Blog Megaphone Icon

E-commerce na Słowacji. Jak odnieść sukces na Allegro.sk?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon

E-commerce na Słowacji to dynamiczny i rozwojowy rynek. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zacząć sprzedawać na Allegro.sk, to mamy kilka informacji, które warto wiedzieć na początek.

E-commerce na Słowacji

Analogicznie do naszego rodzimego e-handlu, e-commerce na Słowacji rozwija się dynamicznie. Ten mały obszarowo kraj cechuje duży dostęp mieszkańców do Internetu – niemal 91% osób ma dostęp do sieci. Szacuje się, że na 5,5 mln Słowaków, e-zakupów dokonało 80% użytkowników.

E-sklepy na Słowacji

Według danych statystycznych z 2020 roku, w e-commerce na Słowacji działało prawe 12 tys. e-sklepów. Wedle dostępnych prognoz, do końca 2024 roku e-handel wzrośnie o 6,5% i przekroczy roczny obrót 1,15 mld EUR. To bardzo dobry wynik jak na tak niewielki kraj.

Pieniądze i Słowacy

W strefie euro Słowacja jest od 1 stycznia 2009 roku. W Słowacji, PKB na mieszkańca wynosi 25 200 euro. Jest on niższy od średniej unijnej, która wynosi 35 500 euro. Co więcej, udział naszego sąsiada w całkowitym PKB UE wynosi 0,7 proc.

Płaca minimalna na Słowacji oscyluje na poziomie 750 EUR. Średnia krajowa brutto w tym kraju to 1506 EUR. Co istotne, Słowacja jest atrakcyjnym rynkiem sprzedażowym, ponieważ ceny w Polsce są zazwyczaj o 10%, 15% niższe.

Jakie są preferencje zakupowe Słowaków?

Analogicznie do naszego e-commerce, rynek słowacki również charakteryzuje się wpływem ceny na finalizację zamówienia. Słowacy uwielbiają porównywarki cenowe i chętnie szukają okazji zakupowych. Aż 85% z zakupowiczów deklaruje, że poszukuje korzystnej stawki i cena jest dla nich kluczowa. Dodatkowo warto wiedzieć, że preferują darmową dostawę. Istotny jest dla nich również czas wysyłki i możliwość zwrotu do magazynu na terenie ich kraju.

Popularne portale sprzedażowe na Słowacji

Czesi chętnie korzystają z portali sprzedażowych, które pomagają im monitorować ceny w sieci. Nasi sąsiedzi korzystają z porównywarek cen:

  • heureka.sk,
  • najnakup.sk
  • heureka.cz

E-commerce na Słowacji kształtują takie marketplace’y jak:

  • alza.sk
  • mall.sk
  • itesco.sk
  • aliexpress.com
  • drmax.sk

Ostatnio również Allegro zdecydowało się na umożliwienie sprzedawcom ekspansji na rynek słowacki – allegro.sk.

Popularne formy płatności

Podobnie jak Czesi, Słowacy polubili opcję zakupów bez rejestracji i wysyłkę za pobraniem. Jeżeli już wycierają opcję płatności online, to płacą kartą kredytową, przelewem lub e-płatnościami.

Preferowane formy dostawy

Wedle raportu opisującego e-commerce na Słowacji, naród ten chce dostać zamawiany produkt bardzo szybko. Aż 30% konsumentów opuszcza witrynę i nie finalizuje zakupu, jeżeli nie ma na stanie towaru lub trzeba długo czekać na dostawę. Słowacy preferuję dostawę w najlepiej w 72 godziny, czyli bardzo szybko.

Popularnymi dostawcami na teranie Słowacji są: Packeta, Slovenská pošta, Slovak Parcel Service, GLS, DHL czy UPS.

Najpopularniejsze branże e-commerce na Słowacji

Branże, które wybijają się na rynku słowackim to:

  • Hobby.
  • Elektronika.
  • Moda.
  • Dom i ogród.
  • Higiena – pielęgnacja
  • Majsterkowanie.
  • Żywność.

Handel na Słowacji

Warto zwrócić uwagę na fakt, że wszelkie raporty e-commerce na Słowacji pokazują, że jest to kraj bardzo mocno powiązany z Czechami. Analogicznie do ich preferencji, Słowacy wybierają formę płatności przy odbiorze i dostawę pod wskazany adres (najlepiej bezpłatną).

Chociaż w ostatnich latach ich e-commerce notował spadek, to w pierwszym kwartale tego roku zanotowali 4% wzrost. Taki wynik dobrze rokuje na przyszłość.

Kilka faktów o słowackim e-commerce

Analogicznie jak w przypadku polskiego handlu w sieci, e-commerce na Słowacji charakteryzuje aktywność osób młodych. Najliczniejsza jest grupa użytkowników w wieku 25-44 lat.

Rynki zagraniczne

Słowacy chętnie kupują na zagranicznych rynkach. Najpopularniejszy jest e-commerce chiński, czeski i polski. Potwierdza to wyniki raportu, który mówi, że Słowacy zwracają uwagę na cenę. Użytkownicy szukają niskich stawek. Natomiast e-commerce na Słowacji charakteryzuje się dużą ilością podrobionych towarów. Nasi sąsiedzi są więc na to wyczuleni i wymagają, aby sprzedawca dóbr luksusowych posiadał wszelkie niezbędne certyfikaty poświadczające o autentyczności produktu.

VAT na Słowacji

Podstawowa stawka VAT na Słowacji to 20%. Co więcej, mają oni również obniżoną stawkę w wysokości 10% – dotyczy ona niektórych artykułów spożywczych, książek, leków, sprzętów medycznych oraz prasy.

Kilka faktów o Allegro.sk

  • Allegro.sk ruszyło na początku maja bieżącego roku – jest to kolejny etap zagranicznej ekspansji pomarańczowego giganta.
  •  Podobnie jak w przypadku allegro.cz można posiłkować się ofertą wystawioną w Polsce.
  • Słowacy mają dostęp do opcji darmowych dostaw Allegro Smart.
  • Klient ze Słowacji może dokonać zakupu jako gość (bez logowania).
  • Portal oferuje przelicznik cen (wedle kursu Europejskiego Banku Centralnego).
  • Wszystkie kwoty na allegro.sk trzeba podawać w euro.

LivePrice monitoruje Allegro.sk

LivePrice podąża za trendami rynkowymi i również udostępniamy opcję monitoringu i automatyzacji cen na Allegro na zagranicznych rynkach. Jeżeli chcesz zobaczyć wersję demonstracyjną systemu, to możesz bezpłatnie, przez 14 dni sprawdzić aplikację na wszystkich rynkach Allegro!

Udostępnij
LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Sprawdź, jak LivePrice działa na Twoich produktach!

    Chcesz wiedzieć, jak Twoja oferta wypada na tle konkurencji? Nasze demo działa na Twoich własnych produktach i marketplace’ach, które sam wybierzesz. Co zyskasz?

    • Błyskawiczny kontakt z Opiekunem Klienta – otrzymasz wycenę i praktyczne wskazówki dla Twojego biznesu.
    • 14 dni darmowego okresu próbnego – bez umów, bez zobowiązań.
    • Jasny obraz tego, jak łatwo możesz zdobyć przewagę nad konkurencją.

    Zostaw kontakt i przekonaj się, jak LivePrice może zwiększyć Twoje zyski!


    Dziękujemy za Twoje zainteresowanie systemem LivePrice!

    Twoja wiadomość dotarła do nas bez problemu!

    Co dalej? Oddzwonimy do Ciebie w ciągu 24 godzin (w dni robocze).
    Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą, aby:

    • Omówić Twoje potrzeby w zakresie monitoringu i automatyki cenowej
    • Przygotować dla Ciebie spersonalizowaną ofertę
    • Wygenerować dostęp do wersji demonstracyjnej LivePrice

    Dziękujemy za zaufanie! Już nie możemy się doczekać rozmowy z Tobą!
    Zespół LivePrice