Blog Megaphone Icon

E-commerce na Słowacji. Jak odnieść sukces na Allegro.sk?

Baza wiedzy
Blog Typewriter Icon

E-commerce na Słowacji to dynamiczny i rozwojowy rynek. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zacząć sprzedawać na Allegro.sk, to mamy kilka informacji, które warto wiedzieć na początek.

E-commerce na Słowacji

Analogicznie do naszego rodzimego e-handlu, e-commerce na Słowacji rozwija się dynamicznie. Ten mały obszarowo kraj cechuje duży dostęp mieszkańców do Internetu – niemal 91% osób ma dostęp do sieci. Szacuje się, że na 5,5 mln Słowaków, e-zakupów dokonało 80% użytkowników.

E-sklepy na Słowacji

Według danych statystycznych z 2020 roku, w e-commerce na Słowacji działało prawe 12 tys. e-sklepów. Wedle dostępnych prognoz, do końca 2024 roku e-handel wzrośnie o 6,5% i przekroczy roczny obrót 1,15 mld EUR. To bardzo dobry wynik jak na tak niewielki kraj.

Pieniądze i Słowacy

W strefie euro Słowacja jest od 1 stycznia 2009 roku. W Słowacji, PKB na mieszkańca wynosi 25 200 euro. Jest on niższy od średniej unijnej, która wynosi 35 500 euro. Co więcej, udział naszego sąsiada w całkowitym PKB UE wynosi 0,7 proc.

Płaca minimalna na Słowacji oscyluje na poziomie 750 EUR. Średnia krajowa brutto w tym kraju to 1506 EUR. Co istotne, Słowacja jest atrakcyjnym rynkiem sprzedażowym, ponieważ ceny w Polsce są zazwyczaj o 10%, 15% niższe.

Jakie są preferencje zakupowe Słowaków?

Analogicznie do naszego e-commerce, rynek słowacki również charakteryzuje się wpływem ceny na finalizację zamówienia. Słowacy uwielbiają porównywarki cenowe i chętnie szukają okazji zakupowych. Aż 85% z zakupowiczów deklaruje, że poszukuje korzystnej stawki i cena jest dla nich kluczowa. Dodatkowo warto wiedzieć, że preferują darmową dostawę. Istotny jest dla nich również czas wysyłki i możliwość zwrotu do magazynu na terenie ich kraju.

Popularne portale sprzedażowe na Słowacji

Czesi chętnie korzystają z portali sprzedażowych, które pomagają im monitorować ceny w sieci. Nasi sąsiedzi korzystają z porównywarek cen:

  • heureka.sk,
  • najnakup.sk
  • heureka.cz

E-commerce na Słowacji kształtują takie marketplace’y jak:

  • alza.sk
  • mall.sk
  • itesco.sk
  • aliexpress.com
  • drmax.sk

Ostatnio również Allegro zdecydowało się na umożliwienie sprzedawcom ekspansji na rynek słowacki – allegro.sk.

Popularne formy płatności

Podobnie jak Czesi, Słowacy polubili opcję zakupów bez rejestracji i wysyłkę za pobraniem. Jeżeli już wycierają opcję płatności online, to płacą kartą kredytową, przelewem lub e-płatnościami.

Preferowane formy dostawy

Wedle raportu opisującego e-commerce na Słowacji, naród ten chce dostać zamawiany produkt bardzo szybko. Aż 30% konsumentów opuszcza witrynę i nie finalizuje zakupu, jeżeli nie ma na stanie towaru lub trzeba długo czekać na dostawę. Słowacy preferuję dostawę w najlepiej w 72 godziny, czyli bardzo szybko.

Popularnymi dostawcami na teranie Słowacji są: Packeta, Slovenská pošta, Slovak Parcel Service, GLS, DHL czy UPS.

Najpopularniejsze branże e-commerce na Słowacji

Branże, które wybijają się na rynku słowackim to:

  • Hobby.
  • Elektronika.
  • Moda.
  • Dom i ogród.
  • Higiena – pielęgnacja
  • Majsterkowanie.
  • Żywność.

Handel na Słowacji

Warto zwrócić uwagę na fakt, że wszelkie raporty e-commerce na Słowacji pokazują, że jest to kraj bardzo mocno powiązany z Czechami. Analogicznie do ich preferencji, Słowacy wybierają formę płatności przy odbiorze i dostawę pod wskazany adres (najlepiej bezpłatną).

Chociaż w ostatnich latach ich e-commerce notował spadek, to w pierwszym kwartale tego roku zanotowali 4% wzrost. Taki wynik dobrze rokuje na przyszłość.

Kilka faktów o słowackim e-commerce

Analogicznie jak w przypadku polskiego handlu w sieci, e-commerce na Słowacji charakteryzuje aktywność osób młodych. Najliczniejsza jest grupa użytkowników w wieku 25-44 lat.

Rynki zagraniczne

Słowacy chętnie kupują na zagranicznych rynkach. Najpopularniejszy jest e-commerce chiński, czeski i polski. Potwierdza to wyniki raportu, który mówi, że Słowacy zwracają uwagę na cenę. Użytkownicy szukają niskich stawek. Natomiast e-commerce na Słowacji charakteryzuje się dużą ilością podrobionych towarów. Nasi sąsiedzi są więc na to wyczuleni i wymagają, aby sprzedawca dóbr luksusowych posiadał wszelkie niezbędne certyfikaty poświadczające o autentyczności produktu.

VAT na Słowacji

Podstawowa stawka VAT na Słowacji to 20%. Co więcej, mają oni również obniżoną stawkę w wysokości 10% – dotyczy ona niektórych artykułów spożywczych, książek, leków, sprzętów medycznych oraz prasy.

Kilka faktów o Allegro.sk

  • Allegro.sk ruszyło na początku maja bieżącego roku – jest to kolejny etap zagranicznej ekspansji pomarańczowego giganta.
  •  Podobnie jak w przypadku allegro.cz można posiłkować się ofertą wystawioną w Polsce.
  • Słowacy mają dostęp do opcji darmowych dostaw Allegro Smart.
  • Klient ze Słowacji może dokonać zakupu jako gość (bez logowania).
  • Portal oferuje przelicznik cen (wedle kursu Europejskiego Banku Centralnego).
  • Wszystkie kwoty na allegro.sk trzeba podawać w euro.

LivePrice monitoruje Allegro.sk

LivePrice podąża za trendami rynkowymi i również udostępniamy opcję monitoringu i automatyzacji cen na zagranicznym Allegro. Jeżeli chcesz zobaczyć wersję demonstracyjną systemu, to możesz bezpłatnie, przez 14 dni sprawdzić aplikację na wszystkich rynkach Allegro!

LivePrice LivePrice

Monitoruj i automatyzuj ceny

według własnych zasad! Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie już dziś!
Zobacz demo
LivePrice LivePrice
14-dniowy dostęp do darmowej wersji demonstracyjnej
Szybka wycena i pomoc w uruchomieniu
Dopasowanie systemu do potrzeb Twojego biznesu

Zobacz również

    Skorzystaj z LivePrice! Okres próbny jest całkowicie darmowy