Porównywarki cenowe to portale, które zostały stworzone celem zestawiania tego samego produktu u wielu sprzedawców jednocześnie. Najbardziej znane na polskim rynku porównywarki cenowe to: Ceneo, Nokaut, Okazje.info oraz Skąpiec.
Najpopularniejszym serwisem tego typu w Polsce jest Ceneo – portal działa od 2005 roku a średnia miesięczna liczba aktywnych użytkowników to 26.2 milionów. W artykule podpowiemy, czy warto prowadzić monitoring cen konkurencji na Ceneo?
Dlaczego klienci odwiedzają porównywarki cenowe?
Porównywarki cenowe cieszą się dużą popularnością. Internauci chętnie odwiedzają strony, gdyż dostarczają rzetelne dane z zakresu cen, a rejestracja jest darmowa.
Dzięki działaniom serwisów klient może w szybki sposób zweryfikować, czy oferta danego sklepu jest dla niego korzystna. Dodatkowo może przeczytać opinie na temat produktu lub e-sklepu, a w przypadku np. Ceneo, zobaczyć, jak historycznie plasowała się jego cena.
Zalety porównywarki cen dla konsumenta:
- Możliwość szybkiej weryfikacji ceny danego produktu.
- Zapoznanie się z opiniami innych osób na temat przedmiotu.
- Sprawdzenie rzetelności e-sklepu.
- Możliwość zakupu bezpośrednio na portalu.
- Oszczędność czasu.
Niewątpliwie powyższe czynniki wpływają na fakt, że internauci lubią i odwiedzają porównywarki cenowe.
Czy z perspektywy e-sprzedawcy warto zadbać o ten kanał sprzedaży? Niewątpliwie tak. Natomiast trzeba pamiętać o tym, czego oczekują od Ciebie użytkownicy serwisu i po co do niego zaglądają. Internauci oczekują znaleźć na porównywarkach cen:
- najniższe stawki i okazje, które pozwolą im realnie oszczędzić na zakupach w sieci,
- e-sklep, który ceni sobie wysoką jakość obsługi kupującego.
Jak wystawić ofertę na porównywarce cen?
Jeżeli chcesz rozpocząć sprzedaż na porównywarkach cenowych, musisz przygotować produkty, które chcesz umieścić na danej platformie. Co istotne, w przypadku portalu Ceneo, ceny, które pojawiają się w serwisie, muszą być najpierw wyświetlone w Twoim e-sklepie.
Rejestracja e-sklepu na porównywarce cen jest bezpłatna, natomiast trzeba pamiętać o tym, że w przypadku tego typu serwisów następuje rozliczenie PCP (koszt za klik). Jeżeli klient wejdzie na Twój sklep – zapłacisz za klik bez względu na to, czy faktycznie dojdzie do realizacji transakcji.
Porównywarka cen Ceneo maksymalnie uprościła proces rozliczania się z e-sprzedawcami. Nie trzeba podpisywać długich, zobowiązujących umów, a produkty można wygenerować w formie wynikowego pliku XML. Co istotne, możesz doładować swoje konto określoną kwotą i w ten sposób pilnować budżetu.
https://biznes.ceneo.pl/
Dlaczego warto wystawiać ofertę na porównywarkach cen?
Korzyści jakie niesie ze sobą wystawianie oferty na porównywarkach cen, są bardzo duże. Odwołując się do serwisu Ceneo, trzeba zauważyć, że jest on na rynku krajowym dostępny od 18 lat. Portal współpracuje z 26 tysiącami sklepów i wyświetla ponad 30 milionów ofert.
Jeżeli twoja bezpośrednia konkurencja jest już obecna na porównywarkach cen, to chyba logiczne, że warto też tam być. Każdy sprzedawca, który wyświetla ofertę na porównywarce cen, liczy na to, że zwiększy swój zysk.
-
Rozpoznawalność
Porównywarka cen pomoże Ci w szybki sposób zyskać rozpoznawalność w Twojej branży. Na Ceneo widoczne są logotypy i opinie na temat danego e-sklepu – dzięki temu możesz zapaść w pamięć klientom.
-
Opinie
Dzięki porównywarce cen możesz zdobyć cenne (miejmy nadzieję) pozytywne opinie o swoim sposobie prowadzenia handlu w e-commerce. Dzięki temu możesz ugruntować swoją pozycję i potwierdzić, że zależy Ci na doskonałej jakości obsługi kupującego oraz budować bazę zaufanych klientów.
-
Narzędzia analityczne
Porównywarki cen zapewniają sprzedawcy dostęp do rzetelnych danych sprzedażowych, które pomagają analizować ofertę i sprzedaż. Serwis poinformuje Cię, ile osób odwiedziło Twój e-sklep, jak długo trwała sesja, czy zakończyła się finalizacją. Dzięki temu można wyciągnąć wnioski i udoskonalić swój asortyment, aby trafiał w gusta potencjalnych klientów.
-
Duża liczba użytkowników
Liczba aktywnych użytkowników to oczywiście wartość dodana porównywarek cen. Dzięki temu możesz zaistnieć w świadomości szerokiej rzeszy internautów. Nie ma zbyt wielu sposobów na to, aby w krótkim czasie (i stosunkowo przy niskim nakładzie środków finansowych) masowo zaistnieć w sieci – porównywarki cen możesz wykorzystać, jako sposób promowania swojego e-sklepu.
Na co warto zwrócić uwagę, kiedy sprzedajesz na porównywarce cen?
Jeżeli zdecydujesz się na wyświetlenie swojej oferty na porównywarce cen, musisz pamiętać o tym, że mogą na Ciebie czekać zagrożenia, które realnie zmniejszą Twoją szanse na sprzedaż.
-
Puste przekliki
Niestety, nie raz i nie dwa zdarzy się, że klient wejdzie przez porównywarkę cen na Twój e-sklep, ale nic nie kupi. W takim wypadku może się okazać, że jeżeli jest to proces powtarzalny, to tracisz dużą ilość pieniędzy na puste przekliki.
Co robić w takie sytuacji? Warto przeanalizować ofertę i zobaczyć, jakie stawki proponujesz na przeklikiwanych produktach (może warto zająć inne miejsce w rankingu cen np. Ceneo). Może się też okazać, że wina leży po Twojej stronie – może nie masz na stanie produktu, który wystawiasz lub oferujesz go z długim czasem realizacji. Kolejnym powodem może być brak dostosowania Twojej witryny sklepowej do standardów UX.
Warto analizować swoją ofertę, trzymać rękę na pulsie i dbać o to, by maksymalnie wykorzystać szanse na sprzedaż.
-
Błędne parowanie kart
Niestety może się zdarzyć, że Twoja oferta zostanie błędnie przypisana do karty produktu np. na Ceneo. Oczywiście w tym przypadku też musisz monitorować ofertę na Ceneo, aby wiedzieć, że taka sytuacja ma miejsce. Dobra wiadomość jest taka, że możesz ręcznie przepiąć produkt do właściwej karty na porównywarce cen.
-
Wojny cenowe
Popularność porównywarki cen napływa na to, że zrzesza ona również Twoich bezpośrednich konkurentów. Każdy z nich chce realizować zaplanowaną politykę cenową i może okazać się, że na serwisie rozpoczynacie wojny cenowe, które niestety przekładają się na zmniejszanie marży. Co w takiej sytuacji warto zrobić? Jeżeli chcesz w bezpieczny i automatyczny sposób zarządzać cenami na Ceneo, zastanów się nad wykorzystaniem systemu do monitoringu i automatyzacji cen na porównywarkach cenowych.
Czy warto prowadzić monitoring cen konkurencji na Ceneo?
Jeżeli chcesz sprzedawać w sieci, to potencjał porównywarek cen nie może być przez Ciebie zmarnowany. Czy warto prowadzić monitoring cen konkurencji na Ceneo? Oczywiście, że tak. Monitoring cen na Ceneo pozwoli Ci rozeznać się w sytuacji rynkowej i dobrać ofertę, aby była atrakcyjna dla potencjalnych kujących. Warto sprawdzić profesjonalny system LivePrice, który można przetestować bezpośrednio na swoich produktach na Ceneo.
Co więcej, połączenie monitoringu konkurencji z automatyzacją cen na Ceneo pozwoli Ci nadawać samoczynnie stawki dla poszczególnych produktów na porównywarce – nie musisz poświęcać długich godzin na analizę swojego biznesu. Możesz za pośrednictwem systemu do repricingu realizować swoje plany sprzedażowe i stosować politykę elastycznych cen. Dodatkowo masz pewność, że LivePrice nigdy nie sprzeda Twoich produktów poniżej rentownej, akceptowalnej kwoty.