Cena odgrywa kluczową rolę w sprzedaży internetowej. Jej atrakcyjność wpływa na liczbę kupujących. Jak ustalić cenę produktu w e-sklepie, aby zyskać? Odpowiedzią na pytanie jest zrozumienie różnicy, pomiędzy narzutem a marżą.
W raporcie E-commerce w Polsce 2020 stworzonym przez Gemius dowiadujemy się, że cena jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję zakupową. Dodatkowo warto pamiętać, że konsumenci (podczas zakupów w sieci) regularnie korzystają z portali, pozwalających na porównywanie cen.
Czy wiedza o marży i narzucie jest konieczna?
Czy wiedza o marży i narzucie jest konieczna? Oczywiście, że tak. Trzeba rozróżniać te dwa pojęcia, aby dobrze ustalać ceny swoich produktów.
Przedsiębiorca, który myli te dwie wartości, może tracić na biznesie, nie wiedząc o tym! Warto liczyć marżę i narzut, abyś:
- Miał rzetelne dane, czy dany biznes jest opłacalny.
- Mógł obliczać jakie kwoty możesz wydać na prowadzenie swojego biznesu.
- Wiedział, jak nadawać rabaty i planować promocje bez straty.
- Miał dane o tym, ile sztuk danego towaru musisz sprzedać, aby zarobić oczekiwaną kwotę.
- Nie poległ w negocjacjach handlowych – musisz wiedzieć jakie kwoty są dla Ciebie opłacalne.
Jak obliczyć marżę?
Marża to różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu. Może być wyrażona kwotowo lub procentowo. Oczywiście marża jest tym większa, im większy jest zysk ze sprzedaży.
Marża wyrażona kwotowo jest różnicą pomiędzy ceną sprzedaży a kosztem sprzedawanego produktu.
Zysk i marża wyrażone kwotą są identyczną wartością!
Marża procentowa jest stosunkiem zysku ze sprzedaży do ceny sprzedaży. Wyliczamy ją według wzoru w odniesieniu do ceny sprzedaży.
Marża procentowa = (cena sprzedaży – cena zakupu) ÷ cena sprzedaży × 100 (%)
Warto również pokazać równicę pomiędzy marżą netto a marżą brutto. Ta pierwsza pokazuje, jak dochodowa była działalność całej firmy. Wyliczamy ją, jako stosunek zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży. Natomiast marża brutto pokazuje jak opłacalna była sprzedaż w danym okresie (nie bierzemy pod uwagę kosztów pośrednich prowadzenia biznesu).
Jak obliczyć narzut?
Narzut kwotowy, obliczamy za pomocą tego samego wzoru, co marżę kwotową. Uściślając, zysk wyrażony kwotą jest zawsze identyczny. Natomiast odmienne obliczenia prowadzimy, jeżeli chcemy wyliczyć narzut procentowy.
Narzut procentowy jest stosunkiem zysku ze sprzedaży do ceny zakupu towaru.
Różnica pomiędzy narzutem a marżą
Najłatwiej posłużyć się przykładem. Sprzedajesz lampkę nocną. Koszt jej zakupu u producenta to 55 zł. W Twoim sklepie lampa kosztuje 80 zł.
80 – 55 = 25
25 ÷ 80 x 100 = 31,25%
(80 – 55) ÷ 55 x 100 = 45,45%
Na podstawie narzutu procentowego często ustala się cenę produktu, warto więc znać różnicę pomiędzy pojęciem marży, a narzutu. Mylne definiowanie tych wartości prowadzi do ustalenia zgubnej dla firmy polityki cenowej. Dodatkowo tylko znajomość wzorów pomoże Ci dowiedzieć się, ile dokładnie zarobiłeś na sprzedaży towaru.
Wracając do przykładu, sprzedajesz lampę nocną. Jeżeli chcesz mieć na tym produkcie marżę 40%, (przy cenie sprzedaży 80 zł), musisz go kupić za 48 zł. Natomiast jeżeli chcesz, aby narzut procentowy wynosił 40% (przy cenie sprzedaży 80 zł), musisz do kupić za 56,92 zł.
Czy cena jest istotna w e-handlu?
Jeżeli wiesz jak obliczyć marżę i narzut, to możesz zacząć balansować cenami swoich produktów, aby być konkurencyjnym względem innych sprzedawców. Na pytanie: czy cena jest istotna w e-handlu?. Każdy przedsiębiorca zajmujący się e-commerce odpowie, że oczywiście tak.
Abyś mógł skutecznie sprzedawać w sieci, zainwestuj w system do monitoringu konkurencji i automatyzacji cen. System LivePrice samoczynnie dostosuje ceny w Twoim sklepie lub na wybranym kanale sprzedaży (Allegro/Ceneo). Co istotne, narzędzie posiada moduł automatycznego wyliczania cen minimalnych. Do ceny zakupu doda wskazany przez Ciebie narzut procentowy i samoczynnie wyliczy Twoje ceny minimalne.
Wyznaczona przez system najniższa wartość, pozwoli Ci sprzedawać towary jedynie z zyskiem. LivePrice zadba, abyś uzyskał miano lidera w swojej branży.