E-commerce w Czechach kształtuje się odmiennie od naszego krajowego. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zacząć sprzedawać na Allegro.cz – koniecznie przeczytaj nasz artykuł.
E-commerce w Czechach
W Europie Środkowo-Wschodniej Czechy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce. Prawe 93% społeczeństwa ma dostęp do Internetu. Dlatego szacuje się, że na 10,9 mln Czechów 72,5% kupuje w sieci. Oczywiście w większości są to ludzi młodzi (25 – 44 lat) około 67%.
Pieniądze i Czesi
W 2022 roku czeska gospodarka zajmowała 13. miejsce pod kątem PKB w Europie. 6800 zł (40 000 CZK) – tyle wynosi średnia krajowa pensja w Czechach w 2024 roku. Natomiast płaca minimalna w obecnym roku wynosi 3780 zł (18 900 CZK). Podczas gdy nasza krajowa stawka to 4242 zł.
Średnia wartość koszyka zakupowego u naszego sąsiada to 2.843 CZK, czyli około 540 zł. Dlatego możemy śmiało powiedzieć, że względem ościennych państw, rynek czeski ma bardzo dużą siłę nabywczą.
Jakie są preferencje zakupowe Czechów?
Liczba e-sklepów to około 51 tysięcy – przy uwzględnieniu liczby mieszkańców, to europejski rekord 😊 Oznacza to, że rynek czeski jest rozdrobniony. Zakupowicze są bardziej przyzwyczajeni do robienia zakupów w e-sklepach, niż portalach sprzedażowych.
Preferowane formy płatności
W przeciwieństwie do nas, Czesi przyzwyczajeni są do płatności za pobraniem. Dlatego warto wspomnieć o tym, że „kształtowali” oni swoje nawyki zakupowe w innym środowisku niż Polacy.
Początki e-commerce w Czechach
Pisałam już kiedyś o tym, że my „wychowaliśmy się” na Allegro. Portal zapewniał bezpieczeństwo i z biegiem lat roztaczał nad kupującym coraz większy parasol ochronny, aby w komfortowych warunkach mógł prowadzić transakcję.
E-commerce w Czechach rozrzucony jest na wiele e-sklepów, brakuje lidera i spoiwa rynku (jak u nas Allegro). Dlatego są oni przyzwyczajeni do płacenia za pobraniem. Natomiast warto wiedzieć, że kraj ma dwie dominujące wyszukiwarki internetowe. Oczywiście są to Google, Safari oraz lokalna seznam.cz (korzysta z niej około 10% użytkowników).
Kilka faktów o czeskim e-commerce
19% e-commerce w Czechach stanowi sprzedaż transgraniczna. Co istotne, Polska to kraj, w którym Czesi chętnie prowadza e-sklepy (głownie w branży instrumentów muzycznych, zegarków) ale również kupują.
Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że część asortymentu jest w Polsce tańsza (nawet po doliczeniu kosztów dostawy).
Jakie są najpopularniejsze branże w czeskim e-commerce
Najpopularniejsze kategorie zakupowe u naszego sąsiada to:
- zabawki,
- wyposażenie wnętrza (dom i ogród),
- elektronika,
- odzież i obuwie,
- żywność,
- higiena (zdrowie),
- hobby (film, książka, muzyka).
Co istotne, Czesi niechętnie rejestrują się na witrynach zakupowych. Dlatego platforma allegro.cz zezwala na zakupy osobom niezalogowanym (jako gość).
VAT w Czechach
Sprzedając osobie prywatnej, musimy stosować podatek VAT właściwy dla jej kraju (gdzie wysyłamy towar). Dlatego jeżeli planujesz podbój e-commerce w Czechach, musisz koniecznie dowiedzieć się, jakie przepisy Cię obowiązują i w jaki sposób opodatkować sprzedaż.
Co istotne, jest to uzależnione od modelu dystrybucji (wysyłka z Polski, czy z magazynu w Czechach) oraz skali sprzedaży.
e-commerce w Czechach VAT
- Sprzedaż powyżej limitu rocznego10.000 EUR – w Polsce możesz zarejestrować procedurę VAT-OSS. Wtedy stosujesz czeską stawkę VAT i składasz jedną, kwartalną deklarację podatkową dla całej sprzedaży w sieci (w Polsce). Jeżeli nie zarejestrujesz procedury, a przekroczysz kwotę 10.000 EUR musisz rozliczyć się również w kraju dostawy.
- Sprzedaż poniżej 10.000 EURO (w skali roku), obowiązuje Cię WSTO (Wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość). Musisz wystawić fakturę, za sprzedany produkt, ale rozliczasz się w dotychczasowy sposób.
Dlatego planując rozpoczęcie sprzedaży na rynku czeskim, warto znać obowiązujące stawki VAT. Od 1 stycznia 2024 podstawowa stawka wynosi 21%. Natomiast zmianie uległy obniżone stawki (15% i 10%), które zastąpiła jedna, skonsolidowana w wysokości 12%.
Przyszłość e-commerce w Czechach
Szacuje się że w latach 2024-2028 nastąpi 8,3% wzrost rynku e-commerce w Czechach. Co więcej, prawie 30% zakupów w czeskiej sieci odbywa się za pomocą porównywarek cen. Warto wiedzieć, że Czesi cenią sobie możliwość weryfikacji oferty – sprawdzenia korzystności, warunków transakcji, porównania z innymi sprzedającymi.
Popularne portale sprzedażowe w Czechach
Najczęściej odwiedzane porównywarki cen:
- heureka.cz
- zbozi.cz
- hledejceny.cz
Obecnie najpopularniejszymi platformami zakupowymi są:
- alza.cz
- rohlik.cz
- mall.cz
- bazos.cz
- sbazar.cz
Na rynek czeski weszło nasze rodzime Allegro pod nazwą allegro.cz
Kilka faktów o Allegro.cz
Jak podaje biuro prasowe Allegro:
Dlatego wyraźnie widać, że serwis planuje podbój czeskiego rynku e-commerce. Z perspektywy roku, Allegro umożliwiło sprzedaż na allegro.cz i allegro.sk. Na ten moment liczba transakcji na portalu nie jest oszałamiająca, ale warto wierzyć w to, że międzynarodowy sukces Allegro nastąpi w ciągu najbliższych lat!
LivePrice monitoruje Allegro.cz
Warto wyjść ze swoją ofertą na rynki zagraniczne. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Marketing wielokanałowy a sprzedaż zagraniczna.
LivePrice podąża za potrzebami klientów. Dlatego udostępniamy możliwość monitoringu rynku czeskiego i słowackiego na Allegro. Co więcej, system możesz przetestować bezpłatnie przez 14 dni!