony ruch. Możesz skutecznie przygotować się do działania. Poświęć czas, na opracowanie strategii marketingowo-sprzedażowej, która zwiększy Twój zysk.
Jak nie stracić klienta na rzecz konkurencji?
Jeżeli w Twojej branży panuje szczyt sezonu, musisz zadbać nie tylko o marketing i reklamę swojego sklepu lub konta na marketplace’ie. Przede wszystkim Twoje ceny muszą być osadzone w realiach rynku.
Sezonowość w e-commerce
Pamiętaj o tym, że w okresie wzmożonej aktywności zakupowej, Twoi klienci weryfikują Twoje ceny na tle innych sprzedających. Dostępność Ceneo, Allegro czy wyszukiwarki, pozwala za pomocą kilku kliknięć porównać stawki rynkowe produktu. Sezonowość w e-commerce należy wykorzystać w pełni, aby uniknąć utraty potencjalnych klientów na rzecz konkurencji.
LivePrice wspomoże Cię w szczycie sezonu!
Szczególnie w okresach wzmożonej aktywności handlowej, warto postawić na monitoring cen konkurencji. Jeżeli wiesz, jakie stawki nadają inni sprzedający, możesz w łatwy sposób dostosować swoją ofertę, aby była atrakcyjna dla kupujących.
LivePrice to narzędzie, które doskonale sprawdzi się w śledzeniu cen rynkowych. Aplikacja pokazuje dane z podziałem na konkretne portale sprzedażowe, porównywarki cenowe lub wybrane przez Ciebie, konkretne e-sklepy konkurencji.
Jak pokazuje raport Ceneo, klienci przykładają dużą uwagę do ceny. Dlatego jeżeli chcesz faktycznie zarobić na sezonowości w e-commerce, musisz być czuły na cenę, jaką oferujesz.
Wykorzystaj sezonowość
Martwy czas na Twoim sklepie możesz wykorzystać do przygotowania działań sprzedażowych, które zmaksymalizują Twoje wysiłki w czasie wzmożonej tendencji zakupowej. Przygotuj plan marketingowy i strategię cenową. Jeżeli nie korzystasz z narzędzia do repricingu sprawdź demo LivePrice. System zwiększy Twoją szanse na skuteczne wdrożenie planu w życie!