Blog Megaphone Icon

E-commerce w Czechach. Jak odnieść sukces na Allegro.cz?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon

E-commerce w Czechach kształtuje się odmiennie od naszego krajowego. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zacząć sprzedawać na Allegro.cz – koniecznie przeczytaj nasz artykuł.

E-commerce w Czechach

W Europie Środkowo-Wschodniej Czechy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce. Prawe 93% społeczeństwa ma dostęp do Internetu. Dlatego szacuje się, że na 10,9 mln Czechów 72,5% kupuje w sieci. Oczywiście w większości są to ludzi młodzi (25 – 44 lat) około 67%.

Pieniądze i Czesi

W 2022 roku czeska gospodarka zajmowała 13. miejsce pod kątem PKB w Europie. 6800 zł (40 000 CZK) – tyle wynosi średnia krajowa pensja w Czechach w 2024 roku. Natomiast płaca minimalna w obecnym roku wynosi 3780 zł (18 900 CZK). Podczas gdy nasza krajowa stawka to 4242 zł.

Średnia wartość koszyka zakupowego u naszego sąsiada to 2.843 CZK, czyli około 540 zł. Dlatego możemy śmiało powiedzieć, że względem ościennych państw, rynek czeski ma bardzo dużą siłę nabywczą.

Jakie są preferencje zakupowe Czechów?

Liczba e-sklepów to około 51 tysięcy – przy uwzględnieniu liczby mieszkańców, to europejski rekord 😊 Oznacza to, że rynek czeski jest rozdrobniony. Zakupowicze są bardziej przyzwyczajeni do robienia zakupów w e-sklepach, niż portalach sprzedażowych.

Preferowane formy płatności

W przeciwieństwie do nas, Czesi przyzwyczajeni są do płatności za pobraniem. Dlatego warto wspomnieć o tym, że „kształtowali” oni swoje nawyki zakupowe w innym środowisku niż Polacy.

Początki e-commerce w Czechach

Pisałam już kiedyś o tym, że my „wychowaliśmy się” na Allegro. Portal zapewniał bezpieczeństwo i z biegiem lat roztaczał nad kupującym coraz większy parasol ochronny, aby w komfortowych warunkach mógł prowadzić transakcję.

E-commerce w Czechach rozrzucony jest na wiele e-sklepów, brakuje lidera i spoiwa rynku (jak u nas Allegro). Dlatego są oni przyzwyczajeni do płacenia za pobraniem. Natomiast warto wiedzieć, że kraj ma dwie dominujące wyszukiwarki internetowe. Oczywiście są to Google, Safari oraz lokalna seznam.cz (korzysta z niej około 10% użytkowników).

Kilka faktów o czeskim e-commerce

19% e-commerce w Czechach stanowi sprzedaż transgraniczna. Co istotne, Polska to kraj, w którym Czesi chętnie prowadza e-sklepy (głownie w branży instrumentów muzycznych, zegarków) ale również kupują.

Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że część asortymentu jest w Polsce tańsza (nawet po doliczeniu kosztów dostawy).

Jakie są najpopularniejsze branże w czeskim e-commerce

Najpopularniejsze kategorie zakupowe u naszego sąsiada to:

  • zabawki,
  • wyposażenie wnętrza (dom i ogród),
  • elektronika,
  • odzież i obuwie,
  • żywność,
  • higiena (zdrowie),
  • hobby (film, książka, muzyka).

Co istotne, Czesi niechętnie rejestrują się na witrynach zakupowych. Dlatego platforma allegro.cz zezwala na zakupy osobom niezalogowanym (jako gość).

VAT w Czechach

Sprzedając osobie prywatnej, musimy stosować podatek VAT właściwy dla jej kraju (gdzie wysyłamy towar). Dlatego jeżeli planujesz podbój e-commerce w Czechach, musisz koniecznie dowiedzieć się, jakie przepisy Cię obowiązują i w jaki sposób opodatkować sprzedaż.

Co istotne, jest to uzależnione od modelu dystrybucji (wysyłka z Polski, czy z magazynu w Czechach) oraz skali sprzedaży.

e-commerce w Czechach VAT

  • Sprzedaż powyżej limitu rocznego10.000 EUR – w Polsce możesz zarejestrować procedurę VAT-OSS. Wtedy stosujesz czeską stawkę VAT i składasz jedną, kwartalną deklarację podatkową dla całej sprzedaży w sieci (w Polsce). Jeżeli nie zarejestrujesz procedury, a przekroczysz kwotę 10.000 EUR musisz rozliczyć się również w kraju dostawy.
  • Sprzedaż poniżej 10.000 EURO (w skali roku), obowiązuje Cię WSTO (Wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość). Musisz wystawić fakturę, za sprzedany produkt, ale rozliczasz się w dotychczasowy sposób.

Dlatego planując rozpoczęcie sprzedaży na rynku czeskim, warto znać obowiązujące stawki VAT. Od 1 stycznia 2024 podstawowa stawka wynosi 21%. Natomiast zmianie uległy obniżone stawki (15% i 10%), które zastąpiła jedna, skonsolidowana w wysokości 12%.

Przyszłość e-commerce w Czechach

Szacuje się że w latach 2024-2028 nastąpi 8,3% wzrost rynku e-commerce w Czechach. Co więcej, prawie 30% zakupów w czeskiej sieci odbywa się za pomocą porównywarek cen. Warto wiedzieć, że Czesi cenią sobie możliwość weryfikacji oferty – sprawdzenia korzystności, warunków transakcji, porównania z innymi sprzedającymi.

Popularne portale sprzedażowe w Czechach

Najczęściej odwiedzane porównywarki cen:

  • heureka.cz
  • zbozi.cz
  • hledejceny.cz

Obecnie najpopularniejszymi platformami zakupowymi są:

  • alza.cz
  • rohlik.cz
  • mall.cz
  • bazos.cz
  • sbazar.cz

Na rynek czeski weszło nasze rodzime Allegro pod nazwą allegro.cz

Kilka faktów o Allegro.cz

Jak podaje biuro prasowe Allegro:

Dlatego wyraźnie widać, że serwis planuje podbój czeskiego rynku e-commerce. Z perspektywy roku, Allegro umożliwiło sprzedaż na allegro.cz i allegro.sk. Na ten moment liczba transakcji na portalu nie jest oszałamiająca, ale warto wierzyć w to, że międzynarodowy sukces Allegro nastąpi w ciągu najbliższych lat!

LivePrice monitoruje Allegro.cz

Warto wyjść ze swoją ofertą na rynki zagraniczne. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Marketing wielokanałowy a sprzedaż zagraniczna.

LivePrice podąża za potrzebami klientów. Dlatego udostępniamy możliwość monitoringu rynku czeskiego i słowackiego na tym marketplace. Co więcej, nasz system do monitorowania cen na Allegro możesz przetestować bezpłatnie przez 14 dni!

Udostępnij
LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Sprawdź, jak LivePrice działa na Twoich produktach!

    Chcesz wiedzieć, jak Twoja oferta wypada na tle konkurencji? Nasze demo działa na Twoich własnych produktach i marketplace’ach, które sam wybierzesz. Co zyskasz?

    • Błyskawiczny kontakt z Opiekunem Klienta – otrzymasz wycenę i praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.
    • 14 dni darmowego okresu próbnego – bez umów, bez zobowiązań.
    • Jasny obraz tego, jak łatwo możesz zdobyć przewagę nad konkurencją.

    Zostaw kontakt i przekonaj się, jak LivePrice może zwiększyć Twoje zyski!


    Dziękujemy za Twoje zainteresowanie systemem LivePrice!

    Twoja wiadomość dotarła do nas bez problemu!

    Co dalej? Oddzwonimy do Ciebie w ciągu 24 godzin (w dni robocze).
    Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą, aby:

    • Omówić Twoje potrzeby w zakresie monitoringu i automatyki cenowej
    • Przygotować dla Ciebie spersonalizowaną ofertę
    • Wygenerować dostęp do wersji demonstracyjnej LivePrice

    Dziękujemy za zaufanie! Już nie możemy się doczekać rozmowy z Tobą!
    Zespół LivePrice