Skuteczność tradycyjnych strategii marketingowych staje się coraz bardziej ograniczona, a konkurencja w sieci stale rośnie. Odpowiedzią dla tych wyzwań jest trend real-time marketing w e-commerce.
Jest to dosyć trudna do wdrożenia koncepcja promocji, ponieważ zakłada dynamiczne natychmiastowe działanie. Dodatkowo, real-time marketing wymaga wyczuci sytuacji i dopasowania komunikacji do zdarzenia. Natomiast marki, które stosują RTM, zyskują na sprzedaży, rozpoznawalności i liczbie nowych klientów.
Co to jest real-time marketing?
W wielkim skrócie real-time marketing polega na szybkiej analizie bieżących wydarzeń, danych, sytuacji społecznych czy trendów i błyskawicznej reakcji. Dzięki temu sklep może śledzić zachowania klientów w czasie rzeczywistym i dostosowywać swoje działania marketingowe w odpowiedzi na ich odzew.
Strategia RTM polega na tym, aby niejako w czasie rzeczywistym reagować na zdarzenia codzienne. Czas jest tu niezwykle istotnym czynnikiem. Ponieważ jeżeli mija kilkanaście godzin od wydarzenia, to prawdopodobieństwo, że Twój post wywoła w kliencie emocje (wzbudzi jego zainteresowanie), drastycznie maleje.
RTM
Tylko sprytne wykorzystanie życiowych sytuacji pomoże Ci zainteresować użytkowników przy użyciu metody real-time marketing. Dlatego pamiętaj o tym, że komunikacja powinna być konsekwentna, autentyczna i interesująca dla odbiorcy.
Jak działa real-time marketing w e-commerce?
Strategia real-time marketing powinna być realizowane poprzez różnorodne kanały: media społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin oraz kampanie reklamowe w Google AdWords. Tylko w taki sposób możesz zapewnić sobie szybkie rozpowszechnienie danego wpisu, grafiki itd. oraz zaangażowanie i reakcję odbiorców.
Kluczowym elementem RTM jest szybka reakcja na zdarzenia, która powinna nastąpić w ciągu kilku godzin od ich wystąpienia. Koncept jest dynamiczny i elastyczny – pozwala markom angażować się w dyskusje społeczne i interakcje z klientami w czasie, gdy temat jest gorący.
Jak stosować strategię real-time marketing?
RTM jest niezwykle skuteczna w e-commerce, natomiast trzeba pamiętać o tym, że nie jest to łatwa do stosowania strategia. Wiąże się z błyskawicznym działaniem i koniecznością posiadania odpowiedniego zaplecza technicznego – biegłość w korzystaniu z social mediów oraz obsługi programów graficznych.
Oczywiście otaczający nas świat obfituje w mnogość wydarzeń społecznych i w takim kontekście stosowanie RTM wydaje się niezwykle proste. Niestety wymaga od nas wielkiego zaangażowania, łatwości w komunikacji i tworzenia nawiązań kontekstowych.
Podczas pracy nad contentem trzeba być niezwykle uważnym, aby wywołać tylko pozytywne emocje u odbiorców. Nieumiejętne publikacje mogą zrazić Twoich przyszłych klientów, czyli wywołać zupełnie odwrotny skutek. Przykładami firm, które stosują RTM: są Castorama, IKEA, Oreo, Żywiec, Lidl, Aldi czy Biedronka.
Czym kierować się tworząc kontent do RTM?
Jeżeli decydujesz się na wykorzystanie real-time marketing, musisz wyrobić sobie pewne nawyki. Istnieje kilka podstawowych zasad, które warto wziąć pod uwagę, aby skutecznie wykorzystać RTM.
- Tematy
Pamiętaj, że nic na siłę. Jeżeli w danym czasie nie znajdziesz inspiracji do stworzenia wpisu, możesz poczekać. Nie staraj się wybierać tematów, które polaryzują społeczeństwo, ponieważ może się okazać, że ktoś poczuje się obrażony. - Humor
Język i humor, którym się posługujesz, musi być zrozumiały. Pamiętaj, aby nie żartować z tematów zbyt kontrowersyjnych. W swoich wypowiedziach staraj się pokazać lekkość i dystans – unikaj obrażania, czy zbyt „czarnego poczucia humoru”. - Reakcja
W przypadku nagłych trendów czy zdarzeń, musisz reagować szybko, ale wyrobić w sobie również manierę weryfikacji doniesień. Sprawdzenie wiarygodności informacji i unikanie publikacji niezweryfikowanych treści również jest koniecznością. - Wydarzenia
Upewnij się, że dane wydarzenie, które chcesz wykorzystać w swoim poście, wpisie czy grafice jest znane szerszemu gronu. Część wpisów możesz zaplanować z wyprzedzeniem – bazując na cyklicznych imprezach np. wydarzeniach sportowych, świętach kalendarzowych. - Monitoring
Jeżeli będziesz szukać inspiracji, musisz śledzić wpisy na mediach społecznościowych, serwisy informacyjne. Dzięki temu będziesz na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie online i offline.
Przykłady stosowania RTM przez marki
Śpiulkolot stał się młodzieżowym słowem roku 2021.
A tu real-time marketing w wykonaniu IKEA
Kolejny przykład RTM – Śpiurkolot i firma LOT
Śpiurkolot i Circle K
Stosowanie RTM w e-commerce
Jeżeli „wstrzelisz się” swoim poczuciem humoru i grafiką w gust „widowni”, możesz naprawdę dużo zyskać. Co więcej, prowadząc sklep internetowy, zawsze możesz połączyć działania marketingowe z promocją, rabatem czy wyprzedażami.
LivePrice
W takiej sytuacji niezbędny będzie system LivePrice, który zapewni Ci skuteczny monitoring i automatyzację cen. Jeżeli Twoje trafne działania w zakresie strategii real-time marketing będą podparte dogłębną analizą cenową rynku, może się okazać, że znacznie zwiększysz sprzedaż i zdobędziesz nowe grono klientów.
Jakie inne strategie marketingowe możesz stosować w swoim e-sklepie?
O strategiach marketingowych, które możesz wykorzystać w swoim biznesie, pisaliśmy już na blogu w kilku artykułach. Odsyłam do publikacji „Konkurencja cenowa„. Dodatkowo, warto zauważyć, jak dany chwyt marketingowy może wpływać na konkretny typ klienta. Sprawdź artykuł „Strategia cenowa, a typy klientów w e-commerce„.
Jaka strategia zadziała na Twoich klientów?