Już nikt nie ma wątpliwości, że pandemia zmieniła stosunek klientów do e-handlu. Kto jeszcze do tej pory nie odważył się na zakupy online, pewnie niebawem ulegnie. Polski rynek e-commerce rośnie w siłę. Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2021” podaje, że aż 77% respondentów, dokonało transakcji w sieci.
Kto kupuje w sieci?
Kim jest nasz klient? Raport Gemius stara się odpowiedzieć na to pytanie. Okazuje się, że w sieci częściej kupują: kobiety, osoby z wyższym wykształceniem, mieszkające w mieście w wieku od 35 do 49 lat.
Źródło: Raport ‘E-commerce w Polsce 2021’
Klient kupujący w sieci ma również preferencje, jeżeli chodzi o formę płatności – aż 70% z nich wybiera szybki przelew. Co istotne, aż 76% ankietowanych, e-zakupów dokonuje za pośrednictwem smartfona. Bardzo istotna jest również forma dostawy i zwrotów. Zdecydowana większość respondentów wskazuje, że najdogodniejszą formą dostawy jest:
- Paczkomat InPost – 77%
- Kurier – 50%
Reasumując, jeżeli wiemy więcej na temat naszego potencjalnego klienta, możemy uposażyć nasz biznes o preferowane opcje np. dostawy, formy przelewu. Ważne jest również, aby skierować reklamę do potencjalnego grona konsumentów. Podążanie za klientem, może wpłynąć na zmniejszenie porzuconych koszyków w Twoim e-sklepie.
Wpływ pandemii na zakupy w sieci
Jak pisaliśmy we wstępie, pandemia nadal wpływa na wzrost nie tylko kupujących, ale samej ilości transakcji. 1/3 badanych stwierdza, że zamawiają więcej produktów w sieci niż przed erą COVID-19. Co istotne, możemy też wyróżnić czynniki, które motywują Twoich kontrahentów do e-zakupów:
- Całodobowy dostęp do serwisów.
- Niższe koszty dostawy.
- Atrakcyjne ceny (względem sklepów stacjonarnych).
- Brak konieczności opuszczania miejsca zamieszkania.
- Zniżki dla kupujących online.
- Nielimitowany czas na dokonanie zakupu.
Źródło: Raport ‘E-commerce w Polsce 2021’
Kwestia ceny w e-commerce
Niewątpliwie, kwestia ceny jest nadal decydującym czynnikiem w procesie zakupowym. Klienci, dokonując e-zakupów, chcą wiedzieć, że oszczędzają. Raport Gemius potwierdza, że dla konsumenta istotne są trzy czynniki:
- atrakcyjna cena towaru (45%),
- niski koszt dostawy (42%),
- pozytywne doświadczenia z przeszłości (33%).
Zobacz grafikę
Źródło: Raport ‘E-commerce w Polsce 2021’
Jeżeli tak brzmi przepis na idealny e-commerce, to w LivePrice wiemy, jak pomóc Ci osiągnąć cel. Cena jest dla nas równie ważna, jak dla Twoich klientów. Zarządzanie polityką cenową należy zacząć od rzetelnego monitoringu konkurencji.
Aplikacja pozwoli Ci sprawdzać konkurentów na wybranych przez Ciebie kanałach – Allegro, Ceneo, Empik, Idealo lub na wskazanym e-sklepie. Dzięki temu zyskasz wgląd w swoją branżę, będziesz wiedział, na jakiej pozycji względem innych sprzedających plasują się Twoje produkty. LivePrice zapewni dostęp do (nawet 30-dniowej) analityki cen oraz raportów sprzedażowych.
Kolejnym krokiem do osiągnięcia celu (czyli korzystnej ceny), jest automatyka cenowa. Aplikacja może ustawiać ceny względem określonych konkurentów i kanałów sprzedaży. Oczywiście proces prowadzony jest zgodnie z Twoimi założeniami. To Ty ustalasz cenę minimalną (której system nie może przekroczyć) oraz krok cenowy (wartość, o jaką Twoja cena ma być niższa od pozostałych sprzedawców).
Raport Gemius zwraca uwagę również na kwestię zakupów w zagranicznych e-sklepach. 32% badanych dokonuje zakupów na zagranicznych portalach. Jeżeli chcesz sprzedawać na rynkach zagranicznych i oferować na nich swój towar, LivePrice również może być dla Ciebie wsparciem.
Jakie wyzwania na 2022 przewidujemy dla e-commerce?
Znaczenie e-handlu (względem tradycyjnych kanałów dystrybucji) będzie się zwiększało.
Branża rośnie w siłę i ten trend pozostanie z nami na kolejny rok.
Wyzwaniem 2022 roku będzie dla e-commerce wykorzystanie technologii w budowaniu długotrwałych relacji z klientem. Duży nacisk będzie kładziony na social media (w tym social commerce). Warto również pamiętać o wzroście znaczenia wielokanałowości. Omnichannel zyskuje popularność, ponieważ klienci chcą zapewnienia kompleksowej obsługi. Dodatkowo warto wspomnieć o re-commerce, czyli zakupach z drugiej ręki.
Przygotowując się do kolejnych lat w branży, trzeba pamiętać, że większość ankietowanych w raporcie „E-commerce w Polsce 2021” (aż 46%) kieruje się opinią o danym sklepie. Dlatego zadbanie o pozytywny wizerunek marki, powinno być priorytetem. Opinie mogą budować wiarygodność Twojego e-sklepu. Tak jak, w przypadku ceny – ten proces również może być zautomatyzowany. Jeżeli możesz ułatwić sobie prowadzenie biznesu, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś to zrobił.
2022 roku nie przyniesie nam przełomowych zmian w prowadzeniu biznesu. Warto wykorzystać ten czas na wzmocnienie u klienta i we własnym e-sklepie:
- Poczucia bezpieczeństwa.
- Pozytywnych opinii.
- Korzystnych cen.
- Więzi z kupującym.
- Mobilności.
Trzeba pamiętać, że 23% internautów, nadal nie kupuje w sieci. Warto zawalczyć o tę grupę.