2020 rok przyniósł nam przymusową izolację i tym samym… wzmożone zapotrzebowanie na nowe zabawki dla naszych dzieci. Aktualnie rynek zabawek w Polsce ma się świetnie i wygląda na to, że rok 2021 również będzie udany. Jak przygotować swój biznes na Dzień Dziecka? W tym artykule podamy 5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w branży artykułów dziecięcych.
Branża artykułów dziecięcych. E-commerce rośnie w siłę!
Branża produktów dziecięcych rośnie w siłę, a ten rok będzie dla niej rokiem cyfryzacji. Sklepy, które do tej pory nie rozpoczęły sprzedaży on-line, powinny mocno przemyśleć temat. Sieć stała się miejscem transakcji i otwarcie e-sklepu lub rozpoczęcie sprzedaży na Ceneo, lub Allegro będzie niezbędne, aby odnieść sukces na rynku.
Branża produktów dziecięcych składa się z sześciu segmentów:
- odzież,
- obuwie,
- zabawki,
- kosmetyki,
- żywność,
- rozrywka.
Co istotne, branża produktów dziecięcych cechuje się dużą sezonowością. Największe obroty są związane z konkretnymi miesiącami – luty, grudzień oraz oczywiście czerwiec (Dzień Dziecka). Natomiast warto pamiętać, że rodzice chętnie obdarowują swoje pociechy nie tylko od święta. Jak podaje raport MAM, ponad 60 proc. z nich wydaje na produkty dziecięce ponad 300 zł miesięcznie.
Na rodzimym rynku zabawek wysoką pozycję zyskały międzynarodowe marki – Lego, Hasbro czy Mattel. Branża zabawek w Polsce wyceniana jest na około 1 mld zł. Co istotne, rodzice, zaczynają znacznie częściej wspierać również krajowych producentów. Rodzime zabawki i odzież cieszą się ogromną popularnością i to nie tylko w Polsce. Sukces odniosły między innymi – Cobi, Wader (zabawki wysyłane są do 70 krajów), Trefl (produkty marki pojawiają się już w 50 krajach) czy Szumisie.
Jak zwiększyć sprzedaż artykułów dziecięcych? 5 porad
- Postaw na wielokanałowość!
Prowadząc sprzedaż w branży artykułów dziecięcych, musisz liczyć się z tym, że sprzedaż przeniosła się do sieci. Jeżeli jeszcze nie masz e-sklepu, koniecznie pomyśl o jego założeniu.
Dzięki temu poszerzysz grono odbiorców, zdobędziesz możliwość zaprezentowania swojej oferty nie tylko mieszkańcom swojego miasta, ale całego kraju. Natomiast jeżeli już posiadasz e-sklep, pomyśl o wyświetlaniu swojej oferty w wielu kanałach, np. poprzez integrację sklepu z Ceneo lub Allegro.
Allegro i Ceneo to giganci na polskim rynku e-commerce. Wartość sprzedaży zabawek za pośrednictwem serwisu Allegro szacuje się na 500 mln zł, a kwota stale rośnie! Powiązanie swojego sklepu z tymi platformami pozwoli Ci zyskać olbrzymią liczbę kupujących. Oczywiście musisz liczyć się z kosztami prowizji, jakie oba serwisy pobierają. Dlatego warto przeanalizować swoją ofertę i prezentować produkty topowe w konkurencyjnych cenach.
- Wygląd ma znaczenie
E-sklep to krok do zwiększenia zysków, natomiast warto zastanowić się, jak powinien wyglądać Twój serwis. Przygotowując się do budowy własnej platformy, zobacz, jak nawigowana jest witryna u topowych graczy w branży artykułów dziecięcych. Swoim klientom musisz zapewnić:
-
-
- Dostosowaną szatę graficzną – bez znaczenia, czy wybierzesz kolorową grafikę, czy skandynawski minimalizm. Ważne, aby klient po wejściu na Twoją witrynę wiedział, co sprzedajesz i łatwo mógł znaleźć poszukiwany produkt.
- Możliwość wyboru dostawy.
- Uproszczoną ścieżkę zakupową.
- Możliwość płatności on-line.
- Podepnij pod swój sklep statystyki Google, które pozwolą Ci obserwować ruch na stronie i zachowanie użytkowników. Dodatkowo w module e-commerce Google Analytics pokaże Ci wartość złożonych zamówień.
- Rabaty i upusty dla stałych klientów. Pamiętaj o tym, że rodzice mogą stać się Twoimi stałymi klientami. W Twojej branży zakupy nie są dokonywane jednorazowo. Dziecko rośnie i ciągle potrzebuje nowych ciuchów, zabawek, kosmetyków, książek, gier, czy nawet mebli (od komody do przewijania, po szkolne biurko). Zaplanuj specjalne upusty dla rodziców, którzy wiernie kupują w Twoim sklepie, a zatrzymasz ich na dłużej.
-
- Zacznij inwestować w social media
Social media są miejscem, gdzie rodzice wymieniają się wskazówkami, informacjami dotyczącymi dzieci. W bezcenny sposób mogą napędzać sprzedaż w Twoim e-sklepie. Zastanów się nad:
-
-
- Czynnym działaniem w social mediach – może współpraca z influencerami okaże się pomocna w dotarciu do nowych klientów?
- Prowadzeniem content marketingu. Możesz prowadzić Instagram swojego sklepu, gdzie na bieżąco będziesz pokazywać pojawiające się nowości i trendy. Zastanów się nad blogiem o tematyce parentingowej lub tworzeniem filmów na YouTube, gdzie pokażesz zabawki, książki, odzież lub gry.
-
- Rozeznaj się w konkurencji
Rynek produktów dla dzieci rośnie w siłę. Tym samym konkurencja również jest ogromna. Rozpoczynając sprzedaż w e-commerce, musisz wiedzieć:
-
-
- kto sprzedaje w Twojej branży,
- jakie ceny oferuje.
-
Reasumując, prowadząc sprzedaż w sieci, musisz równolegle prowadzić monitoring konkurencji. System LivePrice to kompleksowe narzędzie
- Dostosuj asortyment – śledź trendy
Prowadząc sprzedaż w branży artykułów dla dzieci, musisz uważnie śledzić trendy panujące na rynku. Nic tak nie nakręca sprzedaży, jak zabawka, koszulka, ręcznik czy nawet kubek z motywami z ulubionej przez dzieci (i aktualnie modnej) bajki. Trendy panujące wśród rówieśników przyciągają dzieci. Jeżeli w Twoim asortymencie będą się pojawiać pożądane i modne towary, to możesz liczyć na dużą sprzedaż. Ważne jest to, aby być na bieżąco z nowymi filmami i bajkami, które powstają w topowych wytwórniach.
- Branża artykułów dziecięcych – prognozy!
Dane PMR (z 2019 roku) podają, że wartość rynku produktów dla dzieci wyniosła 15,2 mld. Eksperci spekulują, że rok 2021 przyniesie wzrost, aż o 4-5 procent. Tendencja wzrostowa w branży zabawek będzie się utrzymywała zwłaszcza w e-commerce. Wpływ na ten stan rzeczy ma:
-
- rozwój parentshare’ingu,
- media społecznościowe,
- koniunktura (pandemia, dofinansowania np. w postaci programu 500+ itd.).
Natomiast czynnikiem spowalniającym rozwój branży produktów dziecięcych może być demografia. Każdego roku w Polsce notuje się coraz niższy przyrost naturalny. Jeżeli chcesz odnieść sukces i zyskać miano lidera, koniecznie zastosuj się do podanych w artykule. Ciekawie zbudowany sklep, wielokanałowość, podążanie za trendami, skuteczna reklama i monitoring konkurencji są kluczami do sukcesu!