Dynamic pricing pomaga maksymalizować zyski z e-sprzedaży i pozwala na swobodne podejście do kwestii polityki cenowej na e-sklepie.
Przy każdym produkcie zakładamy elastyczność ceny i możliwość dopasowania jej do bieżącej sytuacji rynkowej. Należy pamiętać, iż e-handel cechuje dynamiczna zmiana cen (nawet do kilku razy dziennie) na danym produkcie. Automatyzacja cen to nowoczesny sposób na ich ustalanie względem wybranych czynników (np. ruchów konkurencji, dostępności produktu, czy jego sezonowości). Oczywiście decydując się na automatyczne balansowanie cenami, warto zadbać o bezpieczne i pewne narzędzie, które np. w przypadku gwałtownego spadku cen na rynku, nie przekroczy progu bezpiecznej wartości minimalnej (którą sam ustalisz).
Jak dostosowywać ceny w danej branży?
Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z e-handlem, warto zauważyć, iż sprzedaż w internecie różni się dynamiką cen od sprzedaży stacjonarnej. Internauta może w jednej chwili sprawdzić oferty wielu sklepów – Twoja konkurencja jest ogromna. Warto zainwestować w system do monitoringu konkurencji i automatycznej zmiany cen, aby w łatwy sposób uzyskać całodobowy wgląd w branżę – bez ryzyka popełnienia błędu ludzkiego. Zaoszczędzony czas możesz poświęcić na budowanie marki i pozytywnych relacji z klientem.
Kiedy prowadzisz sklep o ugruntowanej pozycji na rynku, również musisz nadążać za zmieniającymi się trendami. System LivePrice odciąży Cię z mozolnego obowiązku, codziennego sprawdzania cen. Narzędzie monitoruje konkurencję i automatycznie ustala ceny na podstawie zaplanowanego przez Ciebie scenariusza. Mnogość modułów samoczynnej zmiany cen w LivePrice pozwala na kształtowanie złożonych strategii sprzedażowych. System uwzględni wszystkie interesujące Cię aspekty (dostępność produktów u konkurencji, cenę, koszt wysyłki – zapewni konkretną pozycję w rankingu sprzedawców na Allegro lub Ceneo).
Każda branża wymaga nieco innego spojrzenia na kwestię dynamic pricing, gdyż ma inne potrzeby – popyt, podaż, charakteryzuje się innymi czynnikami rynkowymi. Z pomocą przychodzi system LivePrice, który umożliwia nadawanie na produktach różnych trybów automatycznej zmiany cen.
Automatyczna zmiana cen – na co zwrócić uwagę?
Poszukując narzędzia do monitoringu i automatyki cenowej, warto zwrócić uwagę na funkcjonalności systemu. Tryb samoczynnej zmiany cen niezwykle ułatwia i przyspiesza prace na Ceneo i Allegro. Pomaga uniknąć błędu ludzkiego i niweluje potrzebę wielokrotnego sprawdzania wartości konkurencji w ciągu dnia.
Jak działa tryb automatycznej zmiany cen na sklepie?
LivePrice automatyzuje proces nadawania cen w Twoim sklepie. Swoje działania opiera na Twoich scenariuszach i strategii sprzedażowej. Na podstawie ruchów konkurencji, system balansuje cenami, aby osiągnąć konkretne miejsce w rankingu sprzedających dany produkt. LivePrice to narzędzie, które oferuje wiele możliwości, jeżeli chodzi o tryb Cenomatic.
Kto pierwszy ten lepszy?
Najpopularniejszym trybem automatycznej zmiany cen jest ten, przy którym system zawsze stawia nasze oferty na pierwszym miejscu. Walczymy ceną do bezpiecznej granicy ceny minimalnej. Wyprzedzamy konkurencję i sprytnie plasujemy nasz produkt wysoko w rankingu.
Nie od dziś wiadomo, że Polacy szukają w internecie okazji, dobrej ceny – przecież na tej podstawie funkcjonuje porównywarka cen Ceneo. Portal pokazuje nam listę sprzedawców, a my możemy wybrać jednym kliknięciem najkorzystniejszą ofertę. Okazji i dobrych cen spodziewa się również klient odwiedzający portal Allegro, który dzięki dokładnym filtrom, może wyszukać interesujące go produkty.
System LivePrice pozwala Ci w łatwy sposób panować nad sprzedażą i kusić najlepszą ceną internautów. Możesz na dowolnych, „topowych” produktach ustawić politykę dobrej ceny, a na pozostałym asortymencie nadać inne instrukcje sprzedażowe.
Czy zawsze warto być na pierwszym miejscu pod względem ceny?
Oczywiście, że nie. Są branże lub produkty, gdzie korzystne jest bycie na niższej pozycji, ponieważ pierwsze miejsca na Ceneo służy klientom jedynie do zapoznania się z towarem. Przykładem może być branża zabawek dziecięcych. W tym przypadku nasi klienci boją się pierwszego miejsca na Ceneo, ponieważ wiąże się ono z dużymi przeklikami, tylko w celach informacyjnych.
Nasz system umożliwia dopasowanie cen do Twoich potrzeb. Najlepiej znasz swoją branżę i dokładnie wiesz, jakie produkty i na jakim miejscu przyniosą Ci korzyści. Aplikacja pozwala Ci na kreatywne dostosowanie własnej polityki cenowej do ruchów konkurencji. Wystarczy ustawić odpowiednie moduły automatycznej zmiany cen, a resztę pracy wykona LivePrice.
Jak prowadzić skuteczną politykę cenową?
Kolejnym często wykorzystywanym trybem jest opcja równania do wybranego, konkurencyjnego sprzedawcy. Jeżeli wiemy, że w naszej branży jest sklep, który szybko reaguje na ruchy cenowe i jest skory do wojen cenowych, to korzystniejsze może być równanie do niego, niż próba przebicia oferty.
Równamy do najniższej ceny
System umożliwia również inny wariant, gdzie przyjmujemy za właściwą cenę najtańszego konkurenta. Wtedy cenowo dopasowujemy się do różnych sklepów i ofert, ale zawsze zostajemy w ścisłej czołówce najkorzystniejszych cenowo sklepów.
Przykładem branży, która świtanie reaguje na taki układ cenowy, jest np. branża klimatyzacji – firmy trzymają poziom i nie wywołują niepotrzebnej, histerycznej wojny cenowej.
Z kim warto walczyć cenami?
Zawsze należy rozpoznać konkurencję, zastanowić się kim są nasi przeciwnicy i jaką politykę cenową chcą obrać. System LivePrice pozwala na dokładną analizę konkurencji – liczby i listy wspólnych ofert – i poznanianie ich polityki cenowej. Czasami, tak jak w branży zegarków czy sprzętu RTV i AGD, okazuje się, że nie każdy sprzedawca na Allegro, czy Ceneo jest naszym konkurentem. Część z oferentów wysyła produkt bardzo długo, z innego kraju lub nie wystawia faktury. Aplikacja pozwala na filtrowanie i wykluczanie sprzedawców bez pozytywnych opinii, z wysyłką dłuższą niż np. 4 dni, czy takich, którzy nie dają zabezpieczenia w postaci gwarancji.
W takim przypadku możemy pominąć „chwilowych sprzedawców” bez ugruntowanej na rynku pozycji i skupić się na konkretnych markach, które depczą nam po piętach.
O krok cenowy drożej lub taniej?
Jeżeli chcesz, aby Twoja oferta była wyliczana o krok cenowy drożej niż najniższa cena w rankingu, również możemy wdrożyć dla Ciebie taki tryb. W takim przypadku system wylicza cenę sprzedaży na podstawie ceny konkurenta na pierwszym miejscu i dodaje do niej krok cenowy, którego wielkość sam ustalasz.
Innym wariantem jest opcja, w której Twoje produkty są sprzedawane o krok cenowy taniej, niż wskazany konkurent, wtedy możesz prowadzić skuteczną walkę cenową z jednym wybranym sprzedawcą.
Gdzie można wdrożyć tryb automatycznej zmiany cen?
Wdrożenie systemu LivePrice jest elastyczne, możemy je wykonać w dowolnym miejscu, gdzie kształtuje się cena – CMS’ie sklepu, systemie ERP lub bezpośrednio na koncie Allegro. Jeżeli w artykule zaciekawił Cię konkretny moduł lub masz pomysł na ciekawy tryb automatycznej zmiany cen i wiesz, że sprawdzi się w Twojej branży, chętnie wykonamy go właśnie dla Twoich potrzeb.