Sprzedaż na Amazon

Sprzedaż na Amazonie. Co musisz wiedzieć?

Centra logistyczne Amazona od wielu lat ulokowane były w Polsce. Natomiast 2 marca 2021 roku strona portalu została uruchomiona z końcówką pl. Amerykański gigant chce w naszym kraju dorównać Allegro. Czas pokaże, czy polscy przedsiębiorcy zdecydują się wyświetlać swoje oferty na Amazonie. Co należy wiedzieć, aby skutecznie sprzedawać w serwisie?

Co istotne, krajowy portal wygląda identycznie, jak te w innych krajach. Jeżeli ktoś miał już styczność z portalem, bez problemu odnajdzie się w jego wnętrzu. Natomiast przedsiębiorcy przyzwyczajeni do standardów Allegro, będą musieli nauczyć się tego, jak skutecznie sprzedawać na Amazonie.

Jeżeli chodzi o różnice, to obecnie w Polsce nie ma dostępnej usługi Amazon Prime oraz rodzimej Alexy. Natomiast jeżeli chodzi o wysyłkę produktów i dostęp do towarów, to wszystko realizowane jest zgodnie z polityką serwisu.

Amazon, czy znacznie różni się od Allegro?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy Amazon znacznie różni się od Allegro. Sprzedaży, na serwisie Jeffa Bezosa trzeba się nauczyć. Jak łatwo zauważyć, na YouTube znajduje się wiele filmów instruktażowych o tym, jak rozpocząć sprzedaż na Amazonie. W przypadku Allegro nie ma takiej potrzeby.

Trudności, jakie napotyka przedsiębiorca podczas współpracy z serwisem, to główny powód dla którego, cześć sprzedawców rezygnuje z wyświetlania ofert już po kilku miesiącach. Natomiast warto pamiętać, że w przeciwieństwie do Allegro, Amazon niewątpliwie pomaga przedsiębiorcy otworzyć się na nowe rynki zbytu. Platforma cieszy się ogromną popularnością wśród klientów na całym świecie. Zapewnia sprzedawcy możliwość bezpiecznej ekspansji na rynki zagraniczne.

Jeżeli zdecydujesz się na rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie, musisz pamiętać o tym, że konkurencja na serwisie jest ogromna. Dlatego warto zainwestować w profesjonalny system, który w rzetelny sposób pokaże Ci, na jakiej pozycji względem innych oferentów znajduje się Twój produkt. System LivePrice to narzędzie, które pomoże Ci zyskać realną przewagę nad konkurencją!

Jak wystawiać produkty na Amazonie?

Najważniejsze jest zadbanie o odpowiednie słowa kluczowe, bo to dzięki nim klient może odnaleźć Twój produkt. Co istotne tytuł listingu powinien składać się z 200/250 znaków (razem z odstępami). Teoretycznie algorytm serwisu mocno skupia się na dwóch czynnikach: jakości oraz istotności produktu. Celem algorytmu jest pomoc klientowi w szybkim odnalezieniu szukanego produktu.

Tak naprawdę, nikt nie wie, jak działa algorytm Amazona (i jakie parametry wpływają na wysoką pozycję).

Natomiast można jednoznacznie stwierdzić, że bardzo ważne w tym procesie są:

  • Cena.
  • Model wysyłki.
  • Historia sprzedaży.
  • Rodzaj założonego konta.
  • Tytuł.
  • Opis.
  • Dostępność.
  • Treści.
  • Zdjęcia.
  • Reklamy i promocje.

Odpowiedni dobór słów kluczowych nie zawsze gwarantuje Ci sukces. Jeżeli Twoja oferta wyświetlana jest na dalszych stronach serwisu, najczęściej nikt jej nie zauważy. Co istotne, aby szybko znaleźć się na wysokiej pozycji w portalu, należy rozważyć lokowanie kapitału w płatny marketing, czyli reklamy.

Prowadząc sprzedaż na Amazonie, trzeba inwestować w:

  • SEO.
  • Współpracę z Amazonem.
  • marketing płatny.

Sprzedaż na Amazonie. Koszty współpracy z Amazonem

Koszty współpracy z serwisem Amazon są wyższe, niż te, które sprzedawca ponosi na Allegro. Decydując się na sprzedaż na portalu, warto założyć konto w planie profesjonalnym. Dodatkowo serwis jest nowy na polskim rynku i do końca kwietnia 2022 roku przygotował promocyjne stawki za prowizję dla sprzedawców z Polski.

Plan profesjonalny:

  • Można dzięki niemu wystawiać oferty dla więcej niż 40 produktów.
  • Miesięczny abonament wynosi 165,91 zł + VAT + prowizja.
  • Umożliwia dostęp do płatnych kampanii i reklam.
  • Zapewnia dostęp do API i statystyk sprzedaży.
  • Na koncie w tym planie może pracować więcej niż 1 osoba.
  • Uzyskujesz lepsze wyniki w pozycjonowaniu swojej oferty.

Co istotne, Amazon nie pozwala na sprzedaż tych samych artykułów z więcej niż jednego konta. To duże zaskoczenie, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy przyzwyczajeni są do tego, że na Allegro mogą próbować różnorodnej polityki cenowej z wielu kont i aukcji.

Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że bardzo łatwo jest o blokadę konta na Amazonie. Wystarczy przypadkowe złamanie zasad np. telefoniczny kontakt z klientem. Proces jego przywracania jest niezwykle żmudny i wymaga spełnienia wielu formalności.

Wysyłka towarów

Prowadząc sprzedaż na portalu Jeffa Bezosa, możemy wybrać pomiędzy dwoma modelami wysyłki produktów. Mamy do dyspozycji opcję samodzielnej wysyłki towarów oraz model FBA.

Samodzielna wysyłka (model Fulfilment by Merchant)

Jeżeli decydujesz się na samodzielną wysyłkę produktów (pomijając magazyny serwisu), musisz pamiętać o tym, aby towar został wysłany w ciągu 2 dni od daty zakupu. Amazon umożliwi Ci ustawienie wysyłek płatnych i bezpłatnych. Co istotne, z poziomu panelu administracyjnego, możesz drukować etykiety dla kurierów.

Natomiast musisz zachować wszelkie standardy przyjęte przez serwis – szybka wysyłka, odpowiednie pakowanie przesyłek, obsługa reklamacji i zwrotów. Dodatkowo Twoje oferty nie będą miały szansy na takie samo pozycjonowanie, co oferty wystawione przez FBA.

Korzystanie z usługi Fulfilment by Amazon (FBA)

Jest to bardzo wygodna opcja, gdyż nie musisz martwić się pakowaniem, etykietowaniem i wysyłaniem produktów. Ty musisz jedynie dostarczyć do odpowiedniego magazynu swoje produkty, a pozostałe czynności po sprzedażowe wykonają pracownicy Amazona. Dodatkowo magazyn bierze na siebie odpowiedzialność za zwroty.

Jeżeli korzystasz z FBA, zyskujesz:

  • Wyższe pozycjonowanie Twoich ofert na tle konkurencji.
  • Bezpłatną wysyłkę (Amazon Prime).
  • Szansę na wygraną buy-boxa).

Natomiast trzeba pamiętać o tym, że korzystanie z magazynów Amazona jest dosyć drogie. Czasochłonne jest również pilnowanie magazynów – własnego i Amazona, jeżeli chodzi o liczbę dostępnych produktów. Trzeba wyważyć ilość wysyłanych sztuk – zbyt dużo, będzie obciążało Twój budżet. Zbyt mała ilość – będzie wymagała kolejnych wysyłek. Dodatkowo trzeba dostarczyć towar do magazynów – nie masz kontroli nad tym, gdzie jest składowany i w jakich lokalizacjach. Ważnym aspektem jest też zakończenie współpracy, bo w takim przypadku może się okazać, że odzyskanie towaru nie jest opłacalne (wysyłka do Ciebie, przewyższy jego koszty).

Amazon to potęga?

Jak pokazuje raport Marketplace Pluse – Amazon jest portalem z największymi perspektywami na rozwój wśród marketplace’ów na świecie. Obecnie na serwisie pracuje ponad 8 mln sprzedawców.

Amazon.com posiada unikalne konta dla ponad 300 milionów użytkowników.
Czy wiesz, że to 8x więcej niż populacja Polski?!

Globalnie Amazon posiada ponad 175 centrów logistycznych (z których ponad 40 zlokalizowanych jest w Europie). Ich łączna powierzchnia to ponad 1,2 miliona metrów kwadratowych. Pracownicy serwisu codziennie pakują i wysyłają paczki do klientów. Amazon nie boi się nowoczesnych technologii, firma szczyci się, że podczas pracy wykorzystuje ponad 100000 robotów transportowych na całym świecie.

Niewątpliwie Amazon znacznie różni się od Allegro. Natomiast warto zauważyć, że serwis daje przedsiębiorcy niesamowite możliwości, jeżeli chodzi o rynek zbytu. Szacuje się, że Amazon posiada około 13% światowej sprzedaży detalicznej handlu elektronicznego. Jeżeli planujesz rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie, koniecznie zainwestuj w profesjonalny monitoring konkurencji LivePrice!

Zobacz również