Blog Megaphone Icon

Real-time marketing w e-commerce

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
real time

Skuteczność tradycyjnych strategii marketingowych staje się coraz bardziej ograniczona, a konkurencja w sieci stale rośnie. Odpowiedzią dla tych wyzwań jest trend real-time marketing w e-commerce.

Jest to dosyć trudna do wdrożenia koncepcja promocji, ponieważ zakłada dynamiczne natychmiastowe działanie. Dodatkowo, real-time marketing wymaga wyczuci sytuacji i dopasowania komunikacji do zdarzenia. Natomiast marki, które stosują RTM, zyskują na sprzedaży, rozpoznawalności i liczbie nowych klientów.

Co to jest real-time marketing?

W wielkim skrócie real-time marketing polega na szybkiej analizie bieżących wydarzeń, danych, sytuacji społecznych czy trendów i błyskawicznej reakcji. Dzięki temu sklep może śledzić zachowania klientów w czasie rzeczywistym i dostosowywać swoje działania marketingowe w odpowiedzi na ich odzew.

Strategia RTM polega na tym, aby niejako w czasie rzeczywistym reagować na zdarzenia codzienne. Czas jest tu niezwykle istotnym czynnikiem. Ponieważ jeżeli mija kilkanaście godzin od wydarzenia, to prawdopodobieństwo, że Twój post wywoła w kliencie emocje (wzbudzi jego zainteresowanie), drastycznie maleje.

RTM

Tylko sprytne wykorzystanie życiowych sytuacji pomoże Ci zainteresować użytkowników przy użyciu metody real-time marketing. Dlatego pamiętaj o tym, że komunikacja powinna być konsekwentna, autentyczna i interesująca dla odbiorcy.

Jak działa real-time marketing w e-commerce?

Strategia real-time marketing powinna być realizowane poprzez różnorodne kanały: media społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin oraz kampanie reklamowe w Google AdWords. Tylko w taki sposób możesz zapewnić sobie szybkie rozpowszechnienie danego wpisu, grafiki itd. oraz zaangażowanie i reakcję odbiorców.

Kluczowym elementem RTM jest szybka reakcja na zdarzenia, która powinna nastąpić w ciągu kilku godzin od ich wystąpienia. Koncept jest dynamiczny i elastyczny – pozwala markom angażować się w dyskusje społeczne i interakcje z klientami w czasie, gdy temat jest gorący.

Jak stosować strategię real-time marketing?

RTM jest niezwykle skuteczna w e-commerce, natomiast trzeba pamiętać o tym, że nie jest to łatwa do stosowania strategia. Wiąże się z błyskawicznym działaniem i koniecznością posiadania odpowiedniego zaplecza technicznego – biegłość w korzystaniu z social mediów oraz obsługi programów graficznych.

Oczywiście otaczający nas świat obfituje w mnogość wydarzeń społecznych i w takim kontekście stosowanie RTM wydaje się niezwykle proste. Niestety wymaga od nas wielkiego zaangażowania, łatwości w komunikacji i tworzenia nawiązań kontekstowych.

Podczas pracy nad contentem trzeba być niezwykle uważnym, aby wywołać tylko pozytywne emocje u odbiorców. Nieumiejętne publikacje mogą zrazić Twoich przyszłych klientów, czyli wywołać zupełnie odwrotny skutek. Przykładami firm, które stosują RTM: są Castorama, IKEA, Oreo, Żywiec, Lidl, Aldi czy Biedronka.

Czym kierować się tworząc kontent do RTM?

Jeżeli decydujesz się na wykorzystanie real-time marketing, musisz wyrobić sobie pewne nawyki. Istnieje kilka podstawowych zasad, które warto wziąć pod uwagę, aby skutecznie wykorzystać RTM.

  • Tematy
    Pamiętaj, że nic na siłę. Jeżeli w danym czasie nie znajdziesz inspiracji do stworzenia wpisu, możesz poczekać. Nie staraj się wybierać tematów, które polaryzują społeczeństwo, ponieważ może się okazać, że ktoś poczuje się obrażony.
  • Humor
    Język i humor, którym się posługujesz, musi być zrozumiały. Pamiętaj, aby nie żartować z tematów zbyt kontrowersyjnych. W swoich wypowiedziach staraj się pokazać lekkość i dystans – unikaj obrażania, czy zbyt „czarnego poczucia humoru”.
  • Reakcja
    W przypadku nagłych trendów czy zdarzeń, musisz reagować szybko, ale wyrobić w sobie również manierę weryfikacji doniesień. Sprawdzenie wiarygodności informacji i unikanie publikacji niezweryfikowanych treści również jest koniecznością.
  • Wydarzenia
    Upewnij się, że dane wydarzenie, które chcesz wykorzystać w swoim poście, wpisie czy grafice jest znane szerszemu gronu. Część wpisów możesz zaplanować z wyprzedzeniem – bazując na cyklicznych imprezach np. wydarzeniach sportowych, świętach kalendarzowych.
  • Monitoring
    Jeżeli będziesz szukać inspiracji, musisz śledzić wpisy na mediach społecznościowych, serwisy informacyjne. Dzięki temu będziesz na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie online i offline.

Przykłady stosowania RTM przez marki

Śpiulkolot stał się młodzieżowym słowem roku 2021.

A tu real-time marketing w wykonaniu IKEA

Kolejny przykład RTM – Śpiurkolot i firma LOT

  Śpiurkolot i Circle K

Stosowanie RTM w e-commerce

Jeżeli „wstrzelisz się” swoim poczuciem humoru i grafiką w gust „widowni”, możesz naprawdę dużo zyskać. Co więcej, prowadząc sklep internetowy, zawsze możesz połączyć działania marketingowe z promocją, rabatem czy wyprzedażami.

LivePrice

W takiej sytuacji niezbędny będzie system LivePrice, który zapewni Ci skuteczny monitoring i automatyzację cen. Jeżeli Twoje trafne działania w zakresie strategii real-time marketing będą podparte dogłębną analizą cenową rynku, może się okazać, że znacznie zwiększysz sprzedaż i zdobędziesz nowe grono klientów.

Jakie inne strategie marketingowe możesz stosować w swoim e-sklepie?

O strategiach marketingowych, które możesz wykorzystać w swoim biznesie, pisaliśmy już na blogu w kilku artykułach. Odsyłam do publikacji “Konkurencja cenowa“. Dodatkowo, warto zauważyć, jak dany chwyt marketingowy może wpływać na konkretny typ klienta. Sprawdź artykuł “Strategia cenowa, a typy klientów w e-commerce“.

Jaka strategia zadziała na Twoich klientów?

Udostępnij
LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Sprawdź, jak LivePrice działa na Twoich produktach!

    Chcesz wiedzieć, jak Twoja oferta wypada na tle konkurencji? Nasze demo działa na Twoich własnych produktach i marketplace’ach, które sam wybierzesz. Co zyskasz?

    • Błyskawiczny kontakt z Opiekunem Klienta – otrzymasz wycenę i praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.
    • 14 dni darmowego okresu próbnego – bez umów, bez zobowiązań.
    • Jasny obraz tego, jak łatwo możesz zdobyć przewagę nad konkurencją.

    Zostaw kontakt i przekonaj się, jak LivePrice może zwiększyć Twoje zyski!


    Dziękujemy za Twoje zainteresowanie systemem LivePrice!

    Twoja wiadomość dotarła do nas bez problemu!

    Co dalej? Oddzwonimy do Ciebie w ciągu 24 godzin (w dni robocze).
    Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą, aby:

    • Omówić Twoje potrzeby w zakresie monitoringu i automatyki cenowej
    • Przygotować dla Ciebie spersonalizowaną ofertę
    • Wygenerować dostęp do wersji demonstracyjnej LivePrice

    Dziękujemy za zaufanie! Już nie możemy się doczekać rozmowy z Tobą!
    Zespół LivePrice