Handel elektroniczny rozwija się w niesamowitym tempie. Jednym z kluczowych czynników, który umożliwia dynamiczny wzrost e-commerce, są nowinki technologiczne i trendy, które szturmem zdobywają rynek. Jedną z nich są metody płatności, w tym płatności odroczone.
Czym są płatności odroczone w e-commerce?
Płatności odroczone to forma finalizacji znana jako „kup teraz, zapłać później”. Opcja ta umożliwia klientom dokonanie zakupu online i opłacenie go w późniejszym terminie. Dzięki temu klient nie musi opłacać całej kwoty od razu, więc ich budżet (teoretycznie) na dany moment nie jest obciążony.
Jakie firmy pośredniczą w płatnościach odroczonych?
Klienci w Polsce mają dostęp do opcji płatności odroczonych od 2016 roku. Pionierem w tej dziedzinie był fintech PayPo. Następnie dołączyły do niego serwisy takie jak Twisto i Klarna. Od niedawna również Allegro oferuje płatności odroczone Allegro Pay. Na rynku funkcjonują również Revolut Pay Later, KupujTeraz oraz Pay24NOW. Dodatkowo swoje rozwiązania oferują dwa banki: Alior Bank (Alior Pay) i PKO BP (PKO Płacę później).
Czy warto wprowadzić płatności odroczone do swojego e-commerce?
Wprowadzenie płatności odroczonych do swojego e-commerce może być wartościowe dla Twojego biznesu, ponieważ jasno pokazuje kupującym, że podążasz za trendami, orientujesz się w branży i starasz wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.
Co istotne wprowadzenie płatności odroczonych jest korzystne dla kupujących i sprzedających. Klient może otrzymać towar (nawet wtedy, gdy nie ma na swoim koncie wystarczającej ilości środków), a Ty od razu otrzymujesz pełną kwotę na swoje konto.
Zalety płatności odroczonych dla kupujących
Niewątpliwie, klient lub mieć wybór – zarówno pod względem metody płatności, dostawy oraz sposobie płatności. Pisaliśmy o tym w artykule: Raport e-commerce 2023: Przegląd profilu klienta i motywacji kupujących online. Dlatego wprowadzenie do swojego biznesu dodatkowej opcji opłaty, zawsze zwiększa atrakcyjność Twojego sklepu w oczach kupujących.
Większa elastyczność finansowa
Płatności odroczone pozwalają na swobodne dokonywanie zakupów (nawet w chwili krótkotrwałych problemów finansowych).
Płatność odroczona pozwala kupującym opłacić zakupy w późniejszym czasie – zazwyczaj w okresie do 30 dni, a czasem nawet do 60 dni. Dzięki temu mogą elastycznie zarządzać swoim budżetem.
Możliwość bezpiecznego testowania lub zwrotów
Płatności odroczone pozwalają klientom wytestować produkt i zdecydować, czy chce go zatrzymać. Pieniądze pobierane są z konta dopiero w chwili, gdy towar spełnia oczekiwania.
Co więcej, ta opcja jest wyjątkowo przydatna w branży odzieżowej, gdzie często konsument dokonując zakupu, z góry wie, że część rzeczy będzie musiał odesłać (np. bierze te same bluzki w kilku rozmiarach). W ten sposób nie musi obawiać się o to, że zamrozi na swoim koncie gotówkę na długi czas.
Brak kosztów natychmiastowych
Klienci mogą cieszyć się zakupami bez obawy o natychmiastowe obciążenie swojego konta bankowego lub karty kredytowej. To szczególnie ważne dla tych osób, które chcą dokonać większych zakupów, ale nie chcą jednorazowo tracić większej sumy ze swojego konta.
Zalety płatności odroczonej dla sprzedawców
Płatności odroczone opłacają się nie tylko twoim klientom, ale również Tobie. Może to być sprytny zabieg, który ostatecznie zwiększy wartość koszyka zakupowego na twoim sklepie. Co ważne, Ty nie musisz czekać 30 dni na przelew środków – pieniądze otrzymujesz błyskawicznie.
Natomiast warto pamiętać również o tym, że głównym czynnikiem, który przyciąga klienta do Twojego sklepu, jest cena. W tej kwestii niezastąpiony jest aplikacja do monitoringu i automatyzacji cen LivePrice.
Zwiększona konwersja na sklepie
Płatności odroczone mogą wpłynąć na zwiększenie konwersji na Twoim sklepie. Klienci często szukają tego rozwiązania – jeżeli je oferujesz, może okazać się, że wybiorą zakupy w Twojej firmie.
Zmniejszenie porzuconych koszyków zakupowych
Wprowadzenie płatności odroczonych może sprawić, że, pieniądze nie będą barierą powstrzymującą przed dokonaniem zakupu. Dzięki temu będziesz notował mniej porzuconych koszyków.
Większa wartość koszyka zakupowego
Niezaprzeczalnie – Twoi Klienci są skłonni wydawać więcej pieniędzy, jeżeli otrzymają możliwość rozłożenia płatności w czasie. Wprowadzenie płatności odroczonych może prowadzić do zwiększenia średniej wartości koszyka i generowania większych przychodów dla Ciebie.
Zaufanie i lojalność wobec Twojego sklepu
Oferta płatności odroczonej może przyczynić się do tego, że Twoi klienci będą częściej powracali do Twojego sklepu. Oferując płatności odroczone, tworzysz pozytywnego doświadczenia zakupowe, a to może przełożyć się na lojalność Twoich kupujących.
Konkurencyjny świat e-commerce
W dzisiejszym konkurencyjnym świecie e-commerce, płatności odroczone stają się coraz bardziej popularne jednakowo wśród klientów, jak i sprzedawców. Dla jednych i drugich oferują wiele korzyści. Musisz pamiętać o tym, że obecność innych sprzedawców i łatwość w porównywaniu ofert, niejako wymuszają na Tobie konieczność inwestowania w trendy sprzedażowe.