Blog Megaphone Icon

Błędy cenowe – jak unikać ich w swoim e-sklepie?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon
bledy cenowe

Błędy cenowe to sytuacje w e-commerce, gdy sprzedawca wystawia swój towar w nieadekwatnej cenie. Sytuacja może mieć miejsce zarówno w przypadku początkujących e-sklepów, jak i doświadczonych przedsiębiorców. Co istotne, błąd cenowy może nie tylko przynieść firmie starty finansowe, ale również wizerunkowe. Jak unikać takich sytuacji w swoim biznesie?

Co to jest błąd cenowy?

Błąd cenowy pojawia się wtedy, gdy cena zostanie niewłaściwie przypisana do towaru. Jeżeli jest ona mocno zawyżona, to w najgorszym wypadku nikt nie dokona transakcji, a po zmianie ceny, sprzedaż wróci do standardowego poziomu. Natomiast gorszym w tym przypadku błędem cenowym jest zaniżona cena, która zachęci do zakupu wielu użytkowników.

W sytuacji, kiedy cena produktu zostaje drastycznie zaniżona, klienci oczekują dostawy i finalizacji transakcji, ponieważ są zadowoleni ze świetnej okazji. Co więcej, często internauci dzielą się wypatrzonymi super rabatami z innymi użytkownikami sieci (przykładowo: https://www.pepper.pl/grupa/blad-cenowy) – wtedy zakupu może dokonać (masowo) wielu internautów.

Co zrobić, kiedy błąd cenowy pojawi się w Twoim e-biznesie?

Oczywiście zawsze może dojść do sytuacji, kiedy sprzedajemy towar poniżej rentownej kwoty. Czasami błąd wynika z działania:

  • Oprogramowania np. dane wyjściowe są błędne (błędnie skatalogowany produkt/podana zaniżona cena zakupu).
  • Człowieka (wstawienie błędnej kwoty/nadanie zawyżonego rabatu).

Nie ma znaczenia, czy błąd powstał z pomyłki człowieka, czy oprogramowania, jego skutki mogą być bolesne dla wizerunku sklepu i oczywiście jego zysków.

Jeżeli na Twojej witrynie pojawił się błąd cenowy, to podstawą jest zachowanie spokoju. Najpierw należy policzyć, czy faktycznie nie możemy dopuścić do sprzedaży produktu. Jeżeli jest to akceptowalne, to pod względem przyszłych relacji handlowych, lepiej jest wysłać klientowi paczkę i liczyć, że powróci do naszego sklepu.

Natomiast w sytuacji, gdy sprzedaż jest absolutnie niemożliwa (przyniesie ogromne straty lub produkt zakupiło wiele osób), można odwołać się do prawa i zniwelować skutki nieopłacalnych zamówień.

Czy w takiej sytuacji sprzedawca jest zobligowany do wysyłki produktu?

Czy w sytuacji, kiedy klient dokona zakupu, sprzedawca jest zobligowany do wysyłki produktu? Na szczęście dla przedsiębiorców, prawo nie wymusza dokończenia transakcji. Dzieje się tak, ponieważ kliknięcie przez klienta Kup teraz (lub wypełnienie formularza zamówienia) nie wiąże się z zawarciem umowy kupna.

Co istotne, ważne jest, aby w regulaminie Twojego sklepu znalazły się odpowiednie zapisy, które pozwolą Ci wycofać się z zamówienia, które nie jest opłacalne i wiąże się z błędem cenowym.

Do wiążącej transakcji dochodzi wtedy, gdy klient wyrazi zamiar zakupu, a sprzedawca prześle jego potwierdzenie. Czy kiedy dojdzie do zatwierdzenia, przedsiębiorca nie może się już wycofać z danego słowa? I tak i nie… zawsze może powołać się na wadę oświadczenia woli.

Kodeks cywilny. Art. 84. [Błąd]

§ 1.

W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

§ 2.

Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

Wada oświadczenia woli – jak poinformować klienta?

W chwili zawarcie niekorzystnej umowy, sprzedawca może wysłać klientowi oświadczenie o uchyleniu skutków prawnych oświadczenia woli, która złożona była na fali zaistniałego błędu cenowego. W dokumencie przesłanym klientowi należy zaznaczyć:

  • Rodzaj błędu – błąd cenowy (sprzedaż po zaniżonej cenie).
  • Wskazanie różnic cenowych – błąd cenowy a cena rynkowa produktu.
  • Podkreślenie skutków i świadomości błędu (przedsiębiorca nie oferowałby świadomie zaniżonej ceny).
  • Informacja o anulowaniu zamówienia.

Co istotne, warto (jeżeli pozwalają Ci na to możliwości) zadzwonić do klienta i porozmawiać z nim telefonicznie o zaistniałej sytuacji. Jeżeli kontakt telefoniczny nie jest możliwy, napisz do niedoszłego kontrahenta mail. Staraj się zrozumieć kupującego i jego frustrację związaną z anulowaniem zamówienia – możesz również zaproponować mu rabat na kolejne zakupy w Twoim e-sklepie.

Jak bronić się przed błędami cenowymi w e-commerce?

Jeżeli prowadzisz biznes w sieci, musisz mieć świadomość tego, że błąd cenowy może się zdarzyć. W takiej sytuacji nie wolno panikować, a trzeba znaleźć skuteczny sposób na rozwiązanie togo problemu. W jaki sposób możesz chronić swój biznes przed błędami cenowymi?

Najskuteczniejszym sposobem, aby uniknąć występowania błędów cenowych, jest automatyzacja cen z LivePrice. Aplikacja pomoże Ci skutecznie zarządzać polityką cenową Twojego e-commerce. Pracując z narzędziem do automatyzacji cen, masz stałą kontrolę nad nadawanymi stawkami, natomiast boty, (porównując oferty rynkowe) obliczają optymalne ceny Twoich produktów (zależnie od kanału sprzedaży).

System LivePrice to gwarancja sukcesu i sprawowania skutecznej polityki elastycznych cen. Chcesz wypróbować narzędzie przez 14 dni za darmo? Napisz do nas, a chętnie przedstawimy Ci możliwości aplikacji.

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy