Pandemia bardzo mocno wpłynęła na przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Rodzimy e-commerce przeżywa swoisty rozkwit. Powstają nowe platformy sprzedażowe, które pomagają Ci zwiększać zasięgi. Prowadząc e-handel, warto zadać sobie pytanie, o to, jak rodacy kupują w sieci i czy warto monitorować ceny w sieci?
E- sprzedaż nie może istnieć bez klienta. Bez względu na to, jak dobrze przygotowałeś swój e-sklep pod względem UX oraz na ilu platformach sprzedażowych wyświetlasz ofertę… bez znajomości klienta, nie uda Ci się odnieść sukcesu.
Polskie platformy sprzedażowe
Polskie platformy sprzedażowe są (dla przedsiębiorcy) świetnym sposobem na zwiększenie widoczności asortymentu i marki. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że zwiększenie zasięgów, zwiększa konkurencję. Dlatego monitoring cen w sieci jest niezwykle ważny w e-commerce. Jeżeli inwestujesz w nowe kanały, możesz spodziewać się, że przyciągniesz do swojej firmy dużą liczbę kupujących.
Oczywiście nie jest to tak prosta zależność – wyświetlam ofertę wszędzie (gdzie jest to możliwe) i zarabiam krocie. Klient w e-commerce jest wymagający – poszukuje okazji, wie jakie portale sprzedażowe lubi odwiedzać. Konsument w 2022 roku oczekuje jakości obsługi na wysokim poziomie oraz możliwość wyboru w zakresie sposobu zapłaty i dostarczenia paczki. Oczywiście korzystne ceny są dla niego wyznacznikiem udanej transakcji.
Przyglądając się danym, warto zwrócić uwagę na fakt, że w większości raportów dotyczących e-commerce, 2 czynniki wybijają się na tle innych. Kupujący w sieci zwraca uwagę na:
-
Platformy sprzedażowe
Najczęściej klienci zaczynają poszukiwania produktu, od najpopularniejszych miejsc w sieci. Jak pokazuje raport Atena Research & Consulting „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022” 30% respondentów, zaczyna poszukiwanie produktu od platformy sprzedażowej Allegro. Natomiast 18% badanych kieruje się do wyszukiwarki Google celem odnalezienia interesujących ich przedmiotów.
Źródło: https://atenaresearch.pl/wp-content/uploads/2022/06/RAPORT_S%CC%81ciez%CC%87ki_zakupowe_on-line_w_Polsce_2022.pdf
Dane z raportu pokazują, że Allegro staje się niekwestionowanym liderem e-handlu wśród platform sprzedażowych. Na jakie inne portale sprzedażowe zawracają uwagę klienci? Oczywiście nadal popularnymi i lubianymi przez użytkowników serwisami są Ceneo, OLX, Vinted a ostatnio również Shopee.
-
Cenę
Raport „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022” wyraźnie pokazuje, że cena jest nadal kluczowym aspektem podczas podejmowania decyzji zakupowych. 69% respondentów przyznało, że na platformach sprzedażowych, szuka korzystnej ceny.
O roli ceny w e-handlu mówi się od dawna. Natomiast warto zwrócić uwagę, że obecnie przedsiębiorca, musi ustalać optymalne ceny bezpośrednio na portalach sprzedażowych, ponieważ klienci (według raportu, aż 51% badanych) dokonując zakupów, podejmują świadome i przemyślane decyzje. W obecnych czasach ludzie mają na względzie wydarzenia społeczno-ekonomiczne – inflację, wojnę w Ukrainie oraz zmiany podatkowe. Dlatego monitoring konkurencji jest bardzo ważnym aspektem e-handlu.
Reasumując, cena to czynnik, na którym przedsiębiorca powinien skupić swoją uwagę, jeżeli chce odnieść sukces w e-commerce. Jeżeli prowadzisz e-sprzedaż, koniecznie sprawdź system LivePrice i zacznij monitorować ceny konkurencji. Narzędzie pozwoli Ci na bezpieczną i przemyślaną automatyzację cen oraz zapewni rzetelny monitoring cen Twojej konkurencji na wybranych platformach sprzedażowych.
Źródło: https://atenaresearch.pl/wp-content/uploads/2022/06/RAPORT_S%CC%81ciez%CC%87ki_zakupowe_on-line_w_Polsce_2022.pdf
Raport Atena Research & Consulting wskazuje na ciekawą zależność:
Źródło: https://atenaresearch.pl/wp-content/uploads/2022/06/RAPORT_S%CC%81ciez%CC%87ki_zakupowe_on-line_w_Polsce_2022.pdf
Jakie kategorie produktów są poszukiwane przez klientów?
Najpopularniejszymi kategoriami, wymienionymi w raporcie „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022” są:
Źródło: https://atenaresearch.pl/wp-content/uploads/2022/06/RAPORT_S%CC%81ciez%CC%87ki_zakupowe_on-line_w_Polsce_2022.pdf
Jak łatwo zauważyć, w każdej kategorii, konsumenci rozpoczynają poszukiwania od serwisu Allegro. Najmniejsze różnice w tej kwestii występują w kategoriach uroda i zdrowie, sport i turystyka oraz elektronika. Największe natomiast w kategoriach dom i ogród, środki czystości, motoryzacja, dziecko oraz żywność.
Poszukując platformy sprzedażowej, na której chcesz wystawiać swój asortyment, sprawdź, w jakim stopniu rozwinięta jest na niej interesująca Cię kategoria. Przed podjęciem decyzji, zobacz, jakie stawki (na istotnych dla Ciebie produktach) ustawiają pozostali sprzedający. W ten sposób upewnisz się, czy masz szansę zająć pozycję lidera na danym marketplace’ie. Rzetelny monitoring cen konkurencji to podstawa świadomego kształtowania polityki cenowej.
Jakie czynniki decydują o dokonaniu zakupów w sieci?
Klienci w sieci szukają produktów na platformach sprzedażowych. Natomiast zazwyczaj nie ograniczają się do jednego źródła ceny. Jak pokazuje raport Atena Research & Consulting, atrakcyjna cena jest głównym bodźcem do zakupu. Aż 43% respondentów wymieniło ten czynnik, jako jeden z motywów, a 31% jako główny powód.
Dlatego nie dziwi fakt, że klienci często porównują stawki danego produktu na różnych platformach sprzedażowych. Szukają najkorzystniejszej ceny na Allegro, Ceneo czy w Google. Dlatego tak istotne jest, aby wyświetlać swoją ofertę na wielu serwisach handlowych i monitorować ceny konkurencji na nich obecnych. W ten sposób zwiększasz swoją szansę na sprzedaż.
Czy poza ceną i wyborem platformy sprzedażowej, klienci zwracają uwagę na inne aspekty?
Oczywiście, że tak. Respondenci w raporcie zwrócili uwagę na dostępność produktu, darmową dostawę, szybkość wysyłki, warunki zwrotu, sposób dostawy czy wcześniejsze doświadczenia z danym marketplace’m.
Handel w sieci nie jest łatwy a przedsiębiorca, musi holistycznie podejść do tej kwestii. Niezwykle pomocnym narzędziem jest profesjonalny system do monitoringu cen konkurencji i automatyki cenowej. Trendem e-commerce 2022 jest otwartość na klienta – jego potrzeby i wymagania. Niewątpliwie poznanie preferencji grupy docelowej, może pomóc Ci w rozwoju biznesu. Paradoksalnie od wielu lat konsumenci poszukują tych samych czynników.
Natomiast trzeba pamiętać o tym, że z każdym rokiem mamy odczynienia z coraz bardziej świadomym klientem. Internauci wiedzą, gdzie chcą kupować i jakiej jakości obsługi oczekują. Jeżeli chcesz dotrzymać tempa, koniecznie wypróbuj system LivePrice i zobacz, jak w łatwy sposób możesz ustalać ceny produktów na platformach sprzedażowych.